Welke parameter zou de Xmax kunnen zijn?

Pagina: 1
Acties:
  • 584 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Andurill
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-02 14:51
Hoi,

ik ben bezig om een bestaande 4.1 speaker set om te bouwen naar iets wat hopelijk beter gaat klinken.

Ik heb de volgende drivers van Tang Band: W8-670C (Voor de subwoofer) en 4 keer de W3-665SC (Voor de satellieten). Ik wil met behulp van WinISD beta de kasten voor de speakers berekenen, de subwoofer is hier bij het meest kritisch. Maar om dit te kunnen doen moet ik eerst de parameters in WinISD invoeren, de parameters heb ik aan gevraagd bij Tang Band en die heb ik netjes gekregen. Nu het volgende probleem, de Qts, Qms, Qes, Vas, Fs en de Spl heb ik uit de lijst kunnen opmaken maar de Xmax, de laatst benodigden parameter kan ik niet vinden in de lijst, er staan meer parameters maar naar mijn idee staat de Xmax er niet in, zeker weten doe ik dit niet. Misschien zijn er hier mensen die mij kunnen helpen met het uitzoeken van de Xmax uit de lijst.

Revc ( DC VC Res ) = 6.0000 Ohm
Fo ( Res Freq ) = 41.6452 Hz
Zo ( Zmax at Fo ) = 124.2234 Ohm
Sd ( Piston Area ) = 0.0220 sqM
Bl ( Flux*Length ) = 13.0145 TM
no ( Ref Effncy ) = 0.3851 %
SPLo( SPL at 1W ) = 87.8735 dB
Qms ( Mech Q ) = 8.0946
Qes ( Elec Q ) = 0.4108
Qts ( Total Q )= 0.3910
Vas ( Acous Vol )= 22.6491 Litr
Cms ( Compliance )= 329.5396 uM/N
Mms ( Total Mass )= 44.3203 Gram
Mmd ( DiaphmMass)= 42.4440 Gram

Ik heb alles van het "electrical/mechanical" deel er even bij gezet voor de duidelijk heid. Zelf denk ik dat het de Sd van 0.00220 sqM is maar waar de sqM voor staat is mij een raadsel, M zal wel meter zijn maar sq? geen idee.

Reden dat ik het zo uitgebreid mogenlijk neer zet is omdat ik fouten wil voorkomen in mij berekeningen of liever in die van WinISD.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 22:18
sqM zal wel vierkante meter zijn.
sq betekend meestal square :)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Andurill
Dat zou inderdaad goed kunnen en dat zou ook betekenen dat de Sd parameter dus iets anders is als de Xmax :/

Verwijderd

De Xmax staat er idd niet bij maar die heb je ook niet echt nodig voor het berekenen van het volume van een kast. Het kan wel zo zijn dat je bij hogere volumes bij bepaalde afstemmingen van je kast (dus volume en afstemming BR-pijp) eerder aan je Xmax komt dan bij een andere afstemming. Bij het lager afstemmen van je BR-pijp (dus een lagere Fb) wordt het punt waarop de uitwijking van de woofer gaat pieken ook omlaag gebracht.

Heb je anders geen hoogte van de spreekspoel en dikte van de poolplaten? Dan kan je zelf de Xmax uitrekenen. Tel hier 15% bij op om binnen het lineaire gebied te blijven.

Xmax = (hoogte spreekspoel - hoogte poolplaat) / 2 (alles in millimeters)

En de Sd is idd het bewegende oppervlak van de woofer. (Diameter conus + 1/3e van de surround als ik het goed heb -> oppervlak.)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 15:59 . Reden: spelling + "formule" ]

• Andurill
Bedankt ;) , ben er zelf ook achter gekomen hoe je dit moet uitrekenen, ik kreeg het een dag na me post hier op het Sound seminar (audio visuele vak opleiding).

Maar ik denk niet dat ik deze driver ga gebruiken, als ik hem invoer in WinISD krijg ik hem mooi naar de 42Hz op -3dB maar met een erg hoge group delay, ik heb eens rond gekeken naar wat andere drivers en ben uit gekomen bij de Seas H1209 ( L26RFX/P ).

