Toon posts:

toewijzen van virtueel geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Start, instellingen, configuratiescherm, systeem, geavanceerd, instellingen bij prestaties, geavanceerd, virtueel geheugen wijzigen. Je hebt daar 3 opties:

- aangepaste grootte
- door het systeem beherende grootte
- geen wisselbestand

Ik was er inmiddels wel uit dat je het beste kunt kiezen voor aangepaste grootte.
Echter, nu het instellen hiervan:
Ik heb mijn pc onderverdeeld in 2 windows-partities en heb mijn HD verdeeld in 3-en:
- C:\ (partitie 1)
- D:\ (partitie 2)
- E:\ (staan files op zoals films en mp3's)

Ik heb 1536mb ddr2 geheugen in mijn pc zitten. Nu las ik op het avs forum http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=628477 dat ik het beste zowel bij begingrootte als maximale grootte 1536 als waarde in moet vullen. Echter, wanneer ik bij C:\, D:\ en E:\ deze 1536 mb invul, zegt mijn systeem bij totale wisselbestandsgrootte voor alle stations: 4608 mb.
Moet ik nu die 1536 delen door 3 en dit verdelen over C, D en E dus overal 512mb invullen of niet???

De beste prestaties wil ik hebben op partitie D:\ omdat ik hier met TheaterTek draai met FFdshow en een zo goed mogelijk resultaat wil boeken.

Kan iemand me voor eens en altijd (met niet al te veel lastige pc-termen) uitleggen wat ik nu het beste kan doen?

thxz voor alle hulp vast!

Verwijderd

"toewijden van geheugen"

Misschien TS aanpassen? Of ik begrijp het niet.

toe·wij·den (ov.ww.)
1 wijden, opdragen aan een godheid, heilige enz.

toe·wij·den aan (ww.)
1 zich wijden aan

Edit : even vergeten dat gewoon nederlands lezen en schrijven niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Je krijgt zo langzamerhand het idee dat het gros het lager onderwijs niet heeft afgemaakt.
Duidelijk niet alleen rekenen is een probleem.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 18:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
of mss on-topic blijven en gewoon doorhebben, ondanks een verkeerde woordkeuze, waar het over gaat en inhoudelijk ingaan op mijn vraag. We zitten dacht ik toch niet op het FOK-forum......

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je had wel een íets duidelijkere startpost kunnen maken.

Maar zolang alle partities op dezelfde schijf staan, maakt het geen fluit uit waar je je wisselbestand neerzet.

Het wisselbestand wordt minder gebruikt naarmate je meer geheugen hebt, logischerwijs gezien.
Daarom zie ik ook het nut niet in van een groot wisselbestand, maar goed.

Wat hoihoihoihoi zegt dus :p

[ Voor 45% gewijzigd door CodeCaster op 16-01-2006 12:12 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Ik denk dat het in jouw geval niet zoveel uitmaakt op welke partitie je het wisselbestand plaatst. Wel zou ik het maar op 1 partitie doen, omdat een opgedeelde swap niet echt lekker voor je snelheid is denk ik.
Als je een betere performance wil kun je beter een 2e fysieke schijf bijplaatsen, zodat je programma bestanden dan worden geladen van een andere HD dan je wisselbestand. Maar aangezien je 1,5 GB geheugen hebt lijkt me dat in dit geval redelijk overbodig, tenzij je natuurlijk regelmatig over deze limiet heengaat.

Verwijderd

Topicstarter
duidelijk verhaal. Als ik dus voor zowel C, D als E kies voor de optie 'door windows laten beheren', zit het wel goed?

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Nee, juist op één partitie houden.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:12

-

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:25
Gewoon op 1 partitie een deel instellen op een vaste grootte. 512MB lijkt me meer dan zat, gezien de hoeveelheid geheugen die je er in hebt zitten.

