[2003+IIS+PHP+MySQL] Fout 1251... kan niet connecten

Pagina: 1
Acties:

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-04 20:00

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Topicstarter
Beste,

Ik probeer al een geringe tijd MySQL aan de praat te krijgen onder Windows 2003 server, met als webserver IIS 6.0 en PHP.

PHP werkt, MySQL is geïnstalleerd, maar PHPmyAdmin wil niet connecten met de MySQL server (Ik kan niet eens inloggen onder Root of andere users die ik toegevoegd heb).

Ik heb poort 3306 openstaan voor connectie, maar in phpinfo() zie ik wel mysql maar geen teken van connectie. Terwijl de service draait volgens Services in Windows 2003.

Ik krijg het volgende in PHPmyAdmin te zien als ik probeer in te loggen:
#1251 - Client does not support authentication protocol requested by server; consider upgrading MySQL client

Check http://hmd1.startcool.nl/php.php voor de phpinfo().

Ik heb inmiddels van alles geprobeert, ook het opnieuw installeren van de MySQL server, gezocht op internet maar ben nog steeds niet verder gekomen.

Met vriendelijke groet,
Remy!

[ Voor 17% gewijzigd door remy007 op 16-01-2006 14:09 ]

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Welke mysql heb je en welke php versie? Dit is een bekend probleem wat je hebt. Er is op google echt heel veel over te vinden!! Waarschijnlijk heb je niet de goede mysql libraries enabled in php.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Noork schreef op maandag 16 januari 2006 @ 14:14:
Welke mysql heb je en welke php versie? Dit is een bekend probleem wat je hebt. Er is op google echt heel veel over te vinden!! Waarschijnlijk heb je niet de goede mysql libraries enabled in php.
Als je de php.php had bekeken die de TS geeft, had je geweten dat de TS versie 3.23.49 van MySQL heeft draaien. :)

Ik denk dat dat ook de reden is waarom er niet geconnect kan worden naar de database. Zoals de foutmelding al aangeeft, kan de versie van MySQL niet overweg met de authenticatie die PHPMyAdmin probeert uit te voeren op je MySQL server. Ik denk dat je dus een nieuwe(re) (minimaal 4.x of hoger) moet installeren... :)

Of de client versie van MySQL in PHP is verouderd. Om dit op te lossen kan je volgens mij de MySQL extensie laden in je php.ini. Dit is overigens heel simpel: Haal de komma voor regel 647 weg zodat je
code:
1
extension=php_mysql.dll
krijgt... :)

Je dient dan echter wel je path naar de extensions map goed in te stellen, als je de .zip hebt van PHP, dan is dit de ext map... De path kan je opgeven op regeltje 519 en komt er dan als volgt uit te zien:
code:
1
extension_dir = "./ext"

offtopic:
Het is offtopic, maar wel handig, installeer ook Zend Optimizer eens, dit scheelt je namelijk in de performance van je webserver. Deze is te downloaden vanaf http://www.zend.com

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 16-01-2006 14:23 ]

• Noork
  • Niet online
GJ-tje schreef op maandag 16 januari 2006 @ 14:20:
[...]
Als je de php.php had bekeken die de TS geeft, had je geweten dat de TS versie 3.23.49 van MySQL heeft draaien. :)

Ik denk dat dat ook de reden is waarom er niet geconnect kan worden naar de database. Zoals de foutmelding al aangeeft, kan de versie van MySQL niet overweg met de authenticatie die PHPMyAdmin probeert uit te voeren op je MySQL server. Ik denk dat je dus een nieuwe(re) (minimaal 4.x of hoger) moet installeren... :)
Ik ben de lui om te klikken. Dat moet gewoon in de topicstart staan. Maar dat is de Client API version en niet de mysql server versie.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Noork schreef op maandag 16 januari 2006 @ 14:23:
Ik ben de lui om te klikken. Dat moet gewoon in de topicstart staan. Maar dat is de Client API version en niet de mysql server versie.
Oh oke...