Het mooie aan deze driver is dat hij een stuk betere group delay heeft in een dichte kast en dus een wat strakker laag zal geven terwijl hij ongeveer 40Hz bij -3dB doet, aan gezien ik voor namelijk muziek luister op deze set zal dit wat beter passen bij het geheel.

Als iemand advies/iedeën ergens over kan of wil geven hoor ik het graag :)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 14:24
Die Seas driver presteert best netjes in een gesloten kast! Je kast wordt wel nogal groot (50l), en ik vrees dat de driver nogal prijzig zal zijn. Eventueel kan je ook eens kijken naar de Peerless CSX 257, presteert vrijwel gelijk, kost rond de 100 EUR. Als je subwoofer wat kleiner moet, kan je ook kijken naar de Intertechnik MDS-08 of de Monacor SPH-200KE.

Over die W3-665C drivers die je voor de sats wil gebruiken vind ik niet veel... Ik heb zelf de W4-665SA als rear speakers, vermoedelijk een opvolger? Voor het geld zijn ze prima, maar de hoge tonen "beamen" wel nogal (enkel recht voor de speaker klinken ze okay). De klankbalans is ook niet optimaal, de hoogste tonen mis je, en in het midlaag is er ook wel wat mis. Ze gaan trouwens onvoorstelbaar hard, en kunnen echt bakken power slikken zonder te protesteren, maar ik denk dat je daar in jouw toepassing weinig aan hebt :)

• Andurill
Mwa de prijs valt wel mee 141 euro bij Remo dus dat vind ik wel redelijk en de kast word idd wat groot maar het is nog goed te doen denk ik. Ik heb hem vooral gekozen omdat ik ervaring heb met seas speakers en ze vaak erg goed vind klinken maar het grootste plus punt voor mij is gewoon de dichte kast.

Die W3-665C zijn inderdaad wat minder daarom denk ik ook dat ik opdenduur er bij elke sateliet een tweeter bij doe met een filtertje er bij zo dat die W3-665C wat rustiger hoeft te werken waardoor het midlaag wat beter er uit zal komen en door de tweeters er ook beter hoog zal komen.

De set was oorspronkelijk een Z-560 vooral leuk voor games en film maar door deze aanpassingen word hij hopelijk wat beter geschikt voor muziek, ik weet dat het niet ideaal is maar tis gewoon een leuk proefje dat naar mijn idee best kan slagen. :)

Verwijderd

Andurill schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 14:27:
Mwa de prijs valt wel mee 141 euro bij Remo dus dat vind ik wel redelijk en de kast word idd wat groot maar het is nog goed te doen denk ik. Ik heb hem vooral gekozen omdat ik ervaring heb met seas speakers en ze vaak erg goed vind klinken maar het grootste plus punt voor mij is gewoon de dichte kast.
Opzich een goede keuze. :) Laat je ook wat pics hier zien als je gaat bouwen?
Die W3-665C zijn inderdaad wat minder daarom denk ik ook dat ik opdenduur er bij elke sateliet een tweeter bij doe met een filtertje er bij zo dat die W3-665C wat rustiger hoeft te werken waardoor het midlaag wat beter er uit zal komen en door de tweeters er ook beter hoog zal komen.
[..]
De subwoofer die je gaat bouwen is natuurlijk perfect om mee verder te gaan, ik zou echter niet al teveel geld stoppen in die extra tweeters. Als je er zomaar een filtertje en tweeter bij doet zal het resultaat (waarschijnlijk) niet echt veel beter zijn en zeker niet beter dan iets compleet nieuws (zelfbouw of anderszins). Door het uitfilteren van het hoog krijgt het woofertje het trouwens niet veel makkelijker hoor, het midlaag zal er niet door beinvloed worden (misschien subjectief wel).

• Andurill
Morgen koop ik de woofer dus dan komen de eerste pics :*) , nu moet ik alleen nog even naar de kast kijken.

