Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Auto kopen, APK verloopt 25-1

Pagina: 1
Acties:

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Afgelopen donderdag kom ik thuis uit school, en krijg van m'n ma te horen dat de buurvrouw een nieuwe auto gaat kopen en haar huidige auto te koop zet, en of wij misschien interesse hebben. Het betreft hierzo een Suzuki Alto uit 1995, waarmee net 55.000 km gereden is.
Gisteren een proefrit gemaakt, stukje binnendoor, wat snelweg. De auto doet wat er van zo'n kleine auto te verwachten valt, niet super comfortabel, maar rijdt wel goed, ondanks dat er geen stuur- of rembekrachtiging inzit. Benzine-verbruik is ook leuk, 1op20 is met normaal rijden haalbaar. Ik heb met m'n 1.92m ook genoeg hoofdruimte en het zicht rondom is ook errug groot, omdat het zo'n klein autootje is. De ruimte achterin is nihil, maar mijn visie daarover is eenvoudig: Ik koop een auto voor mezelf, en als mensen meerijden, mogen ze blij zijn dat ze niet hoeven te fietsen en droog zitten :P

Qua onderhoud lijkt het ook goed te zitten. Ik heb (voor zover ik weet) alle onderhoudsbonnen, en heb ook nog nooit gehoord van grote mankementen aan haar auto. Ook is de auto schade-vrij (op een keer een vervangen zijspiegel na ;))
Verder heeft deze altijd droog in een carport gestaan & is goed onderhouden.

Ikzelf zit nu in het laatste jaar van m'n mbo-opleiding en wil hierna opzoek naar een baan, en kan tot die tijd de lasten van een auto wel opbrengen.

Het probleem zit er in dat de APK de 25ste afloopt, en m'n buurvrouw er (logischerwijs) niks voor voelt om nog (veel) geld te steken in deze auto. Ik denk er precies zo over: weinig zin om een auto te kopen en er meteen voor een paar honder euro aan te moeten uitgeven om 'm op de weg te houden.

Hoe staan deze auto(otje)'s bekend? Wat is verstandig om te doen? Komen er binnenkort met deze kilometerstand grote uitgaves aan?

Op verzoek wil ik de onderhoudsbeurten wel op een rijtje zetten.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom doe je niet het volgende.

Laat de auto gewoon keuren, en kijk wat er uit komt. Best kans dat er "bijna" niks aan de hand is. En komen er grote gebreken naar voor met het keuren dan kunnen jullie altijd nog overleggen wat te doen. Het kost je hoogstens een paar tientjes voor de keuring.

Let wel, een APK goedkeur wil niet zeggen dat je het eerst volgende jaar geen kosten krijgt. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Br@m op 15-01-2006 14:47 ]

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:17

Nakebod

Nope.

Ik zou het ook zo doen ja.
Auto naar garage, APK laten checken, als alles goed is, heb je wat meer zekerheid over de technische staat. En als alles goed is, kan je bijv met de buurvrouw een dealtje maken, 50/50 voor de keuring betalen.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik zou haar die auto laten keuren. Als die auto dan goed wordt gekeurd, heb je een goede koop.

Mijn vriendin is helemaal weg van een Suzuki Alto. Ze heeft ooit voor een jaar in zo'n auto-tje gereden en was erg tevreden. Totdat ie op 10 punten af werd gekeurd ... :/

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:28

paQ

pven schreef op zondag 15 januari 2006 @ 14:50:
Ik zou haar die auto laten keuren. Als die auto dan goed wordt gekeurd, heb je een goede koop.
waarop gebaseerd?

dat ie de weg op mag?

Maar je hebt gelijk.
Ik wens haar veel succes met het verkopen van een niet gekeurde auto.
laten keuren moet ze toch, tenzij ze hem in de handel inruilt of verkoopt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Br@m
  • Niet online
pven schreef op zondag 15 januari 2006 @ 14:50:
APK is maar een moment opname. ;)

Voorbeeld:
Als er vier banden onderzitten die iets zijn van 1,8mm, dan mag de auto gewoon goedgekeurd worden. Maar ik neem niet aan dat je met vier "gladde" banden gaat rijden. Dus ik bedoel maar, het gaat niet alleen om de APK goedkeuring, maar ook de rest.

