Toon posts:

[linux basissysteem] advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn huidige systeem (celeron 500 mhz) begint te haperen en wordt op een site vol met scripting en getwinkelier (zoals tweakers) nu toch wel erg traag. Mijn eisen zijn beperkt: browsen, usenet, jabber, office, (beperkt) muziek afspelen en foto's kijken, organiseren en editen. Maar ik doe het wel met linux, liefst op debian 3.1 (sarge). En oh ja: html schrijven, scripting, ftp-en. Verder wil ik zo'n 500 euro aan mijn systeem uitgeven.

Mijn beeldscherm, maar ook mijn harddisk Maxtor(6Y080L0)/80GB/7200RPM en mijn liteon cd-writer wil ik voorlopig niet vernieuwen.

Werkwijze
Ik ben eerst maar eens naar de best buy (basisstation) van tweakers wezen kijken. Ik heb vooral naar het mobo asus a8n-vm csm gegoogled en kwam daar toch nog de nodige sores tegen mbt de installatie, zie bv webhostingtalk Hij wordt ook nog niet genoemd in een belangrijke compatibility list Een aantal andere (oudere ?) asus bordjes komen hier wel zeer positief uit de bus, bv de asus a8v de luxe

In mijn verdere speurtocht naar compatibility raakte ik toch wat het spoor kwijt. Zoals gezegd heb ik niet veel eisen, maar ik heb geen zin om weken bezig te zijn om mijn systeem aan de praat te krijgen. Ik was dan ook erg blij toen ik deze beschrijving van een recent linux basissysteem van D.J. Bernstein tegen kwam. Dit leek mij een perfect systeem waar ik de komende jaren uitstekend mee uit de voeten kan en het is volledig linux compatible. De enige wijziging die ik er mogelijk op aanbreng is de processor, die wel wat minder snel en goedkoper mag.

Boodschappenlijstje
processor
AMD ADA3800BVBOX: 2000MHz L2-1MB Socket-939 Athlon 64 X2 CPU.
(Deze vervang ik mogelijk door de AMD Athlon 64 3000+ Venice)
mobo
Asus A8V: Socket-939 UATA/SATA
(Het is mij niet duidelijk wat het verschil is met de Asus A8V de luxe)
geheugen
Kingston KVR400X72C3A/512: 512MB DDR400 ECC memory in one DIMM
(Niet alle leveranciers hebben deze op voorraad, is er een goed alternatief ?)
video
Asus V9400-X/TD/64: 64MB AGP 8X video card met nVidia GeForce MX 4000 chip
cooler
Antec TRICOOL 120 DBB (UPC 761345-75121-6): 120mm 1200RPM 39CFM 25dB
kast
Antec SLK3800B: 10.7kg 464mmx209mmx472mm case (black)

Vragen
  1. Weet iemand wat het verschil is tussen de A8V en de A8V deluxe ?
  2. Ik ben bij asus op zoek geweest naar een compatibilitylist, maar kon die niet vinden. Maar de traagheid van mijn systeem is hier mogelijk debet aan. Heeft iemand een directe link.
  3. De genoemde geheugenmodules zijn niet bij altijd te krijgen. Is er een goed alternatief ?
  4. Zijn er problemen te verwachten bij het aansluiten van mijn oude maxtor ideschijf ?
  5. 'Passen' deze onderdelen op elkaar ?
Ik kon via de pricewatch geen winkel vinden die deze configuratie volledig kan leveren, maar als ik bij de leveranciers zelf ga zoeken krijg ik veel meer te zien. Hardware.nl (nb bij mij om de hoek) heeft alle onderdelen 'beschikbaar' voor zo'n 600 euro samen. Ik kan op tweakers echter geen reviews van deze winkel terug vinden. Bij coolprices.nl (geheugen ontbreekt) en pczaak.nl (geheugen en videokaart ontbreekt) is het systeem een dikke 100 euro goedkoper.

Nog meer vragen
4. Waar kan ik reviews voor hardware.nl vinden, deze bedrijfsnaam googlet lastig ?
5. Is 500-600 euro een normale prijs voor dit systeem ?
6. Tips voor andere leveranciers zijn welkom.

Alvast bedankt voor jullie inbreng.

Rik

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2006 00:29 ]