Attachment verwijderen uit email

Pagina: 1
Acties:
  • 444 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Topicstarter
Hoe verwijder je zonder sporen na te laten een attachment uit een email die je binnen hebt gekregen? Bestaan hier plug-in's of programma's voor?

E-mail programma maak niet uit, aangezien het een IMAP account is. IMAPSize werkt wel, maar niet zonder sporen achter te laten, Outlook Express 6 ziet dan de ontvangdatum dan als wanneer je de attachment verwijderd hebt :/

[This is what you get when you mess with us]

• trimakassi
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 10:22

trimakassi

haapsie is eepsie!

Kan je niet gewoon de header aanpassen en forwarden ?

There's nothing more lame than quoting yourself -Trimakassi

Verwijderd

Je zult het bestand op de server en in de outlook express database bestanden moeten aanpassen. En nee, daar is vast geen software voor.

Verwijderd

Mozilla Thunderbird 1.5 is net uit, en ik zag in de releasenotes (http://www.mozilla.com/thunderbird/releases/1.5.html) staan dat je daarmee nu ook attachments uit messages kan deleten. Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar wellicht heb je er wat aan :)

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ruzor schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 19:09:
Hoe verwijder je zonder sporen na te laten een attachment uit een email die je binnen hebt gekregen? Bestaan hier plug-in's of programma's voor?

E-mail programma maak niet uit, aangezien het een IMAP account is. IMAPSize werkt wel, maar niet zonder sporen achter te laten, Outlook Express 6 ziet dan de ontvangdatum dan als wanneer je de attachment verwijderd hebt :/
Er zijn geen IMAP methodes om een bericht aan te passen, althans dit staat niet gedocumenteerd in de RFCs (http://www.faqs.org/rfcs/rfc3501.html) als zodanig. Via de APPEND method kan dit wel:

" If a date-time is specified, the internal date SHOULD be set in
the resulting message; otherwise, the internal date of the
resulting message is set to the current date and time by default."

Technisch gezien kan het dus wel:
- bericht binnenhalen
- nieuw bericht plaatsen maken zonder dat attachment op de client
- client een APPEND laten doen met date-time gelijk aan de Date in het mailtje.

Thunderbird lijkt dat te kunnen. Iksorteer alleen alleen bij Outlook op Order Received en niet op Datum omdat sommige mails in een andere tijdzone zitten dan ik.
Echter, een door Thunderbird aangepast mailtje behoud wel de originele datum maar wordt dus wel via APPEND opnieuw gemaakt waardoor ie dus alsnog bovenin komt te staan.
Maar zolang je niet sortered op Order Received zit je dus goed.

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
Waarom zou je dit in godsnam willen doen :?

"Stilte, een gat in het geluid...."

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Topicstarter
trimakassi schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 20:38:
Kan je niet gewoon de header aanpassen en forwarden ?
Zodat Outlook Express wel de goede (oude) datum ziet? Hoe doe je dat?
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 20:40:
Je zult het bestand op de server en in de outlook express database bestanden moeten aanpassen. En nee, daar is vast geen software voor.
Alleen op de server dan toch? De database van Outlook Express kun je gewoon deleten en opnieuw de berichten laten downloaden.
smesjz schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 23:24:
[...]

Er zijn geen IMAP methodes om een bericht aan te passen, althans dit staat niet gedocumenteerd in de RFCs (http://www.faqs.org/rfcs/rfc3501.html) als zodanig. Via de APPEND method kan dit wel:

" If a date-time is specified, the internal date SHOULD be set in
the resulting message; otherwise, the internal date of the
resulting message is set to the current date and time by default."

Technisch gezien kan het dus wel:
- bericht binnenhalen
- nieuw bericht plaatsen maken zonder dat attachment op de client
- client een APPEND laten doen met date-time gelijk aan de Date in het mailtje.

