Plaatsen koeler

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mouze88
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2025
Hallo,

ik ga deze week mijn nieuwe pc bestellen en zelf in elkaar zetten. Nu heb ik al wel wat ervaring met pc's in elkaar zetten alleen heb ik tot nu toe bij alle processors de standaard koeler gebruikt met zo'n thermal pad erop. Ik ga een AMD Athlon 64 3700+ kopen en de thermaltake blue orb II als koeler. (Foto1 en foto2)

Bij deze koeler wordt een zakje met koelpasta geleverd:
Afbeeldingslocatie: http://ourworld.compuserve.nl/jrijnhart/tt2.jpg

Nu vraag ik me af of deze koelpasta wel goed is. Ik heb op google al wat gezocht en ik zag op een site waar ze allemaal koelpastas gingen vergelijken dat Arctic Silver 5 de beste was. Is het verstandig om deze ook maar te kopen en te gebruiken ipv de bijgeleverde koelpasta?

Dan heb ik nog 1 probleem. Zoals ik eerder al zei heb ik tot nu toe alleen maar standaard koelers gebruikt. Ik heb geen idee hoeveel koelpasta ik dus op mn processor moet smeren. Ik heb al wat gezocht en ben de volgende site tegen gekomen: http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm
Als je niet helemaal wilt lezen, dit staat er ongeveer:
Doe een klein beetje koelpasta in het midden van de processor. Druk de koeler op de processor en draai deze een klein beetje (tegen en met de klok mee).
Het komt er dan volgens de site zo uit te zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.arcticsilver.com/images/p4_as_dab2a.jpg
Ze zeggen er ook bij dat het niets uit maakt dat niet de hele gebied van hoek tot hoek bedekt is met koelpasta omdat de hitte toch van de core afkomt die op dezelfde afbeelding is te zien.

Op een andere site zag ik het er echter zo uitzien, heel anders dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.hw-center.com/Artikel/cooling/blueorb2/14.jpg

Het lijkt me dat de eerste beter is, maar is dat ook zo?

Groetjes,
Floris

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
artic silver is misschien best getest, maar het verschil tussen koelpasta's is tegenwordig niet zo groot meer, zeker meegeleverde koelpasta's van bekendere merken zijn echt niet zo slecht.

tuurlijk kan je artic silver kopen, maar echt 'nodig' is het natuurlijk niet.

de hoeveelheid koelpasta maakt echter WEL uit.
die laatste foto heeft iig VEEL te veel koelpasta..

een klein drupje in het midden is echt genoeg

[ Voor 62% gewijzigd door BasieP op 15-01-2006 18:49 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-01 16:56
Die laatste is in ieder geval ernstige overkill :o

• Mouze88
maar is het ook zo dat het niet helemaal van hoek tot hoek bedekt hoeft te zijn maar dat zo'n rondje genoeg is? Dus gewoon een klein beetje koelpasta erop doen en dan de koeler opzetten waardoor het vanzelf uitsprijdt?

Verwijderd

Die laatste is idd veel te veel.
Persoonlijk prefereer ik toch om het zelf al wat open te smeren voordat ik de koeler erop zet (lijkt mij toch dat je dan een dunner laagje krijgt). Je kan natuurlijk ook de koeler het gewoon laten "openpersen" maar allenszins niet zoveel als op die laatste foto.
Je moet idd niet helemaal van hoek tot hoek doen (mag wel).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2006 18:58 ]

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dat ze die laatste foto op hun site durven te zetten :D

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:08

sjaool

Every life should have 9 cats

Het zakje met koelpasta moest schijnbaar leeg. Blijkt maar weer hoe hoog je sommige sites moet inschatten. ;)

Een heel dun laagje is meer dan zat.
Of een druppie in het midden van de processor door de druk van het koellichaam verspreidt het zich dan verder over het oppervlak.
Heb van de week een AMD 64 3700+ boxed geplaatst en dat is nog het gemakkelijkst (thermal pad). Hij wordt niet warmer dan een graad of 32-35.

"When you grow up your heart dies"

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je moet de tekst op de core nog kunnen lezen, zo dun is het beste. Vergeet niet, de pasta is er alleen om de minuscule "gaatjes" en oneffenheden op te vullen, zodat de core en het koellichaam zoveel mogelijk contact maken. ;)

Edit: 8)7 Spuit elf, tabbladen moeten ook gerefreshed worden. :P

[ Voor 17% gewijzigd door Roamor op 15-01-2006 19:17 ]

• Mouze88
oke, dus een dun laagje :P

en is er nou veel verschil tussen Arctic Silver 5 en de meegeleverde pasta, of is dat te verwaarlozen?

Verwijderd

Er is ten eerste wel zeker verschil tussen Artic en de standards.. echter is het de vraag wat wil je met je systeem?/ klokken? dan is Artic nodig om meer er uit te halen

In ieder geval: GEEN DUN LAAGJE... gewoon een druppeltje in het midden van de schone CPU of chip. de druk vloeit het wel uit voor je

• J!M!B
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 20:28
Ik denk dat je met AS5 maximaal (in het gunstigste geval dus) zo'n 4 graden koelprestatie meer hebt tegenover "stock" koelprut. Maar zo'n spuitje AS5 kost niet veel, en gaat een leven lang mee als je niet iedere maand de nieuwste hardware koopt :)
AS5 moet overigens wel een poosje "settelen" voor het volledig presteerd, iets wat met die witte koelprut (carbon based?) minder van toepassing is.