Wat ik dan wel een beetje raar vind... Ik heb onlangs zelf een webserver geïnstalleerd op mijn laptop (voor een klein, persoonlijk testservertje) en daar kreeg ik 4.x geloof ik als client voor MySQL bij PHP.

Weet alleen even niet meer of het nou PHP4 of PHP5 was... :)
Of komt dit, omdat ik de MySQL extension heb geladen? :?

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 16-01-2006 14:31 ]

• remy007

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Topicstarter
Ik ga even proberen MySQL 5.0 (stable) installeren (d8 dat ik deze ook geinstalleerd had) en dan proberen.

Als dat niet lukt, ff dat van de php.ini :)

• remy007

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Topicstarter
GJ-tje schreef op maandag 16 januari 2006 @ 14:20:
[...]

Of de client versie van MySQL in PHP is verouderd. Om dit op te lossen kan je volgens mij de MySQL extensie laden in je php.ini. Dit is overigens heel simpel: Haal de komma voor regel 647 weg zodat je
code:
1
extension=php_mysql.dll
krijgt... :)

Je dient dan echter wel je path naar de extensions map goed in te stellen, als je de .zip hebt van PHP, dan is dit de ext map... De path kan je opgeven op regeltje 519 en komt er dan als volgt uit te zien:
code:
1
extension_dir = "./ext"

offtopic:
Het is offtopic, maar wel handig, installeer ook Zend Optimizer eens, dit scheelt je namelijk in de performance van je webserver. Deze is te downloaden vanaf http://www.zend.com
Heb gekeken, maar de regel waarover je spreekt heb ik niet in de php.ini gezien :S...

Edit: Heb het gevonden, stond ergens anders, dan dat je had aangegeven... zal het proberen!
Edit2: Helaas, wil nog niet werken :(... krijg wel errors... van:
PHP Warning: Unknown(): Unable to load dynamic library 'D:\Server(s)\PHP\extensions\php_mysql.dll' - The specified module could not be found. in Unknown on

Deze php_mysql.dll staat wel degelijk in D:\Server(s)\PHP\extensions\ :S

[ Voor 107% gewijzigd door remy007 op 16-01-2006 15:14 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Nofi hoor, maar als je nou eens alleen de regels zónder puntkomma's post?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• remy007

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Topicstarter
Jawel, maar dan krijg ik van php.exe op de server ook nog steeds een error van dat ie niet bestaat :S...

En op de website(s):
PHP Warning: Unknown(): Unable to load dynamic library 'D:\Extensions\php_mysql.dll' - The specified module could not be found. in Unknown on line 0

• Noork
  • Niet online
Okay, maar die haakjes in je path moet je gewoon vergeten. Dat werkt voor geen ene meter. Heb je die dll uberhaupt wel?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

remy007 schreef op maandag 16 januari 2006 @ 15:48:
PHP Warning: Unknown(): Unable to load dynamic library 'D:\Extensions\php_mysql.dll' - The specified module could not be found. in Unknown on line 0
Maak van de extension path eens:
code:
1
./extensions
Dan gaat hij namelijk zoeken in de map van PHP. Tenminste, bij mij wel, met een Apache 1.3.x.x als webserver... :)
Noork schreef op maandag 16 januari 2006 @ 15:51:
Okay, maar die haakjes in je path moet je gewoon vergeten. Dat werkt voor geen ene meter. Heb je die dll uberhaupt wel?
Krijg je standaard bij PHP, zitten nog meerdere extensions bij... ;) GD bijvoorbeeld en nog wat anderen... :) Staan allemaal in de php.ini... :)

[ Voor 48% gewijzigd door CH4OS op 16-01-2006 15:55 ]

• Noork
  • Niet online
GJ-tje schreef op maandag 16 januari 2006 @ 15:54:
Krijg je standaard bij PHP, zitten nog meerdere extensions bij... ;) GD bijvoorbeeld en nog wat anderen... :) Staan allemaal in de php.ini... :)
Dat weet ik, ik heb wel wat kaas gegeten van php/apache e.d.. Maar misschien is z'n installatie naar de gallemiezen.
Pagina: 1