Thunderbird lijkt dat te kunnen. Iksorteer alleen alleen bij Outlook op Order Received en niet op Datum omdat sommige mails in een andere tijdzone zitten dan ik.
Echter, een door Thunderbird aangepast mailtje behoud wel de originele datum maar wordt dus wel via APPEND opnieuw gemaakt waardoor ie dus alsnog bovenin komt te staan.
Maar zolang je niet sortered op Order Received zit je dus goed.
Interessant verhaal, zo kom je wat meer achter de materie te weten. Ik sorteer idd op Received, ik wil wel op tijd blijven sorteren. De andere mogelijkheid is dan op Sent te sorteren, maar ik heb natuurlijk liever Received, zoals je al aangeeft. Ik zal de nieuwe Thunderbird op een tijdelijke map proberen.
Flapietoetoe schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 23:37:
Waarom zou je dit in godsnam willen doen :?
Bijvoorbeeld ruimtebesparing. Als er veel foto's bij een email zijn gestuurd en je hebt deze al op je HD staan, scheelt het ruimte op de server als je ze uit de email haalt.

Maar ik zat te denken, kan ik de emails niet naar een ander account overzetten, ze downloaden via pop3, offline de attachments verwijderen en dan weer uploaden naar mijn IMAP account?

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Topicstarter
Helaas helaas, Thunderbird doet het niet zonder sporen :(

In de email/header staat er nu dit bij:
------=_NextPart_000_00DC_01C51872.FCC192D0
Content-Type: text/x-moz-deleted; name="Deleted: winmail.dat"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Content-Disposition: inline; filename="Deleted:winmail.dat"
X-Mozilla-Altered: AttachmentDeleted; date="Sun Jan 15 14:12:27 2006"

The original MIME headers for this attachment are:
Content-Type: application/ms-tnef;
name="winmail.dat"
Content-Transfer-Encoding: base64
Content-Disposition: attachment;
filename="winmail.dat"

------=_NextPart_000_00DC_01C51872.FCC192D0--
Dus dat is ook geen optie. Wat ik me ook afvraag is waarom ziet Outlook Express de Received datum als de datum van attachment verwijderd, terwijl mijn webmail en thunderbird dat niet zo zien?

Ik heb trouwens last van winmail.dat's die als attachment bij mijn emails zitten en die wil ik graag weg hebben.

Nog een idee :) Als ik nou alle emails download naar mijn HD als .eml via IMAPSize, kan ik ze dan niet handmatig aanpassen m.b.v. een texteditor? Dan kan ik ze daarna weer uploaden via OE.

Dan krijg ik zoiets:
From: ...
To: ...
Subject: ...
Date: Mon, 2 Feb 2004 05:40:12 +0100
Message-ID: ...
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/mixed;
boundary="----=_NextPart_000_00EB_01C51873.0AA3CDA0"
X-Mailer: Microsoft Office Outlook, Build 11.0.5510
Thread-Index: AcPpRqmqNMIDmIeXQq6q3CTZ1SoKFA==
x-originalarrivaltime: 02 Feb 2004 04:40:19.0101 (UTC) FILETIME=[A92124D0:01C3E946]
x-originating-ip: ...
x-originating-email: ...
x-sender: ...
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.2180
X-OlkEid: F5A405204B4FE2F40637F1409AB39792F0B247EF
X-MS-TNEF-Correlator: ...

This is a multi-part message in MIME format.

------=_NextPart_000_00EB_01C51873.0AA3CDA0
Content-Type: text/plain;
charset="iso-8859-1"
Content-Transfer-Encoding: 7bit

Tekst in email

------=_NextPart_000_00EB_01C51873.0AA3CDA0
Content-Type: application/ms-tnef;
name="winmail.dat"
Content-Transfer-Encoding: base64
Content-Disposition: attachment;
filename="winmail.dat"

eJ8+IhYX...etc.