• pven
  • Niet online
paQ schreef op zondag 15 januari 2006 @ 14:59:
[...]

waarop gebaseerd?

dat ie de weg op mag?
Op http://www.garageneef.nl/dewerkzaamheden/watisapkfaq/ staat een-en-ander beschreven over deze keuring. Voor een auto van die leeftijd zou ik genoegen nemen met een positief bevonden APK-keuring. Er wordt op verschillende belangrijke onderdelen gelet, vooral met het oog op verkeersveiligheid.
Maar je hebt gelijk.
Dank! ;)
Ik wens haar veel succes met het verkopen van een niet gekeurde auto.
laten keuren moet ze toch, tenzij ze hem in de handel inruilt of verkoopt.
Idd. De enige reden dat ze hem nu niet wil laten keuren, is blijkbaar omdat ze haar buurjongen zo ver probeert te krijgen om dat te doen. Dan is zij van die auto af en kan hij voor alle kosten opdraaien die nodig zijn om hem gekeurd te krijgen.

* het lijkt idd alsof er niet veel uit die APK zal komen, maar ik zou er toch rekening mee houden dat er onverwachten dingen gevonden kunnen worden
Br@m schreef op zondag 15 januari 2006 @ 15:05:
[...]

APK is maar een moment opname. ;)
Dat is met een BOVAG- of ANWB-keuring toch ook? :?

[ Voor 18% gewijzigd door pven op 15-01-2006 15:10 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:07

JT

VETAK y0

Ik zou zeggen, net zoals anderen al zeiden, ff laten keuren gewoon.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• pven
  • Niet online
JT schreef op zondag 15 januari 2006 @ 15:11:
Ik zou zeggen, net zoals anderen al zeiden, ff laten keuren gewoon.
Aangezien je opmerking momenteel niet zo veel toevoegt, aan jou de vraag: wie zou volgens jou die kosten moeten betalen en waarom?

• paQ

paQ

pven schreef op zondag 15 januari 2006 @ 15:06:
ja natuurlijk.

maar een ANWB keurmeester spendeert nog wel even wat meer tijd aan zijn onderzoek ;)

die zegt je precies wat je allemaal kan gaan verwachten binnen afzienbare tijd.
én... velt een waardeoordeel. niet geheel onbelangrijk.

het enige wat op een APK rapport kan komen te staan zijn aandachtspunten.
maar wederom. die aandachtspunten gelden uitsluitend voor het APK waardige van de auto.

• Rejgun
  • Nu online

Rejgun

Leven is Bier drinken

Wat vraagt ze voor de auto? is het een reele prijs? of een prijs waarvan je er 13 in een dozijn kunt kopen?

Audi: Vorsprung durch Technik

• Br@m
  • Niet online
pven schreef op zondag 15 januari 2006 @ 15:06:
Zoals @paQ ook al zegt, een APK is absoluut geen Bovag of ANWB keuring! En natuurlijk is dat ook een moment opname, maar je krijgt dan wel een compleet beeld van de staat van de auto, en dat krijg je niet echt bij een APK keuring eigenlijk. Buiten de punten die binnen de toleranties liggen.

[ Voor 33% gewijzigd door Br@m op 15-01-2006 15:18 ]

• SlinkingAnt
  • Niet online
De garage waar ze haar nieuwe auto koopt, heeft al (zo ongeveer) gezegd dat er niks aan mankeert en deze zo door de keuring komt. De APK-keuring (van €40) wil ze ook wel betalen. Verder is de aankoopprijs ook gunstig vergeleken met vergelijkbare auto's op een aantal auto-site's. Deze zitten zo een €1000,- hoger voor eenzelfde auto uit dat bouwjaar & km-stand. De prijs die ze ervoor vraagt is wat de garage ervoor zou geven bij inruil.

Ik denk dat ik maar voorstel om 'm (op haar kosten, wat dus al heeft voorgesteld) apk te laten keuren, en aan de hand van de uitkomst een beslissing neem of het het waard is. Ik ben me er van bewust dat een APK-keuring alleen een momentopname is, om de veiligheid van de auto te controleren. Motorische geintjes vallen hier dus niet onder. Op de bandjes zit nog zo'n 4mm profiel, en voorzover ik weet zijn het nog de originele achterbanden en zijn de voorbanden in '02

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• paQ

paQ

tis wat je gevoel erover zegt he ;)
controleer zelf gewoon alles ook goed. maak een GEDEGEN proefrit en controleer NA de rit de staat van de auto.
kijk de motor goed na, ben kritisch over vering en remmen, uitlaat en kijk wat het koelwater doet na een rit waarin de motor goed warm is geworden.

het is trouwens APK ipv APK-keuring ;)
APK: Algemene Periodieke Keuring

• pven
  • Niet online
Uit je SP had ik nog niet gehaald dat zij de APK wilde betalen. Als hij (makkelijk) door de APK komt en je er een goed gevoel over hebt, zou ik er voor gaan. :Y)
Op de bandjes zit nog zo'n 4mm profiel, en voorzover ik weet zijn het nog de originele achterbanden en zijn de voorbanden in '02
Uhmz, je bedoelt de originele banden uit 1995? :?

