Toon posts:

Geheugen wel ok of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag 2 reepjes 512 MB DDR geheugen erbij gekocht (PC3200 400MHz),
ik had al 2x 512 erinzitten ook PC3200 400MHz DDR
Maar als ik die 2 nieuwe erin doe krijg ik bij elke toepassing een fouten rapport.
En bij de memorytest komt ie steeds met error's. en het woord: "pairs"

Er zijn wel een paar verschillen met het nieuwe geheugen dat ik heb gekregen en het oude:

Bij de nieuwe zitten aan beide kanten van de reep zwarte "chips" .
Bij de oude alleen aan 1 kant.
En op de nieuwe staat: DDR400 512MB 32MX8
En op de oude staat : DDR400 512MB 32MX16

Ligt het aan het nieuwe geheugen? of ligt het aan mij?

• Bajoran
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04-2021

Bajoran

Waarom?

2 dingen.

Je moet altijd de specificaties van je moederbord checken bij het aanschaffen van nieuw geheugen. Het ene geheugen is het andere niet. Check dus eerst de info van je moederbord.

Daarnaast denk ik niet dat je het verschil van 1 Gb naar 2 Gb geheugen echt zult merken. De verschillen zullen minimaal zijn omdat heleboel software er helemaal geen gebruik van maakt.

Overigens is er ook een FAQ over geheugen te vinden.

ASUS A8NE AMD Athlon 64 3500+ - Corsair ValueRam 2 x 512 PC3200 - Asus 7900GT PCIe 256 MB DDR3 - NEC ND3550A - NEC DV5800D - 2 x MaxtorDiamondMAX 10 SATA II - Logitech Z640 speakerset - Pabst Fans 12db en een chieftec bigtower

Verwijderd

Topicstarter
Hoebedoel je info moederbord?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:53

Thandor

SilverStreak

Informatie van zowel het moederbord als de processor. Ofwel, je moet eerst kijken wat voor PC je hebt alvorens je dingen gaat kopen. Immers zou je ook niet bij de Mercedes dealer lopen shoppen omdat je een 'auto' hebt. (En die 'auto' kan vanalles zijn ;))

In sommige gevallen zal een moederbord (met de bijbehorende de chipset) een beperkende factor zijn. In sommige gevallen kan de processor ook een beperkende factor zijn.

Zorg er dus eerst voor dat je weet wat voor een PC je hebt :Y)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Ik denk dat je ''chipjes'' aan beide zijden, dual-DDr's zijn, je zou even kunnen kijken of je moederbord dit soort RAM ondersteund

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bas Odenhoven schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 20:31:
Ik denk dat je ''chipjes'' aan beide zijden, dual-DDr's zijn, je zou even kunnen kijken of je moederbord dit soort RAM ondersteund
Dual DDR geheugen bestaat niet. Dat is gewoon de manier waarop je het op je mobo zet (2 dimmen kunnen in dualchannel draaien, maar daarvoor hoeven het geen bijzondere dimmen te zijn).

chipjes aan beide zijden kunnen duiden op dualsided geheugen, wat betekent dat de datalijnen op beide zijden van de dimm zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Het is zo, ik heb bij die winkel in juni mijn PC laten samen stellen.
en daar gewoon standaard 2x512 in laten zetten, nu vroeg ik om het zelfde.
Dus kreeg ik dit mee. Alleen zitten hier dus aan beide zijden van die "chips"
en deze is 32Mx8 en die oude 32MX16 (ik weet niet of dat wat uitmaakt?)

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-05 23:22
Ik weet nog dat ik een derde reep geheugen had gekocht,en mijn moederboard kon die dus niet aan,ookal stond in de maual wel.

Wat bleek,ik kon er 2 dualsided mem inzetten,en de 3e moest een singlesided zijn.
Ik had dit dus niet,en dat resulteerde bij mij in crashes en zelfs bij het opnieuw installeren van windows vage fouten.
Ik ben er toen totaal 2 weken mee zoet geweest,memtest gedaan ed.
Uit eindelijk maar een nw mobo gekocht.

