Timer defect of niet ernstig?

Pagina: 1
Acties:

• Retaliator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 18:02
Ik heb gister een leuk nieuw Asus bordje gehaald voor mijn server alleen nou kom ik het volgende tegen wanneer ik het pctje test:

Ik test de pc altijd met Quicktech pro en nu zegt Quicktech pro mij het volgende:

Timer 0 Passed
Timer 1 Failed
Timer 2 Passed

Ik ben 1 keer een pc tegengekomen waar Timer 2 defect leek maar het prima deed. Ook dit bordje lijkt verder goed te werken. Maar moet ik er nou van uitgaan dat mijn bordje verder goed is of kan dit voor onaangename errors/crashes zorgen?

Het gaat hier om een server en de uptime is dus van belang!

De specs van het systeem zijn:

P4 2.66GHz (FSB: 533)
2x 512MB Twinmos DDR400
Asus P4V800D-X mobo
GeForce 2 MX400
Maxtor 80GB SATA

Mijn vraag is eigenlijk: heeft Quicktech het fout, is het moederbord waarschijnlijk defect of is er waarschijnlijk een andere reden. Een timer die niet goed werkt kan voor deadlocks zorgen en dat moet ik beslist niet hebben.

Wie o wie heeft dit wel eens vaker gezien?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen flauw idee wat Quicktech pro is of wat de timers waar je het over hebt betekenen.

Verzoekje om dat uit te leggen en met name duidelijk te maken waarom dit niet gewoon naar Software Algemeen gemoved moet worden :o

Oslik blyat! Oslik!

• Retaliator
Dit probleem is hardwarematig en niet softwarematig.

Quicktech pro is een tool waarmee je een compeet systeem kan proben.

Je kan precies zien welke hardware onderdelen wel en niet defect zijn of welke een probleem hebben.

Ik ben inmiddels al zover dat ik weet dat timer 1 je ram cycli aanstuurd en dat het ernstige problemen kan veroorzaken of dat je systeem te ver overgeclocked is. Aangezien ik niks overgeclocked heb zou ik het probleem niet moeten krijgen.

Misschien dat iemand al eens eerder timer errors heeft gehad (misschien in Quicktech al dan niet een ander diagnostic programma) en weet wat ik nu het beste kan doen.

Ik zal zo meteen de bios nog eens even resetten omdat ik twijfel aan de PCI latency timer die dit probleem kan veroorzaken. Maar als iemand een suggestie heeft waar zulke problemen weg kunnen komen dan hoor ik dat graag.

[ Voor 1% gewijzigd door Retaliator op 14-01-2006 18:45 . Reden: typo ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zou je Quicktech Pro wat beter kunnen toelichten?

Mijn ervaring is dat softwaretools die onder een OS draaien weinig tot niets over de hardware zelf kunnen zeggen, alleen over de API die het OS ze biedt. Daarom dat al die topics over 'vreemde' meldingen in SiSoft Sandra of Lavalys Everest zo zinloos zijn. Memtest is stand-alone, dus kan het wel iets zeggen, maar puur over een enkele aspect.

Heb je memtest hier al op geprobeerd?
Is Quicktech pro stand-alone of draait het onder een OS?
Kun je wat uit de documentatie quoten over wat de timer test exact doet?

Oslik blyat! Oslik!

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

dion_b schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 22:52:
Kun je wat uit de documentatie quoten over wat de timer test exact doet?
Volgens mij leest dat programma gewoon de PIT-counters uit. Dat zou het wel logisch maken aangezien 'RAM refresh' timer 1 is. Timer 0 is de system counter en timer 2 is iets met de speaker.
Maar volgens mij moet dat standaard gewoon allemaal goed staan. BIOS-reset is misschien een mogelijkheid om het alsnog goed te krijgen. Daarnaast, als je er verder geen last van hebt en Memtest86 geeft verder geen problemen na een paar passes, zie ik geen reden om aan te nemen dat het fout zit. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Retaliator
Quicktech Pro is een standalone test progje. Vrij veel gebruikt in de troubleshoot branche. (denk aan een technische dienst van een ICT bedrijf)

Hier een document over Quicktech Pro:

www.pctestpro.com/support/QTP2000.pdf

Ik zal memtest er eens overheen halen en kijken wat ik dan krijg.

• Retaliator
Memtest gaf geen problemen en Windows 2003 Server evenmin. Ik mag dus aannemen dat er niks mis is met mijn mobo. Ik krijg binnenkort als het goed is een proc met een 800MHz FSB en deze zal waarschijnlijk geen probs geven. Ik heb namelijk al iets gelezen over timer errors die kunnen optreden op het moment dat je met verschillende bussnelheden werkt. Desalniettemin blijf ik toch goed doortesten totdat hij een keer echt op zijn bek gaat en ik hem RMA kan sturen aan de vrienden van Asus.

Prob wat ik op dit moment waarschijnlijk heb: 533 FSB proc, 400MHz DDR dual channel (dus 800MHz maar door proc verlaagd tot 666MHz) en mobo dat het liefst op 800MHz draaid.

Je voelt hem dus al aankomen... Bottleneck: proc... Solution: Prescott proc. (die ik hopelijk deze week krijg door een ruil)

Heb het probleem dus eigenlijk al opgelost en daarom zou hij eventueel op slot mogen... Mits iemand nog een inbreng heeft waar vele mensen mee geholpen kunnen worden omtrend dit topic.
Pagina: 1