Toon posts:

kabels rounden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
IDE-kabels hebben toch tussen signaalvoerende draden steeds een aardings-draad, of vergis ik mij?
Hierdoor wordt dan overspraak (= storing) tegengegaan. Deze kabel is speciaal hierom zo ontworpen.

Als je overspraak wilt horen: stuur verschillende audiosignalen door gebundelde niet-afgeschermde draden: je hoort dan de verschillende signalen zwak doorklinken in de andere kanalen. Net zoals je vroeger een ander gesprek over je telefoonlijn kon horen doorklinken. Dit lijkt mij funest voor digitale signalen.

Als je nu die draden een voor een los gaat halen en daarna weer bundelen, krijg je dan niet overspraak tussen de signaalvoerende draden?
Als je de IDE-kabel in stukjes van 4 draden splitst en die daarna stapelt, komen de signaaldraden steeds direkt boven elkaar, en krijg je wederom overspraak, nietwaar?
Zijn naar die mogelijke storingen geen onderzoeken gedaan? Heeft niemand van jullie problemen gekregen na het rounden van zijn kabels?
Ik denk dat een compromis is om de IDE-kabel in stukjes van 3 of 5 draden te splitsen: als je die stapelt komt er boven een signaaldraad steeds een aardingsdraad.

Als volgt: x = aarding en o = signaal

IDE-kabel heeft aarding tussen de signaaldraden =
oxoxoxoxoxoxoxoxoxoxox

losse draden hebben soms aangrenzende signaaldraden =
oxoooxoxo
oxoxoooxo
xoxoooxxo
xoooxooxx

4-delig geeft altijd aangrenzende signaaldraden=
oxox
oxox
oxox
oxox

3-delig geeft géén aangrenzende signalen =
oxo
xox
oxo
xox
oxo
xox

5-delig ook niet =
oxoxo
xoxox
oxoxo
xoxox
oxoxo

Dus splits je kabels in drie of vijf draden!
Drie geeft een platte kabel; vijf geeft een meer ronde kabel.

Als IDE-kabel geen afscherming gebruikt kun je dit verhaal negeren. |:(

Verwijderd

Heel mooie uitleg.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

7 en 9 zou dan ook moeten werken.

80/5 is altijd nog een stapel van 16

80/7 een stapel van 12

80/9 een stapel van 9 --> draad van 9x9

Kunnen ze trouwnes niet een kabel maken met om elke data draad een mantel (zoals bij audio). Zal wel $$$ worden.

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Kan je zelf toch maken ?

Wat zilverfolie en krimpkous, en klaar is je afscherming...
(ik neem aan dat je die zilverfolie moet verbinden met de case?)

En anders neem je een paar meter audioverbindingskabel, en snij je die in 40/80 stukken van 30cm...

Verbind de massa met elkaar en de case en knijp er een stekker aan...

En klaar is je Hi-End E-IDE kabeltje ;)

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Verwijderd

Ik heb ze per 1 gedaan en dmv van aantrekstripjes en tape bij elkeer gebonden (mooi rond :)) en ben nog geen problemen tegen gekomen..

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-08 13:31

Tjark

DON'T PANIC

Maar vooral met ATA66/100 kun je performanceverlies lijden door crosstalk (niet erg veel maar net 1-3% oid). Ergens in een review gelezen waar ze testten met platte en geronde kabels.

*insert signature here

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 10:57
een paar dingen: ata33 kabels en lager hebben niet elke keer zo'n extra geaarde draad ertussen. dat hebben alleen ata66/100 kabels.

verder is het geen garantie dat als je de kabels zo stapelt:
xoxox
oxoxo
xoxox
dat er dat automatisch geen problemen optreden met storingen.

met de draadjes per 4 kan het overigens ook :P :
xoxo
oxox
xoxo
oxox
xoxo

veel mensen hebben hun kabels geround, soms ook voor ata66, zonder stroringsproblemen. ik zou het niet doen, omdat ik rounden sowieso nutteloos vind. ik werk de kabels liever netjes weg tegen de zijkant van mn kast. veel netter en beter voor de airflow.

in ieder geval, als je alles extra afschermt met aluminumfolie, zal je geen problemen hebben denk ik

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:57
Hmm , compaq round de kabels zelf al in de
PResario 50XXseries, allemaal udma 33 hdds, en cdroms.. ook geen prob, die doet het met 5 stuks tussen ruimte....

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• Woef
  • Niet online
Op zondag 21 januari 2001 14:28 schreef TjarkVerhoeven het volgende:
Maar vooral met ATA66/100 kun je performanceverlies lijden door crosstalk (niet erg veel maar net 1-3% oid). Ergens in een review gelezen waar ze testten met platte en geronde kabels.
Yep hier:
http://www.rorupc.nl/reviews/roundingtest/

Verwijderd

Topicstarter
Aatos, wat jij schrijft (per 4 bundelen) kan als je de draden per 4 'zigzag' als een harmonica samenvoegt, maar het resultaat is dan bij de stekkers niet fraai: de stroken voegen zich daar niet goed samen. Ik heb het even uitgeprobeerd. :)

Maar IDE33 en 66 heeft dus géén afscherming tussen de (40) signaalkabels? Dan is overspraak daar blijkbaar toch geen probleem.

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

Op zondag 21 januari 2001 14:49 schreef Ruben_Pruim het volgende:

[..]
Yep hier:
http://www.rorupc.nl/reviews/roundingtest/
Nee, niet daar. Ergens anders met meer en verschillende testen.

