Hobby-astronomen onder Gotters?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.006 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40255

Topicstarter
Ik vraag me af of er net als ik meer hobby-astronomen op tweakers zijn. Het lijkt me leuk een topic te starten over astronomie an sich, de apparatuur die je gebruikt, bijzondere objecten, astrofotografie...

Bij deze,

Ik gebruik een Meade LXD500 127NT/f8 newtonian reflector op LXD500B equatoriale montering. Plössl 25mm / MA 9mm / barlow 2x.

Afbeeldingslocatie: http://home.pages.at/astrofan/howto/teleskope/lxd500nt.gif

Ben nog niet al te lang bezig en het weer speelt de laatste maanden niet echt mee. De afgelopen dagen is het wel mooi helder geweest (nadeel is de volle maan) en dat heeft me wat aardige seeings opgeleverd voor saturnus en m42.

Ben momenteel bezig om zelf een motorsturing in elkaar te knutselen maar da wil nog niet echt, de stappenmotors doen niet echt wat ze horen te doen (zal wel aan de print liggen) :P

Wat heb je en wat wil je delen, show het hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145189

Naja, ik denk dat ik nog juist een amateur-astronoom genoemd kan worden, maar helaas heb ik niet echt heel goede gear, maar een budget-kennismakings telescoopje :

De "Bresser Stellar S Refractor telescope"
focal length : 800mm
Objective Diameter : 60mm

Afbeeldingslocatie: http://www.eclipsetech.co.uk/images/stellar_sm.jpg

Daar heb ik een barlow x2, en eyepieces van 20 - 12,5 - 4 mm.

Helaas kan ik door mijn kleine diameter + de lichtvervuiling in Antwerpen niet echt verder dan wat basis Jupiter observatie. En een grotere telescoop kopen is ook eigenlijk geldverspilling, want echt veel zie je nu niet meer door de nieuwe lichten rondom ons huis.

Misschien als ik ooit het geld ervoor heb, kan ik een betere telescoop kopen, en die meenemen als ik naar Polen ga, zodat ik daar in de minder-bewoonde gebieden op het platteland van de sterrenhemel kan genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:07
Ik ben ook erg geïnteresseerd in astronomie, vooral hubble foto's van nevels en verre sterrenstelsels vind ik erg fascinerend.

Zelf heb ik sinds een half jaar een Bresser Galaxia (114mm spiegeltelescoop met 25 en 6 mm oculair en een 2x barlow). Het is een leuke starttelescoop en nadat ik in de startpost las dat Saturnus te zien was heb ik hem ook even bekeken. De maan is nu te fel om lang naar te kijken en een filter daarvoor heb ik niet. Ik moet me alleen nogeen keer de tijd gunnen om de Orionnevels op te zoeken en te kijken of daar wat leuks zichtbaar is te krijgen.

Ik weet wel dat ik een volgende telescoop gemotoriseerd wil want dat draaien, zoeken en fijnstellen ed vind ik een pokkewerk, of dat komt omdat t niet zon duur ding is en daarmee ook mindere kwaliteit (dat zou ik moeten vergelijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 22:48

SmartDoDo

Woeptiedoe

SG -> WL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
6killer schreef op zondag 15 januari 2006 @ 22:19:
Ik ben ook erg geïnteresseerd in astronomie, vooral hubble foto's van nevels en verre sterrenstelsels vind ik erg fascinerend.

Zelf heb ik sinds een half jaar een Bresser Galaxia (114mm spiegeltelescoop met 25 en 6 mm oculair en een 2x barlow). Het is een leuke starttelescoop en nadat ik in de startpost las dat Saturnus te zien was heb ik hem ook even bekeken. De maan is nu te fel om lang naar te kijken en een filter daarvoor heb ik niet. Ik moet me alleen nogeen keer de tijd gunnen om de Orionnevels op te zoeken en te kijken of daar wat leuks zichtbaar is te krijgen.

Ik weet wel dat ik een volgende telescoop gemotoriseerd wil want dat draaien, zoeken en fijnstellen ed vind ik een pokkewerk, of dat komt omdat t niet zon duur ding is en daarmee ook mindere kwaliteit (dat zou ik moeten vergelijken).
De orionnevel is enorm makkelijk te vinden en ook goed te zien in erg lichtbevuilde gebieden.

Afbeeldingslocatie: http://www.physics.csbsju.edu/astro/constellations/images/orion_l.gif

neem de 3 vlak naast elkaar staande sterren in het midden, richt op de middelste en ga nu loodrecht omlaag. Tot je 3 groepen sterren tegenkomt, de middelste groep bevind zich practisch in de nevel. Stel je de kleurtjes alleen niet voor, die zie je alleen zodra je fotografeerd. ons oog is te ongevoelig voor de kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeJay
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-12-2024

PeeJay

Prutser

Amateur meldt zich.

Ik heb een beginnerstelescoop (in mijn ogen tenminste).

Afbeeldingslocatie: http://www.upsky.nl/Optisan/Optisan_Star150.jpg

Een Optisan Star 150
Spiegeldiameter:150mm
Brandpunt 1400mm
Inclusief 2 Plossl 31,7mm oculairen 4mm, 20mm en superplossl 10mm.
Barlowlens 2x
Omkeerprisma 1.5x
Zoekerkijker 6x30
Zware Equatoriale montering + handles
Aflegtableau
Stevig aluminium statief

Ik heb er een tussenstuk bij voor mijn spiegelreflexcamera, maar de foto's die ik daarmee heb gemaakt (de maan bijvoorbeeld) waren niet scherp, terwijl het door de zoeker toch weldegelijk scherp was.

Don't play dumb with me, that's a game you can't win....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
Anoniem: 40255 schreef op maandag 16 januari 2006 @ 18:44:
[...]

De orionnevel is enorm makkelijk te vinden en ook goed te zien in erg lichtbevuilde gebieden.

[afbeelding]

neem de 3 vlak naast elkaar staande sterren in het midden, richt op de middelste en ga nu loodrecht omlaag. Tot je 3 groepen sterren tegenkomt, de middelste groep bevind zich practisch in de nevel. Stel je de kleurtjes alleen niet voor, die zie je alleen zodra je fotografeerd. ons oog is te ongevoelig voor de kleur.
Ik weet waar ze zitten, ik gebruik Starry night om het een en ander makkelijk te vinden (leuk programma trouwens). Een planeet herken ik wel, maar zou dan niet weten welke het is, daar is het programma handig voor.

Voor die nevels heb ik wel eens gelezen dat als je die goed wil zien je op een heldere nacht in de middle of nowhere en je ogen langer dan een dag geen licht gezien hebben op moet zoeken, dan vang je het meeste op. Maar dat is niet zo makkelijk te doen voor mensen in de randstad en werk/school natuuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeJay

PeeJay

Prutser

6killer schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:37:
[...]

Voor die nevels heb ik wel eens gelezen dat als je die goed wil zien je op een heldere nacht in de middle of nowhere en je ogen langer dan een dag geen licht gezien hebben op moet zoeken, dan vang je het meeste op. Maar dat is niet zo makkelijk te doen voor mensen in de randstad en werk/school natuuurlijk.
Het adaptievermogen van donker naar licht geschiedt ongeveer in 1 minuut, terwijl voor het omgekeerde meerdere minuten (zelfs 30 tot 60 minuten) nodig kunnen zijn.

