Ik zit er aan te denken om van mijn systeem een dual boot setup te maken met SuSE en Win XP. Op dit moment draai ik XP op een RAID0 config van 2 74GB Raptors. Zie mijn signature voor specs. Ik ben dus van plan om een 3e SATA HD te kopen en hier SuSE op te zetten. Nu rest mij dus vraag, support Linux een RAID0 config op een nForce 4 chipset zodat ik hier bijvoorbeeld gegevens vanaf kan lezen? Ik heb gezocht met o.a. google, en op de nVidia site kan ik ook niets vinden dat hier op duidt. Zo niet, gaat het wel via de Marvell RAID chip op mijn moederbord?
Ja
You can either agree with me or be wrong!
Verwijderd
Ja dat kan. Met dmraid bijvoorbeeld
Een ubuntu guide die vast voor meer smaken op gaat:
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-2557.html
Een ubuntu guide die vast voor meer smaken op gaat:
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-2557.html
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 13:25 ]
Kun je dat onderbouwen?
@TS: Hier heb je een links waar je wat aan hebt:
http://gentoo-wiki.com/HARDWARE_Asus_A8N-SLI
en:The Si, and Nvidia raids are software RAID, so it is suggested to just use Linux's native RAID support, if compatibility with Windows is desired, there is a tool to read the RAID's BIOS settings.
http://gentoo-wiki.com/HO...ll_on_Bios_(Onboard)_RAID
Het is veel leeswerk verwacht ik
Wat ik dus bedoel, is er ook driver support voor in Linux, of zitten deze al in de meeste distro's gebakken? Er wordt namelijk geen woord over gezegd in de beschrijving van de nForce drivers voor Linux.
Dankje! Het ziet er inderdaad naar uit dat het dus kan werken. Helaas ben ik nog niet echt zeer ervaren met Linux dus is dit bijvoorbeeld te doen voor iemand die nog nooit een kernel heeft gecompiled? Zo op het eerste oog moet je aardig thuis zijn namelijk op dat gebied.BoAC schreef op maandag 16 januari 2006 @ 13:28:
en:
http://gentoo-wiki.com/HO...ll_on_Bios_(Onboard)_RAID
Het is veel leeswerk verwacht ik
[ Voor 56% gewijzigd door Lawrentium op 16-01-2006 13:35 ]
Ja;
Buiten het hele verhaal die in link vorm werd beschreven draait (in mijn geval) SuSe zonder enkel probleem op een Nforce4 bord met raid. Stuurt Raid verder prima aan (ik heb tenminste nog geen problemen ervaren ermee) zonder ook maar iets aan moeite ervoor te doen; anders dan het 'normale' instel werk.
Met SuSe 10 gaat het gewoon draaien. Die ziet het allemaal.Lawrentium schreef op maandag 16 januari 2006 @ 13:28:
Wat ik dus bedoel, is er ook driver support voor in Linux, of zitten deze al in de meeste distro's gebakken? Er wordt namelijk geen woord over gezegd in de beschrijving van de nForce drivers voor Linux.
Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik heb ongeveer dezelfde vraag, vandaar.
Ik werk nu thuis tijdelijk onder (Suse Linux), terwijl ik wacht op mijn nieuwe XP-cd. Nu ben ik vrij nieuw met linux, tot nu toe is alles mij gelukt, ook de raid 0 array met 400 gb NTFS partition op een nforce4 controller te bereiken, alleen gaat dit nog niet helemaal geweldig.
Als ik nu mijn partition wil gaan bekijken moet ik eerst het volgende als root intypen:
dmraid -ay -v
mount /dev/mapper/nvidia_gbcbedhe1 /windows/raid1 -t ntfs -o umask=0777
Die umask heeft alleen geen zin, want de partitie blijft alsnog alleen leesbaar voor root (ls -l /windows/ geeft:
Mijn vragen zijn dus:
1. Hoe laat ik linux automatisch dmraid -ay -v uitvoeren bij het opstarten ?
2. Hoe mount ik de partitie automatsch (ik heb iets met fstab zitten klooien, maar er veranderde niets)?
3. Hoe maak ik de partitie voor gewone users toegankelijk (alleen read is genoeg)?
P.S. dit is mijn huidige fstab:
P.S.2 OS = Suse Linux 10.0 64 bit
Ik werk nu thuis tijdelijk onder (Suse Linux), terwijl ik wacht op mijn nieuwe XP-cd. Nu ben ik vrij nieuw met linux, tot nu toe is alles mij gelukt, ook de raid 0 array met 400 gb NTFS partition op een nforce4 controller te bereiken, alleen gaat dit nog niet helemaal geweldig.
Als ik nu mijn partition wil gaan bekijken moet ik eerst het volgende als root intypen:
dmraid -ay -v
mount /dev/mapper/nvidia_gbcbedhe1 /windows/raid1 -t ntfs -o umask=0777
Die umask heeft alleen geen zin, want de partitie blijft alsnog alleen leesbaar voor root (ls -l /windows/ geeft:
code:
1
2
3
4
5
| drwxr-xr-x 11 root root 264 2006-07-30 13:55 . drwxr-xr-x 24 root root 568 2006-08-01 20:15 .. dr-xr-xr-x 1 root users 8192 2006-07-14 23:05 C dr-xr-xr-x 1 root users 8192 2006-06-30 14:55 D d--------- 1 root root 8192 2006-06-18 20:22 raid1 |
Mijn vragen zijn dus:
1. Hoe laat ik linux automatisch dmraid -ay -v uitvoeren bij het opstarten ?
2. Hoe mount ik de partitie automatsch (ik heb iets met fstab zitten klooien, maar er veranderde niets)?
3. Hoe maak ik de partitie voor gewone users toegankelijk (alleen read is genoeg)?
P.S. dit is mijn huidige fstab:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| /dev/hda4 / reiserfs acl,user_xattr 1 1 /dev/hda1 /windows/C ntfs ro,users,gid=users,umask=0002,nls=utf8 0 0 /dev/hda2 /windows/D ntfs ro,users,gid=users,umask=0002,nls=utf8 0 0 /dev/mapper/nvidia_gbcbedhe1 /windows/raid1 ntfs ro,users,gid=users,umask=0002,nls=utf8 0 0 proc /proc proc defaults 0 0 sysfs /sys sysfs noauto 0 0 usbfs /proc/bus/usb usbfs noauto 0 0 devpts /dev/pts devpts mode=0620,gid=5 0 0 /dev/dvd /media/dvd subfs noauto,fs=cdfss,ro,procuid,nosuid,nodev,exec,iocharset=utf8 0 0 /dev/dvdrecorder /media/dvdrecorder subfs noauto,fs=cdfss,ro,procuid,nosuid,nodev,exec,iocharset=utf8 0 0 none /subdomain subdomainfs noauto 0 0 |
P.S.2 OS = Suse Linux 10.0 64 bit
[ Voor 0% gewijzigd door XXfrankieXX op 01-08-2006 20:33 . Reden: Vergeten OS te vermelden ]
Even een schopje
Is het een moeilijk vraag, is iedereen op vakantie, of heet niemand zin mij te antwoorden
, of is het een combinatie
?
Is het een moeilijk vraag, is iedereen op vakantie, of heet niemand zin mij te antwoorden
Pagina: 1