------=_NextPart_000_00EB_01C51873.0AA3CDA0--
Wat zou ik dan allemaal moeten aanpassen? In ieder geval het dikgedrukte verwijderen denk ik, maar nog meer in de header?

[ Voor 66% gewijzigd door Ruzor op 15-01-2006 15:32 ]

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Topicstarter
Het werkt in ieder geval om gewoon vanaf
-----=_NextPart_000_00EB_01C51873.0AA3CDA0
alles te verwijderen, alleen ik vraag me af of
Content-Type: multipart/mixed;
boundary="----=_NextPart_000_00EB_01C51873.0AA3CDA0"
zo in de header mag blijven staan zonder problemen :?

[ Voor 3% gewijzigd door Ruzor op 15-01-2006 20:52 ]

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Topicstarter
Ik ben eruit! _/-\o_

Ik heb een beetje ge-experimenteerd met offline eml, attachment verwijderen en dan weer uploaden en ik snap nu globaal hoe het werkt. Zo leer je nog eens wat B)

Wat ik nu ga doen is met IMAPSize de vervelende winmail.dat's verwijderen (d.m.v. delete attachment) en daarna haal ik (offline, door de .eml op te slaan) de eerste regel in de email weg waarin staat wanneer de attachment verwijderd is (Die OE als ontvangdatum ziet). Dan weer uploaden via OE en klaar is kees.

Het is wel even een karweitje, maar dan ben ik er wel voorgoed vanaf. Iedereen bedankt en vooral smesjz voor de uitleg.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ruzor schreef op zondag 15 januari 2006 @ 22:47:
Ik ben eruit! _/-\o_

Ik heb een beetje ge-experimenteerd met offline eml, attachment verwijderen en dan weer uploaden en ik snap nu globaal hoe het werkt. Zo leer je nog eens wat B)

Wat ik nu ga doen is met IMAPSize de vervelende winmail.dat's verwijderen (d.m.v. delete attachment) en daarna haal ik (offline, door de .eml op te slaan) de eerste regel in de email weg waarin staat wanneer de attachment verwijderd is (Die OE als ontvangdatum ziet). Dan weer uploaden via OE en klaar is kees.

Het is wel even een karweitje, maar dan ben ik er wel voorgoed vanaf. Iedereen bedankt en vooral smesjz voor de uitleg.
Het klinkt omslachtig maar mooi dat het werkt. Wat misschien nog koeler is, als het werkt, is nieuwe mail via bijv. maildrop filteren:
- attachments opslaan in aparte directory op webserver
- link toevoegen in het mailtje naar het attachment om te openen.
- link toevoegen in het mailtje om het attachment te verwijderen van de server.

Met een beetje scriptwerk in Perl moet dat wel lukken via iets als:
http://cpan.uwinnipeg.ca/...ail/Store/Attachment.html

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Topicstarter
smesjz schreef op zondag 15 januari 2006 @ 23:18:
[...]
Het klinkt omslachtig maar mooi dat het werkt. Wat misschien nog koeler is, als het werkt, is nieuwe mail via bijv. maildrop filteren:
- attachments opslaan in aparte directory op webserver
- link toevoegen in het mailtje naar het attachment om te openen.
- link toevoegen in het mailtje om het attachment te verwijderen van de server.

Met een beetje scriptwerk in Perl moet dat wel lukken via iets als:
http://cpan.uwinnipeg.ca/...ail/Store/Attachment.html
Zoveel verstand heb ik er ook weer niet van :P Klinkt wel als een goed systeem though.

Het gaat trouwens om emails die ik al ooit een keer ontvangen heb, op de een of andere manier heeft Outlook er een keer winmail.dat's aan ge-attached (bij een omzetting denk ik) :/ Dus ik hoop (verwacht) niet dat het bij nieuwe email nog voor gaat komen :)

Het is ook handig voor ruimtebesparing, als je de email zelf wel wilt behouden maar de attachment niet.

Pagina: 1