• paQ

paQ

pven schreef op zondag 15 januari 2006 @ 15:27:
Uit je SP had ik nog niet gehaald dat zij de APK wilde betalen. Als hij (makkelijk) door de APK komt en je er een goed gevoel over hebt, zou ik er voor gaan. :Y)

[...]

daar zullen de nodige uitdrogingsverschjijnselen zichtbaar zijn dan :D

• SlinkingAnt
  • Niet online
pven schreef op zondag 15 januari 2006 @ 15:27:
Klopt, stond er ook niet in ;)
[...]
Kheb de service-bonnen nog is doorgelopen, en heb ze vanaf '99. In jan' 2001 staat erop het APK-rapport dat de linker voorband slecht wordt, en in feb 01 zijn ze beide vervangen en is het rechter als reserve-wiel gaan dienen. Verder kan ik niks vinden. Dit bij een km-stand van 37.250km. Ik heb geen idee hoelang banden normaal gesproken meegaan, maar het is maar een auto'tje van 705kg en de rijstijl van m'n buurvrouw kennende (ondertussen de 70 gepasseerd)....
paQ schreef op zondag 15 januari 2006 @ 15:24:
het is trouwens APK ipv APK-keuring ;)
APK: Algemene Periodieke Keuring
Stom van mezelf, aangezien ik normaal ook iedereen corrigeer op dit soort geintjes en achteraf wel wist dat het gewoon APK zou moeten zijn :)

• paQ

paQ

al 10 jaar dezelfde banden is... tja... niet heel 'gebruikelijk'

[ Voor 50% gewijzigd door paQ op 15-01-2006 15:42 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50
Die banden zijn dan gewoon gaar.. Kan nooit veel kosten om er nieuwe onder te zetten

Ik zou gewoon ff naar een keuringsstation gaan en laten kijken wat er mis is, dat kan niemand je via internet vertellen

• Rejgun
  • Nu online

Rejgun

Leven is Bier drinken

Voor die paar banden hoef je 'm niet te laten staan. Banden in de maat en breedte van een alto kosten bijna niks.

Mooit dat je die auto kunt kopen voor hetzelfde bedrag dat de dealer haar terug wil geven voor die auto. Als je die auto nu koopt en meteen verkoopt, kun je in een weekje tijd meteen 500-1000 euro verdienen bij wijze van spreken.

Audi: Vorsprung durch Technik

• 418O2
Naja, ik denk niet dat dat ten goede komt aan de relatie tussen hem en de buurvrouw. Daarnaast moet je erg oppassen met het kopen van 'dure' dingen van kennissen

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:51

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Als je hem koopt moet je er direct ff nieuwe bandjes onder laten zetten. Je bent er voor zo'n auto een keer 150 euro voor kwijt denk ik. Het is wel het enige waarmee je contact hebt met de weg.!!

• 418O2
Je zou ook nog kunnen overwegen om ff langs de sloop te gaan, dan kan je er voor weinig wel bandjes onder laten zetten. Ik was voor 2 bandjes 37,50 kwijt

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:28

Wokschotel

Op 6 wielen

Aan een Suzuki Alto uit 1995 kan echt niet zoveel kapot. Da's goed Japans kwaliteitsspul. Die bandjes, ach. Laten vervangen. Die APK-keuring lijkt mij wel voldoende eigenlijk.

De islam kan uw vrijheid schaden

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Doen voor dat geld!
Alto uit 1995 is doorgaans vrijwel niets mee mis, alleen standard onderhoud, zoals die banden.
Maar banden voor een Alto zijn zo duur niet. :P

Mocht je spijt krijgen dan verkoop je hem zo voor een paar 100 Euro meer, dus dat lijkt me ook geen probleem. ;)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:47
Alto's zijn goede betrouwbare auto;s zoals elke jappaner zien er niet zo boeiend uit maar reageren vaak wel lekker op het gas en schakelen vaak lekker snel. Wegligging is waarschijnlijk niet zo goed maar denk dat je voor weinig geld een goede auto koopt waar je nog een paar jaar mee vooruit kan.
Maar dingen als uitlaat, accu zijn wel dingen die je kunt gaan verwachten van zo'n oude auto, maar bij de kwikfit kost dat allemaal niet zo gek veel.

