[Oudje]SE/30 met analog board problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
* dion_b vindt dat er te weinig hardware-gerelateerde topics zijn in AT
* dion_b vindt dat er meer aandacht mag zijn voor ouder Apple spul
* dion_b vindt dat een betere GoT bij jezelf begint :P

Aldus:
Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Apple Macintosh SE/30

Afbeeldingslocatie: http://www.modeltrain.com/mac/se30/1.jpg
Niet mijn bak - anders was dit topic niet nodig...

De meest uitbreidbare compact Mac, daterend uit 1989

Specs:
Motorola 68030 CPU met 68882 FPU
8MB RAM (uitbreidbaar tot 128MB (ja 128MB in bak uit 1989 :o ))
Interne narrow SCSI-2
1.44MB Floppy (dat was destijds bijzonder :+ )
40MB HDD
en een ingebouwde 9" zwart/wit scherm

Nu zou je kunnen vragen wat je in hemelsnaam met zo'n oude bak moet anno 2006, maar daar heb ik een simpel antwoord op: A/UX :)

A/UX was de eerste Unix-versie van Apple die een System V 2.2 (met extras) Unix combineerde met een MacOS (System 6 of 7) GUI. Qua concept een duidelijke voorloper van OS X. A/UX draait alleen maar op een aantal 68x Macs en van die Macs is de SE/30 de kleinste.

Wat ik met A/UX op deze bak wil is ook simpel: ik wil het als chatterminal gebruiken, opdat mijn gewone desktop niet steeds volloopt met chatvensters. Er zijn aardig wat apps voor A/UX beschikbaar, maar geen chatclients die doen wat ik wil. Maar er is wel SSH - en daarmee kan ik gewoon de chatclients zelf op mijn Linuxbak draaien en de output naar de Mac sturen. En omdat mijn fysieke desktop evenmin als mijn virtuele onbeperkt is, moest het de kleinste Mac worden die dit ondersteunt - dus de SE/30

Maar goed, voordat ik dat kan doen moet ik twee zaken op orde hebben:
1) de SE/30 moet werken
2) er moet een groter HDD in
3) ik moet het op een of andere manier aan mijn netwerk kunnen hangen

Dat laatste ga ik allicht dmv een SCSI->Ethernet adapter regelen, mocht dat niet lukken is SLIP altijd een mogelijkheid (of moet ik een betaalbare SE/30 interne Ethernet adapter vinden en nee, EUR 30 is bij een systeem wat EUR 15 gekost heeft niet betaalbaar :+ . Harddisk is het gebruikelijke MacOS Classic verhaal - gedoe met disk drivers onder SCSI, maar met beetje getweak aan de praat te krijgen - 9.1GB is niet ondenkbaar :z Maar sowieso is dat voor latere zorg. Eerst beeld krijgen.

Bronnen voor meer info over oude Macs in het algemeen:
www.lowendmac.com werkelijk geniaal, heeft ook links naar tweaks en andere info
Resources For The Older Macintosh links met diepgaande info-helaas slecht bijgehouden(dode links)
A/UX in de Wikipedia

Het probleem:
Als de Mac aangaat krijg ik de 'boing' te horen en gaat hij iets vanaf de floppy laden, maar er komt alleen een felle horizontale streep in beeld. Dat ruikt naar monitor control circuit problemen...

Gelukkig is hier een uitgebreide (zij het maar spaarzaam geillustreerde) SE/30 repair guide te vinden. Dit probleem valt duidelijk onder
6. A Bright Horizontal Line in the Black Monitor
Kop 6 vertelt:
Symptoms
(1) The SE/30 starts up and works normaly. After a while, the monitor suddenly blacks out only with a bright horizontal line.
OR
(2) When turning on the SE/30, you can hear the startup bong but see only a bright hrizontal line in the black monitor.

Diagnosis
The vertical sweep circuit on the analog board doesn't work.
The major cause of this trouble is either of (1) connection failure due to ageing and/or cracks in the soldering of the P1 connector, or (2) troubles of the vertical sweep IC chip at reference U2 (12-pin TV, TDA1170A) on the analog board.

Solutions
(1) The first thing to do is to check the P1 connector. If the problem is caused by connection/soldering failure of the P1 connector, you will see the burnt and/or charred P1 connector. Desolder, clean and resolder the P1 connector.
(2) If the problem still persists and the culprit is the U2 IC chip, replace it with a new TDA1170N chip.

