OS X op x86 verbod: tijd voor een wijziging

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 14:31

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
In de policy van apple talk staat een verbod op OS X op x86. Binnenkort is in apple computers x86 hardware ingebouwd i.p.v. IBM (of powerpc, ik weet niet precies hoe ik het moet noemen). Er zijn actually al developers die OS X op x86 hardware draaien, het lijkt me sterk dat apple's eigen developers illegaal bezig zijn! Dus lijkt het me tijd om het verbod op OS X op x86 op te heffen. :D

Ik wilde zelf een topic starten over OS X op x86. Deze werd echter gesloten door Elevator. Maar de developers van Apple zelf zijn ook al bezig met het draaien van OS X op x86. Ik ben het zelf ook aan het proberen, maar ik kom er niet echt uit. Vandaar dat ik een topic erover wilde openen, om dit misschien met anderen op te kunnen lossen.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Blijf je hierover bezig? Ik heb je nu al in een paar topics hierover bezig gezien. :/

Reactie op hieronder: dat wist ik natuurlijk niet. Ik meldde dit, omdat dit al de derde of vierde keer is, dat ik TS erover bezig zie.

Excuses!

[ Voor 48% gewijzigd door pven op 14-01-2006 21:37 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

pven schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 20:31:
Blijf je hierover bezig? Ik heb je nu al in een paar topics hierover bezig gezien. :/
Topicstarter is gevraagd om dit beleid in LA aan te kaarten door de moderators in Software Algemeen, mede omdat het over een beleid gaat van iets waar wij in Software Algemeen gewoon niets te maken hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dat developers ergens mee bezig zijn wil nog niet zeggen dat het volgens je licentie mag. Een developer kan zeer uitgebreid aan het hacken slaan om lekken te vinden in de beveiliging; mag je dat thuis dan ook? ;)

Dit even los van het feit of vragen over OS X op x86 in Apple Talk mogen, want daar ga ik niet over. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-09 13:54

chem

Reist de wereld rond

bigchristiaan schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 20:28:
Ik wilde zelf een topic starten over OS X op x86. Deze werd echter gesloten door Elevator. Maar de developers van Apple zelf zijn ook al bezig met het draaien van OS X op x86. Ik ben het zelf ook aan het proberen, maar ik kom er niet echt uit. Vandaar dat ik een topic erover wilde openen, om dit misschien met anderen op te kunnen lossen.
OS X op een x86 mag niet. Punt uit.

Als jij er niet uitkomt om je legaal gekochte OS X op je Mac te installeren dan moet je Apple bellen; als je anderszins bezig bent om licenties en voorwaarden te omzeilen; dan moet je dat helaas toch zelf gaan uitzoeken.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Hmz naja jammer dan. Ik geef het op :/

Ik ben al vele malen van het kastje naar de muur verwezen hier, dat is overigens iets dat nog wel verbeterd kan worden.

Anywayz, nu mag OS X op x86 nog niet, over een maandje ofzo wel.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

bigchristiaan schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 21:55:
Ik ben al vele malen van het kastje naar de muur verwezen hier, dat is overigens iets dat nog wel verbeterd kan worden.
Hoezo? Je hebt een topic geopend dat in strijd was met de policy. Hierna ben je daartegenin gegaan in bigchristiaan in "Oneens met de actie van een moderator? P...", waar ze je duidelijk gemaakt hebben dat de mensen in dat subforum niets over beleidswijzigingen in Apple Talk kunnen zeggen, en je daarom maar een topic in LA moest openen, waar je vervolgens door een moderator APL uitgelegd krijgt waarom het beleid zo is en blijft. Dat jij in de eerste plaats je topic op de verkeerde plaats neerzet en vervolgens belidsvragen op de foute plek stelt
Anywayz, nu mag OS X op x86 nog niet, over een maandje ofzo wel.
wil nog niet meteen zeggen dat wij als forum verkeerd bezig zijn; je vraag is hier, op de goede plek, toch ook afgehandeld? :)
offtopic:
Over een maand al? Gaat dat zo rap? In het nieuwsbericht op de FP lees ik daar niets over terug.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

-NMe- schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 22:04:
Hoezo? Je hebt een topic geopend dat in strijd was met de policy.
Niet helemaal - de manier waarop dit gelopen is verdient niet helemaal de schoonheidsprijs, aan beide kanten :)

bigchristiaan opende een topic over een OSX-86 in een forum wat over niet-besturingssystemen gaat (Software Algemeen), dat zijn natuurlijk 2 fouten (want alles Apple hoort in APL en OSX op niet-Apple is ongewenste materie op GoT), dus het topic ging dicht, tot zover niets aan de hand :)

bigchristaan heeft daarop een LA topic geopend (wat fout is omdat je normaal op GoT de mod hoort te mailen zoals ook duidelijk bovenaan Lieve Adjes staat) en dat heeft Superdeboer gesloten.

