De instellingen in het BIOS. In het BIOS kan men vrijwel altijd de snelheid (zowel de klokfrequentie als de
CAS latency worden ingesteld. Bij een AMD Athlon 64 (geef eens
volledige specificaties, dit kan uitmaken bij een AMD Athlon 64.) dient men ook een 'Command Rate' in te stellen. 1T is hier sneller dan 2T.
Stel jij hebt één van de nieuwste AMD Athlon 64 processoren en je wilt 4 dubbelzijdige DIMM's van 512MB plaatsen. Als je die DIMM's op 200MHz (DDR400, PC3200) wilt laten draaien dien je de 'Command Rate' op 2T te zetten. Zet je deze op 1T dan kan de geheugencontroller dit niet aan en kun je last krijgen van errors of een niet startend systeem.
Heb je echter 4x512MB enkelzijdig dan kun je wél 1T draaien. Immers heb je dan (in de meeste gevallen) minder geheugenbanken in beslag genomen (Let op: geheugenbanken en geheugensloten zijn niet één en hetzelfde ding).
Jouw oude DIMM's zijn enkelzijdig, de nieuwe dubbelzijdig. Dit zou betekenen dat je 6 geheugenbanken gaat gebruiken en je 4 geheugen sloten nodig hebt.
Wanneer we kijken in
deze tabel dan zien we dat jouw configuratie in geval van een nieuwere AMD Athlon 64 een Command Rate van 2T nodig heeft bij een snelheid van 200MHz (DDR400, PC3200)
Het instellen van de CAS Latency, de Command Rate en de klokfrequentie van het geheugen moet dus softwarematig gebeuren in het BIOS

ik heb 4 gleuven, 2 blauwe en 2 rooie...
moet ik dan in de eerste 1 single en 1 dual doen, en in de tweede 1single en 1 dual?
Als we weer naar die
tabel kijken dan zien we dat Bank1 een Single- en een Double sided DIMM bevat en Bank2 ook een Single- en een Double sided DIMM bevat.
Welke kleuren overeen komen met welke bank weet ik zo niet. Ik zal even in de manual kijken of ik het vinden kan
De manual leert mij het volgende :
GA-K8NF-9 includes 4 DIMM sockets, and each Channel has two DIMM sockets as following:
• Channel A : DDR 1, DDR 3
• Channel B : DDR 2, DDR 4
[...]
• 2. If two DDR memory modules are installed (same storage capacity), one must be added to a Channel A slot and the other in a Channel B slot in order to use dual channel memory.
You can simply install the memory modules into slots of the same color but we recommend slotting them into DDR1 and DDR2. Dual channel memory cannot function if both DDR memory modules are installed on the same channel.
Dual channel werkt dus niet wanneer beide DIMM's in hetzelfde kanaal geïnstalleerd zijn. Zet de oude enkelzijdige DIMM's dus eerst in DDR1 en DDR2. Als het goed is moet het dan werken met dualchannel op 200MHz (DDR400, PC3200) met Command Rate 1T.
Bekijk dan in het BIOS of je de 'Command Rate' op 2T kunt zetten. Sla die instellingen op, zet de PC uit en druk de overige nieuwe DIMM's in DDR3 en DDR4

en wat is dat 1T en 2T
RAM FAQ - Command rate
Slechts een instelling die verschil kan maken in de snelheid van het geheugen.
edit:
Specs:
Gigabyte K8NF-9
AMD athlon 64 3000+
7800GT 256MB
450Watt coolermaster
80GB HDD maxtor
Specificaties
Helaas kan ik hier niet uit opmaken welke AMD Athlon 64 het is. (Ja, het is wat. Men blijft altijd zeuren om specs

)
Als ik namelijk zoek naar processoren op 'The BalusC Server' dan zie ik
deze lijst.
Er worden hier 3 processoren weergegeven, alledrie met de naam 'AMD Athlon 64 3000+'.
De D0 is een 'Winchester', de E3 en de E6 zijn een 'Venice'.
'Winchester' en 'Venice' zijn de codenamen voor de core van de processor. Met
CPU-Z kun je wel bekijken welke je hebt mocht je het niet weten. De 'Winchester' is ouder en ondersteunt minder.
(Zoals te zien in die éne
tabel over de geheugencompatibiliteit.

)
[
Voor 15% gewijzigd door
Thandor op 14-01-2006 22:18
]