[ Voor 6% gewijzigd door J!M!B op 15-01-2006 19:32 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-02 21:02

Wildfire

Joy to the world!

Mouze88 schreef op zondag 15 januari 2006 @ 19:24:
oke, dus een dun laagje :P

en is er nou veel verschil tussen Arctic Silver 5 en de meegeleverde pasta, of is dat te verwaarlozen?
Hangt af van de kwaliteit van het meegeleverde spul. In de meeste gevallen gaat het sowieso een paar graden schelen, maar bij sommige slechte koelpasta's kan het zijn dat Arctic Silver 5 tot wel meer dan tien graden beter presteert.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Mouze88
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 19:31:
Er is ten eerste wel zeker verschil tussen Artic en de standards.. echter is het de vraag wat wil je met je systeem?/ klokken? dan is Artic nodig om meer er uit te halen

In ieder geval: GEEN DUN LAAGJE... gewoon een druppeltje in het midden van de schone CPU of chip. de druk vloeit het wel uit voor je
Moet ik dan ook nog even controleren of het wel mooi is uitgespreid of gaat dat altijd goed? En op die site zeggen ze ook nog dat je de koeler een paar graden heen en weer moet draaien omdat er dan geen lucht belletjes meer zijn. Klopt dit? (Zie tekst hier benenden)
Our testing has shown that this method minimizes the possibility of air bubbles and voids in the thermal interface between the heat spreader and the heatsink. Since the vast majority of the heat from the core travels directly through the heat spreader, it is more important to have a good interface directly above the actual CPU core than it is to have the heat spreader covered with compound from corner to corner.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 19:31:
Ben ik niet met je eens. Vanuit een druppel zul je door druk nooit goed de hoeken kunnen bereiken. Ook moet je dan erg opletten hoe je je blok vastdraaid. Als je het aandraaien niet goed verdeeld over de vier punten (even een aanname qua bevestiging), zul je de pasta heen en weer drukken.

Verwijderd

Ik doe een heel klein beetje op de core en spreidt/veeg het totaal glad dmv een bankpas.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Roamor schreef op zondag 15 januari 2006 @ 19:43:
[...]

Ben ik niet met je eens. Vanuit een druppel zul je door druk nooit goed de hoeken kunnen bereiken. Ook moet je dan erg opletten hoe je je blok vastdraaid. Als je het aandraaien niet goed verdeeld over de vier punten (even een aanname qua bevestiging), zul je de pasta heen en weer drukken.
ik doe zelf ook altijd ene drupje in't midden, en schuif dan altijd even (voorzichtig) met me core over de onderkant van me koeler..
zo weet je zeker dat het goed uitvloeit

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Mouze88
En stel nou dat ik iets te veel doe, kan je het dan gewoon weghalen?

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat je ook kunt doen is wat koelpasta op de core doen en dan met je vinger in een (schoon) plasticzakje het gelijkmatig verdelen. Teveel haal je dus er dan makkelijk af.

• Rene85
  • Niet online
Br3zip schreef op zondag 15 januari 2006 @ 19:55:
Wat je ook kunt doen is wat koelpasta op de core doen en dan met je vinger in een (schoon) plasticzakje het gelijkmatig verdelen. Teveel haal je dus er dan makkelijk af.
Ik vind het ook handig om een (schoon) platic zakje om een vinger te doen om het uit te smeren.
Als je het erop gedaan hebt (bijv op cpu), moet je dan nog wachten voordat je je pc aanzet, of is het juist handig/goed om je pc meteen aan te doen?
Vorige keer bij het vast maken van mun zalman cpu koeler zette ik hem meteen aan en temps zijn goed. 8)

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ervaring eh? Dat zegt Bill Gates ook niet eerst als een van zijn medewerkers hem iets wil uitleggen hoor.

Gebruik de bijgeleverde koelpasta, als geld geen rol speelt, koop je gewoon het beste. Hoe de pasta's presteren (lees: kunnen presteren) lees je in reviews. Je doet in het midden (op een schoon oppervlak waar je NIET bovenhangt een dikke dot. Die smeer je met een dun 'kaartje' uit. Bibliotheekkaart, buskaart, bankkaart. En die moet ook proper zijn.
De dikte moet ongeveer 0,2mm zijn, dus écht dik is dat niet, het gaan ook alleen maar om de onvolkomendheden tussen CPU hoofd en de heatsink te overbruggen.