*insert signature here

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

Maar IDE33 en 66 heeft dus géén afscherming tussen de (40) signaalkabels? Dan is overspraak daar blijkbaar toch geen probleem.
UDMA33 kabels (40 aderig) niet maar UDMA66/100 kabels wel (80 aderig)

*insert signature here

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 10:57
Op zondag 21 januari 2001 16:07 schreef augustus het volgende:
Aatos, wat jij schrijft (per 4 bundelen) kan als je de draden per 4 'zigzag' als een harmonica samenvoegt, maar het resultaat is dan bij de stekkers niet fraai: de stroken voegen zich daar niet goed samen. Ik heb het even uitgeprobeerd. :)

ik heb ook wel es een kabel geround.. maar nu heb ik ze gewoon weer allemaal plat tegen de zijkant.. veel strakker, en geen gezeur met eventuele storing.

maar udma33 heeft geen extra kabels, 66 en 100 wel.

Verwijderd

Ik ging ook gezellig rounden:

preur de kaber (ata33) in mijn dvd ding:

Ging opstarten:

Zag ie mijn brander en mijn dvdspeler en mijn harddisk niet meer.

Ik had ze per twee gedaan. Nog niets bij elkaar gebonden maar gewoon los laten hangen.

Wat was hier aan de hand? toen ik een andere kabel gebruikte deed alles het weer.

• WarPuppy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-08 21:39

WarPuppy

Electronic Technology

Thnx voor de tips, en de research, heb je dit al zelf geprobeerd?

En, voor de luie mensen, op Oc-shop.nl kan je een ATA100 kabeltje die al geround is. Maar leukste is het zelf te doen.

Verwijderd

Rounded ATA-100 IDE cable Bij de OC shop te koop voor 30 piek. Werkt perfect met mijn IBM schijf en is backward compatible met ATA 66.

• Macaco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-03-2022
hallo,weet iemand wat de kenmerken zijn van Crosstalk,overspraak of interreferentie.
Waar uit zich dat in?

Ik speel een mp3 af terwijl ik op het internet ben en ik kap de verbinding af dan hapert het mp3 muziekje eventjes.Is dit ook een vorm van storing door het rounden van IDE kabels?

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op zondag 21 januari 2001 19:20 schreef NEWBIE het volgende:
Ik speel een mp3 af terwijl ik op het internet ben en ik kap de verbinding af dan hapert het mp3 muziekje eventjes.Is dit ook een vorm van storing door het rounden van IDE kabels?
Nee, dit heeft te maken met de traagheid van het systeem an sich...
Bij mij hapert de boel ook als ik iets doe wat nogal veel schrijf/leesbewegingen veroorzaakt.
De koppen van je HDD kunnen niet overal tegelijkertijd zijn...

Ja, het *zou* kunnen, maar lijkt mij onwaarschijnlijk...

PC-Specs

• Macaco
Nee, dit heeft te maken met de traagheid van het systeem an sich...
Ik heb een ide IBM DTLA 307030 7200tpm maar maak geen gebruik van ATA/100 omdat dat gewoonweg niet op mijn mobo zit P2B.Ik gebruik de standaard ide data kabel ik weet eigenlijk niet of dat ATA/33 is :?

Iedergeval presteerd de harddisk niet helemaal hoe het zou moeten en daarbij draai ik met een Pent III 650@650 en is dit wat je bedoelt met de traagheid van het systeem?

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Als je HDD ATA/100 is, en je sluit hem op een 40-aderige kabel aan, dan schakelt de controller terug op ATA/33

Hoeveel intern geheugen heb je?
Heeft je swap-file een vaste grootte ?

Traagheid v/h systeem, heeft te maken met de snelheid van je proc. in combinatie met de performance van je HDD, je geheugen en je OS.
Als je WinME gebruikt op je systeem, en je hebt 64 of zelfs 128 Meg, dan kan het systeem wel es haperen bij HDD-intensieve acties... (aanspreken van verschillende bestanden die her en der over je HDD verspreid staan...).

Probeer eens of het beter gaat als je de boel es goed defragmenteert ?

PC-Specs

• Macaco
Hoeveel intern geheugen heb je?
Heeft je swap-file een vaste grootte ?
128MB intern geheugen
En ik laat WindowsME de instellingen van het virtueelgeheugen zelf beheren.
Ik heb dat al eens eerder geprobeerd een vaste groote aan het swapfile toegekend en had alleen maar ellende Unreal tournament deed steeds vervelend.Dus vandaar blijf ik daar (virtueel geheugen) maar vanaf.

Nou weet ik niet zeker of dat de IBM DTLA 307030 ata/100 of 66 is.

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Ah, je gebruikt WinME ?

Dat heb ik ook gehad, steeds haperingen met het geluid.
Ik hoorde dat dat komt omdat WinME voor soundblaster zijn eigen drivers meeneemt, en die zorgen voor haperingen...
Verder is WinME zelfs met 128 Meg traag als je veel progs tegelijk draait (ook die in systray)...

Als je een SB hebt, installeer dan de drivers van Creative, en niet die bij Winni ingebakken zitten...
Ik weet niet hoe het zit met andere merken, maar misschien werkt het hetzelfde met die...

Ik ben gewoon teruggegaan naar Win98, ietjes minder stabiel, ietjes minder gemak, maar daar valt met 3rd-party software ook veel mee goed te maken...

PC-Specs

Pagina: 1