Maar in Windows Operating Systems, Beveiliging & Virussen of Software Algemeen, hebben we feedback topics voor om o.a. individuele moderator acties te bespreken, dus had dat LA topic niet dicht gemoeten maar had het topic gemerged moeten worden met het feedback topic in Software Algemeen.

bigchristiaan heeft mij gemailed (zoals hem verteld is door Superdeboer) waarin ik hem heb teruggestuurd naar het Software Algemeen topic omdat wij de afspraak hebben dat moderator feedback publiekelijk gebeurt.

In dit feedback topic is vervolgens uitleg gegeven waarom het topic dicht is, waarna bigchristiaan hier een inhoudelijke discussie over wou starten qua beleid van het APL forum. Die inhoudelijke discussie over beleidszaken van andere fora kunnen we natuurlijk niet in Software Algemeen gaan voeren, dus is bigchristaan doorverwezen naar LA. :P

Al met al kan ik me het idee van kastje naar de muur wel voorstellen, het had in ieder geval erg geholpen als bigchristiaan tenminste een van de stickies (danwel Oneens met de actie van een moderator? Post het hier danwel Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!) had gelezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
-NMe- schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 22:04:
[...]

offtopic:
Over een maand al? Gaat dat zo rap? In het nieuwsbericht op de FP lees ik daar niets over terug.
Op de site van apple zie ik dat de macbook pro "meestal verzendklaar" is in februari.

Laten we er maar geen zinloze moeite aan besteden, want het loopt toch op niets uit. In februari (of wanneer OS X x86 ook uitkomt) kijken we wel verder. :Y) Misschien dat dan de apple talk policy wel gewijzigd is.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-09 09:31

Nietzman

Woei!

bigchristiaan schreef op zondag 15 januari 2006 @ 01:50:
Laten we er maar geen zinloze moeite aan besteden, want het loopt toch op niets uit. In februari (of wanneer OS X x86 ook uitkomt) kijken we wel verder. :Y) Misschien dat dan de apple talk policy wel gewijzigd is.
Lijkt me sterk.

Misschien moet je eens snappen dat er een verschil is tussen OsX op een x86mac en OsX op non-Apple bakken. Topics mbt OsX op intelmacs zullen echt wel niet gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Die regel zal dus wel gewijzigd worden: het wordt dan waarschijnlijk een verbod op topics met "OSX op niet-mac-x86's.

Maarja al met al vind ik het zo ver mogelijk legaliseren van GoT wel erg ver gaan. Een verbod op warez, pr0n etc. vind ik wel OK. Maar als je de software gewoon hebt aangekocht, en het dan afspeelt op een computer, waarvan in één of andere vage EULA staat dat het daarop niet mag...

Anywayz ik zou geen moeite meer aan deze zaak besteden :P

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-09 09:31

Nietzman

Woei!

Ach, iedereen die een beetje logisch nadenkt snapt die regel wel. Maar wie weet, als er meer mensen gaan lopen muggenziften zal de faq wel aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

bigchristiaan schreef op zondag 15 januari 2006 @ 02:11:
Maarja al met al vind ik het zo ver mogelijk legaliseren van GoT wel erg ver gaan. Een verbod op warez, pr0n etc. vind ik wel OK. Maar als je de software gewoon hebt aangekocht, en het dan afspeelt op een computer, waarvan in één of andere vage EULA staat dat het daarop niet mag...
Maar, jij HEBT de software helemaal niet gekocht, om daar al mee te beginnen.

Ten tweede: een EULA is er niet voor niets; als je het er niet mee eens bent dan kan je het product terugbrengen en krijg je je geld terug.

iig is je aanname juist: OS X op Apple x86 is natuurlijk toegestaan, dat was het al zo (al was er dan weer geen x86 hardware van Apple waarover gesproken mocht worden), en dat zal ook zo blijven. Illegaal gedrag wordt hier niet bemoedigd, en er wordt zeker niet bij geholpen.

[ Voor 3% gewijzigd door chem op 15-01-2006 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
chem schreef op zondag 15 januari 2006 @ 10:55:
[...]

