Partities maken: 1 voor XP, 1 voor Linux en 1 voor data

Pagina: 1
Acties:

• kheowkul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-02 11:45
Ik ben een vrij ervaren computergebruiker maar ik heb nog nooit met partities gewerkt.
Ik heb nu linux nodig voor mijn studie. Een mooie aanleiding om te beginnen met partities.
Eerst even een kort overzicht van mijn specs:
Pentium M 740 1,73 Ghz.
1.5 gig ddr2 intern geheugen
60 gig 7,200 rpm harde schijf.
huidige OS: XP Pro SP2
Nu is mijn vraag hoeveel ruimte moet ik vrijmaken voor de xp partities, de linux partitie en de data schijf.
Ik gebruik geen wisselbestand omdat ik met 1,5 gig intern dit niet nodig vindt.
En wat voor bestandssystemen moet ik gebruiken voor de verschillende partities.
Ik hoop dat jullie met goede suggesties komen. Ben klaar om wondere wereld van partities te betreden :)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-03 14:57
Voor Linux is EXTx het meest aan te raden. Je hebt niet toevallig genoeg aan een Live-cd voor Linux, dus niets installeren en gewoon draaien vanaf de cd? Anders zou je partition magic kunnen gebruiken, om een partitie voor Linux te maken in Windows, dat werkt het eenvoudigst. Zorg wel voor een backup van je gegevens! De grootte van de partitie zul je zelf moeten bepalen: welke distributie neem je, hoeveel ruimte neemt die op de schijf in (niets indien een Live-cd, dan hoef je ook geen partities te maken en kun je gewoon op je huidige schijf bestanden schrijven), welke programma's heb je nog meer nodig enz.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je vermeldt niet of je je huidige windows installatie wilt behouden en welke distro je wilt gaan gebruiken.

ALs je met een lege schijf begint dan kun je eerst gewoon windows installeren en tijdens instalatie een partitie van bijvoorbeeld 40GB aanmaken waarop je windows installeert. Als je daarna een gebruiksvriendelijke linux distro zoals Ubuntu of Suse gaat installeren dan maakt de installer automatisch de juiste partities aan op die overige 20GB (+een bootmanager).

• kheowkul
Ik heb een live cd van Ubuntu, maar het nadeel daarvan is dat je geen toegang meer hebt tot je harde schijven, behalve een usb-stick. Ik wil Fedora Core 4 gaan draaien aangezien we daar mee werken op de faculteit. Ik wil mijn xp pro behouden en daarnaast dus Fedora Core installeren.
Ik begrijp dat als ik in de installatie van xp een extra partitie aanmaak, de linux installatie op deze lege partitie terrecht komt. Maar dan moet ik ook nog een partitie hebben voor mijn data?
Ik dacht zelf een partitie van 10 gig voor xp, 7 gig voor linux en de rest voor mijn data.
10 Gig is best veel voor XP, maar ik gebruik een aantal progamma's die veel ruimte innemen.
zoals: Adobe CS 2, Macromedia Studio 8 en Office AIO.
Is dat een redelijke verdeling?

Verwijderd

ik zou dan werken met 3 partities werken, maar met een andere indeling:
15 Gb voor linux
15 Gb voor winxp
30 Gb datapartitie (met fat32 als bestandsindeling => beste ondersteuning in linux, fat32 heeft default wel een partitiegroottebeperking van 32 Gb)

mvg
mooseman007

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-02 20:14
ik zit nu met het zelfde nadenken maar even kijke of ik het goed begrijp
zelfde reden als TS wil ook linux kennis op doen voor school.

ik heb nu 3 partities

c:/ 15 gig mag leeg
d:/ 130 gig voor data
e:/ 30 gig windows XP (vraag niet waarom dat E:\ geworden want op c stond eerst anders os)

nu wil ik op de c partitie dan een linux os gaan draaien.
ik heb hier een cd van suse10 en redhat.

stel ik boot van redhat dvd wat moet ik dan kiezen om linux goed te installeren zonder dat k me gewone XP installatie kwijt, ben dat had ik vorige keer namelijk

@ TS met 1.5 gig kan je toch ook wel iets van vmware draaien of is dat niet praktisch ?

