[PHP + SQL] Goede class

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• clooner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09-2024
Hallo,

ik zoek een bepaalde classe om mijn db te benaderen.

ik heb bijv. de volgende code

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
$query="INSERT INTO `adressen` (`straat` , `postcode` , `plaats` , `huisnummer` , `toevoeging`) "; 
$query.="VALUES ('".$data["adres"]."', '".$data["postcode"]."', '".$data["plaats"]."', '".$data["huisnummer"]."', '".$data["toevoeging"]."') ";
mysql_query($query) or die ("Door een query fout kan de pagina niet goed worden weergegeven2"); 
$factuuradresid = mysql_insert_id();
$query="INSERT INTO `klanten` (`naam` , `wachtwoord` , `rekening` , `plaats_bank` , `adres_id`, `adres_factuur_id`, `opmerking`) "; 
$query.="VALUES ('".$data["naam"]."', '".md5($data["password"])."', '".$data["rekening_nr"]."', '".$data["plaats_bank"]."', '".$adresid."', '".$factuuradresid."', '".$data["opmerking"]."') ";
mysql_query($query) or die ("Door een query fout kan de pagina niet goed worden weergegeven"); 
$klantid = mysql_insert_id();
$query="INSERT INTO `contact_personen` (`klant_id`,`voornaam` , `achternaam` , `aanhef` , `telefoon` , `fax`, `email`) "; 
$query.="VALUES ('".$klantid."','".$data["voornaam"]."', '".$data["achternaam"]."', '".$data["aanhef"]."', '".$data["telefoon"]."', '".$data["fax"]."','".$data["email"]."') ";
mysql_query($query) or die ("Door een query fout kan de pagina niet goed worden weergegeven");

Nu zie je dat ik 3x insert into toevoeg en 2x met de voorgaande table id die eruit zijn gerold iets doe. Ook moet ik 3x mysql_query aanroepen. Wat ik graag zou willen dat ik 3x het insert commando geef en 1x mysql_query aanroep. Maar wel zo dat hij het id wat hij aanmaakt bij de eerste tabel deze in de 2e table wordt gebruikt en de 2e id bij de 3e tabel? volgens mij moet dit goed kunnen. Zelf heb ik niet zoveel ervaring hiermee maar het lijkt mij onlogisch dat je 3x bijna de exact zelfde code aanroept. Nu heb ik op het internet gezocht naar een goede classe voor mysql maar heb dit niet kunnen vinden Iedereen heeft het over adodb maar volgens mij kan het hiermee niet

Hopelijk kan iemand mij hiermee verder helpen.

Inside The Matrix, they are everyone, and they are no one.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je kan toch een functie maken die een query voor je uitvoert, en die dan 3x aanroepen?

Aan het 3x uitvoeren van mysql_query ontkom je trouwens niet; voor zover ik weet kun je met die functie wegens veiligheidsoverwegingen niet meer dan één query per keer uitvoeren.

Dit is trouwens zo'n beetje de meest onleesbare code die ik in lange tijd gezien heb. Gebruik eens wat meer spaties en lege regels om je code netjes neer te zetten, dan is het veel makkelijker te lezen.

[ Voor 29% gewijzigd door NMe op 15-01-2006 20:58 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• clooner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09-2024
Mijn vraag is eigenlijk of er een classe bestaat die dit in principe doet

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
sql->nieuwe classe;

sql->doinsertcommand("table1","veld1","veld2","veld3","waarde1","waarde2","waarde3");
sql->doinsertcommand("table2","veld1","veld2","veld3","waarde1","waarde2",tabel id van de eerste insert );
sql->doinsertcommand("table3","veld1","veld2","veld3","waarde1",tabel id van de 2e insert"waarde3");

sql->gelukt();

sql->nietgelukt();

function gelukt()
{
   echo "yippy";
}

function nietgelukt()
{
   echo "fout in sql query, rollback gedaan";
}

[ Voor 47% gewijzigd door clooner op 15-01-2006 21:09 ]

Inside The Matrix, they are everyone, and they are no one.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Die kun je toch maken dan?

We zijn er hier in Programming & Webscripting niet om scripts voor je te maken of zoeken; zie ook P&W FAQ - Scriptrequests. Als je een classe wil schrijven en daarmee problemen ondervindt, dan zit je hier goed als je een topic opent, maar als je een kant en klare oplossing zoekt, dan zul je op een site als HotScripts.com moeten kijken.

Op slot dus. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Dit topic is gesloten.