Het mooist zou natuurlijk zijn een zo recht mogelijk gain plot en een zo laag mogelijk group delay wat natuurlijk niet ideaal mogelijk is, ik ben een beetje gaan spelen met inhoud. Zelf zat ik te denken aan zo'n 65 liter wat een mooi compromis is tussen de standaard 50 liter die winisd geeft en tussen de zatte 92 liter die winisd pro geeft voor de maximal platte gain plot.

Nu de afmetingen, als ik de ideale box afmetingen laat berekenen kom ik natuurlijk uit bij een hoge ondiepe en middel breede kast uit. Dit formaat is goed tegen staande golven maar ziet er denk ik een beetje vreemd uit voor een subwoofer, misschien is een compromis tussen dit en vierkant een goede optie, iemand anders nog een idee? zou ik zeer graag horen.

Dat van de satellieten weet ik ook nog niet zeker, ik doe het zeker nog niet nu want daar heb ik het geld nog ff niet voor, ik kan altijd 2 tweeters kopen en het met 2 stuks even uitproberen, mocht het niet helpen dan kan ik ze altijd nog wel voor een ande projectje gebruiken maar eerst is de subwoofer aan de beurt :9

Verwijderd

Andurill schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 15:22:
Morgen koop ik de woofer dus dan komen de eerste pics :*) , nu moet ik alleen nog even naar de kast kijken.
Ah nice :)
Het mooist zou natuurlijk zijn een zo recht mogelijk gain plot en een zo laag mogelijk group delay wat natuurlijk niet ideaal mogelijk is, ik ben een beetje gaan spelen met inhoud. Zelf zat ik te denken aan zo'n 65 liter wat een mooi compromis is tussen de standaard 50 liter die winisd geeft en tussen de zatte 92 liter die winisd pro geeft voor de maximal platte gain plot.
Kijk even op welke Q je uitkomt met die inhouden. Q=0,5 zou extreem impuls-responsief zijn en audiofiel verantwoord maar meestal een te grote inhoud om praktisch te zijn. Een Q boven de 1 geeft een aardige bump (soms gewenst). Meestal wordt 1/2(wortel(2))~=0,707 als ideaal gezien.
Nu de afmetingen, als ik de ideale box afmetingen laat berekenen kom ik natuurlijk uit bij een hoge ondiepe en middel breede kast uit. Dit formaat is goed tegen staande golven maar ziet er denk ik een beetje vreemd uit voor een subwoofer, misschien is een compromis tussen dit en vierkant een goede optie, iemand anders nog een idee? zou ik zeer graag horen.
Gewoon kubusvormig kan natuurlijk wel, je kast zal van binnen toch niet symmetrisch zijn door woofer en versterker, daarnaast wordt een gesloten kast over het algemeen helemaal volgestopt met los dempingsmateriaal. Daarnaast past de gemiddelde door een subwoofer geproduceerde golflengte toch niet in zo'n kast. :)
Een goede demping en bracing (zeker bij gesloten) is veeeel belangrijker dan de vorm. (Zeker bij een subwoofer waar afstraling nauwelijks een rol speelt.)
Dat van de satellieten weet ik ook nog niet zeker, ik doe het zeker nog niet nu want daar heb ik het geld nog ff niet voor, ik kan altijd 2 tweeters kopen en het met 2 stuks even uitproberen, mocht het niet helpen dan kan ik ze altijd nog wel voor een ande projectje gebruiken maar eerst is de subwoofer aan de beurt :9
Jup, dat lijkt me verstandig, eerst even afwachten en misschien nog wat inlezen over middentoners en tweeters. Als je dan wat meer geld hebt zou ik echt wat nieuws kopen en niet aan blijven modderen (no offence) met die midtoners. :P

• Andurill
De Q zou bij 65 liter ongeveer 0,65 zijn, best goed voor mijn doel denk ik.

Ik heb remo even gebelt en je raad het al ze hebben hem niet op voorraad :'( , dat heb ik nou altijd als ik iets wil kopen |:( volgende week zaterdag zal ik hem waarschijnlijk kunnen ophalen.