Verwijderd

Topicstarter
heb dit gevonden:

http://img328.imageshack.us/img328/5535/screenshot0116qe.jpg

dus mij lijkt dat het kan...

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2006 21:23 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Twee links met informatie.
PMG FAQ - Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen?
PMG FAQ - Hoe zit het met de geheugen compatibiliteit?

Ik zie dat je nu een K8 moederbord hebt. Daar moet een AMD Athlon 64 in welke ene on-die geheugencontroller heeft. Ofwel, je moet in dit overzichtje kijken of je 1T of 2T kunt draaien.

Bekijk dus even of je de instellingen goed hebt, waarschijnlijk zit daar het probleem :)
Waarom edit je nu en haal je de link naar het Gigabyte K8 moederbord weg ?. Nu weet men alsnog niet wat voor moederbord je hebt. Laat staan de processor. Volledige specs en wij kunnen makkelijker helpen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Thandor op 14-01-2006 21:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
hoe bedoel je die instelling?

ik heb 4 gleuven, 2 blauwe en 2 rooie...
moet ik dan in de eerste 1 single en 1 dual doen, en in de tweede 1single en 1 dual?
en wat is dat 1T en 2T

edit:

Specs:

Gigabyte K8NF-9
AMD athlon 64 3000+
7800GT 256MB
450Watt coolermaster
80GB HDD maxtor

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2006 21:45 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

De instellingen in het BIOS. In het BIOS kan men vrijwel altijd de snelheid (zowel de klokfrequentie als de CAS latency worden ingesteld. Bij een AMD Athlon 64 (geef eens volledige specificaties, dit kan uitmaken bij een AMD Athlon 64.) dient men ook een 'Command Rate' in te stellen. 1T is hier sneller dan 2T.

Stel jij hebt één van de nieuwste AMD Athlon 64 processoren en je wilt 4 dubbelzijdige DIMM's van 512MB plaatsen. Als je die DIMM's op 200MHz (DDR400, PC3200) wilt laten draaien dien je de 'Command Rate' op 2T te zetten. Zet je deze op 1T dan kan de geheugencontroller dit niet aan en kun je last krijgen van errors of een niet startend systeem.

Heb je echter 4x512MB enkelzijdig dan kun je wél 1T draaien. Immers heb je dan (in de meeste gevallen) minder geheugenbanken in beslag genomen (Let op: geheugenbanken en geheugensloten zijn niet één en hetzelfde ding).

Jouw oude DIMM's zijn enkelzijdig, de nieuwe dubbelzijdig. Dit zou betekenen dat je 6 geheugenbanken gaat gebruiken en je 4 geheugen sloten nodig hebt.
Wanneer we kijken in deze tabel dan zien we dat jouw configuratie in geval van een nieuwere AMD Athlon 64 een Command Rate van 2T nodig heeft bij een snelheid van 200MHz (DDR400, PC3200)

Het instellen van de CAS Latency, de Command Rate en de klokfrequentie van het geheugen moet dus softwarematig gebeuren in het BIOS :)
ik heb 4 gleuven, 2 blauwe en 2 rooie...
moet ik dan in de eerste 1 single en 1 dual doen, en in de tweede 1single en 1 dual?
Als we weer naar die tabel kijken dan zien we dat Bank1 een Single- en een Double sided DIMM bevat en Bank2 ook een Single- en een Double sided DIMM bevat.
Welke kleuren overeen komen met welke bank weet ik zo niet. Ik zal even in de manual kijken of ik het vinden kan :)

De manual leert mij het volgende :
GA-K8NF-9 includes 4 DIMM sockets, and each Channel has two DIMM sockets as following:
• Channel A : DDR 1, DDR 3
• Channel B : DDR 2, DDR 4

[...]

