[allround system] twijfelpuntjes.

Pagina: 1
Acties:

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuwe computer, heb het grootste gedeelte al samengesteld, maar ik heb nog een paar twijfelpuntjes over wat ik zal nemen.
Het moet een allround systeem worden: multimedia, games, downloaden, fotobewerken enz.. Ik ben erg conservatief, dus Intel voor de chipset en CPU en nVidia voor de video hebben de voorkeur. Boeit niet of er betere zijn, ik wil die.
Budget boeit niet zo veel, maar het moet _niet_ van alles het duurste zijn, maar dat zie je wel terug in de componenten, ik kijk vooral naar een goede basis: kast-voeding-moederbord.

Het systeem wat ik heb so far:
• Kast: Cooler Master Stacker STC-T01-UW1 black, hoef ik geen woorden aan vuil te maken, ik ben helemaal O+ op deze kast.
• Cross-Flow fan, extra 4-in-3 module (voor toekomstige schijven), extra 5,25 -> 3,5 convertertjes (voor extra schijven achter I/O panel en kaartlezer, beetje modden als er schijven bij komen)
• Voeding: Antec True Power II 550W, voldoende prik voor alles en de upgrades
• Moederbord: Asus P5WD2 Premium/ WiFi-TV Editie, een moederbord dat alles heeft wat ik wil (en hoef niet onder mijn bureau te duiken voor de TV, en nog eens een W-lan in mijn kamer, kan ik verbinding maken met de buren). Ik ben nog erg conservatief, ik wil dit bord [punt].
• CPU: 3GHz Pentium 4, 800MHz FSB so775; 530J, die haal ik uit mijn huidige computer. Bespaart weer wat, en ik had expres een 800MHz FSB cpu gekozen toen. deze gaat weer vervangen worden als ik er geld voor over heb
• VGA: * Resistor : Asus N6800GT, ik wil een goede kaart voor niet te veel geld, en een GF6800GT lijkt mij dan wel een goede keuze. SLI kan * Resistor * niet op het moederbord, maar bij mij is 2x e.200,- betalen duurder dan 1x e.350,- (bij wijze van spreken). deze gaat weer vervangen worden als ik er weer geld voor over heb Past een 6800GT een beetje bij een 3GHz P4? volgens mij kwamen ze zo'n beetje rond de zelfde tijd op de markt, daar let ik op.
• Geheugen: * Resistor :Corsair TWIN2X1024A-6400; 2x 512MB DDRII 800MHz timing: 5-5-5-12, dit lijkt mij een goede keuze, maar volgens de QVL van het moederbord kan ik dan maar 1 paar gebruiken @ 800MHz, en ben ik dus gelimiteerd aan de 1GB die ik heb, of is het enkel 'niet getest, kan wel werken'?
• DVD: NEC ND-4551A zwart, mooi dingetje, ik ga niet moeilijk doen over die paar euro verschil met de 4550 voor die paar functies die hij extra heeft, gewoon leuk om te hebben.
• diskettestation, komt er ook nog in, ik heb geen ruimte om een externe neer te zetten. Gebruik ik soms nog.
• Cardreader: interne Apacer Cardreader 15-in-1 zwart.
• Harde schijven: * Resistor : Ik kan a lá BBG 1 snelle Western Digital Raptor WD740GD 73GB voor Windows en 4 tragere Maxtor DiamondMax 10 RoHS Compliant 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300 in RAID 10 of RAID 5 voor de data, of enkel de 4 tragere in RAID 10 of 5 voor alles doen.

Dus samengevat:
• past een GF6800GT beeldkaart bij een 3GHz Pentium 4? het is geen trage Nv 6200 met turbocache, het is geen turbo dual Nv 7800GT, voor mijn gevoel zit hij er mooi tussenin, klopt dit gevoel?
• past het geheugen goed bij het moederbord en de processor? ik zit een beetje een review van AnandTech te lezen, en daar testen ze met 667MHz DDR2, terwijl ik 800MHz DDR2 wil. Ik wil over een tijdje niet het gevoel hebben (als ik een nieuwe (dual core) CPU koop) van 'hè, had ik nou maar tóch dat snellere gekocht, nu heb ik niets meer aan dit geheugen'
• 1 snelle opstartschijf aan deSilicon Image® 3132 SATA-controller, en 4 in een RAID vorm aan de Intel® ICH7R South Bridge (welke RAID? 10 of 5? gaat mij om snelheid + veiligheid, werk soms met kleine, soms met grote bestanden, wil dingen snel op kunnen starten, en downloaden (heel vaak kleine beetjes data)) _of_ enkel de 4 in RAID.

En de monitor? en de geluidskaart? en de speakers? en de muis/toetsenbord?
-Heb ik, on-board, heb ik, heb ik :)
Weet je dat je nog 4 (of 5) schijven kwijt kan op dat moederbord?
- Ja, dat zijn 3 oude schijven uit mijn huidige computer, 3x 120GB is wel genoeg er bij voorlopig :P
Maar ik zie dat je een 3GHz CPU hebt, is de rest dan niet goed genoeg?
- de 'rest' is een oude vergeelde kast met koelingsproblemen, een zwakke voeding die het net trekt, een Asrock moederbord met _alles_ onboard. Toen had ik geen geld toen de computer kapot ging, nu wel :)

Als ik wat vergeten ben: vraag het maar wat ik wil :)

* Resistor zit '1x GT Soft Bridge for Future Upgrade' in de doos, wat Googlen leerde mij van HotHardware
In the future, should NVIDIA approve the i955X for use in SLI configurations, this connector would be necessary for full functionality.

[ Voor 4% gewijzigd door Resistor op 15-01-2006 21:07 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?