When the U2 IC chip is broken, you may see another symptoms such as:
(1) The screen is shrunken to the upper/lower half of the monitor and the opposite half blacks out,
(2) The upper/lower half of the screen is extended in the vertical direction.
OK, als eerste heb ik de P1 connector gecontroleerd. Dat is de kabel die de analog board (met CRT electronica) en de CRT beeldbuis verbindt. Alles is behoorlijk vuil, maar de connectoren zelf zijn OK, geen verkoling oid. Loshalen, schoonschrobben en goed vastzetten helpt iig niet. Dat zou de U2 IC impliceren, maar in dit geval twijfel ik daaraan. Vlak boven de P1 connector zitten twee potmetertjes om focus en brightness te regelen, daarboven zit de high-voltage trafo. Alle soldeerpunten van deze spullen zijn licht verkoold en een paar onderdelen (met name een ceramische condensator) zien er erg brak uit. Ik ga nog proberen eea te redden met een soldeerbout, maar ben niet al te optimistisch.

Wat dan? Ik zit eraan te denken de hele analog board te vervangen.

Mijn vraag
Gebruikt de SE/30 dezelfde analog board als andere compact Macs (met name de SE, en de Classic) :?

Zo niet zijn ze wel uitwisselbaar :?

Of moet het per se een SE/30 bord zijn?

Op zich heb ik een videokaart (Radius Two Page Display) voor de PDS slot van deze Mac om een externe monitor aan te sluiten, maar als ik een Mac met extern beeld had gewild, had ik een Mac IIfx gehaald :z
Plus dat een enkele mono-BNC connector een pain in the arse is om aan te sluiten

Oslik blyat! Oslik!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ontzettend gaaf dat je nog zo'n oud beestje aan de gang wilt helpen _o_

Hoewel ik hier weinig vanaf weet, heb ik wel in de service manual kunnen vinden dat het analog board van de SE en SE/30 hetzelfde zijn. In ieder geval, ze hebben hetzelfde part number (661-0371). De Classics hebben jammer genoeg een ander analog board.

Hoewel er wat betreft video niet zo heel veel boeiends in de service manual staat, heb je er misschien wel wat aan. Ik denk dat het beste is dat je me maar een e-mail stuurt, aangezien het me niet helemaal legaal lijkt om een linkje naar de service manuals hier neer te planten.

Wel grappige trouwens dat de 1.4MB floppydrive destijds door Apple een SuperDrive werdt genoemd :+

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Daedalus schreef op zondag 15 januari 2006 @ 00:56:
Ontzettend gaaf dat je nog zo'n oud beestje aan de gang wilt helpen _o_
Tja, beste manier om een architectuur van binnen en buiten te leren kennen is een oud beest pakken en kijken wat hij kan. Tiger op een Powerbook is misschien :9~ , maar is geen uitdaging (behalve qua prijs :P )

En verder is het compacte formaat van de Compact Macs nooit overtroffen. Mijn hoofdsysteem heeft dan wel een 20" + 24" breedbeeld monitorconfig, maar als ik daar nog naast iets wil, dan moet het bovenal klein zijn :z
Hoewel ik hier weinig vanaf weet, heb ik wel in de service manual kunnen vinden dat het analog board van de SE en SE/30 hetzelfde zijn. In ieder geval, ze hebben hetzelfde part number (661-0371). De Classics hebben jammer genoeg een ander analog board.
En ik ben een domme ploert dat ik er niet eerder aan dacht daar te kijken |:(

Tnx _/-\o_
Hoewel er wat betreft video niet zo heel veel boeiends in de service manual staat, heb je er misschien wel wat aan. Ik denk dat het beste is dat je me maar een e-mail stuurt, aangezien het me niet helemaal legaal lijkt om een linkje naar de service manuals hier neer te planten.
1) als het illegaal zou zijn zou bovenstaande verwijzing ook niet echt de bedoeling zijn
2) gelukkig valt het erg mee - zie http://www.whoopis.com/computer_repair/

- zowat alle service manuals van alles vanaf de Lisa mooi online :)

Als ik naar de SE/30 manual kijk lees ik:
Single horizontal line is displayed:

1 Replace analog board.
2 Replace video board.
3 Replace logic board. Retain customer's SIMMs
4 Replace CRT
Duidelijk (en valt me mee dat ik 1 zelf al verzonnen had 8) )
Wel grappige trouwens dat de 1.4MB floppydrive destijds door Apple een SuperDrive werdt genoemd :+
Yup. Apple heeft die term trouwens tig keer gebruikt iirc, bijna iedere keer dat er een grotere formaat R(W) drive beschikbaar kwam :z