Ik denk dat ik de kast dan kubus vormig maak, wel zo mooi en praktisch, buiten kant word 22mm mdf dus lekker stevig en binnen in komt wol, ik zal de bracing er als een ster in gaan maken waardoor ik hem iets groter zal moeten maken als 65 liter om het verlies van inhoud op die manier tegen te gaan. Lekker ingewikkeld maar wel zo stevig :9

Ik kan inderdaad terzijnertijd gewoon andere mids kopen, staat nog allemaal open voor ideën ;)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-02 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je wol in de kast doet ga je de volumevermindering door bracing al tegen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Jup, zo'n 10-20% volumevermindering door bracing los je zo op met het volledig vullen met (losse) wol/fiberfill.

• subsonik
Ivm. staande golven moet je je geen zorgen maken bij een subwoofer. Je kan geen staande golven hebben, de golflengte van de basfrequenties is véél langer dan de grootste maat van je kast. De vorm maakt niet uit dus :)

Demping bij een subwoofer haalt ook nauwelijks iets uit, enkel om het virtueel volume te verhogen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

.. en je dempt resonanties (die wel in de kast passen), en de kast lijkt doder :)

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 21-01-2006 12:03 ]

• subsonik
Wat voor resonanties, paneelresonanties? Die demp je alleen door bracing, door de grootte van de stukken paneel assymetrisch te kiezen (bracing ook assymetrisch plaatsen dus), en evt. met bitumen op de wanden :)

• Andurill
Helaas schiet het allemaal niet echt op, speaker niet op voorraad en nu geen 22 mm mdf bij de praxis |:( , dus naar de lokale bouwmarkt boer en daar besteld laten zagen, hopelijk heb ik het volgende week.

Ik ga geen bracing gebruiken, in plaats daar van gebruik ik 2 lagen mdf, 1 van 22 mm en een van 18 mm, hierdoor zijn de wanden 4 cm dik, moet genoeg zijn denk ik zo.

Intern is hij dus 40 bij 40

Elke 22 mm mdf plaat word 40 bij 44.4 ( 6 stuks )
Elke 18 mm mdf plaat word 44.4 bij 48 ( 6 stuks )

Eigenlijk dus 2 kubussen, als je goed naar de maten kijkt kun je er uit komen hoe ik het in elkaar zet B) , de buitenste kubus word 1 slag verschoven ten opzichte van de ander om het geheel stijver temaken. Ik weet niet echt hoe ik het moet uitleggen lol, zodra ik het hout heb maak ik er foto's van en zal het duidelijker zijn :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Braching is beter dan 2 lagen MDF hoor. 22 mm hebben ze vrijwel nooit in de bouwmarkt.

@subsonik: Ik bedoen resonanties van de woofer zelf. Natuurlijk demp je die ook al flink door crossover.

Verwijderd

Bij alle (voor zover ik weet) bouwmarkten bij mij in de buurt hebben ze iig 22mm MDF in het kleine formaat. (125x75cm?) En meestal ook wel 1 à 2 platen van 122x244.

En je kan het best wel iets van bracing toepassen. Een kruisbalk doet al wonderen. Een balkje die tegen de magneet (achterste poolplaat) van de woofer tot de achterwand loopt is ook erg effectief.

• Andurill
Ik ben bij de praxis in purmerend en amsterdam bij het vu geweest maar daar hadden ze 18 mm max. |:(

En bij de magneet is het niet nodig, het chassis zou stijf genoeg moeten zijn, bij de wat betere speakers tenminste.

• Andurill
Goed, eindelijk na lange tijd is ie groot en deels klaar, het heeft even geduurd voor ik de driver had maar na lang zeuren kwam ie binnen.