Na 15 minuten merk ikzelf niet echt verschil meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PeeJay schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:41:
Amateur meldt zich.

Ik heb een beginnerstelescoop (in mijn ogen tenminste).

[afbeelding]

Een Optisan Star 150
Spiegeldiameter:150mm
Brandpunt 1400mm
Inclusief 2 Plossl 31,7mm oculairen 4mm, 20mm en superplossl 10mm.
Barlowlens 2x
Omkeerprisma 1.5x
Zoekerkijker 6x30
Zware Equatoriale montering + handles
Aflegtableau
Stevig aluminium statief

Ik heb er een tussenstuk bij voor mijn spiegelreflexcamera, maar de foto's die ik daarmee heb gemaakt (de maan bijvoorbeeld) waren niet scherp, terwijl het door de zoeker toch weldegelijk scherp was.
brandpunt 1400mm? dan is het geen newton toch? Cassegrain?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeJay

PeeJay

Prutser

Anoniem: 40255 schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 18:40:
[...]

brandpunt 1400mm? dan is het geen newton toch? Cassegrain?
Een gewone reflector. Newton dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PeeJay schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 18:51:
[...]

Een gewone reflector. Newton dus :)
maar het is diegene op de foto??? ik wil niet lullig zijn maar als de diameter 150mm is dan is de lengte absoluut geen 1400mm. Mijn 127mm heeft een brandpunt van 1020mm en ziet er WAY langer uit.

Weet je zeker dat het 1400mm is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KuuKe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

KuuKe

Moderator DPC

professioneel gifmenger

Mij lijkt het het geen zuivere Newton is maar eentje met een corrector plate aan de voorzijde. Op die manier kan je de lichtweg opvouwen. Krijg je een kort buisje bij een redelijk brandpunt.

Zal morgen ook eens mijn "astro-gear" posten :)

[ Voor 4% gewijzigd door KuuKe op 18-01-2006 00:18 ]

Kuuke's Sterrenbeelden | 英俊的兔子

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krisis1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 23:06

krisis1

Onder-watte?!

Heb n zelfgeslepen 17cm f9 kijker (ook Newton jah) op een zelfgemaakte equatoriale montering.
Leuk ding, maar kgebruik hem veel te weinig.
Zit bij een volkssterrenwacht (geef er ook les), dus als ik wil kijken kan ik daar groter materiaal gebruiken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeJay

PeeJay

Prutser

Anoniem: 40255 schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 23:25:
[...]

maar het is diegene op de foto??? ik wil niet lullig zijn maar als de diameter 150mm is dan is de lengte absoluut geen 1400mm. Mijn 127mm heeft een brandpunt van 1020mm en ziet er WAY langer uit.

Weet je zeker dat het 1400mm is?
Ja, dat weet ik zeker en nee, de buis is ook geen 1400mm lang, alleen het brandpunt ligt op 1400mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91555

Hebben jullie ook wat pics van de sterrenhemel? Indien je aan astrofotografie doet tenminste ! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147217

Tot een paar jaar geleden was ik enthousiast aan de slag met m'n instap meade telescoopje en wil die draad weer een beetje oppakken. Grootste frustratie van toen was het niet kunnen vinden van interessante objecten. De ETX serie maakt daar een einde aan.

Ik wil het nu combineren met fotografie. Mogelijkheden ten over, maar ook wel erg duur. De ETX70 is een leuk en betaalbaar instapmodel met de mogelijkheid om m'n fototoestel er aan te hangen. Ik lees echter best wel wat reviews dat de standaard driepoot eigenlijk niet geschikt is om er ook een camera aan te hangen.

Iemand ervaringen mee? Belangrijkste doel = ervaring opdoen met astrofotografie. In eerste instantie vooral binnen ons eigen zonnestelsel, maar ook deepspace wil ik wel een beetje meekunnen.

Wordt de 70 een teleurstelling en kan ik beter doorsparen voor een 90 of zou die kunnen voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeJay

PeeJay

Prutser

Anoniem: 147217 schreef op maandag 23 januari 2006 @ 21:22:
Tot een paar jaar geleden was ik enthousiast aan de slag met m'n instap meade telescoopje en wil die draad weer een beetje oppakken. Grootste frustratie van toen was het niet kunnen vinden van interessante objecten. De ETX serie maakt daar een einde aan.

Ik wil het nu combineren met fotografie. Mogelijkheden ten over, maar ook wel erg duur. De ETX70 is een leuk en betaalbaar instapmodel met de mogelijkheid om m'n fototoestel er aan te hangen. Ik lees echter best wel wat reviews dat de standaard driepoot eigenlijk niet geschikt is om er ook een camera aan te hangen.

Iemand ervaringen mee? Belangrijkste doel = ervaring opdoen met astrofotografie. In eerste instantie vooral binnen ons eigen zonnestelsel, maar ook deepspace wil ik wel een beetje meekunnen.

Wordt de 70 een teleurstelling en kan ik beter doorsparen voor een 90 of zou die kunnen voldoen?
De 70 wordt niet meer gemaakt, dus dat zal dan een gebruikte worden. Mij lijkt de 70 persoonlijk wel erg minimaal en ik zou eerder voor de 90 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42314

De 70 wordt niet meer gemaakt, dus dat zal dan een gebruikte worden. Mij lijkt de 70 persoonlijk wel erg minimaal en ik zou eerder voor de 90 gaan.
Een 90 hoeft niet per se beter te zijn dan een 70. Neem bijvoorbeeld een vixen 70 mm, zeer goede optiek en ook een zeer hoog prijskaartje. Maar in het algemeen kun je wel stellen dat een 90 mm beter resultaat geeft.

Het belangrijkste van een telescoop is de montering, hier moet je absoluut niet op gaan bezuinigen. Montering is belangrijker dan de grootte van je aperture, want als je geen goede montering hebt, gaat je beeld trillen en worden je foto's wazig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeJay

PeeJay

Prutser

Anoniem: 42314 schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 18:23:
[...]

Een 90 hoeft niet per se beter te zijn dan een 70. Neem bijvoorbeeld een vixen 70 mm, zeer goede optiek en ook een zeer hoog prijskaartje. Maar in het algemeen kun je wel stellen dat een 90 mm beter resultaat geeft.
Het ging specifiek over de Meade ETX70 en ETX90.