Over een paar jaar kan je er misschien nog wel hetzelfde voor krijgen als wat je er nu voor betaalt

Verwijderd

SlinkingAnt schreef op zondag 15 januari 2006 @ 15:20:
De garage waar ze haar nieuwe auto koopt, heeft al (zo ongeveer) gezegd dat er niks aan mankeert en deze zo door de keuring komt. De APK-keuring (van €40) wil ze ook wel betalen. Verder is de aankoopprijs ook gunstig vergeleken met vergelijkbare auto's op een aantal auto-site's. Deze zitten zo een €1000,- hoger voor eenzelfde auto uit dat bouwjaar & km-stand. De prijs die ze ervoor vraagt is wat de garage ervoor zou geven bij inruil.
Dat is duur dan. Garages geven altijd meer dan dat de auto waard is omdat je zonder inruil ook al korting krijgt en die geven ze bij inruil er bovenop. Of zij wordt geript :P

Banden gaan lang mee. Mijn achterbanden zitten er al sinds aankoop onder en ik heb al 70.000 km gereden, voorbanden verslijten sneller, maar banden voor een Alto kosten misschien 40-50€ per stuk.

Verwijderd

SlinkingAnt schreef op zondag 15 januari 2006 @ 14:43:

Het probleem zit er in dat de APK de 25ste afloopt, en m'n buurvrouw er (logischerwijs) niks voor voelt om nog (veel) geld te steken in deze auto. Ik denk er precies zo over: weinig zin om een auto te kopen en er meteen voor een paar honder euro aan te moeten uitgeven om 'm op de weg te houden.

Hoe staan deze auto(otje)'s bekend? Wat is verstandig om te doen? Komen er binnenkort met deze kilometerstand grote uitgaves aan?

Op verzoek wil ik de onderhoudsbeurten wel op een rijtje zetten.
Een APK-keuring is echt geen garantie voor geen kosten. Autorijden kost veel geld!!!

Ook al heeft die auto waarschijnlijk niks, dan nog betaal je een hoop kosten voor je auto voor onderhoud.

• SlinkingAnt
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 00:22:
[...]Een APK-keuring is echt geen garantie voor geen kosten. Autorijden kost veel geld!!!

Ook al heeft die auto waarschijnlijk niks, dan nog betaal je een hoop kosten voor je auto voor onderhoud.
Zoals al eerder vermeldt staat, weet ik dat een APK niet veel zegt over de technische staat van de auto, en dat het alleen een veiligheidskeuring is. De jaarlijkse onderhoudkosten zijn over de afgelopen 5 a 6 jaar misschien €120 incl APK. Stel dat er nieuwe bandjes onder moeten, kost dat misschien een €300 max, maar dat vind ik echt niet erg, aangezien die bandjes je wel moeten stoppen als het nodig is :)
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 00:22:
[...]
Dat is duur dan. Garages geven altijd meer dan dat de auto waard is omdat je zonder inruil ook al korting krijgt en die geven ze bij inruil er bovenop. Of zij wordt geript :P
Ik denk het laatste ;) Maar zolang zei dat niet vindt, en ze krijgt nog meer korting als ze der auto niet inruilt. Iig vind ik het een mooie prijs als ik zo wat onderzoek gedaan heb naar de aanschafprijs van die 'koekblikjes' :P

Verwijderd

Heb je hem al gekocht?
SlinkingAnt schreef op maandag 16 januari 2006 @ 10:04:
[...]

Zoals al eerder vermeldt staat, weet ik dat een APK niet veel zegt over de technische staat van de auto, en dat het alleen een veiligheidskeuring is. De jaarlijkse onderhoudkosten zijn over de afgelopen 5 a 6 jaar misschien €120 incl APK. Stel dat er nieuwe bandjes onder moeten, kost dat misschien een €300 max, maar dat vind ik echt niet erg, aangezien die bandjes je wel moeten stoppen als het nodig is :)
Het periodiek onderhoud is gewoon in te plannen. Banden, olie vervangen, filters, bougies, , lagers, distributieriem, remmen, uitlaat, etc. Het zit hem ook wat meer in het onverwachte onderhoud, wat meestal erg duur is.

Als je een auto 10 jaar tot 55.000 km rijdt dan heb je waarschijnlijk alleen wat beurten gedaan.

Banden zullen wel uitgedroogd zijn, Bij 80.000-90.000 moet de distributieriem waarschijnlijk al vervangen worden. Lagers zullen niet al te best meer zijn. En dan het onverwachte nog.

Ik betaal zelf al 400€ per jaar aan onderhoud (niet eens in een garage) en ik heb bijna nooit iets onverwachts (ik rij wel 35.000-40.000 km per jaar overigens).

