[Linux] SATA disk geeft DriveReady Seekcomplete Error?

Pagina: 1
Acties:

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:21

arnova

weet veel, maar niet alles

Topicstarter
Ik heb hier een machine staan waar ik dmv. 8x250Gb SATA schijven & 2x Promise TX4 SATA controllers een softraid6 heb gebouwd. Dit alles functioneerd al maanden prima (en nog steeds) alleen nu zie ik af en toe in met messages het volgende staan:

code:
1
rulhm3 kernel: ata9: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }

Nu zou je zeggen: er zal vast iets met die "ata9"-schijf aan de hand zijn, of met 1 van die controllers. Maar dat is dus niet het geval, het schijfnummer is namelijk wisselend (elke keer weer een ander) en de controllers heb ik al eens gewisseld, maar dit alles mocht niet baten. Het lijkt er in ieder geval op dat het met name (of alleen) voorkomt als er veel schijfactiviteit is.

Nu de vraag: Moet ik mij echt druk gaan maken over deze foutmeldingen? Of kan ik ze gewoon negeren?

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• BiG_G
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01-2024

BiG_G

Master of Gods

Hmmm,

Je zou een check kunnen doen op al je schijven. Wellicht zijn er blockfouten, en kan dat gerepareerd worden.
Let heel goed op als je dit doet! Je kan bij verkeerd gebruik je data kwijt raken!
(even backuppen dus)

You can either agree with me or be wrong!

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Interessant, ik heb deze meldingen ook vaak.

code:
1
2
hda: drive_cmd: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
hda: drive_cmd: error=0x04 { DriveStatusError }

En dan echt honderden keren achter elkaar. Tot nu toe werkt die machine echter perfect. Smart status is ook nog steeds goed. Zal binnenkort even wat van die smart tests uitvoeren. Met google is er trouwens bijzonder weinig nuttigs te vinden over deze meldingen.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• BiG_G

BiG_G

Master of Gods

Hmmm, je zal er geen last van hebben waarschijnlijk omdat je in journaling mode draait.
(daardoor iig geen data verlies)

Wellicht is het niet wat ik eerder schreef, maar ik zou het wel even uitzoeken.

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Journaling heeft hier toch niks mee te maken? Oh en ik heb even rondgekeken en nog wat errors gevonden op een andere machine:
code:
1
2
3
4
hdd: dma_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
hdd: dma_intr: error=0x84 { DriveStatusError BadCRC }
ide: failed opcode was: unknown
ide1: reset: success
;)

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• BiG_G

BiG_G

Master of Gods

Weet ik niet;
Als hij een blockfout heeft waardoor je een block slecht kan lezen, kan journaling je 'leven' redden (maw data is toch wel te vinden)
En misschien heeft het idd er niets mee te maken.

Pagina: 1