Toon posts:

Welke soundcard? (voor digitale verbinding naar receiver)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik zit er al tijdje over na te denken om m'n geluidskaart te vervangen. Ik heb het gevoel dat deze (creative audigy1) niet het meest optimale geluid leverd, en dat wil ik toch wel hebben. Maar is dat zo?

Lees overal dat er nu geweldige kaarten moeten zijn als de creative X-fi music en de M-audio revolution 7.1 en allen voor een redelijke prijs. Maar zal dit een verbetering zijn t.o.v. mijn audigy?

Heb op dit moment mijn audigy digitaal aangesloten (coax met zo'n cheap 3.5mm verloopje naar coax) naar mijn Harman Kardon avr130.

Ik hoop dat jullie me hier wat meer informatie over kunnen geven!!
thnx!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:17
Als je de zooi digitaal aansluit maakt de geluidskaart volgens mij niets uit. Forgive me if im wrong.
Ik heb zelf in mn Mediacenter een Live 5.1 Digital digitaal aangesloten op mn Logitech z-5500 set. Fantastisch geluid met films.

Het feit dat je een cheap plugje gebruikt maakt ook niet uit aangezien digitaal betekent: `alles of niets`. Dus je geluidskwaliteit gaat niet achteruit door slechte kabels. Ik heb zelf ook zo``n cheapass mini-jack.

Succes met je keuze

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:48

B-lennium

Volvo 164 1975!

bij dit soort vragen vraag ik me altijd af: wat is de geluidsbron?

is het muziekbestand een mp3 128bit of is het een cd...
wat zijn de speakers die aan je set staan? ook dat beinvloed het geluid (natuurlijk!)

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Verwijderd

Topicstarter
B-lennium schreef op zondag 15 januari 2006 @ 21:18:
bij dit soort vragen vraag ik me altijd af: wat is de geluidsbron?

is het muziekbestand een mp3 128bit of is het een cd...
wat zijn de speakers die aan je set staan? ook dat beinvloed het geluid (natuurlijk!)
Ik speel voornamelijk mp3tjes. Deze heb ik dan wel in hoge kwaliteit (192 of hoger).
M'n speakerset is JBL scs178. Dit is een leuk setje, helemaal met de HKavr130, vandaar dat ik er alles uit wil halen

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 21:14

WhiteDog

met zwarte hond

Ik heb vorige week een Terratec Space 7.1 besteld. Of de kwaliteit goed gaat zijn weet ik nog niet (reviews waren wel positief). Voordeel van deze kaart is dat hij achteraan een full-size optische in en uit heeft.

Afbeeldingslocatie: http://sounden.terratec.net/images/products/Aureon71SpaceBoard.jpg

Ik heb nu een Audigy 2 Platinum en moet optisch dus vooraan op men case aansluiten. Dat hoort natuurlijk niet voor een HTPC :)

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-02 19:49
fuzzyduck schreef op zondag 15 januari 2006 @ 21:09:
Als je de zooi digitaal aansluit maakt de geluidskaart volgens mij niets uit.[knip]
(Tot op zekere hoogte) precies wat jij zegt...
Het is namelijk zo dat het signaal onbewerkt wordt doorgezonden naar de decoder (die is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de omzetting digitaal --> analoog (D/A)). Wanneer je echter een 44.1 Khz mp3/wav etc afspeelt is het minder wenselijk wanneer deze moet worden omgezet naar 48 Khz. Deze sample conversion, zelfs de 'upsampling' zorgt voor vermindering in kwaliteit.
Wanneer je gebruik wilt maken van effecten (CMSS, EAX e.d.) moet vaak deze upsampling worden gebruikt.
Als je dus beste kwaliteit wilt moet je dus zoeken naar een kaart die 44.1 Khz S/PDIF kan uitleveren. Wanneer je ook nog eens van die effecten gebruik wilt maken, wordt het een dure uitgave.
Mijn Audigy 2 NX USB kan 44.1 Khz S/PDIF uitleveren (met laatste firmware), maar verwerkt de gegevens bij gebruik van effecten intern op 48 Khz, helaas.
De Creative X-Fi moet dit klusje met een onmerkbaar kwaliteitsverlies doen. (maar duur)

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• fuzzyduck
ik wist niet dat er ook Firmware was voor geluidskaarten...? Ik ga gelijk op zoek!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:30

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

fuzzyduck schreef op maandag 16 januari 2006 @ 10:52:
ik wist niet dat er ook Firmware was voor geluidskaarten...? Ik ga gelijk op zoek!
Waar vind je die firmwares? Ik kan ze bij creative voor de Audigy 2 en 4 niet vinden namelijk.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• fuzzyduck
weet ik ook niet. Dat wordt hierboven geoppert.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-02 19:49
De Audigy 2 NX heeft firmware updates. Mogelijk heeft hij deze omdat het een USB geluidskaart is.
Link naar updates voor SB Audigy 2 NX
Bij nr. 2 (show details) staat:
...
In de release vindt u:
  • Stuurprogramma (versie 1.00.0009)
  • Firmware (versie 1.1.031209)
...
en ook bij nr. 1 (show details):
  • Firmware-upgrade (V1.1.050119)
Omdat deze updates altijd i.c.m. stuurprogramma updates komen, kan het zijn dat de bugfixes/correcties/verbeteringen meer het gevolg zijn van het nieuwe stuurprogramma.

[ Voor 34% gewijzigd door gertvdijk op 16-01-2006 11:42 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Pagina: 1