Toon posts:

Opstartprobleem met nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst met behoorlijk wat moeite zelf een PC in elkaar gezet. Volgens mij zijn alle onderdelen goed aangesloten en voorzien van stroom, maar 100% zeker ben ik daar niet van. Het was voor mij al een hele opluchting toen ik op de Power-knop drukte, dat ie aanging (en gelukkig niet in ontplofte of in de fik vloog! :P ).

Vervolgens begon ik met de installatie van Windows ME (die ook op de andere PC in huis geinstalleerd is, samen met een upgrade-versie van XP) en in het begin ging alles prima. Maar bij het detecteren van Plug & Play devices bleef het balkje op 6% hangen. Er stond als tekst boven dat als de installatie vastliep, je de PC opnieuwe moest opstarten. Dat deed ik dus, maar na het gebruikelijke ladingsscherm ging de PC vanzelf uit. In de veilige modus werkt de PC wel (zonder dat de muis werkt overigens), maar zodra ik normaal opstart gaat hij automatisch uit.

Heeft iemand hier misschien eerder met dit probleem te maken gehad en/of weet wat de oorzaak ervan is en hoe het probleem verholpen kan worden?

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 15:25

KatirZan

Wandelende orgaanzak

in eerste instantie zou ik aanraden om windows ME even te laten voor wat het is en gewoon een XP installatie doen, ipv de XP upgrade.....

WS. heb je een hardware conflict in je pc (meerdere apparaten aangesloten op 1 IRQ...), je kan dit in systeembeheer opzoeken (rechtermuisknop op deze computer, eigenschappen, hardware)

suc6

Wabbawabbawabbawabba

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:46

Archimond

Lopende Helpdesk

Sommige nieuwe moederborden willen niet meer geinstalleerd worden op een ouder besturingsysteem dan Windows 2000, 2003 of XP.

Welk moederbord heb jij, staat meestal wel bij de website of in de handleiding.

Zet ook aub geen PCI kaarten direct onder de slot van een AGP slot.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Archimond schreef op maandag 16 januari 2006 @ 16:42:

Zet ook aub geen PCI kaarten direct onder de slot van een AGP slot.

*offtopic*
Ik weet dat dat slecht is maar waarom eigenlijk?

Goedkoop bellen via VoIP

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

MensionXL schreef op maandag 16 januari 2006 @ 16:50:
[...]

*offtopic*
Ik weet dat dat slecht is maar waarom eigenlijk?
Omdat meestal dat conflicten geeft met IRQ deling met de videokaart

PCI slot 1 wordt gedeeld met de videokaart en dat kan meestal vastlopers, reboots en BSOD's opleveren

Verwijderd

Topicstarter
@ Archimond: Ohja, even voor de volledigheid mijn systeem specs:

Moederbord: Asus A8N-SLI
Processor: AMD 64 3200+ Venice
Video Kaart: XFX 6600GT SLI 256 mb
Geheugen: Geil 2x512 mb DDR RAM
Voeding: CoolMaster RealPower 450W
Harde Schijf: Samsung 200 gb SATA

Ik heb verder geen PCI kaarten direct onder een AGP slot staan

@ Katirzan Ik zou best graag XP willen installeren zonder eerst ME te installeren, maar voor zover ik weet kan dat niet bij de upgrade versie van XP die ik heb. En ik heb niet zo'n zin om twee keer voor dezelfde OS te betalen. Wat is een IRQ?

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Kijk eens naar dit vergelijkbaar probleem: http://www.computing.net/hardware/wwwboard/forum/33569.html

Het kan zijn dat windows ME niet meer dan 137GB herkent (in de BIOS doet die dat wel).
Het is geen hardware conflict denk ik.

Windows ME herkent niet meer dan 137GB OF herkent geen S-ata harde schijven.

4 oplossingen:
1. Je maakt een unattended installatie met de laatste updates voor windows ME en als het kan misschien incl de update van WINXP (je bent er wel veel tijd aan kwijt, minstens 3 dagen, omdat een normale unattended installatie maken al veel tijd kost)
2. Windows XP Home of Pro OEM kopen en installeren bij de lokale pc winkel
3. Een gratis Linux distributie gebruiken.
4. de illegale weg (niet aan te raden, kan je hoge boete kosten als je geen voorzorgsmaatregelen treft)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al het advies/suggesties tot dusver.

Ik betwijfel of er maar 137 gb door windows ME wordt herkend. Als ik in veilige modus opstart en ik de grootte van de harde schijf bekijk, dan staat er 185 gb. Ik heb ergens gelezen dat het 'kleine" verschil (15 gb in dit geval) kan komen doordat de HD-fabrikanten en software producenten een verschillende rekenwijze wat betreft de grootte hebben (bovendien staat windows ME er ook al op).

Mocht het probleem toch bij windows ME liggen, dan zou ik het liefst voor de eerste oplossing gaan. Alleen weet ik niet hoe je een unattended installatie doet.

Net heb ik naar een helpdesk gebeld en daar was degene die mij te woord stond er stellig van overtuigd dat het een hardwarematig probleem is. Alleen hij wist verder niet waaraan het probleem zou kunnen liggen, dus moet ik alles weer opnieuw gaan controleren. |:(

Verwijderd

ik heb windows ME ook gehad, ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik weet dat ME ongeveer het allerslechtste besturingssysteem van microsoft is dat ooit is uitgebracht.. en ik heb altijd problemen gehad met drivers met dat systeem.. en daarbij komt nog dat me hardware altijd instabiel liep met windows ME, ik raad je aan om XP of 2000 te draaien

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Windows ME herkent dus wel grotere Harde schijven dan 137GB.
Kan je in veilige modus Prime95 testen
En ook Memtest86 voor het geheugen.

Kan misschien ook aan een brak geheugen module liggen misschien.
Als je een netwerkkaart, tv-kaart, geluidskaart in je pc hebt, die ook even loskoppelen en dan windows ME installeren.

Of je kan met zo weinig mogelijk onderdelen:
CPU, 1 geheugen module, moederbord, voeding, andere langzamere videokaart, harde schijf en cd-rom speler Windows ME proberen te opnieuw te installeren (eerst partitie formatteren en dan pas installeren, niet over een bestaande windows). Kijk of het dan nog steeds fout gaat.
Pagina: 1