Toon posts:

Pixel aan letter in verkenner

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik een nieuwe pc, maar die heeft het volgende verschijnsel.
Zodra ik in de windows verkenner kijk, dan zie ik af en toe een losse RODE pixel vastgeplakt aan een letter. Dus bijvoorbeeld een RODE pixel in de letter "o" vast aan de rand.
Iemand dit wel eens meegemaakt. Ik denk niet dat het aan de monitor ligt want als ik hem aan een andere pc hang, dan heb ik het niet.
Ik zie het verschijnsel ook alleen in de windows verkenner.

Type scherm: Samsung 913N
Type videokaart: MSI X1600 Pro
Driver: ATI Catalyst 5.13
Windows versie: MCE 2005
Aansluiting: Aangelosten via DSUB

Extra info:
Ik zie het ook in andere applicaties. De tekst wordt gewoon niet goed weergegeven. Ga ik er dan met de cursor overheen, dan wordt de letter wel goed, ga ik er nogmaals overheen dan wordt hij 2 van de 3 keer weer fout.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2006 15:27 ]

• tiepeks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-07 19:13
heb je ook een andere monitor aan jouw pc gehangen?

specs

Verwijderd

Topicstarter
tiepeks schreef op zondag 15 januari 2006 @ 14:44:
heb je ook een andere monitor aan jouw pc gehangen?
Nee, ik heb hier helaas de mogelijkheid niet voor.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Probeer eens een nieuwere videokaart driver uit. Of als je de nieuwste heb een oudere. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Satch op 15-01-2006 15:09 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-08 00:14
Gekleurde randjes bij letters kun je krijgen als je ClearType aan hebt staan. Dit gebeurd vooral als je deze op een TFT verkeerd hebt afgesteld of het op een CRT monitor gebruikt. Maar het treed ook op als het wel goed geconfigureerd is (maar niet zo veel en vooral bij kleine letters).

Als je dus ClearType aan hebt staan, zet het dan uit en kijk nog eens.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-07 12:02
Ben bang dat het iets met je videokaart te van doen heeft. Zoiets heb ik ook gehad met m'n A9800XT toen ik hem een keer téver heb geoc'ed, waarschijnlijk issie toen beschadigd geraakt en sindsdien had ik dat verschijnsel ook, maar dan erger (schaakbord @ windows en in spellen, maar heel lichtjes maar). Gelukkig heeft de winkel em om willen ruilen _/-\o_

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:30

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Post eens een screenshot anders, dat geeft wellicht wat meer duidelijkheid.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

ShadowLord schreef op zondag 15 januari 2006 @ 17:05:
Gekleurde randjes bij letters kun je krijgen als je ClearType aan hebt staan. Dit gebeurd vooral als je deze op een TFT verkeerd hebt afgesteld of het op een CRT monitor gebruikt.
En op welke manier kan je Cleartype verkeerd afstellen ?

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 17:46:
[...]

volgens mij is cleartype een softwareinstelling die je letters een beetje 'blurt' en dus maakt het niks uit of je tft of crt aan hebt hangen.
verder valt er idd weinig in te stellen

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:58
BasieP schreef op zondag 15 januari 2006 @ 17:53:
[...]

volgens mij is cleartype een softwareinstelling die je letters een beetje 'blurt' en dus maakt het niks uit of je tft of crt aan hebt hangen.
Hij blurt niet, maar maakt slim gebruik van het feit dat in TFT per pixel 3 subpixels aanwezig zijn. Google voor de precieze werken.

Om kort te gaan: Zet Cleartype eens uit en kijk nog eens.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• BasieP
Breepee schreef op zondag 15 januari 2006 @ 17:55:
[...]

Hij blurt niet, maar maakt slim gebruik van het feit dat in TFT per pixel 3 subpixels aanwezig zijn. Google voor de precieze werken.

Om kort te gaan: Zet Cleartype eens uit en kijk nog eens.
feit blijft dat het een software ding is, en de hardware aan je videokaart dus niks uitmaakt :)

• ShadowLord
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 17:46:
[...]

Cleartype maakt slim gebruik van het feit dat bij een TFT de 3 subpixels altijd op dezelfde volgorde naast elkaar zitten. Door maar 1 van de subpixels aan of uit te zetten ipv alledrie krijg je een 3 keer zo hoge verticale resolutie, wat resulteerd in veel strakkere letters. Nadeel is alelen dat de randjes van een letter hierdoor een kleurtje kunnen krijgen. Hiervoor wordt wel gecompenseerd, maar dat werkt niet altijd perfect.

Ook kun je Cleartype dus verkeerd afstellen, want niet alle TFT schermen hebben de subpixels op dezlefde volgorde zitten. Dat moet je tegen Windows 'vertellen' door bij het instellen van Cleartpye te kijken naar wat het beste resultaat voor je monitor oplevert. Doe je dit fout kun je dus gekleurde randen krijgen.