Maar, jij HEBT de software helemaal niet gekocht, om daar al mee te beginnen.
Dit vind ik geen goede reden. Dan zouden alle topics over spellen en applicaties die hier nog niet te koop zijn, ook op slot moeten.
Illegaal gedrag wordt hier niet bemoedigd, en er wordt zeker niet bij geholpen.
Dat is waar, maar zie ook mijn bovenstaande opmerking: dan wordt er dus met twee maten gemeten en dat is voor TS (in mijn ogen terecht) onverteerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:57
pven schreef op zondag 15 januari 2006 @ 11:50:
[...]

Dit vind ik geen goede reden. Dan zouden alle topics over spellen en applicaties die hier nog niet te koop zijn, ook op slot moeten.
Helemaal waar natuurlijk, maar van al die Applicaties en Spellen worden vragen over het cracken van Applicaties ook niet toegestaan en dat is nu net wat de TS met z'n topic probeerde te vragen aan ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
pven schreef op zondag 15 januari 2006 @ 11:50:
[...]

Topics over "Hoe krijg ik illegaal geleechte $insert-game aan de praat" worden toch écht gesloten hoor ;)

Of "Help, na een crack werkt mn $programma niet meer" ook etc etc etc :)

[ Voor 12% gewijzigd door Osiris op 15-01-2006 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
leon1e schreef op zondag 15 januari 2006 @ 12:18:
[...]

Helemaal waar natuurlijk, maar van al die Applicaties en Spellen worden vragen over het cracken van Applicaties ook niet toegestaan en dat is nu net wat de TS met z'n topic probeerde te vragen aan ons.
Ok, duidelijk. Ik had blijkbaar nog niet helemaal door wat hij nu precies wilde bereiken met zijn topic.
Osiris schreef op zondag 15 januari 2006 @ 12:21:
[...]

Topics over "Hoe krijg ik illegaal geleechte $insert-game aan de praat" worden toch écht gesloten hoor ;)

Of "Help, na een crack werkt mn $programma niet meer" ook etc etc etc :)
Duidelijk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Officieel mag het niet, maar als je een beta-kit hebt, die op de Intel demo-apple draait, is het wel legaal. Maar om de beta op een willekeurige computer te gebruiken heb je nogsteeds cracks nodig, en aangezien die illegaal zijn, is het niet toegestaan op dit forum...

Enne.. check je mail :) dat is niet op dit forum toch? :+

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:00

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

grappig trouwens: In de Computer!Totaal van deze maand (ik moet dat ding nog steeds opzeggen.. die dagen zijn ook niet meer wat .. etc) staat een review van OSX op een Dell Laptop. Waarmee dat blad - 200000 leden - eigenlijk zegt: "OSX86 moet je downloaden, doet het perfect op mijn lappie en bichristian moet dit blad kopen ipv zinloze topics op GoT openen".

discussie is net zo zinloos als tegen een agent mopperen over de bekeuring waar je tegenaan bent gereden.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
pjottum schreef op maandag 16 januari 2006 @ 21:09:
grappig trouwens: In de Computer!Totaal van deze maand (ik moet dat ding nog steeds opzeggen.. die dagen zijn ook niet meer wat .. etc) staat een review van OSX op een Dell Laptop. Waarmee dat blad - 200000 leden - eigenlijk zegt: "OSX86 moet je downloaden, doet het perfect op mijn lappie en bichristian moet dit blad kopen ipv zinloze topics op GoT openen".

discussie is net zo zinloos als tegen een agent mopperen over de bekeuring waar je tegenaan bent gereden.
Staat er in dat blad ook precies uitgelegd hoe je OS X installeert op de laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

pjottum schreef op maandag 16 januari 2006 @ 21:09:

Enkele maanden geleden stond er in c't een artikel over hoe je in een xp home een aantal pro functies kon activeren, en hoe je een mce in een domein kan zetten. Volgens mij mocht dat hier op GoT toen ook niet echt. Er is waarschijnlijk een verschil dat een redactie kan controleren wat ze schrijft. Hier op GoT geef je de users een vinger en ze nemen een hand, met andere woorden het loopt snel uit de hand en het wordt ondoenbaar dat de moderators alles controleren, want in die snelle lange topic kan er snel eens een linkje gemist worden waar minder legale content op staat.

Op zich is het intressant en leuk, maar moet het op GoT ? Volgens mij zijn er genoeg bronnen/fora waar het wel kan.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:00

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

leon1e schreef op maandag 16 januari 2006 @ 21:47:
[...]
Staat er in dat blad ook precies uitgelegd hoe je OS X installeert op de laptop?
'Cd erin, ervan booten, mooie installatie gui (..) draaien maar.'