Montering is erg belangrijk inderdaad.
Een lichte kijker + zware montering is goed. Andersom is zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 147217 schreef op maandag 23 januari 2006 @ 21:22:
Ik begrijp waar je het over hebt... ik ben al lang bezig om nu eindelijk de andromeda nevel eens te zien. Die zou toch heel groot en makkelijk zichtbaar moeten zijn?! NIET te vinden. Misschien dat het door de lichtvervuiling in mijn buurt komt, die is echt heel ernstig. Ik wil binnenkort eens op een heldere nacht richting bussloo rijden. Daar is het echt goed donker. Het nadeel alleen is dat het nu zo pokkekoud is :P

Een half uurtje buiten turen en je tenen/vingers zijn bevroren.
Anoniem: 91555 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 19:46:
Hebben jullie ook wat pics van de sterrenhemel? Indien je aan astrofotografie doet tenminste ! ;)
ik ben bezig met een montage van mijn Fuji s602zoom op mijn scope.. dat kan alleen nog wel ff duren aangezien de zelfgemaakte motordrive niet echt zn best doet :P

Tot zover alleen deze zelfgemaakte met losse hand door het 25mm plössl oculair @ 41x :
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r-hermans/maan_kl.jpg

klikkable uiteraard

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 40255 op 24-01-2006 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
Anoniem: 40255 schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 19:37:
[...]

Ik begrijp waar je het over hebt... ik ben al lang bezig om nu eindelijk de andromeda nevel eens te zien. Die zou toch heel groot en makkelijk zichtbaar moeten zijn?! NIET te vinden. Misschien dat het door de lichtvervuiling in mijn buurt komt, die is echt heel ernstig. Ik wil binnenkort eens op een heldere nacht richting bussloo rijden. Daar is het echt goed donker. Het nadeel alleen is dat het nu zo pokkekoud is :P

Een half uurtje buiten turen en je tenen/vingers zijn bevroren.

[...]

ik ben bezig met een montage van mijn Fuji s602zoom op mijn scope.. dat kan alleen nog wel ff duren aangezien de zelfgemaakte motordrive niet echt zn best doet :P

Tot zover alleen deze zelfgemaakte met losse hand door het 25mm plössl oculair @ 41x :
[afbeelding]

klikkable uiteraard
Die kou is altijd vervelend inderdaad, maar dan heb je wel altijd mooie luchten alleen als je staat te rillen van de kou is het ook niet meer leuk kijken.

Ik zal ook mijn beste maan foto even posten, ook uit de lossen hand genomen omdat ik geen montering heb en een simpele point-to-shoot camera heb. Vergroting zou ik niet weten (ik weet niet meer of ik door het oculair geschoten heb of los erin gehangen en of ik nog ingezoomd heb) weet wel dat t zo goed als volle maan in november was:

uitgezoomde versie
(andere) ingezoomde versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

"Uit de losse hand" : betekent dat nu dat je gewoon je camera hebt gepakt, en door het oculair hebt gericht ? Want bij mij lukte dat voor geen meter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-05 21:23

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb zelf geen telescoop, alleen maar een verrekijker die niet stil te houden is. Ik ben pas bij de sterrenwacht in Dwingeloo geweest op een kijk-avond, maar toen was het bewolkt. Het lijkt me wel mega-cool om eens door een zware kijker te kijken.

Is er iemand die mij een keer op visite wil hebben op een mooie heldere avond? ;-) Dat lijkt me echt fantastisch. M'n mailadres vind je in m'n profiel.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apeiron
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05 19:44

Apeiron

moonlight sonata

Ik ben sinds kort ook zeer geintereseerd in astronomie etc. Nou zit ik er over te denken om een telescoop aan te schaffen, alleen ben ik dus nog niet echt bekend met dit alles.
Wat is volgens jullie een relatief goedkope telescoop om mee te beginnen.

Project Kaizo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12-05 11:01
@ A-TEK : Ik zou het andersom doen als ik jou was. Wordt eerst lid van de plaatselijke sterrekunde-club / nvws / jwg, bezoek sterrenwachten en zo. Daar ontmoet je zeker mensen waarmee je samen kunt gaan 'sterrenkijken'. In die kringen lopen eigenlijk alleen maar aardige/gezellige mensen rond (om er maar eens een generalisatie tegenaan te gooien) die altijd bereid zijn alle kennis/ervaring te delen die ze hebben. Samen met iemand sterrekijken is echt zó geregeld daar.

Als je als beginner eerst een kijker koopt en daarmee in je tuin gaat staan waarnemen is de kans groot dat je het na een keer of vijf wel weer gezien hebt -want wat je door een amateur-telescoop te zien krijgt is meestal niet echt spectaculair- en je dure kijker belandt haast ongebruikt in je kast.

Dit alles is natuurlijk mijn persoonlijke mening/ervaring, anderen hier kunnen het helemaal niet met me eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apeiron

Apeiron

moonlight sonata

Ik waardeer je oprechte mening, maar ik was eigenlijk niet van plan om me erg fanatiek bezig te houden met de astronomie. Ik vind het gewoon vrij interessant en wil gewoon een kijkje nemen hoe het er allemaal uitziet, zonder er al te veel tijd in te steken. Of zeg(gen) je/jullie dat er echt geen donder te zien valt, als je zomaar een telescoop koopt en maar wat gaat kijken.

Project Kaizo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12-05 11:01
Dat zeg ik dus. Ga naar een sterrenwacht in je buurt. Daar valt wel wat te zien. Of zie je jezelf wel even Jupiter opzoeken, of de orionnevel? Valt tegen hoor, lijkt op zoeken naar een speld in een hooiberg.
edit: ik heb mijn mening gegeven en geef het topic weer terug aan de anderen...

@peejay, dan moet je wel al de 'kennis' bezitten om met het blote oog een planeet van een ster te onderscheiden. Je zal ze de kost moeten geven die dat niet kunnen...

[ Voor 41% gewijzigd door zetje01 op 26-01-2006 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeJay

PeeJay

Prutser

zetje01 schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 15:21:
Dat zeg ik dus. Ga naar een sterrenwacht in je buurt. Daar valt wel wat te zien. Of zie je jezelf wel even Jupiter opzoeken, of de orionnevel? Valt tegen hoor, lijkt op zoeken naar een speld in een hooiberg.

edit: ik heb mijn mening gegeven en geef het topic weer terug aan de anderen...
Met Jupiter heb ik totaal geen moeite. De nevels daarentegen :X

Ik hou me er trouwens ook niet fanatiek mee bezig hoor. Af en toe wat door dat ding turen vind ik leuk genoeg.

[ Voor 11% gewijzigd door PeeJay op 26-01-2006 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apeiron

Apeiron

moonlight sonata

Kijk, en dat wil ik nou ook. En nu is mijn vraag, wat is daarvoor een geschikte telescoop om mee te beginnen?
Wat voor een heb jij bijvoorbeeld PeeJay?

Project Kaizo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeJay

PeeJay

Prutser

A-Tek schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 16:01:
Kijk, en dat wil ik nou ook. En nu is mijn vraag, wat is daarvoor een geschikte telescoop om mee te beginnen?
Wat voor een heb jij bijvoorbeeld PeeJay?
PeeJay in "Hobby-astronomen onder Gotters?" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hehe, m'n vrouw begint te begrijpen dat er binnenkort een grote uitgave aankomt. Ik ben er nog niet helemaal zeker van dus de vraag is een tikkie hypotetisch.