[ Voor 8% gewijzigd door wd200 op 15-01-2006 17:46 ]

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:49
dit is imo een vraag die onder Nietwindows OS thuishoort
FAQ NOS
zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/814909

gewaarwordingshorizon

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-02 20:14
Ik heb het geprobeert maar werkt niet zo als het hoort.

ik heb een partitie verwijderd en deze leeg gemaakt, op deze partitie heb ik red hat geinstaleerd.
alleen snap ik nu niet meer hoe ik ook me windows kan opstarten.
van de uitleg van bootloaders wordt ik niet veel wijzer (veelal omdat ze in het moeilijk engels geschreven zijn)

kunnen jullie misschien helpen wat de oplossing is om het dual boot toch te laten werken?

• kaconst
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-02 17:15
@kheowkul: het gemakkelijkste is met partition magic (of een ander partition tool) de partitie die je niet meer wil verwijderen (of andere partities verkleinen). En dus geen partities aanmaken.
Daarna stop je de cd van fedora derin en selecteer je bij partitioneren "partities ongemoeid laten en installeren op vrije ruimte(de ruimte die je gecreerd hebt met PM).

@wd200:
Maak aub een ander topic; topickaping is not done. Je brengt de mensen in de war doordat er 2 verschillende situaties zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door kaconst op 17-01-2006 10:56 ]

Verwijderd

het veiligste is dat je beschikt over 2 harde schijven.
op de ene installeer je xp (terwijl de andere disk losgekoppeld is), op de andere installeer je linux en de datapartitie (terwijl de windowsschijf losgekoppeld is). daarna connecteer je beide schijven weer, en stel je in de bootloader van linux welk os je wil laden. op deze manier is het mogelijk dat als je één schijf uit je pc zou halen, of herformatteren, dat de installatie en de werking van de andere schijf gegarandeerd is (en dat er dus niet met mbr's e.d. geknoeid is)

mvg
mooseman007

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:51:
het veiligste is dat je beschikt over 2 harde schijven.
op de ene installeer je xp (terwijl de andere disk losgekoppeld is), op de andere installeer je linux en de datapartitie (terwijl de windowsschijf losgekoppeld is). daarna connecteer je beide schijven weer, en stel je in de bootloader van linux welk os je wil laden. op deze manier is het mogelijk dat als je één schijf uit je pc zou halen, of herformatteren, dat de installatie en de werking van de andere schijf gegarandeerd is (en dat er dus niet met mbr's e.d. geknoeid is)

mvg
mooseman007
Je hebt gelijk, maar waarom het loskoppelen van harde schijven? Gewoon alle HD's er in zetten, XP op de ene schijf installeren, en daarna Linux op de andere. Ik geloof dat alle distro's met een bootloader komen die vrijwel automatisch goed word ingesteld. Mijn voorkeur gaat naar Grub.

• kheowkul
installatie op 2 fysiek verschillende schijven is natuurlijk ideaal, ware het niet dat ik geen 2 HD's heb. Heb partition magic net geinstaleerd. Heb nu 1 partitie met XP, NTFS. Mijn bedoeling is dat ik deze partitie verklein en een lege partitie te maken van 5 gig voor installatie van Fedora Core. En een lege data partitie van 40 gig. Als ik de DVD van FC dan het OS installeren op de lege partitie van 5 gig, FAT32. Dan heb ik toch XP op 1 partitie, 1 data en 1 Fedore Core? Of denk ik nu weer te makkelijk ;)

• Lawrentium
Linux heeft een aparte SWAP partitie nodig, dus vergeet deze niet aan te maken en tijdens het installeren van Linux te formatteren naar het juiste filesystem.

• kheowkul
Wat is het juiste bestandssysteem daarvoor?

• Lawrentium
kheowkul schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 21:55:
Wat is het juiste bestandssysteem daarvoor?
SWAP(fs) :)

• kheowkul
Het is helemaal gelukt. Met PM huidige partitie verkleind met 8 gig. Fedora DVD erin en installeren maar. In de setup kan je de Partitie kiezen waar je wilt installen en dan zet Fedora het om naar 1 van de bestandsystemen ondesteund door linux. Tijdens install kan je kiezen welk OS je default is en daarna kan je bij het opstarten van je pc gewoon kiezen tussen xp en linux. Trouwens, heb het geinstalleerd zonder swap file en heb nog geen problemen ondervonden.
Pagina: 1