[ClarkConnect 3.2R1]Realtime up/download monitoren per ip

Pagina: 1
Acties:

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik wil ClarkConnect gaan gebruiken als GateWay, Firewall en webserver (php/mysql). Deze distributie lijkt mij het eenvoudigst te installeren en beheren voor een Linux beginner (heb alleen wat ervaring met Ubuntu/Debian).

Er is maar 1 eis die ik heb aan de distributie waarvan ik nog niet zeker weet of die geimplementeerd is.

Ik wil realtime, per ip/computernaam kunnen monitoren hoeveel er geupload en download wordt en eventueel hoeveel verbindingen de ip's individueel maken. Daarbij zou het ook mooi zijn als ik de upload capaciteit per gebruiker kan instellen en/of een netwerkclient kan blokkeren middels MAC address. Dit om ons netwerkje (11pc's) op @home breedband voor iedereen een beetje snel te houden. Een @home verbinding houd niet van te veel upload en te veel verbindingen tegelijk.

Ik wordt niet echt veel wijzer uit de informatie op de website, of misschien kijk ik wel gewoon helemaal op de verkeerde plek.(?)

Kan iemand mij hier uitsluitsel over geven? b.v.d.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:18
Het heeft een bandbreedte begrenzer, waar mee je prioriteiten kunt geven van 1 tm 7.
http://www.clarkconnect.c...work_Settings_-_Bandwidth
Ik heb het getest met 2pc's, en het werkt erg goed. Behalve de prioriteid kun je ook de maximale snelheid van de verbinding instellen, normaal is dit de maximale snelheid van jou internet verbinding, maar je kunt bv iets een hoge prioritijd geven, maar een lage snelheid. Nu zal deze poort voorang hebben op alles, maar niet meer dan de ingestelde snelheid krijgen.

in CC3.2 zit ook een real time verbindings overzicht, alleen een realtime grafiek waarbij je de verschillende gebruikers kunt bekijken heb ik nog niet gevonden. Wel kun je het HTTP verkeer wat over de proxy gaat zien, overigens ook niet real time.
Ook kun je het verkeer dat over een interface gaat zien, als je sub interfacen gebruikt kun je die ook zien. Je kunt namelijk 1 ethernet kaart meerdere ip-adressen geven, en elke gebruiker dan een eigen default gateway geven. Dit is volgens mij overigens wel te omzeilen als een gebruiker de settings van een ander overnmeemt.

Je kunt bv eth1 voor lan gebruiken en elke pc een aparte sub interface geven. Bv eth1.1 = 10.0.1.1, eth 1.2 = 10.0.2.1, enz en elke gebruiker hiervan 1 default gateway geven. Nu kun je bij netwerk statestieken een mooi grafiek je vinden met 5 minuten resolutie per dag, een week grafiek, een maand grafiek en een jaar grafiek van elk interface, en sub interface.

Bij de firewall zit ook een tab-blad geavanceerd, waarbij je ook op mac-adress kunt filteren, hier heb ik nog geen ervaring mee, maar het ziet er uit dat je ook alleen van bepaalde mac-adressen toegang kunt verlenen.

• Bram77
Hmmm, da's toch niet helemaal wat ik wil. Voor de rest is het ideaal. Ik had t zo geinstalleerd en werkend.

Is het lastig om met debian voor elkaar te krijgen wat ik wil? Is er misschien een speciale server-distributie waarbij de DHCP en DNS server iig al standaard geinstalleerd worden. Of is er misschien ergens een goede tutorial die uitlegt hoe ik dit moet doen? Ik heb ervaring met Ubuntu zoals ik al eerder zei. De laatste versie van Debian heb ik ook al eens geinstalleerd, maar daar ben ik niet echt in gedoken.
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:32

woutur

Klauwtjes uit!

Als het voor Clark Connect beschikbaar is, kan je eens kijken naar iptraf. Ik gebruik deze vaak om te kijken waarom ons huisnetwerk soms langzaam is. Met een filter zet ik mac adressen om naar huisgenootnamen, en zie ik precies wat die persoon upload en download in kbytes/sec. Er worden geen grafieken gegenereerd met het verkeer of zoiets, het echt slechts een monitor.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Bram77
Dta ziet er werkbaar uit, maar de enige interface voor de server die ik nu tot m'n beschikking heb is er een via http. Ik heb niet het idee dat dat erbij zit.

Als ik een remote desktop wil gaan gebruiken ga ik denk ik voor debian. Dit is wel de software die ik zoek. Is er meer van dit soort software?

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:32

woutur

Klauwtjes uit!

Volgens mij kun je op je clarkconnect box wel inloggen met ssh zodat je een command line interface hebt. In deze cli kun je iptraf wel 'apt-getten' volgens mij. Daar moet ik je even voor naar de uitstekende documentatie van CC zelf verwijzen. Maar iptraf is volgens mij prima mogelijk.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Pagina: 1