* dion_b vindt dat er te weinig hardware-gerelateerde topics zijn in AT
* dion_b vindt dat er meer aandacht mag zijn voor ouder Apple spul
* dion_b vindt dat een betere GoT bij jezelf begint
Aldus:
Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Apple Macintosh SE/30

Niet mijn bak - anders was dit topic niet nodig...
De meest uitbreidbare compact Mac, daterend uit 1989
Specs:
Motorola 68030 CPU met 68882 FPU
8MB RAM (uitbreidbaar tot 128MB (ja 128MB in bak uit 1989
))
Interne narrow SCSI-2
1.44MB Floppy (dat was destijds bijzonder
)
40MB HDD
en een ingebouwde 9" zwart/wit scherm
Nu zou je kunnen vragen wat je in hemelsnaam met zo'n oude bak moet anno 2006, maar daar heb ik een simpel antwoord op: A/UX
A/UX was de eerste Unix-versie van Apple die een System V 2.2 (met extras) Unix combineerde met een MacOS (System 6 of 7) GUI. Qua concept een duidelijke voorloper van OS X. A/UX draait alleen maar op een aantal 68x Macs en van die Macs is de SE/30 de kleinste.
Wat ik met A/UX op deze bak wil is ook simpel: ik wil het als chatterminal gebruiken, opdat mijn gewone desktop niet steeds volloopt met chatvensters. Er zijn aardig wat apps voor A/UX beschikbaar, maar geen chatclients die doen wat ik wil. Maar er is wel SSH - en daarmee kan ik gewoon de chatclients zelf op mijn Linuxbak draaien en de output naar de Mac sturen. En omdat mijn fysieke desktop evenmin als mijn virtuele onbeperkt is, moest het de kleinste Mac worden die dit ondersteunt - dus de SE/30
Maar goed, voordat ik dat kan doen moet ik twee zaken op orde hebben:
1) de SE/30 moet werken
2) er moet een groter HDD in
3) ik moet het op een of andere manier aan mijn netwerk kunnen hangen
Dat laatste ga ik allicht dmv een SCSI->Ethernet adapter regelen, mocht dat niet lukken is SLIP altijd een mogelijkheid (of moet ik een betaalbare SE/30 interne Ethernet adapter vinden en nee, EUR 30 is bij een systeem wat EUR 15 gekost heeft niet betaalbaar
. Harddisk is het gebruikelijke MacOS Classic verhaal - gedoe met disk drivers onder SCSI, maar met beetje getweak aan de praat te krijgen - 9.1GB is niet ondenkbaar
Maar sowieso is dat voor latere zorg. Eerst beeld krijgen.
Bronnen voor meer info over oude Macs in het algemeen:
www.lowendmac.com werkelijk geniaal, heeft ook links naar tweaks en andere info
Resources For The Older Macintosh links met diepgaande info-helaas slecht bijgehouden(dode links)
A/UX in de Wikipedia
Het probleem:
Als de Mac aangaat krijg ik de 'boing' te horen en gaat hij iets vanaf de floppy laden, maar er komt alleen een felle horizontale streep in beeld. Dat ruikt naar monitor control circuit problemen...
Gelukkig is hier een uitgebreide (zij het maar spaarzaam geillustreerde) SE/30 repair guide te vinden. Dit probleem valt duidelijk onder
Wat dan? Ik zit eraan te denken de hele analog board te vervangen.
Mijn vraag
Gebruikt de SE/30 dezelfde analog board als andere compact Macs (met name de SE, en de Classic)
Zo niet zijn ze wel uitwisselbaar
Of moet het per se een SE/30 bord zijn?
Op zich heb ik een videokaart (Radius Two Page Display) voor de PDS slot van deze Mac om een externe monitor aan te sluiten, maar als ik een Mac met extern beeld had gewild, had ik een Mac IIfx gehaald
Plus dat een enkele mono-BNC connector een pain in the arse is om aan te sluiten
* dion_b vindt dat er meer aandacht mag zijn voor ouder Apple spul
* dion_b vindt dat een betere GoT bij jezelf begint
Aldus:
Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Apple Macintosh SE/30

Niet mijn bak - anders was dit topic niet nodig...
De meest uitbreidbare compact Mac, daterend uit 1989
Specs:
Motorola 68030 CPU met 68882 FPU
8MB RAM (uitbreidbaar tot 128MB (ja 128MB in bak uit 1989
Interne narrow SCSI-2
1.44MB Floppy (dat was destijds bijzonder
40MB HDD
en een ingebouwde 9" zwart/wit scherm
Nu zou je kunnen vragen wat je in hemelsnaam met zo'n oude bak moet anno 2006, maar daar heb ik een simpel antwoord op: A/UX
A/UX was de eerste Unix-versie van Apple die een System V 2.2 (met extras) Unix combineerde met een MacOS (System 6 of 7) GUI. Qua concept een duidelijke voorloper van OS X. A/UX draait alleen maar op een aantal 68x Macs en van die Macs is de SE/30 de kleinste.