Is de Premier Edition van de ETX90 van Meade nu echt z'n extra geld waard? Werkt de automatische uitlijning nu goed? Mijn probleem was het kunnen vinden van sterren/planeten/nevels en ik ben er een beetje huiverig voor om straks een hoop geld te hebben uitgegeven en dan teleurgesteld te raken. Het zal voor de echte hobbyisten wel een gruwel zijn, maar voor mij is er niks mis met automatisch prikken op het juiste object en dan kijken.

Het is hier geen marktplaats, maar als iemand interesse heeft in een instap Meade telescoop (f=600mm)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 145189 schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 21:26:
"Uit de losse hand" : betekent dat nu dat je gewoon je camera hebt gepakt, en door het oculair hebt gericht ? Want bij mij lukte dat voor geen meter :P
yep :D

-A-tek:

Ga eens met broncode praten over z'n Meade, jullie komen er vast uit :)

een meade heb ik zelf ook, goede optiek. Niet superdelux maar voor een beginner goed genoeg, zeker voor wat jij wil.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 40255 op 26-01-2006 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
Anoniem: 147217 schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 16:54:
hehe, m'n vrouw begint te begrijpen dat er binnenkort een grote uitgave aankomt. Ik ben er nog niet helemaal zeker van dus de vraag is een tikkie hypotetisch.

Is de Premier Edition van de ETX90 van Meade nu echt z'n extra geld waard? Werkt de automatische uitlijning nu goed? Mijn probleem was het kunnen vinden van sterren/planeten/nevels en ik ben er een beetje huiverig voor om straks een hoop geld te hebben uitgegeven en dan teleurgesteld te raken. Het zal voor de echte hobbyisten wel een gruwel zijn, maar voor mij is er niks mis met automatisch prikken op het juiste object en dan kijken.

Het is hier geen marktplaats, maar als iemand interesse heeft in een instap Meade telescoop (f=600mm)....
Die meade serie moet je waterpas zetten en dan met behulp van de poolster (die moet je dus weten te vinden, maar das met een compas niet zo moeilijk) uitrichten. En dan kan je op de computer opzoeken wat je wil, en daar staat zat in. Ik heb hem overigens niet, maar ik heb het wel zien werken in de winkel.

En als je er een paar duziend tegenaan kan gooien hebben ze er ook een met gps ingebouwd, dat is neer zetten en kijken. Maar zoals gezegd dat is het zwaardere/betere materiaal en daar betaal je flink voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

6killer schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 19:39:
[...]

Die meade serie moet je waterpas zetten en dan met behulp van de poolster (die moet je dus weten te vinden, maar das met een compas niet zo moeilijk) uitrichten.

En als je er een paar duziend tegenaan kan gooien hebben ze er ook een met gps ingebouwd.
De poolster is niet zo heel moeilijk te vinden natuurlijk. Volgens mij zit de de Premier edition al een gps ingebouwd, maar de zaken die ik tot nu toe heb benaderd komen niet verder dan dat het een extraluxe uitvoering is. Het prijsverschil is ongeveer 150 euro. Het is overigens niet om mee te patsen, mijn interesse is oprecht en ik werk al heel lang en kan me dus af en toe een flinke uitspatting veroorloven. Ik weet zeker dat ik met betere amateurscopen zonder automatisch zoekmechanisme binnen de kortste tijd teleurgesteld raak.

Lekker dom van me - na dagen wandelen op de meade website heb ik op de homepage een niet te missen link gevonden met de voordelen van de premier edition.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 147217 op 26-01-2006 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apeiron

Apeiron

moonlight sonata

Anoniem: 40255 schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 19:04:

yep :D

-A-tek:

Ga eens met broncode praten over z'n Meade, jullie komen er vast uit :)

een meade heb ik zelf ook, goede optiek. Niet superdelux maar voor een beginner goed genoeg, zeker voor wat jij wil.
offtopic:
Als broncode inderdaad van plan is om zijn Meade te verkopen, ben ik misschien wel geinteresseerd. Zou je me willen mailen, ik kan geen mailadres van jou vinden in je profiel.(rob_fictorie@asustek.nl)

Project Kaizo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weg met die wolken :)

A-tek kijkt morgen door mijn oude en het is wel geen HK hier, maar heel even patsen met m'n nieuwe aanwinst mag vast wel:
Afbeeldingslocatie: http://www.meade.com/etx/images/etx90.jpg

Ik heb hem gehaald bij Claire de Lune. De eigenaar verkoopt vanuit een soort garage en de winkel gaat alleen open op afspraak, maar hij is erg deskundig. Binnenkort de resultaten - ik heb nog achterlijk veel werk liggen en een dik wolkenpak hier :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 147217 schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 14:38:
Weg met die wolken :)

A-tek kijkt morgen door mijn oude en het is wel geen HK hier, maar heel even patsen met m'n nieuwe aanwinst mag vast wel:
[afbeelding]

Ik heb hem gehaald bij Claire de Lune. De eigenaar verkoopt vanuit een soort garage en de winkel gaat alleen open op afspraak, maar hij is erg deskundig. Binnenkort de resultaten - ik heb nog achterlijk veel werk liggen en een dik wolkenpak hier :(
Lekker hoor :D

Autostar zou voor mij ook wel makkelijk zijn.. sommige dingen zijn gewoon niet te vinden...
Als het goed is wordt het aankomend weekend helder.. well see

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op het risico af dat ik het hele topic kapot spam met m'n blijdschap, maar ik heb net een uurtje staan bikkelen buiten. Mijn eerste ervaringen:
- uitlijnen is nog steeds best lastig, ik ben er zeker een half uur mee bezig geweest. Toch maar eens de andere uitlijnmethodes gaan ontdekken
- het scherpstelknopje zit op een onhandige plaats
- de zoeker zit echt op een onhandige plek - voor het uitlijnen moet je een ster bijna recht boven je hebben en dan heb je weinig meer aan de zoeker
- het statief is echt massief
- de astrostar is een geweldig uitvinding. Erg prettig om een afstandsbediening in je handen te hebben die met een draadje aan de telescoop vastzit. De sterren schieten niet meer je beeld uit als je wilt verstellen
- de guided tour voor interessante objecten is ongetwijfeld voor beginners, maar wow wat heb ik al een hoop gezien. Sterker nog, in een half uurtje heb ik meer gezien dan in de hele periode daarvoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
Anoniem: 147217 schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 20:12:
Op het risico af dat ik het hele topic kapot spam met m'n blijdschap, maar ik heb net een uurtje staan bikkelen buiten. Mijn eerste ervaringen:
- uitlijnen is nog steeds best lastig, ik ben er zeker een half uur mee bezig geweest. Toch maar eens de andere uitlijnmethodes gaan ontdekken
- de zoeker zit echt op een onhandige plek - voor het uitlijnen moet je een ster bijna recht boven je hebben en dan heb je weinig meer aan de zoeker
- de astrostar is een geweldig uitvinding. Erg prettig om een afstandsbediening in je handen te hebben die met een draadje aan de telescoop vastzit. De sterren schieten niet meer je beeld uit als je wilt verstellen
- de guided tour voor interessante objecten is ongetwijfeld voor beginners, maar wow wat heb ik al een hoop gezien. Sterker nog, in een half uurtje heb ik meer gezien dan in de hele periode daarvoor
De voordelen lijken me dus groter dan de nadelen ;) Alleen dat de focussering onhandig geplaatst is vind ik wel een erg minpunt van Meade, dat is iets wat wel belangrijk is natuurlijk. Uitrichten zal wel sneller worden en de zoeker zou je eigelijk niet nodig moeten hebben.

