TV-Home aansluitvraag (Samsung DCB-9401R)

Pagina: 1
Acties:

• -Leon-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik kom er niet meer uit, dus vraag het hier maar effe...

Heb vanmiddag een TV-Home pakketje + Samsung DCB-9401R decoder gehaald.
Probeer vanavond het hele spul aan te sluiten maar kom er volgens mij niet helemaal uit.

Ik heb de decoder op de tv aangesloten met een scart-kabel (meegeleverde)
Daarnaast heb ik een optische kabel vanuit de decoder aangesloten op mijn home cinema-set.
Nu heb ik dus zowel beeld als geluid via de home cinema-set, maar ik heb dus echt het gevoel dat het gewoon stereo geluid is.
Iedere zender of radio-station dat ik maar beluister, heb ik alleen geluid over mijn front-speakers.

TV-Home zou toch ook 5.1 geluid moeten leveren of heb ik het nu verkeerd??

Als iemand tips heeft hoor ik het graag!!

Alvast bedankt _/-\o_

• LeechGuy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik neem aan dat je met 5.1 geluid Dolby Digital bedoelt? Geen van de Nederlandse zenders (zowel publiek als commercieel) zend Dobly Digital uit. Als ik het goed heb, dan zenden ProSieben en nog wat duitse zenders wel dolby digital uit. Mijn ontvanger geeft dit aan (ik heb een Panasonic), maar getest heb ik het nog niet (DVD speler hangt aan de spdif ingang van de TV).

• -Leon-
Ik bedoel inderdaad 5.1 geluid....
Maar als er niet 5.1 uitgezonden word, dan hoeft de decoder ook niet perse met optische kabel aangesloten te worden toch?
'k heb namlijk ook nog een scart --> tulp-kabel, en dan kan mijn DVD-speler op de optische kabel in de home cinema-set (zit er maar 1 achterop).

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Er komt natuurlijk ook gewoon geluid uit je TV zonder extra kabels ;) Maar wij hebben thuis de TV gewoon met een scart->tulp kabel op de 5.1 set aangesloten (wel gewoon stereo dus). En verder geen extra kabels vanuit de digitale ontvanger. Dat werkt ook prima.

Verwijderd

der word wel een DD signaal uitgestuurd maar dat is gewoon 2.0 bij bijna alle zenders. In de toekomst kan dat nog veranderen.

• -Leon-
Ik ben er uit..
'k heb het net effe getest met ZDF.

Zodra ik de optische kabel gebruik van decoder naar tuner, dan geeft tuner netjes aan bij bijv. RTL 4 dat het geluid DIGITAL is.
zodra ik zap naar ZDF, dan geeft de tuner naar DIGITAL ook aan dat het geluid multi channel, pro logic & Dolby is.

Zodra ik met scart/tulp-kabel mijn decoder aansluit, dan ben ik dus digital kwijt.
RTL 4 (en andere zenders) geven dan gewoon Pro Logic aan (geen DIGITAL meer) en op de duitse ZDF heb ik zelfs helemaal geen geluid meer.

Op dit moment kan je dus net zo goed met een scart-tulp werken als met de optische kabel. De optische kabel heeft het voordeel dat het dus wel digitaal geluid is, maar dat hoor je volgens mij bijna niet.

zodra tv-home dus ook 5.1 en DTS gaat uitzenden, dan heeft een optische kabel echt meer te bieden dan scart-tulp..

In ieder geval bedankt voor de reacties _/-\o_

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:52

Klippy

Still Game

Digitaal aansluiten zegt natuurlijk niks.

Zover ik weet zenden ZDF, Sat1, en Pro7 af en toe in Dolby Digital uit, de rest niet.
Altans dat had ik ooit gelezen.

Denk dat je meer info kan vinden op http://xsbb.nl/phpbb/index.php?id=tvhomenl
Dus helaas, maar die tulp connector werkt net zo goed :P
edit:

Ik ben wat laat :)

[ Voor 5% gewijzigd door Klippy op 14-01-2006 22:56 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• LeechGuy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
-Leon- schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 22:51:
...

zodra tv-home dus ook 5.1 en DTS gaat uitzenden, dan heeft een optische kabel echt meer te bieden dan scart-tulp..
Het probleem van wel of geen Dolby Digital/DTS zit niet bij TVHome maar bij de zenders. Zolang zij nog geen DD/DTS uitzenden kan TVHome het ook niet op de kabel zetten...

• _mman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-05-2025
ik heb bij pro 7 wel regelmatig 5.1 uitzendingen gezien bij films. gewone programma's zijn dd20. dus het kan wel. jammer dat andere zenders dat niet ook doen. canal+ bv doet het niet, terwijl je dat toch van hun zou mogen verwachten.

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-02 10:40
MMAN schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 08:36:
ik heb bij pro 7 wel regelmatig 5.1 uitzendingen gezien bij films. gewone programma's zijn dd20. dus het kan wel. jammer dat andere zenders dat niet ook doen. canal+ bv doet het niet, terwijl je dat toch van hun zou mogen verwachten.
Dit lijkt mij heel sterk, ik heb zelf geen Canal+ maar ze adverteren met "films in dolby surround sound en breedbeeld". Dan neem ik aan dat ze dat ook waarmaken, anders meteen je geld terugclaimen!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tinuz___ schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 09:25:
[...]

Dit lijkt mij heel sterk, ik heb zelf geen Canal+ maar ze adverteren met "films in dolby surround sound en breedbeeld". Dan neem ik aan dat ze dat ook waarmaken, anders meteen je geld terugclaimen!
Dolby Surround != Dolby Digital

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-02 10:40
en: Dolby Surround != 2.0
Ik wilde alleen aangeven dat het wel iets meer is dan stereo wat je krijgt. Het zou inderdaad Dolby Digital moeten zijn, maar het schijnt dat daar aan wordt gewerkt en dat er af en toe uitzendingen in DD te zien zijn..

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:52

Klippy

Still Game

Misschien wordt 't op Film1 beter, wie weet :)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Pagina: 1