[ProFTPD logging + time] Tijd verkeerd in loggings

Pagina: 1
Acties:

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

Topicstarter
(overleden)
Ik ben sinds kort overgestapt van vsftpd naar proftpd, een hele verademing kan ik wel zeggen. Overstap is vooral omdat ik precies wil weten wie wat op welk tijdstip doet, de manier van beheer en de documentatie. Nu heb ik echter een probleem. Ik heb bij proftpd.conf een eigen manier van loggen beschreven, die is als volgt:

ExtendedLog /var/log/proftpd/transfer.log read,write transfer
LogFormat transfer "%t %a %u@%h %m %f %b %T"
ExtendedLog /var/log/proftpd/proftpd.log all all
LogFormat all "%a %h %u %t \"%r\" %s %b"

Nu een (modified) dump van één van mijn logfiles:

http://www.xs4all.nl/~marisj/misc/transfer.log

Nu het probleem zelf:
Bij "ftpuser" staat bij de tijd: +0000 en bij "admin" staat er +0100. In deze situatie is de tijd +0100 goed. Bij +0000 is de tijd een uur te vroeg.
Ik heb nog een aantal gebruikers waarbij dat voorkomt. De gebruiker "nobody" waar mijn ftp daemon standaard op draait, als er niemand is aangelogd, heeft de tijd ook op +0100 staan, net zoals alle andere gebruikers die ik niet zelf heb aangemaakt. Een andere gebruiker, die ik wel zelf heb aangemaakt, heeft de tijd op +0000 staan.

Kort gezegd, alle gebruikers die standaard op het systeem aanwezig zijn, of worden aangemaakt door programma's zoals proftpd, hebben de tijd op +0100 staan, wat goed is. Gebruikers die ik zelf aan maak, zoals "ftpuser" hebben de tijd op +0000 staan, wat niet goed is. Hoe kan ik dat veranderen?
De faq geeft mij geen antwoord hierop, en op google kan ik niet echt iets vinden wat betrekking heeft op de tijd icm de gebruikers.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

ripperke

w00t!

mss dat in je "default profile" TZ foutief gedefineerd staat, default profile staat normaal in /etc/skel/.bash_profile (of is dit weer debian only?); anway, log eens in als ftpuser en export TZ
code:
1
export TZ="GMT+1"

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

Topicstarter
(overleden)
EXPORT TZ en EXPORT TZ="GMT+1" werken niet bij mij (ubuntu).

In mijn /etc/skel/.bash_profile staat ook niets over tijd enzo, alleen default path en nog een paar onbelangrijke dingen.

Mischien is het wel het volgende. De gebruiker ftp (die door proftpd is aangemaakt) heeft een homedirectory /home/ftp. Mijn aangemaakte gebruiker ftpuser heeft geen homedirectory met een .bashrc en .bash_profile, net als een andere gebruiker die de tijd verkeerd heeft staan. Kan het daar iets mee temaken hebben?

C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB

• ripperke

ripperke

w00t!

jealma schreef op zondag 15 januari 2006 @ 16:19:
EXPORT TZ en EXPORT TZ="GMT+1" werken niet bij mij (ubuntu).
dit kan niet echt :)
export moet zoiezo werken, en zou je een lijst moeten geven van enkele vars
(note hoofd&kleineletters...)
In mijn /etc/skel/.bash_profile staat ook niets over tijd enzo, alleen default path en nog een paar onbelangrijke dingen.

Mischien is het wel het volgende. De gebruiker ftp (die door proftpd is aangemaakt) heeft een homedirectory /home/ftp. Mijn aangemaakte gebruiker ftpuser heeft geen homedirectory met een .bashrc en .bash_profile, net als een andere gebruiker die de tijd verkeerd heeft staan. Kan het daar iets mee temaken hebben?
gebruik dan eens het command adduser om een user toe te voegen, deze maakt automatisch homedir aan en kopierd de nodige files

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

Topicstarter
(overleden)
Ik gebruik adduser wel, maar ik geef bij bepaalde gebruikers de optie "--no-create-home" mee, zodat geen homedirectory wordt aangemaakt. Daarna zet ik in /etc/passwd handmatig de homedir om zo controle te hebben op wie wat ziet via ftp.

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

Topicstarter
(overleden)
Mischien was het wel even slim om te zeggen, maar ik gebruik MYSQL voor authentication. Dus sommige gebruikers bestaan niet in het systeem, maar wel in de mysql user database. Kan dat invloed hebben op de tijd?

Verwijderd

Doe je toevallig dingen met chrooten? Het kan dan nl. heel goed zijn dat je timezone info niet meer gevonden kan worden.

• ripperke

ripperke

w00t!

jealma schreef op zondag 15 januari 2006 @ 16:51:
Mischien was het wel even slim om te zeggen, maar ik gebruik MYSQL voor authentication. Dus sommige gebruikers bestaan niet in het systeem, maar wel in de mysql user database. Kan dat invloed hebben op de tijd?
dan lijkt het mij dat er iets misgaat met de timezone die mysql gebruikt, lees dit http://dev.mysql.com/doc/...en/time-zone-support.html even, misschien dat je er daamee uitkomt..

Pagina: 1