Op het moment draait hij alleen nog even proef want ik moet hem nog verder af werken, nog een paar stukken fineer er op en aflakken.

een paar bouw foto's en vergelijkingen met me oude sub:

Afbeeldingslocatie: http://img485.imageshack.us/img485/8706/bouw16ib.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img131.imageshack.us/img131/1605/wolmania18qa.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img131.imageshack.us/img131/1451/wolmania25of.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img131.imageshack.us/img131/4408/frontplakken3yz.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img131.imageshack.us/img131/9800/seash1209side11df.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img233.imageshack.us/img233/6900/seash1209side25xs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img233.imageshack.us/img233/8600/seash1209top6cg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img233.imageshack.us/img233/5479/h1209versusw8670c3xb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img233.imageshack.us/img233/4963/nieuwversusoudlogitechsubje4gh.jpg

Ik heb hem al redelijk beluisterd en het verschil is duidelijk hoorbaar, de detail is geweldig nu is bijv iedere bassdrum slag duidelijk hoorbaar, vergeleken met die andere sub hoorde je alleen maar een soort ge "homph homph" als bassdrum.

De nieuwe sub is dus ook alleen maar gericht op muziek en duidelijk minder voor film simpel door de hoge responsie en gevoeligheid die deze sub heeft zal ie makkelijker op zijn x max zitten bij bijv een ontploffing dan de oude sub die hier voor is gemaakt , ik zal beide dus gaan gebruiken afhangende of ik muziek luister of film kijk.

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Mooi mooi. :)

Hoe zwaar is de sub en trillen de zijpanelen? Als ik jou was zou ik nog even een harksteel kopen om die ertussen te zetten, als ie teveel trilt :)

Overigens mag je de hele kast opvullen met BAF-tex (gewoon er losjes inleggen).
En bij de magneet is het niet nodig, het chassis zou stijf genoeg moeten zijn, bij de wat betere speakers tenminste.
Het chassis is wel stijf, maar heeft newton niet ooit eens gezegd iets in de richting van Actie = -reactie? Die basket wil heel graag de tegenovergestelde richting in gaan als je conusbeweging. Ik heb een Peerless XLS 10 en die wilt dat ook maar al te graag, en die woofer weegt 7 kilo. Dus er zit best wel een kern van waarheid in. :Y)

[ Voor 49% gewijzigd door Seers op 05-03-2006 11:11 . Reden: Quote'je toegevoegd. ]

• Andurill
Ik heb een paar lessen gehad over speakerbouw, zowel monitor gericht als PA en er zijn een aantal vragen gesteld over speaker bouw, bijv over spikes of die helpen tegen lage tonen door vloeren heen, bracing, wand dikte en materialen.

Spikes helpen niet tegen lage tonen door vloeren heen, als je dat soort problemen tegen zou willen gaan zou je de ruimte waar je afluisterd moeten aan passen en niet de bron (sub).

Bracing kan helpen maar ook voor problemen zorgen met lucht druk en dus in het uiterste geval fase, ik heb dus gekozen voor dikkere wanden, puur een afweging tussen het een en het ander. Waar ik aan heb zitten denken is misschien later van staal draadeindes een soort krik te maken en die tussen de zijwanden vast zetten als bracing tussen de twee grootste oppervlakken van de sub, om te voelen en te luisteren of dit helpt.

Met een aantal dingen die ik hier uitleg zal niet iedereen het eens zijn maar dit heb ik geleerd op een opleiding van mensen die jaren lang in hun vak gebied werken of gewerkt hebben.

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Oké duidelijk.

Welke kleur ga je fineren? Of ga je niet fineren maar met multiplex beplakken. Tenminste dat lijkt zo bij de laatste foto's op de voorkant.

• Andurill
Het is fineer, beuken om precies te zijn, heb ik gekocht bij een meubel/ interieur maker. Ik heb aan triplex zitten denken maar vond het leuk om eens met fineer aan de gang te gaan. :Y)

Ik heb trouwens de wanden gevoeld en ik voel erg weinig, alleen bij hoog volume en zware bas tonen is er iets echt voelbaar, voor de rest is het gewoon ge tril van de hele sub zelf wat door ze gewicht erg mee valt, ik heb hem nog niet gewogen maar ik til hem liever niet in me eentje op wat hij is flink zwaar. >:)
Pagina: 1