Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Verwijderd
leuke foto, misschien ben ik niet objectief vanwege het onderwerp. Jammer van dat draadje wat onderaan loopt.
#2:
te rommelig, meer een kiekje dan een echte foto. Jammer van die kont linksvoor
#3:
wederom een prachtig onderwerp natuurlijk. Beetje teveel ruimte boven de aap naar mijn smaak, croppen?
#4:
Kiekje
#5:
Strakke foto! goed getimed. Misschien croppen naar alleen twee stammen+aap?
#6:
#7:
zelfde als #3.
#8:
jammer van de rotsen op de voorgrond
#9:
Zit die aap achter glas ofzo? Vooral rechtsboven lijkt het alsof er reflecties zijn. De aap zelf staat er stoer op, dus ik zou 'm croppen.
#10, #11 en #12, leuke foto's, maar een beetje standaard.
#6 en #9 zijn favoriet bij mij.
Algemeen: DOF is leuk, maar niet op alle foto's...
Bij 2 wil ik die dikke reet kont van die olifant niet zien, bij 3 heb je teveel ruimte, 4 zou croppen een wat intiemere sfeer opleveren, 5 zou ook leuker zijn zonder het linker gedeelte, 6 is supergeweldig maar je had 'm op portret moeten schieten, en nu je dat niet hebt gedaan toch wel enigzins croppen, 7 is ook te veel ruimte, en zo ga ik maar door
Wel leuke foto's hoor, vooral 6 !
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Dat is gelukkig persoonlijk qua smaak, dus zo hoef je ook weer niet te reageren, alsof hij er niks van baktinquestos schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 23:37:
Heb je ooit van croppen gehoord??
Ja, stel je voor, er staat een olifant in beeld. Is toch niet eens zulke slechte framing?Bij 2 wil ik die dikke reet kont van die olifant niet zien,
Mee eensbij 3 heb je teveel ruimte,
De ruimte die er is brengt juist rust, en ook intiemheid zo: juist zo zie je dat er geen andere apen omheen zitten.4 zou croppen een wat intiemere sfeer opleveren,
Ik vind hem zo wel koel doordat er flink ruimte links is: geeft nog meer het effect van hoogte in dit geval.5 zou ook leuker zijn zonder het linker gedeelte,
Nee, zo landscape heeft de giraffe meer ruimte links en rechts, is veel beter6 is supergeweldig maar je had 'm op portret moeten schieten,
Ja, je gaat maar door idd. 7 is idd teveel ruimte, maar je kan bij de eerder genoemde foto's ook rustig die ruimte om de onderwerpen heen in je opnemen. Vooral bij 4 en 6 vind ikzelf die ruimte fijn. Zo heel fout gecropt is het dus niet.en nu je dat niet hebt gedaan toch wel enigzins croppen, 7 is ook te veel ruimte, en zo ga ik maar door
Heb je eigenlijk ook commentaar op de andere foto's? Ik wel:Wel leuke foto's hoor, vooral 6 !(hij is wel scheef genomen, en volgensmij stond je erg hoog toen je die foto nam, normaal krijg je bij een giraffe alleen lucht op de achtergrond ...
edit: 9, heerlijk rielext in't zonnetje
10 is erg koel, lijkt net Finding Nemo: alsof de haai wat tegen z'n maatje linksonder roept en die ene linksonder moeilijk kijkt
11 is die haai van 10 die zegt "hehehe lekker puh"
12 lekkere zonsondergang, met intense zon en mooie wolken/zongloed!
Netjes hoor. Dat cropverhaal is zoals gezegd persoonlijk: de een vindt het wel wat, de ander niet: kalm aan dus met commentaar als "heb je ooit van croppen gehoord??" dat komt niet al te vriendelijk over.
Mijn pics waren beduidend slechter, dus die laat ik lekker achterwege
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Ik heb slechts twee kritiekpuntjes, dat zijn foto 2 & 7
