Toon posts:

Problemen met sharemachtigingen onder XP *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een thuisnetwerk met twee computers en een laptop.
Elke PC is lid van dezelfde groep en op alle PCs is bestanden en printers delen geinstalleerd.
Als op in mijn netwerklocaties klik, zie ik uiteindelijk ook links de naam van mijn werkgroep staan en rechts de computers, maar.....

Als ik nu op een van de PCs klik krijg ik de volgende melding

\\(pcnaam) is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron.Neem contact met de beheerder van de server op als U wilt weten of U toegangsmachtigingen hebt.

Toegang geweigerd 8)7 |:(

Het vreemde is dat als ik mijn shares via >start>uitvoeren benader met bv \\(pcnaam)\(share), het wel lukt om de gedeelde bestanden te zien.

Ik draai XP Pro met Sygate firewall die correct geconfigureerd is. Met de firewall uit heb ik ook hetzelfde probleem.

Iemand een idee :? :?

Marcus.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 18:50 . Reden: Typefout ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ja.

Draai je op alle PC's Windows XP?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
Ja, op alle pc's XP Pro.

Ben zeer benieuwd!!!

Alvast bedankt

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als ik het goed lees komt er een foutmelding (als je dubbelklikt op de pcnaam) dat //pcnaam niet te vinden is. Dit zou \\pcnaam moeten zijn. Hij veranderd schijnbaar de \\ in //. Correct?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat is een type fout van mij. Scherp gezien _/-\o_
Ik heb het inmiddels aangepast, bedankt!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-04 19:47
Lijkt mij meer op rechten probleem..

klik op je share map..
Propeties ga naar TAB Sharing.
Share this folder on the network staat als het goed is aangevinkt
Nu ook vinkje zetten bij Allow network users to chance my files.

heb hier het zelfde probleem gehad...

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Heb je het guest account ingeschakeld staan ?

[ Voor 3% gewijzigd door Nielson op 16-01-2006 19:23 ]

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-04 20:01

wowi

Rechten probleem daar lijkt het inderdaat op wie heeft er rechten op je share?
En heb je die gebruikers ook eventueel aangemaakt op de andere pc ? met hetzelfde passwoord?

Verwijderd

Lijkt inderdaad op een 'rechten' probleem.

Maak op al je machines een account aan met zelfde naam/password.
Stel bij alle shares de permissions juist in.

Use Simple File Sharing moet hiervoor wel uitgevinkt staan
(My Computer > Tools > Folder Options > View)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je Got helemaal afgezocht voordat je deze vraag postte? Staat volgens mij namelijk gewoon in de [rml][ Windows 2000/XP] File-sharing en NTFS-permissies[/rml] :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
To_Tall schreef op maandag 16 januari 2006 @ 18:53:
Lijkt mij meer op rechten probleem..

klik op je share map..
Propeties ga naar TAB Sharing.
Share this folder on the network staat als het goed is aangevinkt
Nu ook vinkje zetten bij Allow network users to chance my files.

heb hier het zelfde probleem gehad...
Staat aan, dat is het probleem helaas niet

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op maandag 16 januari 2006 @ 19:22:
Heb je het guest account ingeschakeld staan ?
Stond uitgeschakeld, maar met ingeschakeld guest account hetzelfde probleem...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 19:35:
Lijkt inderdaad op een 'rechten' probleem.

Maak op al je machines een account aan met zelfde naam/password.
Stel bij alle shares de permissions juist in.

