Toon posts:

Packard Bell notebook blijft hangen in het POST-scherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een probleempje met een Packard Bell notebook. De specificaties zijn een Sempron 3000+, 512mB geheugen en een 20gB harde schijf.

Het probleem is als volgt:
Zodra je de computer opstart krijg je het PB-scherm te zien waar je op F2 kunt drukken om naar het BIOS te gaan, en op F8 kunt drukken om het bootdevice te kiezen. Voor zover gaat alles goed, totdat je in het POST-scherm komt. Daar blijft de computer hangen nadat hij heeft laten zien welk type processor erin zit. Voordat dit probleem zich voordeed, checkte hij in dit scherm het geheugen en de harde schijf, maar nu gebeurt dat dus niet meer. Het is ook zo dat zodra je eenmaal in dit scherm bent, de laptop crasht. Je kunt verder niets meer doen, ook geen ctrl+alt+del. Ook als je drukt op bijvoorbeeld numlock heeft dat geen effect op de ledjes. Verder moet ik er nog even bijvermelden dat als je voor F8 kiest, je natuurlijk ook kunt kiezen voor opstarten via cdrom, en dat lukt wel. Ik wil echter mijn gegevens niet kwijtraken door te formatteren. Dat ligt niet aan het feit dat ik geen backups heb, maar meer aan het feit dat ik het wil proberen op te lossen.

Al geprobeerd
Ik heb al geprobeerd om in het BIOS te kijken of er iets te doen viel, bijvoorbeeld door factory defaults te kiezen, helaas had dit niet het gewenste resultaat. Verder is de harde schijf wel gewoon zichtbaar in het BIOS, die herkent hem dus wel.
Ook heb ik de hangen en opstarten troubleshooter doorgenomen, maar ik ben niet verder gekomen dan de bovengenoemde BIOS-reset.

Hoe is het gekomen
Het probleem heeft zich van de een op de andere dag voorgedaan. Het enige wat veranderd is, is de software. Er is namelijk Norton AntiVirus opgezet en na de installatie vroeg deze om het systeem opnieuw op te starten. Hierna heeft Windows nooit meer het levenslicht gezien op deze laptop. Het lijkt mij echter sterk dat het aan Norton ligt, aangezien hij dan, volgens mij, wel verder zou moeten booten.

Wat ik denk
Ik persoonlijk denk dat het aan de harde schijf ligt, aangezien deze niet gedetecteerd wordt. Het is alleen wel raar dat hij wel in het BIOS aanwezig is, want de harde schijf zou dan toch niet meer herkend moeten worden? Ook heb ik gedacht aan het ramgeheugen, maar zou je dan niet veel eerder een foutmelding krijgen?

Garantie
Om maar even duidelijk te zijn, er zit garantie op deze laptop. Maar zoals ik al eerder aangaf, wil ik proberen het probleem op te lossen zonder deze grofweg een maand kwijt te zijn. Ik heb er ook al aan gedacht dat het een kabeltje in de laptop zou kunnen zijn die los is geschoten (hierbij moet ik wel vermelden dat de laptop nooit is gevallen, door elkaar geschudt is, of iets in die trant), alleen ben ik wat huiverig om deze open te maken omdat de garantie dan wellicht vervalt. Ik weet namelijk niet of er een sticker of iets dergelijks zit in de laptop.

Ik hoop dat dit een duidelijk verhaal is, en mocht er nog informatie missen, dan hoor ik dat graag.
Tot slot nog een bericht aan de mods: Ik weet niet of de topic in het juiste subforum staat, zo niet, alvast mijn excuses daarvoor

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:37

Hoogie2004

Whohooooo

Als je wel van cd-rom kunt starten, probeer dan eens een Windows PE (pre-installed) of knoppix cd, en kijk wat die doet. Dan kun je namelijk het OS starten zonder dat ie van de schijf hoeft te lezen. Als deze wel boot, ben ik idd ook bang dat het aan je schijf ligt. Je kunt ook memtest eens runnen.
Als dat niet helpt, zou ik toch de recovery-cd's of een verse windows install(met eigen cd's) proberen.
Anders, je zegt het zelf, garantie!

* Hoogie2004 heeft ook ooit een PB gehad, voor mij nooit meer. Ding is op gegeven moment doorgebrand... terwijl hij op tafel stond.

My iRacing profile | Strava

Verwijderd

Kijk eerst of op hun website een handleiding is om het systeem open te maken, maak het systeem niet open t/m motherboard, doe het volgende: Check of er een bios battery aanwezig is en of deze MAKKELIJK, dus zonder het systeem te moeten openschroeven te verwijderen is. Als dit het geval is: Haal deze eruit, verwijder je batterij, je ac adapter en houd ongeveer 1 minuut de aan/uit knop ingedrukt zodat de bios zichzelf reset.

Op zich kan het geen kwaad om deze handeling te doen als er nog wel een bios battery inzit. Heb met een aantal laptops gewerkt waarbij de bios zich resette als je ac adapter/batterij verwijderde en de aan/uit knop 1 minuut ingedrukt hield. Soms was dit de oplossing.

Voor de rest zou je eigenlijk moeten bellen met de helpdesk en vragen of het mag dat je cru's eruit haalt zoals memory en hdd. Misschien dat ze daarbij zelfs zouden willen helpen. Vergeet in dat geval je kleine kruiskop schroevendraaier niet. :Y) En noteer de naam van de flippo die zegt dat je dat mag doen! Voor het geval er geen notities meer te vinden zijn en je lekker mag gaan dokken. :/

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2006 16:28 ]