Bij twee was het misschien leuker om ook te kunnen zien waar de olifant precies op slaat / met dat stokje mee bezig is. Bij 7 had ik liever het hele stokstaartje gezien dan de bovenkant.
Verder ben ik het niet helemaal met Hezik eens, ik vind het vaak mooier om veel leefomgeving bij dieren te zien dan weinig. Maar das waarschijnlijk voor iedereen anders...
Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele
Over het croppen, het blijft erg persoonlijk vind ik zelf.
Bij foto 3 geeft het meer een eenzaamheids uitstraling, juist door de ruimte erboven.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Zelf ben ik wel dol op up and close, ook met dieren, en crop dan ook flink wat foto's, hier wat eigen voorbeelden daarvan. Maar da's persoonlijk. Voor een foto als #7, met alle ruimte eromheen zou ik het mooier hebben gevonden als het dier er in z'n geheel op zou hebben gestaan, nu mist net de onderkant.
Nee, met een 18-70 kom je écht tele tekort voor dit soort dingen. Toen ik m'n cam net had met alleen de 18-70 lens viel het me flink tegen in de zoo; veel te weinig bereik naar mijn smaak. Half jaartje geleden voor het eerst naar de zoo geweest met een tele (70-200) en die lens kwam er toen niet meer af, sterker, ik propte m'n 1.4x converter er tussen omdat 200mm zelfs vaak niet genoeg was.Paitor schreef op zondag 15 januari 2006 @ 00:51:
Over het algemeen: Supermooie set. Vraag me af of ik met de nieuwe 5D met standaardlens (18-70) van mijn vader ook dat soort dingen kan doen.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Over het croppen: ben het soms met de commentaren eens en soms ook absoluut niet. Is idd soms een kwestie van smaak.
Minpuntje: ik mis hier en daar een staartje, pootje of net iets meer body. En bij #1 zou ik het draadje wegshoppen.
Een favoriet kiezen is moeilijk omdat de serie zo constant is: Ik zou 9 kiezen als de crop wat ruimer was maar nu wordt het toch 1 vanwege het onderwerp en het takje in zijn mond (ondanks het draadje bij zijn poot).
Gelijk heb je, ik vind de crop van #3 perfect, niks aan veranderen.ThunderNet schreef op zondag 15 januari 2006 @ 01:01:
Bij foto 3 geeft het meer een eenzaamheids uitstraling, juist door de ruimte erboven.
Ik heb eigenlijk maar 1 puntje van kritiek; je hebt soms erg harde schaduwen in je foto's die de aandacht van het onderwerp wegtrekken, vooral bij #4 vind ik dat jammer, misschien had minimaal inflitsen hierbij geholpen.
Verder vind ik het een mooie serie.
| Allemaal spulletjes | Ik flickr! >Hier<
Verwijderd
Helemal mee eens, drie is gewoon lief, kjoet en mooi genomen. De rest vind ook ik vaak wat rommelig en ik denk dat inderdaad het croppen een groot verschil hierbij had kunnen makendotnetter schreef op zondag 15 januari 2006 @ 15:27:
[...]
Gelijk heb je, ik vind de crop van #3 perfect, niks aan veranderen.
Ik heb eigenlijk maar 1 puntje van kritiek; je hebt soms erg harde schaduwen in je foto's die de aandacht van het onderwerp wegtrekken, vooral bij #4 vind ik dat jammer, misschien had minimaal inflitsen hierbij geholpen.
Verder vind ik het een mooie serie.
Ik vraag me alleen wat af, het is me al eens eerder opgevallen: de bokeh van die 80-200 van Nikon vind ik niet zo lekker in sommige situaties, maar moet je bij nummer 9 eens kijken