Is er trouwens niet een uitbreiding om de focusknop ook met de afstandsbediening te bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
noem eens wat dingen? wat heb je zoal gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40255 schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 19:49:
[...]
noem eens wat dingen? wat heb je zoal gezien?
Het eerlijke antwoord: ik weet het niet meer precies. Ik was die avond teveel bezig met de techniek om alles aan de praat te krijgen. Toen het eindelijk werkte, heb ik me laten verrassen door de guided tour. Ik diskwalificeer me hier een beetje mee, maar ik denk dat je het wel begrijpt.

M'n vrouw was helemaal verrukt over saturnus - ik zocht een heldere ster om de zoeker op in te regelen. Jammer dat het tot nu toe niet echt top weer is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 147217 schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 20:39:
[...]

Het eerlijke antwoord: ik weet het niet meer precies. Ik was die avond teveel bezig met de techniek om alles aan de praat te krijgen. Toen het eindelijk werkte, heb ik me laten verrassen door de guided tour. Ik diskwalificeer me hier een beetje mee, maar ik denk dat je het wel begrijpt.

M'n vrouw was helemaal verrukt over saturnus - ik zocht een heldere ster om de zoeker op in te regelen. Jammer dat het tot nu toe niet echt top weer is geweest.
Saturnus blijft ook een van de mooiste objecten die het meest tot de verbeelding spreken. Mijn schoonouders laatst ook een blik door de buis laten werpen, ook zij vonden saturnus het meest fascinerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 01-04 13:56
Weet niet of ik het hier mag posten, maar zijn de liefhebbers ook bekend met: www.astrostart.nl ??
Zit er zelf erg veel, en is heel leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kijk zelf voor astro-news op www.universetoday.com , www.badastronomy.com is ook wel een leuke ( en leerzame) site als je toch sites aan het noemen bent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-04 16:11

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik heb sinds een paar dagen ook een telescoop. Zeer goedkoop ding, maar het is vooral om uit te proberen, nu kostte hij maar 35 euro! :P Ding was in de aanbieding via de blokker, lijkt erg veel op de telescoop van Secretus (post 2),. Ik verwacht ook niet al te veel van deze telescoop, maar het is gewoon zonde om honderden euro's uit te geven en tot de conclussie komen dat ik er eigenlijk toch niet zoveel aan vind.

De maan is in elk geval erg goed te zien met dit ding. Eigenlijk zag ik meer dan ik verwacht had!
Wat ik mij eigenlijk afvroeg is, hoe kan ik bepalen waar bepaalde planeten staan? Ik heb wel gekeken op internet naar een overzicht van het heelal, maar kon zo niets vinden. Wat raden jullie mij aan als site om te gebruiken naar het zoeken naar bepaalde planeten?

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
http://skyandtelescope.co...ychart/article_1220_1.asp

deze is echt geweldig! je vult je locatie en tijd in en je krijgt de volledige nachthemel te zien incl. een hoop messier objecten. (klik op change location of view skychart)

Voor puur planeten is deze goed:

http://www.lightandmatter.com/area2planetnl.html

Voor beide helpt een kompas bij het navigeren. Probeer de sterrenstelsels te onderscheiden op vormen en ga dan "starhoppen". Oftewel via bekende sterrenstelsels en duidelijke sterren navigeer de door de lucht naar de planeet of het deepsky object.

Verwacht trouwens niet dat planeten er door die kijker anders uitzien dan een gemiddelde ster, maar dan een stukje waziger :D

• nhimf

nhimf

Ik heb net even tussen de wolken door kunnen kijken naar saturnus en ik kan me voorstellen dat mensen dit spectaculair vinden.
Omdat ik maar weinig tijd had, de wolken kwamen ervoor te hangen, kon ik niet goed "inzoomen". Maar toch heb ik het verschil tussen de planeet zelf en de ringen kunnen zien. Echt mooi om te zien!
Nu hopen dat een dezer dagen er geen wolken hangen en dan verder inzoomen op de planeet.

nhimf schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 22:43:
Ik heb net even tussen de wolken door kunnen kijken naar saturnus en ik kan me voorstellen dat mensen dit spectaculair vinden.
Omdat ik maar weinig tijd had, de wolken kwamen ervoor te hangen, kon ik niet goed "inzoomen". Maar toch heb ik het verschil tussen de planeet zelf en de ringen kunnen zien. Echt mooi om te zien!
Nu hopen dat een dezer dagen er geen wolken hangen en dan verder inzoomen op de planeet.
Cool he! Ik ben benieuwd wat je met jouw telescoop kunt zien. Heb je de Cassini-scheiding bijvoorbeeld kunnen zien? Heb je hem op goed geluk gevonden of heb je gericht gezocht? Lukt het nog een beetje om met deze telescoop Saturnus in beeld te houden?

• nhimf

nhimf

In beeld houden viel wel mee, maar dat kwam meer omdat ik niet heel veel tijd had om er naar te kijken en dus weinig ben wezen inzoomen. Hierdoor heb ik de scheiding niet kunnen zien.

Het zoeken heb ik gedaan aan de hand van Starry night, wat echt een fantastisch programma is. Ik heb geen kompas, maar weet ongeveer hoe de flat waar ik in woon staat (naar ongeveer het zuid-oosten) en ik wist hoe saturnus stond ten op zichte van de maan. Daarnaast staat saturnus in een soort van driehoek van grote sterren en dan in het topje. Dus zeer makkelijk te vinden.

Hopelijk is het van het weekeinde een stuk helderder zodat ik veel meer tijd heb om verder in te zoomen. Nu had ik echt maar 5 minuten ofzo. Maar desalniettemin was het een zeer leuke ervaring om eens zelf te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nhimf schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 23:45:
In beeld houden viel wel mee, maar dat kwam meer omdat ik niet heel veel tijd had om er naar te kijken en dus weinig ben wezen inzoomen. Hierdoor heb ik de scheiding niet kunnen zien.
Ik vrees dat jouw telescoop te weinig licht vangt om hem te kunnen zien. Ik heb hem ook nog niet gezien, maar ik zit ook in een buurt met vrij veel lichtvervuiling. Toch maar eens een keer naar een echt donkere plek gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Hobby astronoom meld:

Telescopen arsenaal door de jaren heen: Etx70, 8" Dobson, Orion Traveler 70mm.
beheerder van Galaxies. (astroforum)

M'n voornamelijke interesses zijn, beetje visueel (M45, M31, jupiter, mars, maan, saturnus, ring nevel) en Zonne observatie (de 70mm i.c.m zonnefilter)

Momenteel richt ik me vooral op de theorie van astronomie (kosmologie) (ontstaan, vorming)

Wat eigen kiekjes:P :

http://www.kanonweb.nl/foto/maan25feb.jpg
http://www.kanonweb.nl/foto/scopes.jpg
http://www.kanonweb.nl/fo...ng%20flasecolor-klein.jpg
http://www.kanonweb.nl/foto/focus.jpg
http://www.kanonweb.nl/foto/maan2.jpg

I reject your reality and substitute my own!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
heej mkanon.. ik ken jou van galaxies.nl :)

wist niet dat daar ook twiekertz rondhangen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

offtopic:
HAHa! blijkbaar, klein wereldje

I reject your reality and substitute my own!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 21:27
Enige relevante topic.