• 2. If two DDR memory modules are installed (same storage capacity), one must be added to a Channel A slot and the other in a Channel B slot in order to use dual channel memory.
You can simply install the memory modules into slots of the same color but we recommend slotting them into DDR1 and DDR2. Dual channel memory cannot function if both DDR memory modules are installed on the same channel.
Dual channel werkt dus niet wanneer beide DIMM's in hetzelfde kanaal geïnstalleerd zijn. Zet de oude enkelzijdige DIMM's dus eerst in DDR1 en DDR2. Als het goed is moet het dan werken met dualchannel op 200MHz (DDR400, PC3200) met Command Rate 1T.

Bekijk dan in het BIOS of je de 'Command Rate' op 2T kunt zetten. Sla die instellingen op, zet de PC uit en druk de overige nieuwe DIMM's in DDR3 en DDR4 :)
en wat is dat 1T en 2T
RAM FAQ - Command rate
Slechts een instelling die verschil kan maken in de snelheid van het geheugen.
edit:

Specs:

Gigabyte K8NF-9
AMD athlon 64 3000+
7800GT 256MB
450Watt coolermaster
80GB HDD maxtor
Specificaties :o
Helaas kan ik hier niet uit opmaken welke AMD Athlon 64 het is. (Ja, het is wat. Men blijft altijd zeuren om specs ;))
Als ik namelijk zoek naar processoren op 'The BalusC Server' dan zie ik deze lijst.
Er worden hier 3 processoren weergegeven, alledrie met de naam 'AMD Athlon 64 3000+'.
De D0 is een 'Winchester', de E3 en de E6 zijn een 'Venice'.
'Winchester' en 'Venice' zijn de codenamen voor de core van de processor. Met CPU-Z kun je wel bekijken welke je hebt mocht je het niet weten. De 'Winchester' is ouder en ondersteunt minder.
(Zoals te zien in die éne tabel over de geheugencompatibiliteit. ;) )

[ Voor 15% gewijzigd door Thandor op 14-01-2006 22:18 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Die zijn alsnog niet volledig ;)

Ik kan hieruit opmaken dat je een 'Winchester' hebt. Ofwel, een 'D' stepping.
Als we wederom kijken naar PMG FAQ - Hoe zit het met de geheugen compatibiliteit? dan zien we dat je 1T kunt draaien op PC2100 (133MHz, DDR266) en 2T op PC3200 (200MHz, DDR400).

Zorg er dus voor dat de 'Command Rate' op 2T staat. Dat de overige instellingen die volgens deze afbeelding wel lijken te kloppen (afgezien van die éne MHz meer) goed staan.
Controleer uiteraard ook of de nieuwe DIMM's niet meer voltage nodig hebben dan de oude. Een te laag voltage kan ook voor instabiliteit zorgen.
Verhoog 'm desnoods een klein stapje.

Mocht het uiteindelijk nog niet werken, probeer dan eens alleen de nieuwe DIMM's (waarmee de problemen begonnen) te draaien. De oude moeten er dus uit.
Mocht het dan wél werken dan zijn de DIMM's misschien niet compatibel met jouw andere DIMM's of het moederbord en/of de CPU werkt niet lekker met die combinatie.

(Je zou zelfs kunnen proberen om het geheugen onder te klokken, ofwel op een lagere klokfrequentie te zetten om te testen of het dan wel goed gaat.)

Verwijderd

Topicstarter
even voor verheldering:

1. ik heb 2x 512 single en 2x512 dual.
van allebei 1tje in elke kleur....