Maar goed, erg handig om te weten dat de analog board met een 'gewone' SE uitwisselbaar is - ik ga eens wat vuilnisbakken afstruinen :+

Oslik blyat! Oslik!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 16:30
Meestal bij die ouwe zut als het niet werkt en je schroeft het open zie je bij bepaalde soldeerpennen dat het daaromheen zwart is geworden.
Wat te doen: Oud soldeer verwijderen en nieuwe toevoegen nadat je de print schoon hebt gemaakt en 99 van de 100 keer gaan ze dan weer beeld geven :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ah, je hebt zelf de service manuals al gevonden :P. Ik was niet helemaal zeker of ik die link hier kon neerzetten, omdat het in het verleden niet helemaal werd gewaardeerd door de modjes.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ballebek schreef op zondag 15 januari 2006 @ 11:01:
Meestal bij die ouwe zut als het niet werkt en je schroeft het open zie je bij bepaalde soldeerpennen dat het daaromheen zwart is geworden.
Wat te doen: Oud soldeer verwijderen en nieuwe toevoegen nadat je de print schoon hebt gemaakt en 99 van de 100 keer gaan ze dan weer beeld geven :)
Als het alleen de pennen waren zou dat waarschijnlijk wel werken, maar ik vermoed dat een paar componenten ook betere dagen gehad hebben. Toch ga ik een dezer dagen proberen de boel zo te verversen - niet geschoten is altijd mis :)
Daedalus schreef op zondag 15 januari 2006 @ 14:05:
Ah, je hebt zelf de service manuals al gevonden :P. Ik was niet helemaal zeker of ik die link hier kon neerzetten, omdat het in het verleden niet helemaal werd gewaardeerd door de modjes.
Als het in de publieke domein staat, gehost in een land dat copyright respecteert en geen pogingen doet om zijn aard te verbergen mag je er redelijkerwijs vanuit gaan dat het legaal is ernaar te linken. Zeker gezien de mania van Apple om ook maar alles waar ze het niet mee eens zijn de kop in te drukken is het feit dat dit lanegre tijd openlijk op een server in de VS staat reden om aan te nemen dat het in ieder geval de stilzwijgende tolerantie van Apple geniet.

Overigens zou het, gesteld dat het niet legaal was, net zo fout zijn om een aanbod te doen iets per email toe te sturen. Daar had ik je dan een Officiele Waarschuwing voor moeten sturen. Als je denkt dat het niet legaal is, gewoon niet posten, ook niet een aanbod om dingen per mail te versturen.
Je had natuurlijk wel zonder risico kunnen melden dat eea in de service manuals stond en de lezer zijn eigen conclusie laten trekken over waar die evt te vinden zouden zijn :)

Oslik blyat! Oslik!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

dion_b schreef op zondag 15 januari 2006 @ 16:29:
Als het in de publieke domein staat, gehost in een land dat copyright respecteert en geen pogingen doet om zijn aard te verbergen mag je er redelijkerwijs vanuit gaan dat het legaal is ernaar te linken. Zeker gezien de mania van Apple om ook maar alles waar ze het niet mee eens zijn de kop in te drukken is het feit dat dit lanegre tijd openlijk op een server in de VS staat reden om aan te nemen dat het in ieder geval de stilzwijgende tolerantie van Apple geniet.

Overigens zou het, gesteld dat het niet legaal was, net zo fout zijn om een aanbod te doen iets per email toe te sturen. Daar had ik je dan een Officiele Waarschuwing voor moeten sturen. Als je denkt dat het niet legaal is, gewoon niet posten, ook niet een aanbod om dingen per mail te versturen.
Je had natuurlijk wel zonder risico kunnen melden dat eea in de service manuals stond en de lezer zijn eigen conclusie laten trekken over waar die evt te vinden zouden zijn :)
Je hebt gelijk. Aanbieden via mail had, mocht het illegaal zijn, net zo weinig uitgemaakt als dat ik gewoon een linkje had geplaatst.

Maar goed, genoeg hier over :) Ben benieuwd of je 'm weer aan de praat krijgt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Gesoldeerd aan P1, helaas heeft dat het gewenste effect niet gehad, sterker nog, nu komt die horizontale balk ook niet meer in beeld. Ben bang de boel grondig om zeep geholpen te hebben :'(

Mogelijk heeft oxidatie op het moederbord in de buurt van de geheugencontrollers er iets mee te maken...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1