Moest even kwijt dat ik zojuist Jupiter heb mogen aanschouwen door mijn sterrenkijker. Erg gaaf om zo'n planeet gewoon in het echt te zien! Onwerkelijk. vanaf een beeldscherm/blad komt niet in de buurt :)

_/-\o_ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tasma schreef op zondag 11 juni 2006 @ 01:09:
Enige relevante topic.

Moest even kwijt dat ik zojuist Jupiter heb mogen aanschouwen door mijn sterrenkijker. Erg gaaf om zo'n planeet gewoon in het echt te zien! Onwerkelijk. vanaf een beeldscherm/blad komt niet in de buurt :)

_/-\o_ :D
vet he!

Jupiter is ook een van mijn favoriete objecten. Vooral omdat z'n maantjes ook zo goed te zien zijn. Door welke kijker heb je hem gezien? bij welke vergroting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apestaartje
  • Laatst online: 09-01-2020

Apestaartje

Nee,geen muis-arm..

Hoi ik las dit topic en zag dat jij ook een Meade ETX90 hebt een paar tips waar je misschien onderhand ook al zelf achter bent gekomen, maargoed. ;)

Over dat uitlijnen dat is zo gepiept.
Zorg wel dat je de motor vantevoren (liefts overdag) goed gecallibreerd hebt.
Zet 'm dan ongeveer naar het Noorden (wel eerst de home positie van de telescoop goed instellen) en dan naar "Align" en dan zoekt de autostar vanzelf de 2 best zichtbare sterren van dat moment op.

De positie van het scherpstelknopje is inderdaad niet erg slim uitgekozen.
Hier zijn een soort van "verleng-knopjes" voor te krijgen of een (dure) motor aansturing.

Voor het zoeker probleem, hier is een hoekzoeker voor te krijgen dus kun je beter zonder half onder de telescoop te liggen naar het zenit kijken.

Verder is het inderdaad een fijne telescoop.

X360 Gamertag : betelgeuze Spec 's PC:Sinclair ZX-81 16K-ram --90 min. cassettebandje-- 3Dmark score: 0,00000000000001 ---- Als het niet veranderd ! --- dan blijft het zo ! ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes46
  • Laatst online: 20-03 09:38

Wes46

Keep it simple.

Ik zit er ook over te denken om een telescoop aan te schaffen alleen ik heb geen flauw idee welke ik het beste kan nemen. Ik heb er al wel een aantal zien staan:

Meade TELESCOOP NGC60/700

De ideale telescoop om een begin te maken met de astronomie. De telescoop beschikt over een ingebouwd computerbesturingssysteem, dat u deweg wijst naar meer dan 1400 hemellichamen. Door het geringe gewicht is deze telescoop ook uitermate geschikt voor op reis. Bestudeer Saturnus met haar ringen, de maan laat zich bijna 3-dimensionaal zien - kraters, bergketens en landverschuivingen worden duidelijk zichtbaar. Honderden nevels, sterrenclusters, dubbele en multisterren kunnen op deze wijze uitstekend worden geobserveerd.

Technische specificaties:
Objectief-Ø 60 mm
Brandpuntsafstand 700 mm
Vergroting tot max. 233 maal
Gewicht incl. verpakking ca. 5,9 kg
Afm. 77 x 45 x 18 cm
Voedingsspanning twee 9 V-blokbatterijen (worden niet meegeleverd).

Omvang levering:
In hoogte verstelbaar aluminium statief
Zenit-prisma
Oplegblad voor accessoires
Zoeker 5 x 24 mm
2 oculairs MA 9 mm en MA 25 mm
3 Barlow-lenzen
Astronomiesoftware.

Prijs: 199 euro

Meade TELESCOOP LYRA

De oneindige grootte van het universum is vanaf nu te ontdekken met onze nieuwe lenstelescoop. Deze telescoop waarborgt een briljante beeldweergave bij observaties van hemel en aarde.

Vergroting 45 - 450 maal
Brandpuntsafstand 900 mm
Objectief-Ø 70 mm
Groothoekoculair 31,7 mm
Achromatisch lenzensysteem
Volledig oppervlaktebehandelde lenzen
Equatoriale montage met graadbogen.

Omvang levering:
In hoogte verstelbaar aluminium statief,oculairen H-20 en H-12,5 + SR-4 mm, 2 x Barlow-lens + zoektelescoop 5 x 24 mm, Zenit-prisma om naar objecten op aarde te kijken.

Prijs: 239 euro

BRESSER SPIEGELTELESCOOP PLUTO

Met deze professionele "sterrenkijker" krijgt u ver verwijderde sterrenstelsels in het vizier. Het lichtsterke Newton-systeem garandeert een scherpe, contrastrijke beeldweergave.

Objectief-Ø 114 mm
Brandpuntsafstand 500 mm
Vergroting 25 - 187, 5-voudig, met 4 mm oculair (zie toebehoren) max. 375-voudig
5 x 24 zoektelescoop
Scherpstelling via focusaandrijving
2 oculairen (8/20)
Eenvoudige equatoriale montage met deelcirkels en tegengewicht
Nasporing via buigzame assen
Poolhoogteverstelling
Stabiel aluminium statief
10 jaar fabrieksgarantie.
Incl. Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.

Prijs: 269 euro

Meade VISOMAR TELESCOOP 60-700

De Visiomar is ideaal voor beginners, compleet met veel accessoires. Met een max. 262-voudige vergroting kunt u ook maankraters gedetailleerd bekijken. De telescoop beschikt over een aluminium statief, een lenzendoos en een zoektelescoop. Het boek "Einführung in die Astronomie" (Duitstalig) verklaart op heldere wijze het interessante thema astronomie. Dit alles wordt geleverd in een solide transportkoffer.

Lenstelescoop met objectief van 60 mm Ø en brandpuntsafstand van 700 mm. Azimutale montage en fijne hoogte-afstelling. Max. vergroting 262-voudig.

Omvang levering:
3 oculairs - H-20 / H-12,5 en SR-4 mm -, een Zenit-prisma voor aardse observaties, een maanfilter, een kompas een 1½-voudige omkeerlens en Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.

Prijs: 60 euro

Welke raden jullie mij aan of is geen van dezen de moeite waard? Ik ben een beginner en heb nog nooit met een telescoop gewerkt dus ik moet niet een al te ingewikkelde hebben maar hij moet wel makkelijk te bedienen zijn.

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107731

6killer schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:37:
[...]

Ik weet waar ze zitten, ik gebruik Starry night om het een en ander makkelijk te vinden (leuk programma trouwens). Een planeet herken ik wel, maar zou dan niet weten welke het is, daar is het programma handig voor.