Kijk ook hier voor veel meer info over hoe ClearType werkt.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• ShadowLord
BasieP schreef op zondag 15 januari 2006 @ 18:06:
[...]

feit blijft dat het een software ding is, en de hardware aan je videokaart dus niks uitmaakt :)
Juist! Zoals je ook in de startpost kan lezen heeft hij het alleen met zijn eigen PC en ligt het iig niet aan de monitor. Nu kan de videokaart natuurlijk defect zijn, maar ik zou het dus eerst bij ClearType zoeken.

• BasieP
ik denk dat hij meer bedoelde:
waar in windows kan je dat instellen..
(wat mij een goede vraag lijkt want volgens mij heb ik nog nooit iets gezien over het instellen van de volgorde van subpixels)
ShadowLord schreef op zondag 15 januari 2006 @ 19:11:
[...]
Juist! Zoals je ook in de startpost kan lezen heeft hij het alleen met zijn eigen PC en ligt het iig niet aan de monitor. Nu kan de videokaart natuurlijk defect zijn, maar ik zou het dus eerst bij ClearType zoeken.
als op bijde pc's cleartype aan stond, dan zou hij het dus op alle pc's moeten zien met die monitor.
hij zei idd in zijn topicstart dat hij het alleen had met zijn pc.

daaruit kan ik 2 dingen opmaken
1: hij had op 1 van bijde pc's cleartype uit staan
2: het is gewoon een videokaart/driver probleem en heeft niks met cleartype te maken

[ Voor 113% gewijzigd door BasieP op 15-01-2006 19:14 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:39

Wildfire

Joy to the world!

De topicstarter moet gewoon even de ClearType Wizard doorlopen op de Microsoft site, http://www.microsoft.com/...leartype/tuner/Step1.aspx

(wel met Internet Explorer doen aangezien het een ActiveX component gebruikt)

Dan kan 'ie het optimaal instellen en weten we vervolgens of het een ClearType-gerelateerd probleem was.

[ Voor 15% gewijzigd door Wildfire op 15-01-2006 19:39 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• ShadowLord
BasieP schreef op zondag 15 januari 2006 @ 19:12:
[...]

ik denk dat hij meer bedoelde:
waar in windows kan je dat instellen..
(wat mij een goede vraag lijkt want volgens mij heb ik nog nooit iets gezien over het instellen van de volgorde van subpixels)
Dat doe je dus in het ClearType configuratie scherm (Start-->Settings-->Control Pannel-->ClearType Tuning).

Hierbij zal de wizzard je steeds wat voorbeeldschermen laten zien en vragen wat er het beste uitziet. Hiermee stel je dus de pixelvolgorde in. In de 'Advanced' tab kun je dat ook met de hand doen overigens.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:39

Wildfire

Joy to the world!

ShadowLord schreef op zondag 15 januari 2006 @ 19:36:
[...]

Dat doe je dus in het ClearType configuratie scherm (Start-->Settings-->Control Pannel-->ClearType Tuning).

Hierbij zal de wizzard je steeds wat voorbeeldschermen laten zien en vragen wat er het beste uitziet. Hiermee stel je dus de pixelvolgorde in. In de 'Advanced' tab kun je dat ook met de hand doen overigens.
Dat scherm heeft hij hoogstwaarschijnlijk niet, aangezien jij het over de zelf te installeren ClearType Powertoy hebt :)

Onder IE gewoon even naar http://www.microsoft.com/...leartype/tuner/Step1.aspx gaan alwaar je het kunt instellen met de on-line ClearType Wizard van Microsoft. (onder IE want de site gebruikt een ActiveX control)

[ Voor 19% gewijzigd door Wildfire op 15-01-2006 19:50 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• BasieP
ShadowLord schreef op zondag 15 januari 2006 @ 19:36:
[...]

zal wel aan mij liggen, maar ik heb dat niet in mijn control panel staan (ook niks wat er op lijkt)
(xp prof SP2)
Wildfire schreef op zondag 15 januari 2006 @ 19:39:
[...]

Dat scherm heeft hij hoogstwaarschijnlijk niet, aangezien jij het over de zelf te installeren ClearType Powertoy hebt :)
vandaar dus

[ Voor 21% gewijzigd door BasieP op 15-01-2006 19:42 ]

• ShadowLord
Wildfire schreef op zondag 15 januari 2006 @ 19:39:
[...]

Onder IE gewoon even naar http://www.microsoft.com/...leartype/tuner/Step1.aspx gaan alwaar je het kunt instellen met de on-line ClearType Wizard van Microsoft. (onder IE want de site gebruikt een ActiveX control)
Oh, mijn fout :) Ik dacht dat die IE page dit gelijk in je Control Panel zette.

offtopic:
IMHO is de Powertoy wat handiger, want dan ben je niet afhankelijk van IE & de MS site voor je settings. Ook heeft de Powertoy de 'Advanced' tab die veel betere finetuning toelaat.

Verwijderd

Topicstarter
Op beide PC's heb ik cleartype uit staan.
Echter als ik cleartype op mijn nieuwe PC aanzet dan heb ik geen last meer van het pixel verschijnsel, maar dan krijg ik van die "vieze" dikke letters.
Waarschijnlijk toch de kaart ?!?
Pagina: 1