Niet stap voor stap. er staat ook niet in waar de tracker loopt, maar de gemiddelde lezer kan er toch wel uithalen: 'Downloaden, branden, draaien maar'.
Ik ben ook niet voor osx86 geleuter; maar als je wel de laatste Vista release mag bespreken dan mag je ook een ander OS bespreken..
Hier op GoT geef je de users een vinger en ze nemen een hand, met andere woorden het loopt snel uit de hand en het wordt ondoenbaar dat de moderators alles controleren, want in die snelle lange topic kan er snel eens een linkje gemist worden waar minder legale content op staat.
Klopt, maar is dat niet de taak van een moderator? Had je maar geen moderator moeten worden. Bot gesteld misschien (ik ben niet bekend om subtieliteit):Je kan wel alles verbieden zodat je taak simpeler wordt, dat lijkt me nou ook niet de bedoeling.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
pjottum schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 09:12:
[...]

'Cd erin, ervan booten, mooie installatie gui (..) draaien maar.'

Niet stap voor stap. er staat ook niet in waar de tracker loopt, maar de gemiddelde lezer kan er toch wel uithalen: 'Downloaden, branden, draaien maar'.
Ik ben ook niet voor osx86 geleuter; maar als je wel de laatste Vista release mag bespreken dan mag je ook een ander OS bespreken..
Even een quote uit de Apl policy:

Vragen over BETA software zijn niet toegestaan, mocht je problemen hebben met bv. OS X86 dan kun je contact opnemen met bv. Apple. Discussies over deze software zijn wel toegestaan.

Dus ik weet niet wat je nu wil aanhalen, maar de discussie mag dus gewoon in APL hoor :). Alleen gaan we op zulke vragen: ""HDImage (Tiger.img)", ik heb echter alleen een "tiger-x86-flat.img"" echt niet meewerken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

DarthPlastic schreef op maandag 16 januari 2006 @ 17:42:
Officieel mag het niet, maar als je een beta-kit hebt, die op de Intel demo-apple draait, is het wel legaal. Maar om de beta op een willekeurige computer te gebruiken heb je nogsteeds cracks nodig, en aangezien die illegaal zijn, is het niet toegestaan op dit forum...

Enne.. check je mail :) dat is niet op dit forum toch? :+
Als je een beta-kit hebt, dan heb je een license getekend waarin staat dat je STFU moet doen en er niets over mag zeggen, op straffe van een knetter van een boete. Laat staan dat je het op andere hardware mag installeren.

Ik snap dat het soms ondoorzichtig is mbt illegale activiteiten die in Nederland als bijna gewoon worden beschouwd en hoe daar op GoT mee omgegaan wordt; en een enkele keer tegenstrijdigheden in verschillende fora lijkt me bijna onoverkomelijk. Binnen APL hebben we een lijn getrokken die even eenvoudig als doorzichtig is: geen hulp bij illegale software whatsoever. Als in bv 1 van de spellen-fora wel toegestaan wordt een cracked versie aan de praat te krijgen (stel, he), dan is dat aan hun; bij APL is het niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar als ik dit goed begrijp ben ik ook illegaal bezig wanneer ik met pearpc (een PowerPC emulator) Mac OS X draai op mijn AMD x86 systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 10:01:
Maar als ik dit goed begrijp ben ik ook illegaal bezig wanneer ik met pearpc (een PowerPC emulator) Mac OS X draai op mijn AMD x86 systeem.
Ja klopt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 22:38

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 10:01:
Ja, in dat geval overtreed je de gebruiksvoorwaarden die Apple heeft bij zijn OS ...
verder is dat geheel jouw zaak, maar daarom heeft men op GoT het beleid om daar verder geen hulp en support bij te bieden of via het forum zelf toe te staan ...

Niet om mensen te pesten, maar gewoon omdat daar de grens gelegd wordt bij het toestaan, namelijk geen openlijk en direkte ondersteuning bij handelingen die tegen een EULA ingaan...

Verder zet ik deze thread maar op slot, omdat dat inderdaad een erg vast punt is in het GoT beleid ...
Ik neem aan dat de APL-mods altijd per geval serieus bekijken of een vraag gerechtvaardigd is, en iemand die een APL intel Imac of MacBook Pro heeft en problemen kan gewoon er terecht en zijn vragen stellen, enkel bij vragen over installaties op andere, niet-apple processoren wordt geen hulp geboden.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.