2. Dan op 2T zetten(waar kan ik dat in de bios doen? gewoon PC reboot en dan DEL? en dan waarheen?)

3. En die voltage waar moet ik dat precies doen?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 22:39:
even voor verheldering:

1. ik heb 2x 512 single en 2x512 dual.
van allebei 1tje in elke kleur....
Dat klopt :Y)
Dat wordt als het goed is Dual Channel en het zou in principe moeten draaien op 200MHz (DDR400, PC3200) met de Command Rate op 2T.
2. Dan op 2T zetten(waar kan ik dat in de bios doen? gewoon PC reboot en dan DEL? en dan waarheen?)
Vermoedelijk in het BIOS. Ik kan het zo snel nog niet vinden in de manual.
Ik kan het niet vinden in de manual. Wel staat er dat de DIMM's automatisch goed gezet worden. Probleem is dat 'auto' niet altijd goed is ;)
Uiteraard kan het geen kwaad om even te kijken in het BIOS of die instelling toch nog kunt vinden. :)
3. En die voltage waar moet ik dat precies doen?
Volgens de manual (ik heb dit bord niet) dien je naar 'MB Intelligent Tweaker' te gaan in het BIOS welke je inderdaad kunt oproepen om tijdens de P.O.S.T. (Power On Self Test) op DEL te drukken.
In het 'MB Intelligent Tweaker kun je de 'DDR Voltage Control' op +0.1V zetten :)

Wat overigens handig om te weten is, is het volgende :
If you can't find the setting you want, please press "Ctrl+F1" to search the advanced option hidden.

[ Voor 27% gewijzigd door Thandor op 14-01-2006 22:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik dit is wel gelukt:

goede volgorde&+0.1V
die 2T weet ik niet
dit heb ik wel gedaan: CAS Latency (kan dat?) op 2 gezet, maar daar kon je kiezen uit: 1|1.5|2|2.5|3

Toch komen er nog wat errors zit op 15% al 19 errors

edit:
jij zei:
Bekijk dan in het BIOS of je de 'Command Rate' op 2T kunt zetten. Sla die instellingen op, zet de PC uit en druk de overige nieuwe DIMM's in DDR3 en DDR4

dat betekend dat die nieuwe double bij elkaar in dezelfde kleur komen?
Maar later zei je dat 1 double in de ene kleur en 1 double in de andere...

weet je precies hoe ze moeten worden opgesteld?

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2006 23:16 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

De CAS Latency moet ook op 3.

De FAQ leerde ons :
Hoe lager het aantal kloktikken hoe beter (want minder wachttijd). In de SPD staat de juiste instelling, maar het kan ook in het BIOS met de hand worden ingesteld: 2, 2,5 of 3
Meestal is het zo dat een snellere instelling voor meer onstabiliteit kan zorgen. Zet de instelling dus maar weer op CAS3 en test het nogmaals :)

Verwijderd

Topicstarter
jij zei:
Bekijk dan in het BIOS of je de 'Command Rate' op 2T kunt zetten. Sla die instellingen op, zet de PC uit en druk de overige nieuwe DIMM's in DDR3 en DDR4

dat betekend dat die nieuwe double bij elkaar in dezelfde kleur komen?
Maar later zei je dat 1 double in de ene kleur en 1 double in de andere...

weet je precies hoe ze moeten worden opgesteld?

en ik moet eerste de oude erin houden?instellingen opslaan nieuwe erin? en dan gewoon opstarten?
of gelijk alles erin?

Verwijderd

is het niet gewoon dat hij die oude naast elkaar had zitten (dus 1 in de zwarte en 1 in de rode). Als hij dan het nieuwe geheugen erin doet (dus in de zwarte en de rode ernaast) begint de pc, die daarvoor nooit in dualchannelmodus gedraait heeft, over pairs te zeiken/

• Thandor

Thandor

SilverStreak

De manual zegt :
• Channel A : DDR 1, DDR 3
• Channel B : DDR 2, DDR 4

Voor dualchannel moet je zowel kanaal A als B gebruiken. Plaats dus de oude DIMM's in DDR1 en in DDR2. De andere nieuwe DIMM's moeten in DDR3 en DDR4.