Use Simple File Sharing moet hiervoor wel uitgevinkt staan
(My Computer > Tools > Folder Options > View)
Alle Pc's gebruiken dezelfde combi Username/Password

Verwijderd

Topicstarter
The_Eagle schreef op maandag 16 januari 2006 @ 19:39:
Heb je Got helemaal afgezocht voordat je deze vraag postte? Staat volgens mij namelijk gewoon in de [rml][ Windows 2000/XP] File-sharing en NTFS-permissies[/rml] :)
Ik heb dit doorgelezen.
Volgens mij gaat dit meer over het beperken van rechten van gebruikers als je al verbinding hebt op je netwerk. Bij mij staat er bij gebruikers "Iedereen" , dus ik kan gewoon mijn shares benaderen. Dat lukt dus ook via de "uitvoeren" prompt, maar op één of andere manier niet in explorer.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 21:22 ]

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het rare is dat hij de shares, \\pcnaam\share, wel kan benaderen door het adres bij Start->Uitvoeren in te typen. Wat gebeurt er eigenlijk als je op deze manier \\pcnaam gaat benaderen? Of als je van \\pcnaam\share 1 map omhoog gaat? Dan zou je die 'foutmelding' ook moeten krijgen.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je auditing op inlog/uitloggen aanzet (zit onder file->run->"secpol.msc /s" in je local policies) kun je in je eventlog (file->run->eventvwr) op je host zien hoe hij probeerd aan teloggen en wellicht ook waarom het fout gaat.

ben zeer geinterreseerd.

offtopic:
Vreemd netwerk probleem is niet erg beschrijvend he? als je in Network troubleshooting post weten we al dat het ver netwerk gaat en 90% van alle posts gaat hier over problemen ;)

[ Voor 33% gewijzigd door leuk_he op 17-01-2006 11:27 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

titelfix

Verwijderd

Topicstarter
Edmund schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:11:
Het rare is dat hij de shares, \\pcnaam\share, wel kan benaderen door het adres bij Start->Uitvoeren in te typen. Wat gebeurt er eigenlijk als je op deze manier \\pcnaam gaat benaderen? Of als je van \\pcnaam\share 1 map omhoog gaat? Dan zou je die 'foutmelding' ook moeten krijgen.
Als ik \\pcnaam doe krijg ik inderdaad dezelfde melding.

Als ik de bovenliggende map kies kom ik eerst in de map volledig netwerk. Dan kies ik "Microsoft Windows Netwerk" , ik krijg dan mijn werkgroep. Als ik de werkgroep selecteer krijg ik alle computers in mijn netwerk te zien en vervolgens weer dezelfde melding als ik één van de computers selecteer.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:25:
Als je auditing op inlog/uitloggen aanzet (zit onder file->run->"secpol.msc /s" in je local policies) kun je in je eventlog (file->run->eventvwr) op je host zien hoe hij probeerd aan teloggen en wellicht ook waarom het fout gaat.

ben zeer geinterreseerd.

offtopic:
Vreemd netwerk probleem is niet erg beschrijvend he? als je in Network troubleshooting post weten we al dat het ver netwerk gaat en 90% van alle posts gaat hier over problemen ;)
Ik zou dit graag proberen, helaas krijg ik een foutmelding als ik start->uitvoeren->secpol.msc /s doe.
Verder kan ik deze optie niet vinden in het groepsbeleid.
Kan je me iets verder op weg helpen

offtopic:
bedankt voor aanpassen titel, was niet zo origineel vrees ik _/-\o_ 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2006 23:15 ]

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb precies het zelfde als jou. Ik heb alle mappen een everybody gegeven (bij machting en secuirty) en ook nog eens gezet dat alle onderliggende mappen de zelfde rechten hebben. Gast account stond aan. Maar kom er gewoon niet in. Kreeg ook steeds precies die melding. Vreemde was dat bijvoorgeeld muziek share op J wel werkte en moves share op F weer niet. En toch echt alle rechten stonden precies het zelfde. Ik kon er niet eens in komen met me admini wachtwoord. Ik heb het maar op gegeven en extern programma gebruikt (was om met me xbox te sharen en dat werkt nu verder) maar ben ook wel benieuwd wat dit nu kan zijn. Heb wel wat verstand van netwerken maar kreeg het zo 1 2 3 niet aan de praat. Nou vond ik ergens wel een tutorial (das voor xbox maar geld voor voor laptops en dergelijken) maar kan zo 123 niet vinden.
Pagina: 1