Sommige halen het net niet qua scherpte, maar wil ik qua uitstraling niet laten missen.
13

14

15

16

17

18

19

Verder kan ik me aardig vinden in het kommentaar van Remy
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
The devil is in the details.
Verwijderd
Ik heb dezelfde camera D70s met de 18-70mm en 50mm /1.8 alleen het lukt mij nog niet om zulke mooie fotos te maken met deze spullen. gebruik je de externe flitser veel?. ik zie wel dat je alles op iso 200 schiet met een snelle sluitertijd, waarschijnlijk voldoende licht aanwezig.
Ik zit zelf er ook aan te denken of een 70-200/2.8 te kopen, heb je deze nieuw gekocht?.
deze kost circa 1000 euro nieuw en dan moet ik wel goed nadenken om deze aan te schaffen.
Ik weet niet welke je bedoelde de 70-200 of de 80-200, maar de 70-200 zit in iets hogere prijsklasse
http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=6399
http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=6412
Ik heb hem zelf niet gekocht, maar heb het geluk gehad dat hij ergens in een donkere kast stond. Waarschijnlijk maar paar keer gebruikt, en toen nooit weer wat mee gedaan.
Ik ben zelf extreem tevreden met de 80-200 f/2.8 het is een objectief waar je veel mee kunt, zou ik echter zelf voor de keuze komen te staan, wordt het een moeilijke, de 70-200 heeft een tikkie meer groothoek, wat erg prettig kan zijn, en heeft natuurlijk VR.
Maar voor meer informatie over dit objectief, kun je dit het beste vragen in dit topic: Het grote Nikonmount-objectieven-topic
Succes met je keuze
Het gaat idd om flinke sloot geld
[ Voor 3% gewijzigd door ThunderNet op 27-01-2006 16:56 ]
Edit: misleid door tóch gebruik van flits (in tegenstelling tot EXIF)
[ Voor 36% gewijzigd door twixx op 27-01-2006 23:15 ]
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Overigens: weet je zeker dat je mocht flitsen bij die haaien? Ik ben wel 's in van die aquarium-dierentuinen geweest waar het strikt verboden was om te flitsen omdat de meeste zeedieren (ook haaien) nogal gevoelige ogen hebben...
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
geen ideeGrrrrrene schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 02:03:
Overigens: weet je zeker dat je mocht flitsen bij die haaien? Ik ben wel 's in van die aquarium-dierentuinen geweest waar het strikt verboden was om te flitsen omdat de meeste zeedieren (ook haaien) nogal gevoelige ogen hebben...

Haaien hebben ontzettend slecht zicht, ze ruiken veel beterThunderNet schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 02:05:
[...]
geen ideezag geen bordjes ervan. En er stond ook iemand met z'n compact digicam te flitsen
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Verwijderd
Het is inderdaad een heleboel geld, maar ik kan het (een beetje) makkelijk missen.
En aangezien je (nu nog) lenzen eenmalig hoeft te kopen en later ook nog kan gebruiken maakt het ook ietsje makkelijker
ik bedoelde inderdaad de 80-200mm ipv de 70-200 VR.
wel een groot verschil, 1049 ipv 1619 euro. zal zeker voor de VR uitvoering komen.
Het eerste wat ik in ieder geval ga aanschaffen is een SB 800.
Hoop dat ik wat geld krijg met mijn verjaardag dat scheelt een hele hoop.
Andere vraag, maak je veel gebruik van bracketing? Ik merkte de laatste tijd dat foto's in donkere gebouwen, kerken, hallen ed flets eruitzagen. Vandaag de handleiding (engelse, ik heb een japanse camera met serie nummer 2******) maar eens doorgelezen hoe bracketing precies werkte en dit geprobeerd voor de witbalans en AE&flits en dat scheelde een hele hoop.
Ik weet vrij zeker dat het mag. Heb er een fotocursus gehad met Rob Doolaard, huisfotograaf van Noorder Dierenpark. Als die beesten toen niet blind zijn geworden, zullen ze het nooit wordenThunderNet schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 02:05:
[...]
geen ideezag geen bordjes ervan. En er stond ook iemand met z'n compact digicam te flitsen