Roomba E5 te koop

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Als je maar 1 schijf hebt maakt het voor de performance niets uit waar je de swapfile plaatst. Dit kun je volgens mij overal op internet en GoT vinden; als je even zoekt. Kijk bijvoorbeeld hier eens tussen: [search=swap windows partitie]. Verder heb ik nog nooit performanceproblemen gehad als ik mijn swapfile liet beheren door Windows :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
en dan bij de andere 2 partities geen wisselbestand aanvinken?
en op welke partitie kies ik dan voor die bijv. 512mb? Mijn partitie die ik het snelst wil hebben? (D in mijn geval). En dan gewoon 2x 512 invullen in die lege gedeeltes?

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:11
In theorie is de access time op de eerste partitie het laagst, dus is het handig om daar een swapfile neer te zetten (en je besturingssysteem en belangrijkste applicaties). In de praktijk is het verschil waarschijnlijk dermate klein dat je het niet merkt, dus als je ruimte op de primaire partitie tekort komt dan kun je de pagefile ook ergens anders neerzetten; meer dan één pagefile per fysieke hdd is zoals gezegd niet nuttig.

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

het beste is dat je je eerste partitie gebruikt.

deze ligt op de snelste kant van de HD, waardoor je dus ook snellere reads/writes hebt....

natuurlijk is het nog beter als je je HD partitioneert een eerste partitie aanmaakt dedicated voor swap..

bv:

HD: Partitie1 (D:) 1536MB
Partitie2 (C:) xxx GB
Partitie3 (E:) de rest

nu, waarom zeg ik dit? met een goede reden: bij een dedicated swap partitie heb je géén last van fragmentatie... terwijl je nieuwe swapfile op de systemdrive (c:) sowieso al uit stukjes zal bestaan...

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Ik maak even een z van de d in de topictitel :P

Over welk OS hebben we het? Hoe dan ook erg relevant en in WOS zelfs verplicht, zie ook alle andere topictitels in het subforum en de link die ik in je andere topic geef. Waarschijnlijk ook hier XP maar dat ga ik maar niet gokken :)

Verder lijkt alles al gezegd: 1 vast, niet-gefragmenteerd, pagefile op 1 partitie lijkt me verstandig. Trouwens inderdaad iets dat al vaak is besproken, check dus idd evt. nog ebven oude discussies.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

@bogy: nofi, maar dat is een beetje bogus. Als je Windows installeert en niets verandert aan de swapgrootte, zal je swapbestand niet fragmenteren, omdat deze een continue grootte heeft.

@TS:
Een afbeelding ter verduidelijking, dit stelt je harde schijf voor:
Afbeeldingslocatie: http://img4.imageshack.us/img4/6509/swapnoob4li.jpg
Stel dat je 3 partities hebt, en de groene gedeeltes zijn je swapfiles. Er moet dan veel gelezen worden van verschillende locaties.
Terwijl wanneer je je swap beperkt tot één partitie, bij voorkeur de C:, (omdat die aan de buitenste rand ligt, waardoor theoretisch de hoogste snelheid wordt gehaald) zul je de optimale prestaties behalen (met je huidige configuratie, één harddisk dus).

Je swapfile wordt echter voor zover ík weet slechts gebruikt wanneer je geheugen vol is. Dus bijvoorbeeld wordt het geheugen wat je Desktop en eventueel openstaande applicaties gebruiken tijdelijk op de harde schijf (in de swapfile) geparkeerd, wanneer je een game opstart.

Woei een boemlange post.

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 16-01-2006 15:40 ]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:11
CodeCaster schreef op maandag 16 januari 2006 @ 12:42:
Je swapfile wordt echter voor zover ík weet slechts gebruikt wanneer je geheugen vol is. Dus bijvoorbeeld wordt het geheugen wat je Desktop en eventueel openstaande applicaties gebruiken tijdelijk op de harde schijf (in de swapfile) geparkeerd, wanneer je een game opstart.
In het algemeen (dwz. ik weet niet hoe Windows het precies doet) wordt geheugen dat weinig gebruikt wordt weggeschreven naar de pagefile; de vrijgemaakte ruimte kan dan gebruikt worden voor filesystem caching e.d.. Het is dus niet zo dat je pagefile pas gebruikt wordt als je geheugen 'vol' is, hoewel Windows daar minder agressief mee is dan andere besturingssystemen.
Pagina: 1