Ik ben zelf nu ongeveer driekwartjaar tot een jaar bezig met waterkoeling en kan zeggen die kant en klare setjes zijn vaak veel te duur voor wat je er voor krijgt! Ook staat (wat ik zo hier en daar opvang) de sets kant en klaar van Thermaltake er bekend om duur te zijn en maar matig te koelen. Dat setje wat hierboven genoemd wordt is leuk, maar voor hetzelfde geld kan je beter spul zelf bij elkaar zoeken. Daarom is het ook meestal goedkoper om zelf wat bij elkaar te gogelen dan een kant en klare set te kopen.
ben zelf begonnen met een Koolance Exos I unit bovenop mijn pc, maar ben nu overgestapt naar een zelfbouw zet die ik wederom weg doe om opnieuw te beginnen.
Ik zou gaan als ik jou was voor een Black Ice Xtreme III radiator (3*120mm fan erop). Resevoir een Coolplex 25 (of groter) en kwa blokken voor zalman cpu en de rest moet je zelf beetje rond kijken. Ik heb zelf de Coolplex 25 achter op mijn kast gemonteerd met een blauwe lamp erin, ziet er erg leuk uit. Koolance cpu blok is wat ik in mijn kast heb hangen. Mijn temps zijn lekker laag ongeveer rond de 30 graden (pentium 4 3,0prescott)
Het verschil met koelcappaciteit van de verschillende 3*120mm radiatoren zijn niet zo groot. Het verschil ligt hem meestal in de snelheid waarme het water moet stromen om de optimale afkoeling te krijgen. Bij black Ice (op de nieuwe reeks na) is het het beste met een vrij grote circulatie te werken terwijl Aqua-computer weer beter is als het water iets langzamer stroomt.
Als je wat handig bent met casemodden heb je de radiator zo ingebouwd. Verder moet je gaan kijken aan de hand van welke blokken je wilt hebben hoe groot je de slangen wilt en dus ook de aansluitingen voor je radiator.
Voor pomp zou ik inderdaag gaan voor een Eheim. ik heb zelf de 1048 versie. 700liter per uur. Deze pomp is zeer krachtig en nauwlijks hoorbaar.
Verder de fan's kan je zelf makkelijk uitzoeken uit geluidsterkte. en dan als je 3*120mm fans heb zou ik je adviseren er wel een fancotroler achter te hangen want 3*120 op volle sterkte hoor je toch wel redelijk!
Overgens heb ik een Black Ice Extreme in de verkoop voor als je eventueel voor deze mocht kiezen. Voor informatie daarover mag je me wel mailen (jarno_velden@hotmail.com)
[
Voor 25% gewijzigd door
Jarnoootje op 17-01-2006 15:32
]