Die Alto zal waarschijnlijk ook niks hebben, maar verkijk je niet op de kosten

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 18:54

Wuursj

want worst is al bezet

Maat bandjes van een Alto zijn dezelfde als die onder mijn Mini, kosten 30 euro p/s dacht ik :) Alleen ben ik naar iets bredere velgen gegaan en nu kosten mijn opeens 60 euro.

Voor die banden hoef je hem dus ook niet perse te laten staan :)

Verder zal de auto nog wel een distibutie ketting hebben ipv een riem waar je ook niet snel grote uitgaven mee zal hebben. Check de auto goed op andere gebreken, hoe ver is de uitlaat weggerot en dat soort dingen. Regulier onderhoud kost niet veel maar dure dingen die kapot gaan wel. Dan kan zo'n ANWB of Bovag keuring wel een eindje helpen.

[ Voor 42% gewijzigd door Wuursj op 22-01-2006 17:31 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• SlinkingAnt
  • Niet online
Ja, het is nu even wachten totdat zij der nieuwe auto heeft, voordat de koop echt gesloten is :)
Het periodiek onderhoud is gewoon in te plannen. Banden, olie vervangen, filters, bougies, , lagers, distributieriem, remmen, uitlaat, etc. Het zit hem ook wat meer in het onverwachte onderhoud, wat meestal erg duur is.

Als je een auto 10 jaar tot 55.000 km rijdt dan heb je waarschijnlijk alleen wat beurten gedaan.
De (lokale) garage welke de APK heeft gedaan, heeft er extra goed naar gekeken, en volgens de garage is het een leuk autootje welke nog in goede staat verkeerd.
Banden zullen wel uitgedroogd zijn, Bij 80.000-90.000 moet de distributieriem waarschijnlijk al vervangen worden. Lagers zullen niet al te best meer zijn. En dan het onverwachte nog.

Ik betaal zelf al 400€ per jaar aan onderhoud (niet eens in een garage) en ik heb bijna nooit iets onverwachts (ik rij wel 35.000-40.000 km per jaar overigens).
Pff, zoveel kilometers ga ik gelukkig niet maken :)
Die Alto zal waarschijnlijk ook niks hebben, maar verkijk je niet op de kosten
Ik hoop het maar :D

• SlinkingAnt
  • Niet online
Nu toch maar even m'n frustraties van deze 'baaldag' van me afschrijven.

Vanmiddag lekker vroeg uit school, langs de buurvrouw voor de laatste gegevens voor de verzekering, kentekenbewijs deel1 t/m 3 gehaald, verzekering gebeld en vanaf vandaag in de verzekering.
Ik vol goede moed op m'n fiets naar Delft om de auto op mijn naam te laten overschrijven. Wordt je daar na (gelukkig maar) 5 minuten wachten geholpen, sta je 2 minuten later weer buiten omdat er welgeteld 2 perforatie-gaatjes in deel 3 zaten, waarvan 1tje precies door het kenteken, en dus is deze meteen ongeldig :-/

Meteen terug naar huis met een aanvraagformulier van de RDW voor een nieuw kentekenbewijs, en maar hopen dat ze het accepteren als een 'beschadigd kentekenbewijs' ondanks dat het kenteken niet goed meer leesbaar is. Anders mogen er ook nog nieuwe nummerplaten op, met alle extra rompslomp enzo :r

Oftewel, auto gekocht, meteen verzekerd, ook een 2de hands radio gescoord, en dan heb je zo'n domper op je tot dan toe goede dag :( :(
Nu maar hopen dat ze bij de RDW een beetje snel zijn, maar ik verwacht toch zker voor volgende week niks van ze te horen.

En nee, ik ga natuurlijk niets aan dit geintje betalen, en dat snapt de verkopende partij (gelukkig) ook

• paQ

paQ

duurt 1 tot 3 weken.
nieuwe papieren zijn geloof ik 40 euro
en als je een duplicaat krijgt (wat er dik in zit) dan heb je nog twee nieuwe platen nodig ook ;)

succes :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:07

JT

VETAK y0

pven schreef op zondag 15 januari 2006 @ 15:13:
[...]

Aangezien je opmerking momenteel niet zo veel toevoegt, aan jou de vraag: wie zou volgens jou die kosten moeten betalen en waarom?
Das een goede. Je kan eerst vragen hoe zeker de eigenaar is dat er niks mee aan de hand is en ff het APK formulier vragen om te zien of er meer aan de hand was de laatste keer. Dan kan je afspreken dat bij aankoop zonder ernstige problemen het bedrag wordt betaald door de koper (die wil hem keuren) en als de koop niet doorgaat 50/50 ofzo.

Beetje laat maar misschien een idee voor iemand anders :)

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 28-01-2006 14:23 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Pagina: 1