Nu weet ik alleen niet welke kleuren dat zijn. Kijk voor het gemak (die kleuren zijn alleen maar verwarrend :X) eens op het moederbord, waarschijnlijk staat er wel aangegeven welk slot welk nummer heeft :)
en ik moet eerste de oude erin houden?instellingen opslaan nieuwe erin? en dan gewoon opstarten?
of gelijk alles erin?
Met de huidige configuratie (die dus opstart en jouw de mogelijkheid biedt om in het BIOS te komen) stel je het BIOS in.

[ Voor 24% gewijzigd door Thandor op 14-01-2006 23:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kleuren zijn: BLauw&Rood
Blauw: DDR1&2
Rood:DDR3&4

toen ik de PC kreeg zaten dus de oude in DDR1&DDR2 dus blauw was gevult en rood is over.
Maar omdat ik nu 2 doubles heb. Dacht ik misschien dat 1 double in blauw moet en 1 in rood, en de singel ook 1 in blauw en 1 in rood. Daar zit ik dus naast?

jij zei:
Met de huidige configuratie (die dus opstart en jouw de mogelijkheid biedt om in het BIOS te komen) stel je het BIOS in.

hoebedoel je dat?
Moet ik de instellingen veranderen als alle 4 de reepjes erin zitten of als de 2 oude erin zitten?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 23:33:
Kleuren zijn: BLauw&Rood
Blauw: DDR1&2
Rood:DDR3&4
Dan is blauw zowel channel A als B en rood ook channel A en B
toen ik de PC kreeg zaten dus de oude in DDR1&DDR2 dus blauw was gevult en rood is over.
Dan waren de oude DIMM's dus in dual channel gezet.
Maar omdat ik nu 2 doubles heb. Dacht ik misschien dat 1 double in blauw moet en 1 in rood, en de singel ook 1 in blauw en 1 in rood. Daar zit ik dus naast?
Nee, je zet nu de nieuwe DIMM's in de rode sloten, ofwel DDR3 en DDR4 :)
Immers zet je ze dan netjes in channel A en de andere in channel B. Voor de oude DIMM's geldt hetzelfde waardoor je beide 'soorten' (de enkel en de dubbelzijdige) in dualchannel hebt :)
jij zei:

hoebedoel je dat?
Moet ik de instellingen veranderen als alle 4 de reepjes erin zitten of als de 2 oude erin zitten?
Zet gewoon alle DIMM's erin en stel het BIOS zonodig in.

Verwijderd

Topicstarter
ok ga ik nu doen wish me luck ;)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:11
In blauw je oude RAM, en in rood je nieuwe RAM is de juiste volgorde. (kijk zelf maar eens na, channel A en channel B hebben dan hetzelfde, met name een oude en een nieuwe).--> te laat

luck

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 14-01-2006 23:52 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
ok het is gedaan, maar die 2T kan ik niet vinden...

wel 2 dingen die erop lijken:

Write to Read Delay - kan ingesteld worden op:1bus clock , 2bus clock

en

DDR clock ratio - staat nu op 2/1.66 kan omhoog naar: 2/1.83 & 2/2

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 23:54:
ok het is gedaan, maar die 2T kan ik niet vinden...

wel 2 dingen die erop lijken:

Write to Read Delay - kan ingesteld worden op:1bus clock , 2bus clock
Waar staat deze nu op :?
en

DDR clock ratio - staat nu op 2/1.66 kan omhoog naar: 2/1.83 & 2/2
Laat die maar op 2/1.66 staan. Ik weet niet of het geheugen dan op 166MHz (DDR333, PC2700) gaat lopen. De manual zegt niets over deze instellingen.

Test eerst eens of je nog problemen hebt met memtest :)

Verwijderd

Topicstarter
die Write to Read dealy staat op 1bus clock

Nog steeds errors. hele tijd krijg ik 2 ongeveer 10 cijferige regels en het woordje pairs.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Welk programma is 'memorytest' ?
Probeer het overigens eens met alleen de nieuwe DIMM's in dualchannel modus. (De oude er dus uit).
Als het dan óók niet werkt zijn of die nieuwe DIMM's gaar of niet compatible met jouw moederbord en/of CPU.

