Toon posts:

USB zorgt voor freeze?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

ik heb een probleem waar ik al zo'n 2 dagen mee bezig ben en maar niet kan oplossen! :

Ik heb mijn oude pc van windows 98 naar windows XP geupgrade (met schone install en legale windows!) Nu het volgende. Hij loopt elke keer vast tijdens het opstarten. Ik ben vandaaruit dus gaan kijken wat het probleem was, en heb in safe mode wat drivers uit en aan gezet en ben er toen achter gekomen dat de USB drivers uitzetten (Universal Serial Bus controllers van VIA REV 5 or later) ervoor zorgt dat de pc doorstart. Als de pc eenmaal is opgestart en ik zet deze drivers dan aan, dan kan ik de poorten ook gewoon gebruiken en loopt de pc helemaal niet vast ofzo. Daarna afsluiten en weer opstarten gaat dan weer niet en dan moet je eerst weer in safe mode gaan om ze te disablen.

Bij system devices-> motherboard recources staat ook dat ik geen driver heb geinstalleerd voor mijn moederbord (Chaintech CT-6ATA2).

Nu heb ik ook weer niet zoveel verstand van computers dat dit alles mij gelijk een lichtje laat branden, dus vandaar dat ik het hier even aan jullie kom vragen.

Weet iemand wat het probleem is, hoe dit te verhelpen is en zo ja waar moet ik zoeken......En kan het misschien ook zijn dat mijn USB poorten kapot zijn en dit alles veroorzaken?

Mijn dank is groot!

Mathijs

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Loopt hij ook vast tijdens het opstarten wanneer je geen USB-apparaten ingeplugt hebt? Wat voor USB-apparaten gebruik je trouwens?

Verwijderd

Topicstarter
Hij loopt ook vast zonder apparaten erin. Het gaat echt puur om het feit of ik de drivers aan of uit heb staan bij je device manager in windows.

Apparaten die ik normaal gesproken erop heb zijn een muis en een hub, maar zoals al eerder gezegd heb ik die er nu niet op zitten.

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 16:39:
Hij loopt ook vast zonder apparaten erin. Het gaat echt puur om het feit of ik de drivers aan of uit heb staan bij je device manager in windows.

Apparaten die ik normaal gesproken erop heb zijn een muis en een hub, maar zoals al eerder gezegd heb ik die er nu niet op zitten.
Dat is niet eerder gezegt, want daar staat niks over in je startpost :P

Heb je de VIA Hyperion drivers al geinstalleerd? Zo nee, dan kan je dat eens proberen.
http://www.viaarena.com/Driver/via_hyperionpro_v504a.zip

• exempt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-12-2023
ik heb thuis altijd het probleem dat windows pas naar een poosje opstart door de usb, maar ik heb dan ook een printer en webcam aangesloten.

heb je wel de juiste drivers geinstalleerd? en heb je sp2?

Why should I take life so seriously, I just wanna do what I like to do...!

Verwijderd

Topicstarter
Nee nog geen SP2 omdat ik via mijn USB altijd connect met mijn modem/het internet :S

Ik ga nu even die drivers uit de link proberen....had ze al zien staan maar dacht dat ze niet voor mijn moederbord waren.

Ben zo terug

Verwijderd

Topicstarter
Caponi schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 16:47:
[...]

Dat is niet eerder gezegt, want daar staat niks over in je startpost :P

http://www.viaarena.com/Driver/via_hyperionpro_v504a.zip
Ik bedoelde natuurlijk de regel boven die opmerking ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hyperion driver geinstalleerd, na het restarten probeer ik de USB drivers weer aan te zetten in de device manager, en gelijk freezed windows. Daarna nog een keer opnieuw opgestart en opnieuw geprobeerd, maar zelfde resultaat. Er staat trouwens nog steeds bij moederboard recourses dat er geen drivers zijn geinstalleerd.

Thnx voor de hulp zover! Iemand nog ideeen?

• exempt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-12-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 16:56:
Nee nog geen SP2 omdat ik via mijn USB altijd connect met mijn modem/het internet :S
daarom kan je wel SP2 installeren!

Why should I take life so seriously, I just wanna do what I like to do...!

Verwijderd

Topicstarter
Ben op dit moment bezig om windows helemaal te updaten.....maar toch snap ik je zin niet helemaal? Je bedoelt gewoon SP1 en SP2 als install files downloaden ofzo?

Verwijderd

Klinkt als een benodigde BIOS-update. Je zou voor de stabiliteit voor nu even in je BIOS je USB uit kunnen zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Mhhh ik ben een leek met BIOS updates enzo 8)7 hoe vind ik die en install ik die??

Thnx

Verwijderd

mja,..
http://www.chaintech.com....IOS/model.asp?model=6ATA2

Daar kun je een bios-file downloaden. De nieuwste is uit eind 2000 dus ik denk eerlijk gezegd dat je er niet zoveel aan hebt.

Lees dit ook eens:
http://hardware.mcse.ms/archive70-2005-5-180961.html

En dit:
VIA Apollo Pro 133 motherboards have a “USB Keyboard support” BIOS setting that can interfere with proper power management function if it is enabled — especially with respect to preventing powerdown during attempted shutdown, and also preventing the computer from waking from Stand-by. SOLUTION: Disable it. This was originally reported on the Chaintech 6ATA2, and confirmed on other VIA Apollo Pro 133 boards. (Tips from “Zef,” The Netherlands, & Robert Lin)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info, maar die had ik ook allemaal al gevonden....en de links werken niet (het is al lang geleden gepost), dus veel heb ik er niet aan zo te zien, helaas....

*Nog steeds bezig met windows updaten*

Verwijderd

Topicstarter
ZO de nodig updates gedaan.....maar ben er ondertussen EINDELIJK achter gekomen wat de problemen nu veroorzaken.

De COM1 en COM3 poorten en de COM2 en COM4 hebben een conflict. Wanneer ik de poorten COM3 en COM4 uitzet start mijn windows xp eindelijk compleet door en heb ik geen problemen meer. Waarschijnlijk waren ze in conflict met mijn usb ofzoiets?

Ok tot zover het probleem (voor zover ik dit zelf snap 8)7 ) maar nu nog de oplossing!
Dus jullie meningen hierover? _/-\o_

Kan ik gewoon deze poorten allemaal uitzetten zonder dat het kwaad kan (ik doe eigenlijk alles met USB, ook mijn printer)? Of hebben jullie een andere oplossing ofzo?
Pagina: 1