Mwah: wit schijfje, vrij helder -> Venus, rode planeet => Mars ( :+ ), planeet met banden = Jupiter, planeet met een ring => Saturnus, blauwig schijfje => Neptunus, groenig schijfje => Uranus.

Op zich kun je daar een heel eind mee komen. Neptunus en Uranus zal je met een standaardtelescoop niet goed kunnen zien.

Ik heb wel interesse voor astronomie, maar woon midden in de stad in een flat die tussen andere flats staat op 3 hoog. Dus ik zie niet eens sterren met het blote oog, laat staan met een kijker. :+

Later als ik groot ben en klaar met studeren en op het platteland woon ga ik een kleine obervatiekoepel bouwen. Dat schijnt nog relatief eenvoudig te zijn voor de doe-het-zelver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
Anoniem: 107731 schreef op zondag 23 juli 2006 @ 19:41:
[...]

Mwah: wit schijfje, vrij helder -> Venus, rode planeet => Mars ( :+ ), planeet met banden = Jupiter, planeet met een ring => Saturnus, blauwig schijfje => Neptunus, groenig schijfje => Uranus.

Op zich kun je daar een heel eind mee komen. Neptunus en Uranus zal je met een standaardtelescoop niet goed kunnen zien.

Ik heb wel interesse voor astronomie, maar woon midden in de stad in een flat die tussen andere flats staat op 3 hoog. Dus ik zie niet eens sterren met het blote oog, laat staan met een kijker. :+

Later als ik groot ben en klaar met studeren en op het platteland woon ga ik een kleine obervatiekoepel bouwen. Dat schijnt nog relatief eenvoudig te zijn voor de doe-het-zelver.
Ik bedoelde met het blote oog, tenminste ik zie dan geen kleuren of ringen etc ;)

Vorige week heb ik Jupiter echt heel mooi kunnen zien, het was geheel onbewolkt en weinig last van de hitte van aarde. Je kon duidelijk de 4 grootste manen zien, en met een vergroting van 150x kon je zelfs wat vage strepen zien van het Jupiteroppervlak.

Helaas is het niet gelukt om er een foto van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-03 20:13
Zo,

ff bumpen. Vanaf maandag zijn er bij de LIDL twee mooie telescopen in de aanbieding.

Meade LDX75 6in Newtonian op EQ mount
Meade ETX70-AT 70mm refractor (Maksutov-Cassegraind oid?)

Heb hier kort wat gevonden over de ETX70, maar hmmm, ik heb zelf nog geen telescoop (reflector/refractor), en kijk voornamenlijk door verrekijkers (7x50, ruby coated, mega oude bino van m'n oma)... m'n idee is meer om de ETX aan te schaffen als travel/beginner scope, hoe zijn de ervaringen daarmee?

Ik was blij verrast door de bino... heb M42 gezien als wazige vlek recentelijk, pleiades mooi bekeken, een hoop meer sterren (collindors ofzoiets? rond de riem van Orion) gespot... en ik vermoed de V vorm van Taurus z'n hoofd. Zomaar even als zijdelingse opmerkingen :) Binos zijn leuk om de nachtelijke hemel te verkennen. Ondertussen door m'n hernieuwde astronomie interesse, wat meer van de hemel ontdekt.... Leo voor het eerst gespot (en daar bungelt een felle saturnus in de buurt op dit moment!), Gemini, Taurus weten te ontwaren... enz enz :)

Anyways, wie weet raad over de ETX70-AT? Nu is 249 niet echt meer zo goedkoop, als je schijnbaar de 80 en 90mm versies voor rond de 300-400 kan halen? Edoch, als handzame reis scope, en gewoon wat backyard geneuzel, is de 70 toch wel geschikt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:46

JJJ

Die telescopen zagen er op het eerste gezicht wel interessant uit. Ik heb even gekeken op een nederlands astronomieforum en de consensus is dat de telescopen erg goed kúnnen zijn, maar dat je ook pech kan hebben.

De ETX70 wordt samengevat als "meer electronica dan optiek", wat vrij logisch is als je bedenkt dat de lens 70mm is, niet groter dan de kijker van € 90 die de lidl ook aanbiedt. Het enige wat je meer krijgt is een volgcomputer en een sterrendatabase waarvan je de meeste sterren niet eens kan zien vanwege het kleine lensoppervlak.

Over de LDX75 kan ik niet veel zeggen. Ik ben geen telescoopexpert :) Op het forum werd wel genoemd dat er soms schroefjes e.d. loszaten en dat je hem zelf af en toe scherp moet stellen. Then again, dit is met de meeste scopes zo. Ik denk dat het beter is om die € 600 in je zak te houden en door te sparen voor een telescoop die wel goed staat aangeschreven (die zal ook duurder zijn though).

Houd er wel rekening mee dat je niks hebt aan de allerduurste equipment als je in een gebied woont met veel lichtvervuiling. In nederland worden we vooral beperkt door de atmosfeer, waar helaas weinig aan te doen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
astroforum zeker? :) hehe

nou ja, ik ben tot nu toe erg blij met de kleine scope, voldoet prima aan m'n verwachtingen (die waren al niet zo hoog, maar goed, it's a step up, en portable).

Nu rustig sparen voor een reflector ding..... als ik de nachtelijke hemel eens wat beter leer kennen ondertussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lipton16
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-04 20:53
Mijn oom heeft een tijd geleden een super dure sterren kijker gekocht, alleen het statief was al ongeveer 9000 euro!
Het is echt een ultra lux ding, je kan via je pc zelf planeten en sterren opzoeken en dan gaat de kijker er vanzelf heen.

Echt ongelovelijk dat je van de aarde toch nog de manen van jupiter kan zien.
Ook de ringen van Satrunus zijn prachtig om te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
oeh! nice, jammer dat ik daar nog niet aan toe ben (zeker 9000 uit geven aan het statief alleen al. *slik* )

Hopelijk heb jij er ook veel plezier van Lipton! Ik vind het een wat vreemde hobby, maar het geeft toch voldoening als je wat sterrenbeelden herkent, paar bijzondere dingen leert, over wat er allemaal aan de nachtelijke hemel staat te flonkeren.

Een beetje vreemd, maar wel lekker dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonXZ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-03 15:29
Lipton16 schreef op maandag 02 april 2007 @ 22:07:
Mijn oom heeft een tijd geleden een super dure sterren kijker gekocht, alleen het statief was al ongeveer 9000 euro!
Het is echt een ultra lux ding, je kan via je pc zelf planeten en sterren opzoeken en dan gaat de kijker er vanzelf heen.

Echt ongelovelijk dat je van de aarde toch nog de manen van jupiter kan zien.
Ook de ringen van Satrunus zijn prachtig om te zien!
Vraag je oom is wat foto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-05 14:23

Rudios

Lost in space?