Verwijderd

Topicstarter
memorytest van HCIdesign

met alleen die nieuwe weer error's

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Mits de nieuwe DIMM's goed ingesteld zijn in het BIOS (Goede voltage, goede latencies e.d.) zou ik zeggen dat óf de nieuwe DIMM's gaar zijn óf niet compatible zijn met jouw moederbord en/of CPU.

Je zou de DIMM's in een andere PC kunnen testen om uit te sluiten of het wel of niet aan de DIMM's ligt. (Uiteraard moet die andere PC dan niet hetzelfde zijn omdat je dan weer tegen moederbord en/of CPU compatibiliteit aan loopt ;))

Heb je de mogelijkheid tot het testen niet, ruil de DIMM's dan om.

[ Voor 11% gewijzigd door Thandor op 15-01-2006 00:37 ]

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Probeer eens de 2 oude singel sided geheugens, met chips aan 1 kant eens in de blauwe geheugen sloten te zetten.

En de 2 nieuwe dual sided geheugens met chips aan beide kanten van het geheugen in de rode te zetten.

In de BIOS stel je in: CAS latency: 3
DDR clock ratio: 2/2 = 400mhz, daarop moet het. Als dat niet werkt probeer: 2/1.66
Write to Read Delay: 2bus clock

Bij MB intelligent Tweaker (M.I.T.) stel je deze instellingen in:
HT frequency: auto
CPU Frequency: 200
K8 CPU Clock Ratio: default
CPU Spread Spectrum: Disabled
PCIE Clock: 100mhz
Robust Graphics Booster: auto
CPU voltage Control: Normal
Chipset core PCI-E Voltage: Normal
HT-Link voltage control: normal
DDR Voltage control: normal

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem op 2T kunnen zetten, ik wou gaan zoeken door op crtl en F1 te drukken, maar toen kwam er een nieuwe optie en daar stond Chipset nog wat en daarin kon ik die 2t aanvinken.

edit: nog steeds errors :S

edit2: heb nu even gewoon het oude geheugen erin, zit op 70 % nog geen enkele error.
Het ligt dus aan het geheugen, ik heb die warrenty sticker er nog niet af, dus ik kan hem toch nog gewoon ruilen?

[ Voor 130% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2006 12:17 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Test het oude geheugen voor de zekerheid nog even door. Waarschijnlijk ondervind je dan geen problemen. Het nieuwe geheugen kun je wel terug brengen mits je het zelf niet stuk hebt gemaakt d.m.v. ESD of andere dingen.

Verwijderd

Topicstarter
het nieuwe geheugen is error vrij.
het lijkt me sterk dat ik iets stuk gemaakt heb... de eerste keer ging het ookal fout dus.
en wat moet ik dan vragen voor geheugen? gewoon precies dezelfde die ik al had dus single sided?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 00:27:
memorytest van HCIdesign

met alleen die nieuwe weer error's
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 13:08:
het nieuwe geheugen is error vrij.
het lijkt me sterk dat ik iets stuk gemaakt heb... de eerste keer ging het ookal fout dus.
en wat moet ik dan vragen voor geheugen? gewoon precies dezelfde die ik al had dus single sided?
Nu heb je dus geen errors meer met het nieuwe geheugen :?

Als het de eerste keer al fout ging kun je uiteraard ook wat stuk gemaakt hebben. Het is een onlogische redenering om te denken dat iets de eerste keer niet stuk zal zijn :Y)

Je kunt het beste dezelfde DIMM's als de oude nemen. Je loopt dan wel het risico dat je minder geheugenbandbreedte hebt. Immers moet het geheugen op 166MHz gaan draaien wanneer je 4 dubbelzijdige DDR-SDRAM DIMM's hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Nee met alleen de oude heb ik geen errors
alleen met de nieuwe wel

dus de nieuwe moeten gewoon terug, en vragen naar de zelfde als de oude...
Pagina: 1