wanneer beste signaal voor de adsl modem?

Pagina: 1
Acties:

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik heb vandaag mijn adsl modem binnengekregen vraag mij alleen af wat ik het beste kan doen voor zo'n sterk mogelijk signaal.
manier 1 geeft mij de voorkeur omdat ik dan al mijn netwerkapperatuur bij elkaar heb staan op de 1e verdieping.

1. De lijn die binnenkomt in de meterkast de splitter opzetten, dan op de telefoonaansluiting op de splitter het kabeltje die naar de kamer gaat aansluiten, en dan op de splitter-modemaansluiting een behoorlijk eind kabel aansluiten die naar boven gaat, daar dan uiteraard de modem weer op. vanaf de splitter naar de modem zal dan zo'n 10 meter zijn.

2. De lijn in de meterkast zo laten wat het is, dan in de kamer de splitter plaatsen en de modem, utp naar boven. (afstand tussen splitter en modem is dan dus erg kort, afstand utp maar 5 meter ongeveer).

manier 1 leek mij wel makkelijk er loopt namelijk al een behoorlijk eind draad met 4 aders naar boven toe vanuit de meterkast, van een oude extra analoge lijn.
ook een voordeel van de modem boven zou zijn dat ik de netwerpoorten en apperatuur bij elkaar heb en zo de multi modem/router beter kan benutten.

3. eventuele mogelijkheid is ook nog, splitter in de woonkamer, direct naar boven een stukje analoge lijn naar de modem. (zo'n 5 meter heb je dan tussen de modem en de splitter)

wat kan ik het beste doen?

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:26

Bergie

Lekker belangrijk...

Ik denk dat het weinig uit zal maken welke manier je gebruikt. 10 meter kabel zal normaal gesproken niet zo veel storing of signaalverlies opleveren dat je verbinding er onder te leiden heeft gok ik.

Yamaha MT-09

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
voor de beste kwaliteit moet je de splitter in de meterkast zetten, en 1 meter kabel ertussen en dan je modem.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:17

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik zou gewoon voor mogelijkheid 1 gaan, zeker omdat je de kabels al hebt liggen. Ik weet zelfs van iemand die de splitter dus op een soortgelijke locatie heeft en alles achter de splitter over zo'n tien meter netjes over de vier aders van één telefoonkabel laat lopen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Nou...
1. De lijn die binnenkomt in de meterkast de splitter opzetten, dan op de telefoonaansluiting op de splitter het kabeltje die naar de kamer gaat aansluiten, en dan op de splitter-modemaansluiting een behoorlijk eind kabel aansluiten die naar boven gaat, daar dan uiteraard de modem weer op. vanaf de splitter naar de modem zal dan zo'n 10 meter zijn.
De afstand van de kabel die naar het modem gaat mag volgens KPN maximaal 12meter zijn. Ikzelf heb ooit eens tijdelijk 16meter gehad, maakt geen verschil. Ook ik had de splitter in de meterkast.
2. De lijn in de meterkast zo laten wat het is, dan in de kamer de splitter plaatsen en de modem, utp naar boven. (afstand tussen splitter en modem is dan dus erg kort, afstand utp maar 5 meter ongeveer).
Je zet hier het modem in de kamer, de afstand is dan 5meter. Tig UTP kabels na boven. Heb ik dit correct begrepen? Zo ja, niet doen, teveel werk ;)
manier 1 leek mij wel makkelijk er loopt namelijk al een behoorlijk eind draad met 4 aders naar boven toe vanuit de meterkast, van een oude extra analoge lijn. ook een voordeel van de modem boven zou zijn dat ik de netwerpoorten en apperatuur bij elkaar heb en zo de multi modem/router beter kan benutten.
Je hebt maar 2 aders nodig. Tuurlijk is manier 1 het gemakkelijkste. Als de kabel van een beetje goede kwaliteit is gaat manier 1 goed lukken. Je hebt de kabels al liggen, dus gewoon proberen.
3. eventuele mogelijkheid is ook nog, splitter in de woonkamer, direct naar boven een stukje analoge lijn naar de modem. (zo'n 5 meter heb je dan tussen de modem en de splitter).
Dit is een beetje onzinnig. Je gaat alleen de splitter verplaatsen.
wat kan ik het beste doen?
Manier 1.

EDIT:
Je kunt later de kwaliteit gemakkelijk. Het op manier 1 aansluiten (kabels liggen er toch al) en een speedtest uitvoeren. Daarna zet je het modem eventjes beneden in de meterkast. Een UTP kabel ,over de trap, naar de pc. Daarna een speedtest uitvoeren.

Hier maakte het helemaal geen verschil. Dus had ik die 16meter er gewoon tussen gelaten. Nu heb ik IPB en heb ik nieuwe kabels getrokken. Nu heb ik er een kleinere afstand tussen, maar dat terzijde

[ Voor 18% gewijzigd door Edmund op 14-01-2006 14:53 ]

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Edmund schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 14:42:
Nou...
[...]
De afstand van de kabel die naar het modem gaat mag volgens KPN maximaal 12meter zijn. Ikzelf heb ooit eens tijdelijk 16meter gehad, maakt geen verschil. Ook ik had de splitter in de meterkast.
[...]
Je zet hier het modem in de kamer, de afstand is dan 5meter. Tig UTP kabels na boven. Heb ik dit correct begrepen? Zo ja, niet doen, teveel werk ;)
[...]
Je hebt maar 2 aders nodig. Tuurlijk is manier 1 het gemakkelijkste. Als de kabel van een beetje goede kwaliteit is gaat manier 1 goed lukken.
[...]
Dit is een beetje onzinnig. Je gaat alleen de splitter verplaatsen. Als ik het zo hoor kun je de splitter het beste in de meterkast zetten. Ik zou voor manier 1 gaan.
ok thnx duidelijk :p ik ga voor manier 1, nee bij optie 2 had ik zelfs het stukkie utp van mijn kabelmodem naar de router boven kunnen laten liggen, want dat gaat vanaf de kamer direct omhoog zeg maar.
maargoed ik doe optie 1 :D

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Precies, het kan zijn dat dat problemen oplevert, maar het hoeft niet. Als je problemen met je dsl signaal of snelheid hebt, dan moet je het allemaal zo kort mogelijk aan gaan sluiten.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb ook manier 1 gedaan, splitter bij het isra-punt en dan iets van 10m kabel naar het modem, zodat ik alles bij elkaar heb staan en natuurlijk het modem in zicht i.v.m. eventuele storing e.d.
De snelheid had er niet onder te lijden, ik heb m'n pc bij het isra-punt gezet en toen gemeten hoe snel ie ging ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-02 18:07

BHQ

-als- het kan je modem in de meterkast (dan zit er hooguit 40cm tussen ofzo) :)

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Yapser schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 17:50:
-als- het kan je modem in de meterkast (dan zit er hooguit 40cm tussen ofzo) :)
Waarom? Bij mij maakte het in de snelheid en stabielheid niets uit.
En zo te horen bij Speedy-Andre ook niet.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-02 18:07

BHQ

Uitvallen van de verbinding of lagere snelheid duiden anders altijd daarop.
Pagina: 1