Situatie: een niet goed beheerde server (fedora core3)
2 harde schijven, software raid 1 met een lvm erop, met daarop diverse bestandssystemen. Een en ander is gemaakt mbv de fedora installer.
Op de een of andere manier is zijn de bestandssystemen corrupt geraakt.
Ik mag nu met 1 van de schijven proberen de data terug te halen.
Omdat het software raid is zou ik aan een schijf genoeg moeten hebben.
Ik heb een vermoeden dat het lvm niet goed meer werkt en dat als ik dat kan herstellen ik ook bij de data kan.
Ik begrijp inmiddels de principes van lvm, maar heb er zelf nog nooit mee gewerkt. Is het mogelijk om een lvm te herstellen of opnieuw te maken zonder dat de filesystems die erin zitten aangetast worden?
Nieuwe info:
Ik heb vgscan gerund met het volgende resultaat:
Hij kan de volume dus niet activer omdat er een fysiek volume ontbreekt. Dat kan kloppen want dat fysieke volume was een software raid 1 array. Dat is er niet meer omdat er maar 1 schijf van het array over is. Omdat alle info in principe gewoon op die schijf staat (want raid 1) moet het volgens mij mogelijk zijn een nieuw lvm te maken met de harde schijf als fysiek volume ipv het raid array. Als je dan de info over de logische volumes hebt moet je de hele boel kunnen herstellen. Klopt dit? Zo ja, waar haal je de info over de logische volumes vandaan? Ik heb de initrd image van dit systeem uitgepakt, maar daar heb ik niks in kunnen vinden. Wel de lvm.conf:
Waar staat de info over de logische volumes?
2 harde schijven, software raid 1 met een lvm erop, met daarop diverse bestandssystemen. Een en ander is gemaakt mbv de fedora installer.
Op de een of andere manier is zijn de bestandssystemen corrupt geraakt.
Ik mag nu met 1 van de schijven proberen de data terug te halen.
Omdat het software raid is zou ik aan een schijf genoeg moeten hebben.
Ik heb een vermoeden dat het lvm niet goed meer werkt en dat als ik dat kan herstellen ik ook bij de data kan.
Ik begrijp inmiddels de principes van lvm, maar heb er zelf nog nooit mee gewerkt. Is het mogelijk om een lvm te herstellen of opnieuw te maken zonder dat de filesystems die erin zitten aangetast worden?
Nieuwe info:
Ik heb vgscan gerund met het volgende resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| vgscan -v
Wiping cache of LVM-capable devices
Wiping internal cache
Reading all physical volumes. This may take a while...
Finding all volume groups
Finding volume group "VolGroup00"
Couldn't find device with uuid 'nIS7N6-h9Oo-6WNC-SSCY-LxA0-pJRG-oWDYIt'.
Couldn't find all physical volumes for volume group VolGroup00.
Volume group "VolGroup00" not found |
Hij kan de volume dus niet activer omdat er een fysiek volume ontbreekt. Dat kan kloppen want dat fysieke volume was een software raid 1 array. Dat is er niet meer omdat er maar 1 schijf van het array over is. Omdat alle info in principe gewoon op die schijf staat (want raid 1) moet het volgens mij mogelijk zijn een nieuw lvm te maken met de harde schijf als fysiek volume ipv het raid array. Als je dan de info over de logische volumes hebt moet je de hele boel kunnen herstellen. Klopt dit? Zo ja, waar haal je de info over de logische volumes vandaan? Ik heb de initrd image van dit systeem uitgepakt, maar daar heb ik niks in kunnen vinden. Wel de lvm.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
| devices {
dir = "/dev"
scan = [ "/dev" ]
filter = [ "r|/dev/cdrom|" ]
cache = "/etc/lvm/.cache"
write_cache_state = 1
sysfs_scan = 1
md_component_detection = 0
}
log {
verbose = 0
syslog = 1
overwrite = 0
level = 0
indent = 1
command_names = 0
prefix = " "
}
backup {
backup = 1
backup_dir = "/etc/lvm/backup"
archive = 1
archive_dir = "/etc/lvm/archive"
retain_min = 10
retain_days = 30
}
shell {
history_size = 100
}
global {
umask = 077
test = 0
activation = 1
proc = "/proc"
locking_type = 1
locking_dir = "/var/lock/lvm"
}
activation {
missing_stripe_filler = "/dev/ioerror"
mirror_region_size = 512
reserved_stack = 256
reserved_memory = 8192
process_priority = -18
} |
Waar staat de info over de logische volumes?
[ Voor 59% gewijzigd door Sir Isaac op 16-01-2006 14:39 ]