BELANGRIJK: Beide contactoppervlakken moeten zo proper mogelijk zijn. En door het smeren van de pasta mag je niet luchtbelletjes maken; dus kies uitsmeren via een dun kaartje dat 'steriel' is, of door de heatsink zelf erop te plaatsen; die zal zelf ook wel de massa verdelen.
tip: gebruik een vorm van alcohol (vluchtige stof) waarmee je de heastink en cpu-top kan proper maken voordat je de pasta aanbrengt; methanol kan ook, ik kanme vergissen

PS: Verander je topictitel even, het heeft meer met koelpasta te maken dan wel met de plaatsing van de koeler zelf. edit: sorry vergeten, dat kan enkel een mod

edit: De ene site verduidelijkt waarom zo dat zo (goed) doen, de andere site doet maar wat en geeft jou geen rede. Ik zou de voorkeur geven voor de oplossing van de eerste site logischerwijs.

[ Voor 40% gewijzigd door Mizitras op 15-01-2006 21:15 ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• Mouze88
Mizitras schreef op zondag 15 januari 2006 @ 20:45:
Ervaring eh? Dat zegt Bill Gates ook niet eerst als een van zijn medewerkers hem iets wil uitleggen hoor.

Gebruik de bijgeleverde koelpasta, als geld geen rol speelt, koop je gewoon het beste. Je doet in het midden (op een schoon oppervlak waar je NIET bovenhangt een dikke dot. Die smeer je met een duk 'kaartje' uit. Bibliotheekkaart, buskaart, bankkaart. En die moet ook proper zijn.
De dikte moet ongeveer 0,2mm zijn, dus écht dik is dat niet, het gaan ook alleen maar om de onvolkomendheden tussen CPU hoofd en de heatsink te overbruggen.

PS: Verander je topictitel even, het heeft meer met koelpasta te maken dan wel met de plaatsing van de koeler zelf.

edit: De ene site verduidelijkt waarom zo dat zo (goed) doen, de andere site doet maar wat en geeft jou geen rede. Ik zou de voorkeur geven voor de oplossing van de eerste site logischerwijs.
En het beste is dus die Arctic Silver 5?
Misschien een stomme vraag maar wat betekent duk? Of bedoel je soms dik?

Ik vind het maar erg verwarrend... de ene zegt je moet het eerst uitsmeren en de andere zegt je moet er een beetje opdoen en de koeler er gewoon opzetten...

PS: Hoe verander ik de topictitel?

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mouze88 schreef op zondag 15 januari 2006 @ 21:10:
[...]

En het beste is dus die Arctic Silver 5?
Misschien een stomme vraag maar wat betekent duk? Of bedoel je soms dik?

Ik vind het maar erg verwarrend... de ene zegt je moet het eerst uitsmeren en de andere zegt je moet er een beetje opdoen en de koeler er gewoon opzetten...

PS: Hoe verander ik de topictitel?
Ik heb Arctic Silver 3 gekocht, omdat ik mijn koelprut moest vervangen, en de prijs lag dicht bij die van reguliere koelpasta. Kijk op internet; maar ik raad je wel aan om er te gebruiken, eender welk merk.

Ik heb in m'n post het typfoutje verbeterd :)

"de ene zegt..." Lees en kijk of mensen ook zeggen waarom ze dat of dat aanbevelen, en oordeel zelf wat jou het beste lijkt. :-)

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

waarschijnlijk bedoelde hij dun kaartje. Ik heb geleerd dat je een dun laagje moet doen van hoek tot hoek. En er dan voor zorgen dat je nooit ergens koelpasta knoeit, als je die Arctic neemt iig, want zilver op je Mobo werkt niet zo goed :+ .

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:31

sapphire

Die-hard pruts0r

AS geleid niet hoor, dus als je morst word je mobo vies, meer niet.

Gabriël AM5

Verwijderd

sapphire schreef op zondag 15 januari 2006 @ 21:27:
AS geleid niet hoor, dus als je morst word je mobo vies, meer niet.
Ik dacht juist van wel, maar kan ook foutje van mij zijn. Ik heb dacht ik deze koalpasta ook, en daarmee werd geadviseerd dat je niet morste. Ma het kan ook een vergelijkbare koelpasta zijn.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:31

sapphire

Die-hard pruts0r

rechstreeks van www.arcticsilver.com
Not Electrically Conductive:
Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity.
(While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)
Dus opzich geleid het niet maar het word geadviseerd niet te morsen omdat het problemen 'kan' veroorzaken. Wat dus puur neer word gezet om zich zelf in te dekken tegen schade claims ed.

Gabriël AM5

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 21:55

Epsilon

Ligt eraan wat voor pasta je hebt mbt uitsmeren uiteraard.

AS5 moet je uitsmeren, anders heb je gegarandeerd slecht contact. Dat spul is gewoon te dik om lekker uit te vloeien. Mooi uitsmeren over de heatspreader, maar dun (dus niet zoals op die foto natuurlijk).

Witte koelpasta vloeit veel makkelijker, ook omdat het wat "zachter" wordt als het warm wordt. Met een druppeltje in het midden kom je dan al een heel eind.

Persoonlijk smeer ik het altijd uit, omdat het gewoon een week duurt voordat de koelpasta anders lekker op je cpu zit. Zo lang wil ik gewoon niet wachten.
Pagina: 1