Toon posts:

MOBO brak?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ervaar de laatste tijd veel crashes met mijn pc. Ik heb het idee dat de problemen bij mijn mobo zitten. Nu zit ik erover te denken om een nieuwe mobo te kopen alleen kom ik er niet helemaal uit wat de beste oplossing is als ik de rest van mijn hardware wil overzetten. Ook na het lezen van dit forum.
Graag wil ik daarom jullie hulp in roepen: alle suggesties/tips zijn welkom. De huidige specs van mijn systeem zijn als volgt:

CPU: Intel Pentium 4HT 3066Mhz, Northbridge Socket 478
RAM: 1024 MB DDR SDRAM (1 reepje pc2700 512 en 1 pc3200 512)
MOBO: MSI 651 M-V
Chipset: SIS 651
Videokaart: AOpen Geforce 6600GT (128mb) met Zalman VGA koeler VF700-cu
Geluid: Creative Audigy 2 (nieuwste Creative audigy drivers)
HDD: Maxtor 160gb, 7200 RPM, Ultra-ATA/133
Optische Stations: NEC DVD-RW ND-3540A en LG 16x/48x DVD-ROM
Voeding: 400 watt ATX

Alvast bedankt voor de hulp!

Gr. Morpheus

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom denk je dat het aan je moederbord ligt? Heb je laatst nog iets geupgrade? Wat is het merk van je voeding :)?

Verwijderd

Topicstarter
Br3zip schreef op zondag 15 januari 2006 @ 13:11:
Waarom denk je dat het aan je moederbord ligt? Heb je laatst nog iets geupgrade? Wat is het merk van je voeding :)?
Omdat mijn vorige grafische kaart overleden is. De 6600GT is nieuw. Heb een memtest gedraaid, geen probleem. Reepjes zijn ok. Merk voeding zou ik niet weten maar 400 watt moet voldoende zijn... Toch? HD is wel een beetje brak, hoor hem regelmatig wat ratelen. Maar als ik een nieuwe mobo bestel komt er ook een extra HD in. De huidige wordt dan gewoon de slave...

Gr. Morpheus

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2006 13:19 ]

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Laat me raden... je voeding is van het merk "Q-tec"?

Verwijderd

Topicstarter
Laukui schreef op zondag 15 januari 2006 @ 13:25:
Laat me raden... je voeding is van het merk "Q-tec"?
Nee Codegen... Heb ff gekeken.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:53

Thandor

SilverStreak

Pak de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er eens bij.
Test die voeding. Er staat in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter netjes aangegeven hoeveel de voltages mogen afwijken.

Als die voltages teveel afwijken kun je wel conclusies trekken :Y)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op zondag 15 januari 2006 @ 13:31:
Pak de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er eens bij.
Test die voeding. Er staat in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter netjes aangegeven hoeveel de voltages mogen afwijken.

Als die voltages teveel afwijken kun je wel conclusies trekken :Y)
Geloof me, de voeding is echt niet het probleem. Ik heb al eens een andere voeding erin gehangen. Same problem. Verder zijn met deze voeding de +5v en +12v stabiel op 5,15V en 12,0V.
Heb echt sterk het vermoeden dat het aan mijn mobo ligt. :/
Ik heb al zitten kijken naar ASrock, ASUS en Gigabyte maar kan er niet helemaal uit komen.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:27
Wat voor crashes krijg je eigenlijk? (daaruit kun je soms concluderen of je een hard- of software probleem hebt)
edit: codegen ken ik wel (van computerland e.d.) en dat zijn niet de slechtste.

[ Voor 27% gewijzigd door zetje01 op 15-01-2006 13:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het vaak tijdens het gamen maar ook regelmatig tijdens internet of andere dingen die je zo op je pc doet (tekstverwerken) etc.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:27
Wat woor crashes krijg je eigenlijk?
Herstart je pc? Krijg je een blauw scherm? Freezed je scherm? Freezed je muis? Slaat je hele pc uit?
offtopic:
Denk ff mee, wil je?

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op zondag 15 januari 2006 @ 13:53:
Wat woor crashes krijg je eigenlijk?
Herstart je pc? Krijg je een blauw scherm? Freezed je scherm? Freezed je muis? Slaat je hele pc uit?
offtopic:
Denk ff mee, wil je?
Scherm freezed (soms) en pc slaat uit (vaak)...

Verwijderd

Heb je toevallig wel chipset drivers geinstalled? Install iig nieuwe. Formateer en zet windows er opnieuw op als ie toch vaak crashed is dat iig de moeite waard om te kijken of het probleem voortduurt. Je kan er niks mee verliezen, maar wel alles mee winnen.

Verwijderd

Misschien combinatie NVidia <-> SIS chipset wat niet geheel "botert".
Ik had zelf problemen met 'n ASUS P4S800D-X (SIS-chipset) icm GForce 6600 videokaart.
Nadat ik een ATI-kaart in het systeem had geplaatst waren de problemen over....

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 05:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 05:01:
Misschien combinatie NVidia <-> SIS chipset wat niet geheel "botert".
Ik had zelf problemen met 'n ASUS P4S800D-X (SIS-chipset) icm GForce 6600 videokaart.
Nadat ik een ATI-kaart in het systeem had geplaatst waren de problemen over....
Nee, is niet het geval... Had deze problemen ook al toen ik een radeon 98oopro had draaien. Die overigens de geest gaf. De 6600GT zit er nu een weekje in...
Even weer on-topic, wat denken jullie dat het beste moederbord voor mij is?
Socket 478 met evt een andere chipset? Moet zeggen dat ik de MSI ondersteuning ook niet zo super vind....

Gr. Morpheus

• Kwak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07-2025
Tja, dat ligt aan je budget. Goedkoopste is een ander s478 bordje. Je kan ook een nieuw S775- of s939 bord kopen en een nieuwe CPU aanschaffen. Ik denk dat als je je budget vermeldt er hier genoeg mensen zijn die jouw vertellen hoe je dat het beste kan uitgeven.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
dkwakkel schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:50:
Tja, dat ligt aan je budget. Goedkoopste is een ander s478 bordje. Je kan ook een nieuw S775- of s939 bord kopen en een nieuwe CPU aanschaffen. Ik denk dat als je je budget vermeldt er hier genoeg mensen zijn die jouw vertellen hoe je dat het beste kan uitgeven.
Ik zit zelf meer in de knel met de specs. Ik wil mijn huidige hardware gewoon overzetten en heb bijvoorbeeld een ata hd van 160gb. Kan dit ook op een bordje met serial ata bijv. Voor zover ik heb kunnen ontdekken kost een socket 478 bordje tussen de 30 en 100 euro's. Dat is in principe ook mijn budget. Als ik namelijk een socket 775 of 939 bord en nieuwe cpu moet aanschaffen kan ik misschien beter een compleet nieuw systeem kopen....?
Gr. Morpheus

• Kwak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07-2025
Ja het is ook niet heel hard nodig om dit te upgraden, hoewel, als je specs van sommige mensen hier bekijkt de meningen hier over verdeeld zullen zijn. Je ATA schijf past vast wel. Want voorzover ik weet zit in ieder bord nog steeds een aantal IDE connectoren al is het omdat je DVD speler aan moet sluiten.

Specs

Pagina: 1