Hier meldt zich nog een amateur astronoom. Even in het kort. Heerlijke hobby! Ik ben er nu zo'n 7 jaar mee bezig - det heet actief met een kijker, voorheen vooral veel leesvoer - en het fascineerd me nog steeds enorm! Ik ben een maan en planeten liefhebber al kijk ik ook graag eens naar de bekende heldere nevels. Ook doe ik de planeten en maan imagen met een webcam (stacking van de frames tot een foto)

Ik heb op dit moment even geen kijker daar ik overstap op een andere. Ik had voorheen een Meade lx200gps 12 inch (http://www.meade.com/lx200r/index.html) en ga nu voor een refractor (lenzen telescoop). Waarschijnlijk wordt het een Takahashi TOA 130 (http://www.optique-unterlinden.net/hp_toa130.htm). Ben alleen nog niet uit welke montering deze telescoop gaat dragen, waarschijnlijk een Losmandy of Vixen.

Ik zal een dezer dagen eens wat resultaten posten van opnames die ik gemaakt heb van Saturnus, Mars, Jupiter en de Maan.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 01:14

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Ik ben ook erg geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met ruimte, nou loop ik al een tijdje te kijken naar telescopen en vroeg me af om mensen op GOT hier mee bezig hielden.

Helaas is dit topic wat oud, en zijn er volgens mij niet veel mensen op GOT, maar toch vroeg ik me af of er tussen tijd nog meer amateur sterrenkijkers bij zijn gekomen en welke apparatuur ze eventueel gebruiken.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Hoe kijken jullie sterren, eigenlijk? Telescoop in de auto en naar een weiland rijden?
Of zijn er ook mensen die in de stad sterrenkijken?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

anandus schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 17:59:
Hoe kijken jullie sterren, eigenlijk? Telescoop in de auto en naar een weiland rijden?
Van wat ik tot nu toe onderzocht heb over het onderwerp, is het resultaat beter als je inderdaad ergens naar een weiland rijdt. Omdat je anders teveel last hebt van het omgeving licht. En om de sterren duidelijk te willen zien moet je zoveel mogelijk licht van alleen de sterren opvangen wil je een goed resultaat hebben. Maar goed ik kan het mis hebben.

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
anandus schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 17:59:
Niet iedereen woont in een stad ;)

Maar in een donker weiland in the middle of nowhere is wel de beste manier inderdaad.
Wel gezelliger om met meerdere mensen te gaan, zodat je ook nog wat van elkaar kan leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Ossi schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 13:04:
[...]

Niet iedereen woont in een stad ;)

Maar in een donker weiland in the middle of nowhere is wel de beste manier inderdaad.
Wel gezelliger om met meerdere mensen te gaan, zodat je ook nog wat van elkaar kan leren.
Zijn er dan clubs? En is er een GOT club?

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-05 01:18
Zijn jullie hobby astronomen ervan overtuigd dat er nog een planeet is in ons zonnestelsel is ?
Zonet het boek de 12de planeet gelezen van Zacharia Sitchin, hierin wordt beweerd dat astronomen het mogelijk achten dat er nog een onontdekte planeet moet zijn.

Wat is jullie gedacht hiervan ?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRuLe
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

C00P schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 17:35:
Zijn jullie hobby astronomen ervan overtuigd dat er nog een planeet is in ons zonnestelsel is ?
Zonet het boek de 12de planeet gelezen van Zacharia Sitchin, hierin wordt beweerd dat astronomen het mogelijk achten dat er nog een onontdekte planeet moet zijn.

Wat is jullie gedacht hiervan ?
Dat dat boek hoort in het SciFi-vak. En daarnaast, Pluto is nog niet zo lang geleden planeet-af verklaard.

Wat heeft een boek van Zacharia Sitchin in godsnaam met astronomie (of wetenschap in zijn algemeenheid) van doen?

Ég er eins ánægður og ég get orðið.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Zelf al waren er nog tien extra planeten, die zijn dan vast zo klein dat ze helemaal niet interessant zijn. Het is sowieso al gek dat er nog een sonde naar Pluto gaat (New Horizons), veel valt daar volgens mij niet te ontdekken.
Er zijn nog dwergplaneten gevonden hoor, zie bv. Wikipedia: Eris (dwergplaneet)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-05 01:18
DaRuLe schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 23:23:
[...]

Wat heeft een boek van Zacharia Sitchin in godsnaam met astronomie (of wetenschap in zijn algemeenheid) van doen?
Als er in het boek wordt beweerd dat er nog een planeet moet zijn kan ik dat toch best aan jullie vragen, of moet ik dan bij Processors, Moederborden & Geheugen zijn ?

Ik heb de indruk dat hier veel mensen rondlopen die graag de leerkracht uithangen om maar mensen met oprechte bedoelingen terecht te wijzen.

Wil je er niet op antwoorden zwijg dan gewoon !

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRuLe
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

C00P schreef op zondag 06 september 2009 @ 00:21:
[...]

Als er in het boek wordt beweerd dat er nog een planeet moet zijn kan ik dat toch best aan jullie vragen, of moet ik dan bij Processors, Moederborden & Geheugen zijn ?

Ik heb de indruk dat hier veel mensen rondlopen die graag de leerkracht uithangen om maar mensen met oprechte bedoelingen terecht te wijzen.

Wil je er niet op antwoorden zwijg dan gewoon !
Ik geef er wel degelijk antwoord op: dat boek is fictie, net zoals al zijn andere boeken. Leuke boeken, maar geen wetenschappelijke feitenboeken.

Ég er eins ánægður og ég get orðið.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ik ken het boek niet, maar met die nieuwe dwergplaneet-definitie is het toch mogelijk?

Er zijn nu officiëel 5 dwergplaneten, maar men vermoedt dat er nog 40 á 50(!) bij kunnen komen.
Zeker als men de Kuiper-Belt goed onderzoekt.

Mind you, ik heb deze info van Wikipedia.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-04 11:47
Astronomie was mijn grootste hobby vele jaren geleden als kind. Ik had een 60mm refractor op azimutale montering van om en bij de 250 euro. Ik was enorm gefascineerd en verslond literatuur. Die hobby heb ik onlangs opnieuw opgepikt en een 200mm newton telescoop gekocht op equatoriale montering:

Afbeeldingslocatie: http://nimax-img.de/Produktbilder/zoom/5019_1.jpg

Onlangs echter verhuisd naar een nieuw appartement en de kijker nog niet gemonteerd, ondanks het feit dat ik een grote (gedeelde) tuin heb aan de rand van een bos waar er praktisch geen kunstmatig licht schijnt.
Desondanks het feit dat er enorm veel te zien is met de kijker (hoewel de kwaliteit van de montering & spiegel beter kan) is hij toch iets te groot om veel me rond te sleuren. Hij weegt om en bij de 50kg en dat is toch wat veel om alleen te verplaatsen.
Als ik ooit mijn eigen tuin heb bouw ik mij zeker een tuinhuis en een vaste montering van goede kwaliteit voor de telescoop. Eventueel een nieuwe spiegel er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
FrankGuthrie schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 20:53:
[...]

Zijn er dan clubs? En is er een GOT club?
Er zijn vele hobby verenigingen die zich bezig houden met astronomie, vaak in combinatie met meteorologie.

Probeer hier eens wat informatie in te winnen:
http://www.astroforum.nl/
Pagina: 1