Wat ik met A/UX op deze bak wil is ook simpel: ik wil het als chatterminal gebruiken, opdat mijn gewone desktop niet steeds volloopt met chatvensters. Er zijn aardig wat apps voor A/UX beschikbaar, maar geen chatclients die doen wat ik wil. Maar er is wel SSH - en daarmee kan ik gewoon de chatclients zelf op mijn Linuxbak draaien en de output naar de Mac sturen. En omdat mijn fysieke desktop evenmin als mijn virtuele onbeperkt is, moest het de kleinste Mac worden die dit ondersteunt - dus de SE/30
Maar goed, voordat ik dat kan doen moet ik twee zaken op orde hebben:
1) de SE/30 moet werken
2) er moet een groter HDD in
3) ik moet het op een of andere manier aan mijn netwerk kunnen hangen
Dat laatste ga ik allicht dmv een SCSI->Ethernet adapter regelen, mocht dat niet lukken is SLIP altijd een mogelijkheid (of moet ik een betaalbare SE/30 interne Ethernet adapter vinden en nee, EUR 30 is bij een systeem wat EUR 15 gekost heeft niet betaalbaar
Bronnen voor meer info over oude Macs in het algemeen:
www.lowendmac.com werkelijk geniaal, heeft ook links naar tweaks en andere info
Resources For The Older Macintosh links met diepgaande info-helaas slecht bijgehouden(dode links)
A/UX in de Wikipedia
Het probleem:
Als de Mac aangaat krijg ik de 'boing' te horen en gaat hij iets vanaf de floppy laden, maar er komt alleen een felle horizontale streep in beeld. Dat ruikt naar monitor control circuit problemen...
Gelukkig is hier een uitgebreide (zij het maar spaarzaam geillustreerde) SE/30 repair guide te vinden. Dit probleem valt duidelijk onder
Kop 6 vertelt:6. A Bright Horizontal Line in the Black Monitor
OK, als eerste heb ik de P1 connector gecontroleerd. Dat is de kabel die de analog board (met CRT electronica) en de CRT beeldbuis verbindt. Alles is behoorlijk vuil, maar de connectoren zelf zijn OK, geen verkoling oid. Loshalen, schoonschrobben en goed vastzetten helpt iig niet. Dat zou de U2 IC impliceren, maar in dit geval twijfel ik daaraan. Vlak boven de P1 connector zitten twee potmetertjes om focus en brightness te regelen, daarboven zit de high-voltage trafo. Alle soldeerpunten van deze spullen zijn licht verkoold en een paar onderdelen (met name een ceramische condensator) zien er erg brak uit. Ik ga nog proberen eea te redden met een soldeerbout, maar ben niet al te optimistisch.Symptoms
(1) The SE/30 starts up and works normaly. After a while, the monitor suddenly blacks out only with a bright horizontal line.
OR
(2) When turning on the SE/30, you can hear the startup bong but see only a bright hrizontal line in the black monitor.
Diagnosis
The vertical sweep circuit on the analog board doesn't work.
The major cause of this trouble is either of (1) connection failure due to ageing and/or cracks in the soldering of the P1 connector, or (2) troubles of the vertical sweep IC chip at reference U2 (12-pin TV, TDA1170A) on the analog board.
Solutions
(1) The first thing to do is to check the P1 connector. If the problem is caused by connection/soldering failure of the P1 connector, you will see the burnt and/or charred P1 connector. Desolder, clean and resolder the P1 connector.
(2) If the problem still persists and the culprit is the U2 IC chip, replace it with a new TDA1170N chip.
When the U2 IC chip is broken, you may see another symptoms such as:
(1) The screen is shrunken to the upper/lower half of the monitor and the opposite half blacks out,
(2) The upper/lower half of the screen is extended in the vertical direction.
Wat dan? Ik zit eraan te denken de hele analog board te vervangen.
Mijn vraag
Gebruikt de SE/30 dezelfde analog board als andere compact Macs (met name de SE, en de Classic)
Zo niet zijn ze wel uitwisselbaar
Of moet het per se een SE/30 bord zijn?
Op zich heb ik een videokaart (Radius Two Page Display) voor de PDS slot van deze Mac om een externe monitor aan te sluiten, maar als ik een Mac met extern beeld had gewild, had ik een Mac IIfx gehaald
Plus dat een enkele mono-BNC connector een pain in the arse is om aan te sluiten
Oslik blyat! Oslik!