Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Verwijderd
Hoe meer hoe beter, maar dat is niet altijd werkbaar.
Aangezien je nu een betrekkelijk kleine populatie hebt, en het een vragenlijst betreft (dus een onderzoeksgroep) is die 20 genoeg.
Wat echter ook zeer belangrijk is, zorg voor een goede afspiegeling van de populatie.
Denk aan zaken als: geslacht en leeftijd. Pak er desnoods een praktisch statistiekboek bij en ga daar wat in lezen.
Ook je afname middel is belangrijk. Mensen een mailtje sturen en vragen mee te doen geeft andere resultaten dan met de vragenlijst persoonlijk langsgaan.
Bij internet ben je erg afhankelijk van de bereidheid om mee te doen, en dat kan de representiviteit ernstig schaden. Ga je persoonlijk langs, dan zullen mensen minder snel weigeren.
Maarja, misschien drijf ik wel te ver door
[ Voor 88% gewijzigd door job op 16-01-2006 13:08 ]
Ik hoop dat je met deze steekwoorden verder komt.
Siditamentis astuentis pactum.
De enige formule die daar in de buurt komt voor wat jij zegt is deze:Varienaja schreef op maandag 16 januari 2006 @ 12:52:
Maar als je een steekproef wilt hebben met een 95% betrouwbaarheidsinterval, dan is er gewoon een formule voor hoe groot je representatieve selectie uit de totale populatie moet zijn.
n = ((z*sigma)/m)^2
Die kan je hier echter niet zomaar voor gebruiken.
Dan zul je van te voren vast moeten stellen welke afwijkingsscores je minimaal wilt hebben om te spreken van tevredenheid/ontevredenheid.
Deze formule is handig als je testgegevens al hebt. En/of als je weet wat een bepaalde waarde voor betekenis heeft op de schaal. Daarnaast zou deze formule een steekproef grootte kunnen opleveren die groter is dan de populatie.
De TS wil waarschijnlijk een simpel testje waaruit komt hoe "de docenten" denken over het een of ander. Dan moet je niet te moeilijk doen.
[ Voor 61% gewijzigd door job op 16-01-2006 13:46 ]
Wat zijn je eigen ideeen daar over? Hoe heb je zelf al geprobeerd aan het antwoord te komen?GeeBee schreef op maandag 16 januari 2006 @ 12:43:
Mijn vraag is: hoeveel mensen moeten het onderzoek invullen om te kunnen spreken van een representatieve steekproef?
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Als je gaat enqueteren zou ik toch zeker zo'n 30 á 40 respondenten zoeken om wat leuke tabelletjes en grafiekjes te kunnen genereren.
http://www.wku.edu/~david.neal/statistics/misc/sampsize.html
Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.
Oei daar staan ook wel een paar leuke formules bij.kopjethee schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 10:06:
Ik zou eens even googelen op required sample size finite population, misschien hier:
http://www.wku.edu/~david.neal/statistics/misc/sampsize.html
Deze heb ik nooit gehad, maar ook hier moet je van te voren vast stellen weten wanneer iemand tevreden danwel ontevreden is. Daarvoor zal je eerst een valide en betrouwbaar meetinstrument moeten hebben. En omdat te krijgen zal je eerst veel onderzoeken moeten uitvoeren
Achja hoe wetenschappelijk wil je het allemaal hebben.
Stel eerst eens een vragenlijst op. Leg deze voor aan een paar personen, en vraag hun respons. (vragen onduidelijk,.. invul schaal onduidelijk.. enz).
Je lijst desgewenst aanpassen en dan lekker veel mensen vragen om dat ding in te vullen.
De vragenlijst is niet door mij vastgesteld, maar wordt aangeleverd. Ik moet alleen bepalen hoeveel en wie de vragenlijst invullen. Een richtlijn voor de aantallen wordt niet aangeleverd, vandaar mijn vraag.
@job
Ik heb de docenten al wel ingedeeld in diverse groepen en subgroepen en daarin geselecteerd naar ervaring en al dan niet mentor-zijn.
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Wil je toch met zo min mogelijk moeite een goed resultaat hebben, dan kan je uit de door kopjethee gegeven link de "Sample Size For Means" gebruiken. Moet je zelf alleen van te voren bedenken welke range je toe wilt passen.
[ Voor 4% gewijzigd door job op 17-01-2006 11:32 ]
Verwijderd
Het idee van statistisch onderzoek doen is met een zo klein mogelijke steekproef, toch representatieve resultaten te halen. Hij wil weten wat het minimum is om van representatief te kunnen spreken. Natuurlijk het makkelijk zijn als ie iedereen om een mening kon vragen, maar dat is niet waar het hier om gaat.Basbarbrbarbr schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:22:
ik zou dan zeggen zo veel mogelijk? lijkt me toch niet zoveel kwaad kunnen als je er teveel hebt?
Je zou eigenlijk eerst een krachtenveld analyse moeten maken. Wat betekend het gevoerde beleid voor docenten. Is dat voor een docent Engels anders dan voor een docent geschiedenis?GeeBee schreef op maandag 16 januari 2006 @ 12:43:
Ik ga op mijn school onderzoek doen naar het gevoerde beleid op een bepaald punt. Hiervoor moeten de ondervraagden een vragenlijst via een website invullen. De totale populatie bestaat uit ongeveer 200 docenten.
Mijn vraag is: hoeveel mensen moeten het onderzoek invullen om te kunnen spreken van een representatieve steekproef?
Als je in het krachtenveld verschillende groepen met verschillende belangen kunt onderscheiden. Moeten deze groepen in het onderzoek betrokken worden. Het gaat dan niet meer om het aantal ondervraagden maar om het feit dat alle groepen vertegenwoordigd zijn. Bij de onderzoeksresultaten neem je de gemiddelde mening per groep mee in je onderzoeksresultaat.
Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.
Heb je er wel aangedacht dat je steekproef niet zuiver kan zijn, want de ondervraagden zullen met een computer moeten kunnen omgaan! Geld dit ook voor de populatie?
Wat je vraagt en ook hoe je het vraagt bevinvloeden allemaal je betrouwbaarheid van je steekproef.
(een bekend voorbeeld is een steekproef gehoduen in rond 1920-1930 om te bepalen wie de presidents verkiezingen zou winnen. EeE onderzoeksbureau voorspelde kandidaat 1, maar kandidaat 2 won met een grote meederheid. Het onderzoeksbureau had namelijk de telefoon gebruikt voor hun steekproef, en die waaren voornamelijk in het beizt van de elite/mensen met geld)
Everything is better with Bluetooth