Toon posts:

[2003] WSUS handmatig laten updaten

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:

Wsus server: Windows server 2003
Clients: Windows XP SP1/2

Je kunt op de clients aangeven dat ze elke X uur/dagen/weken bij de wsus server gaan checken of er updates beschikbaar zijn.

Nu wil ik dat ze dit niet doen (om e.e.a te testen), maar dat er op de client handmatig een check geinitieerd wordt. Als je gewoon windows update gebruikt blijf je op de windows update site uitkomen en ik kan ook niet browsen naar de wsus server zelf. Deze geeft een under construction melding (daar heb ik verder nog niets geconfigureerd)

- Is het mogelijk om de wsus server iets van een windows update pagina uit te serveren? En zo niet
- Is er een mogelijkheid om op een client hadmatig een update sessie bij de wsus server te initieren?

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 14:05
Als je de client hebt ingesteld om de updates te halen bij je WSUS server is een herstart van de Automatic Updateservice voldoende. (volgens mij)

Het Windowsupdate verhaal (via de browser dus) is niet geschikt voor WSUS.

Verwijderd

WSUS kan inderdaad niet worden gebruikt als vervanging van de Windows Update pagina, dus via een webbrowser.

Echter kan je wel via de cmd-line een update actie starten (wuauclt.exe), check voor de parameters deze site even :

http://www.wsuswiki.com/ClientTroubleshootingTools

Verwijderd

Topicstarter
wizzzzzz schreef op maandag 16 januari 2006 @ 11:57:
Als je de client hebt ingesteld om de updates te halen bij je WSUS server is een herstart van de Automatic Updateservice voldoende. (volgens mij)

Het Windowsupdate verhaal (via de browser dus) is niet geschikt voor WSUS.
Het is nu ook al zo dat de client zijn updates bij de wsus server vandaan haalt. Alleen checkt hij nu automatisch elk X uur of er updates beschikbaar zijn. Ik wil op een of andere manier op de client handmatig een check naar nieuwe updates initieren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 12:03:
WSUS kan inderdaad niet worden gebruikt als vervanging van de Windows Update pagina, dus via een webbrowser.

Echter kan je wel via de cmd-line een update actie starten (wuauclt.exe), check voor de parameters deze site even :

http://www.wsuswiki.com/ClientTroubleshootingTools
Ah. Dat ga ik even uitproberen. Thanks.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 12:04:
[...]

Ah. Dat ga ik even uitproberen. Thanks.
Hmm. Wellicht dat dit een client specifiek issue is, maar wuauclt.exe /? laat maar weinig (geen) output zien (op meerdere clients)

-edit-

De andere opties heb ik ook uitgeprobeerd, maar alleen /showsettingsdialog doet iets. Alle andere opties met /v of /vv geven geen info. Is er iemand die dit probleem als eens heeft gehad?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 13:42 ]

• Brecht Laitem
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06-2024
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 12:21:
[...]

Hmm. Wellicht dat dit een client specifiek issue is, maar wuauclt.exe /? laat maar weinig (geen) output zien (op meerdere clients)

-edit-

De andere opties heb ik ook uitgeprobeerd, maar alleen /showsettingsdialog doet iets. Alle andere opties met /v of /vv geven geen info. Is er iemand die dit probleem als eens heeft gehad?
idd, hier hetzelfde fenomeen. Zowel met Windows XP SP2 als op de Windows 2003 SP1 server. Geen idee hoe het op te lossen. Jammer, want het lijkt me een handig commando

Verwijderd

Als je goed kijkt in de link die ik gegeven had zie je dit staan :
7. Download Updates Now

/downloadnow - initiates an immiate downoad of any requried update using BITS
/downloanowfast - initiates an initiates an immiate downoad of any requried update using HTTP.

This option forces the AU client to start downloading of any outstanding updates. the secton version downloads using HTTP, and is therefore much faster in elapsed time and is mainly used for troubleshooting isues (or possibly to speed up larger updates). Often, expecially for laptops that have been 'abroad' for awhile, you want to just get all the approved updates NOW, and not wait for the next detection time.
Ik neem aan dat ons engels allemaal up-to-date is en niet vertaald hoeft te worden. In ieder geval zorgt deze parameter voor het opzetten van een verbinding naar je WSUS server.

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

[google=force detection of wsus updates]

WSUS: Script to Force the Update Detection from Automatic Update Client for updates on WSUS Server

Dit script gebruik ik zelf ook. Werkt als een zonnetje :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Verwijderd

Topicstarter
Dat is handig. Dat ga ik vandaag even uittesten :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Het script werkt als een zonnetje. Thanks!
Pagina: 1