Toon posts:

pc sneller maken

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
wil mijn pc beduidend sneller laten werken met b.v. rar bestanden
wat zou ik dan moeten aanpassen of moeten instellen?

moederbord Asus A8V Deluxe
prossecor AMD 3500+
geheugen 2x 512mb pc3200 ddr 400

3x WD 250 gb ide drive

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
een kleine verbetering kun je alvast halen door het juiste rar programma te kiezen. ik weet niet welk programma je nu gebruikt, maar bijvoorbeeld 7-zip is bij mij sneller dan winrar (www.7-zip.com geloof ik)

Verwijderd

hmm erg veel informatie geef je niet en je geeft ook niet aan wat je al geprobeerd hebt.
Je zou een RAID 0 configuratie kunnen maken, maar dit is met 3 schijven niet erg veilig.

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 10:00
maak een Raid 0 Array alleen is dat niet zo veilig

edit: dubbelpost

[ Voor 59% gewijzigd door peeter123 op 14-01-2006 17:18 ]

28x 430Wp ZW Deye SUN-12K-SG04LP3-EU | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Kun je misschien iets duidelijker aangeven wat je precies wilt? "Sneller maken met bijvoobeeld rar bestanden" zegt niet echt veel. Gaat het hier om rar bestanden van meerdere GB's dat de snelheid daarvan zo belangrijk is?

public void ik()

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-05 20:32
Volgens mij vreet rarren enkel rauwe processorkracht. Dus dan spreekt je upgrade voor zich..

[ Voor 35% gewijzigd door Pkunk op 14-01-2006 17:21 ]

Hallo met Tim

Verwijderd

Topicstarter
Daantjuh schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 17:17:
Kun je misschien iets duidelijker aangeven wat je precies wilt? "Sneller maken met bijvoobeeld rar bestanden" zegt niet echt veel. Gaat het hier om rar bestanden van meerdere GB's dat de snelheid daarvan zo belangrijk is?
zijn vaak rar bestanden van tussen de 5 a 10 gb
ik dacht ik prik er even wat extra geheugen in en klaar is kees maar dat zal wel niet

• exempt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-12-2023
je kan een raid 5 nemen!

Why should I take life so seriously, I just wanna do what I like to do...!

Verwijderd

Topicstarter
en wat zijn de voordelen van raid eigenlijk??

en hoe moet je zoiets mogelijk maken optie zit wel op mobo zie ik in het boekje staan

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2006 17:23 ]

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 17:21:
en wat zijn de voordelen van raid eigenlijk??

en hoe moet je zoiets mogelijk maken optie zit wel op mobo zie ik in het boekje staan
RAID FAQ

Voor jou is waarschijnlijk de lees/schrijfsnelheid van je harde schijf de beperkende factor. Controleer voor de zekerheid even het processorgebuik tijdens het in/uitpakken van een rar file (in het taakbeheer). Is dit constant 100% dan zou ook een cpu upgrade kunnen helpen. Zo niet, dan kun je inderdaar raid overwegen.

public void ik()

• poepkop
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-04-2021
Raid kan toch niet met IDE schijven?
Raid zorgt ervoor dat je schijven samenwerken, dus je krijgt 7200*2 = 14400 rpm. Nadeel eraan is, is dat als er één schijf brak gaat heb je ook niks meer aan de data op schijf 2.

Maar waarschijnlijk is je cpu het probleem, want mijn 3500+ draait ook op 100% bij winrar. Tenzij je ongecomprimeerde winrar bestanden uitpakt, maar dat zal wel niet?

[ Voor 29% gewijzigd door poepkop op 14-01-2006 17:30 ]

Athlon X8 3,6ghz 15000+ | 4 x 4GB PC 21000 | 2 x 4TB... < das pas patsen :-)

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 22:28

_Ernst_

Mark It Zero!

poepkop schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 17:28:
Raid kan toch niet met IDE schijven?
Raid zorgt ervoor dat je schijven samenwerken, dus je krijgt 7200*2 = 14400 rpm. Nadeel eraan is, is dat als er één schijf brak gaat heb je ook niks meer aan de data op schijf 2.
Iets met klok en klepel enzo ;) RAID FAQ
Maar waarschijnlijk is je cpu het probleem, want mijn 3500+ draait ook op 100% bij winrar. Tenzij je ongecomprimeerde winrar bestanden uitpakt, maar dat zal wel niet?
Dat is de vraag, comprimeerd de topicstarter bestanden, of split hij ze alleen met de compressie op 0?

Als het om het comprimeren gaat> snellere cpu
Als het om het storen gaat> raid0 (of een ander level, zie raid faq) of een snellere schijf (of een combinatie daarvan)

Last.fm

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:11
Als je de laatste nieuwe AMD64 X2 koopt, met 4GB ram geheugen en 2 raptors in RAID zet, zal ie sneller zijn voor RAR's, maar je zal boven de 1000€ zitten.
Als je enigsinds een id kan geven wat je budget is, dan kunnen we je veel beter helpen. Volgens mij kan je best een nieuw moederbord en een nieuwe proc kopen, een AMD op socket 939, eventueel een dualcore als je meerdere rars wilt tegelijkertijd unrarren. Je "oude" RAM kan je dualchannel gebruiken, dus daar moet je niets aan veranderen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-05 15:34

Mentalist

[avdD]

Hee nvangool, op deze manier kunnen we niet veel met je probleem :). Je wilt "RAR bestanden sneller maken". Wat wil je dan? Sterke compressie waardoor je CPU op 100% staat? Wil je tijdens het inpakken nog b.v. gamen en gaat dat traag? Of gebruik je geen compressie en staat je disk constant te ratelen? Wat is je operating system? Welk RAR programma gebruik je?

Allemaal vitale informatie die je niet geeft. Zo kunnen we je dus ook niet helpen. Daarbij heeft dit weinig met de techniek van hardware te maken, maar eerder met software, en zou b.v. een ander RAR programma je ook al kunnen helpen. Doe je vanalles terwijl je aan het RARren bent, dan zou een dualcore CPU je kunnen helpen. Staat je disk constant te ratelen dan kan je aan raid 0 denken.

Misschien is er wel iets mis en staat je HD in PIO mode, dan gaat het ook traag ;).

Echter, met zo weinig informatie kunnen wij het allemaal ook niet weten. Vandaar dat dit topic op slot gaat, je hebt al een hoop informatie gekregen, als je er nog niet uitkomt kan je een nieuw topic openen, afhankelijk van waar het probleem ligt hier of in Opslagmedia & I/O Controllers of Software Algemeen, en geef dan wel meer informatie. Kies dan ook een duidelijkere topictitel waar relevante info instaat : "pc sneller maken" zegt weinig, denk meer aan "RAR bestanden sneller comprimeren" oid :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.