Toon posts:

AGP kaart defect door voeding?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Nadat mijn ati 9700pro allerlei fouten vertoonde heb ik een ati 9500pro geleend welke nu ook niet meer lekker loopt. Omdat ik vermoed dat "iets" in de pc de AGP kaarten defect maak ga ik hier niet meer mee verder experimenteren. Mijn speurtocht naar de oorzaak heeft echter nog niets opgeleverd. Vanwege een duidelijk symptoom wil ik graag weten of iemand daar een oorzaak voor weet:

Al geregeld kwam het voor dat na het aanzetten van de pc de stroom direct weer uit ging. Aan zetten kon dan niet meer, wel nadat de stroom helemaal van de kast af is geweest. De bios meldde dan dat de CPU settings niet meer goed waren en na opnieuw opslaan van de bios werkte alles weer ok.
Omdat nu de 9700pro defect lijkt te zijn heb ik een pci-kaartje geplaatst om de configuratie te checken, maar daarbij gaat de pc altijd direct weer uit en krijg ik ook niet aan. Daarna een oude GeForce 2 TI geprobeerd en daarbij treedt hetzelfde op: pc gaat direct helemaal weer uit.
Bij de geleende 9500pro gat de pc wel aan, maar ook gaat ie af en toe weer snel uit. Stroom eraf en weer erop werkt hierbij weer wel.
Om het verhaal helemaal complex te maken blijkt dat bij de Geforce2TI de pc wel aangaat als ik de stroom van de IDE harddisk afhaal. Omdat dit de bootschijf is kan ik er verder niets mee, maar wel gaat de pc in ieder geval al en blijft aan.
Tevens gaat de pc ook niet aan als de aftakking voor de AGP-stroom wordt gecombineerd met de DVD en CDROM spelers (zit ook nog de case fan op). De aftakking is nu gecombineerd met de IDE schijf en diskette.

Voor de lezers die het tot nu toe hebben volgehouden ;) zal ik alles nog even samenvatten:

1 - pc start soms niet op (gaat direct weer uit), na stroom eraf weer wel (9500pro en 9700pro)
2 - pc start helemaal niet op (gaat meteen uit) met pci-vga en Geforce2TI (geen extra stroomkabel)
3 - pc start wel door als IDE stroom eraf is (Geforce2TI)
4 - 9700pro is defect in zowel 2d als 3d (ook tijdens de boot)
5 - 9500pro is tevens niet goed in 3d (ook vage streepjes tijdens booten, 2d wel ok)

Wie heeft een mogelijke oorzaak voor bovenstaande? (Voeding, Harddisk, MB, Geheugen, ...)

Systeemconfiguratie:
Antec Sonate II 450 Watt
Asus A7N8X deluxe
AMD XP 2600+ barton
2x512mb
Sapphire ATI RADEON 9700 pro
80Gb IDE Seagate (boot)
160 Gb SATA Hitachi (op SATA voeding)
250 Gb SATA Hitachi (op SATA voeding)

De beide ATI's heb ik ook in een andere pc getest en daar zijn ze ook niet goed.

Ik zie dat het een heel verhaal is geworden. Een zoektocht op internet en in de tweakers forums heeft me niets zinnigs opgeleverd. Hopelijk heeft iemand een idee.

Alvast bedankt.
Jan _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 18:30 ]