Toon posts:

nt hd formateren in xp

Pagina: 1
Acties:
  • 503 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wou mijn hd die onder nt heeft gedraait, in mijn xp zetten maar die herkent hij niet. Mobo herkent de hd wel.
Ik heb al in fdisk geprobeerd maar die heeft geen toegang (tenminste daar komt het op neer), ook wel logies want nt is beveiligt. Nu zoek ik een prog. die daar wel in komt, en de hd formateert.

niet noodzakelijk maar voor de zekerheid, het is een maxtor diamondmax plus 8 40gb

alvast bedankt,

gr maarten

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:51

Oceria

I've been in between....

Dat XP de schijf niet herkent kan alleen komen doordat het file system geen FAT 16/32 of NTFS is, of omdat de schijf kapot is.

Controleer of de schijf wel correct door het BIOS herkend wordt.
Controleer de juiste jumper settings en bekabeling.
Controleer het FS (hoewel fdisk ook zou FAT 12 aan moeten kunnen).
Formatteer de schijf naar FAT16 met een linux bootdisk (gebruik diskdruide).

Voor een directer antwoord zou meer informatie wel handig zijn:
In wat voor een systeem heeft het gedraaid?
Welk FS werd gebruikt?
Welk NT versie?

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Verwijderd

Topicstarter
Oceria schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 14:03:
Dat XP de schijf niet herkent kan alleen komen doordat het file system geen FAT 16/32 of NTFS is, of omdat de schijf kapot is.

Controleer of de schijf wel correct door het BIOS herkend wordt.
Controleer de juiste jumper settings en bekabeling.
Controleer het FS (hoewel fdisk ook zou FAT 12 aan moeten kunnen).
Formatteer de schijf naar FAT16 met een linux bootdisk (gebruik diskdruide).

Voor een directer antwoord zou meer informatie wel handig zijn:
In wat voor een systeem heeft het gedraaid?
Welk FS werd gebruikt?
Welk NT versie?
de bios zegt hdd slave error maar herkent hem wel (weet dat het een maxtor is...)hij is ook als slave gejumpert
Ik heb helaas geen linux machiene tot mijn beschikking...

geen idee welk fs het is 8)7
en het was nt 4

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2006 15:23 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:57
Het kan ook zijn dat het een dynamische schijf was. Staat de schijf niet in schijfbeheer in configuratiescherm -> systeembeheer -> computerbeheer -> opslag/schijfbeheer?

[ Voor 20% gewijzigd door The__Virus op 14-01-2006 14:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 14:40:
Het kan ook zijn dat het een dynamische schijf was. Staat de schijf niet in schijfbeheer in configuratiescherm -> systeembeheer -> schijfbeheer?
nee helaas...

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:57
Ik zie net dat je BIOS dus al een error geeft? Dan is de schijf waarschijnlijk niet goed meer, je zult het probleem ergens anders moeten zoeken. Probeer eens wat met de jumpers te spelen, door hem bijv. op Cable Select te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 14:46:
Ik zie net dat je BIOS dus al een error geeft? Dan is de schijf waarschijnlijk niet goed meer, je zult het probleem ergens anders moeten zoeken. Probeer eens wat met de jumpers te spelen, door hem bijv. op Cable Select te zetten.
heb ik ook allemaal al gedaan.
volgens mij is de hd nog wel goed, tenminste ik heb hem er werkend uitgehaalt en verder geen gekke dingen ermee gedaan...

Verwijderd

Topicstarter
Als ik nu de hd bij een grote magneet hou, zal die dan ook "leeg" zijn... :) zodat ik hem opnieuw kan partisioneren of kan hij dan gelijk de prullenbak in

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik denk dat laatste 8)7

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Wat gebeurt er als je hem als master aansluit op je primaire dan wel secondaire IDE poort?
Als het bios de schijf dan wel zonder error herkent kun je alsnog gaan formatteren. Evt via de WinXP setup CD dan wel een knoppix CD.

Edit: een vraag behoort een vraagteken te bevatten :)

[ Voor 15% gewijzigd door JvW op 14-01-2006 19:01 ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Verwijderd

Topicstarter
ik zit nu in knoppix, welk programma kan ik gebruiken om te formateren. Knoppix herkend de hd wel en vind hem goed met 0 partities

dus onder knoppix ziet hij hem wel, maar als ik xp probeer te instaleren met die hd als master zegt xp dat er geen vaste schijven zijn en de setup niet door kan gaan...( ja hehe)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2006 21:10 ]

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:51

Oceria

I've been in between....

Windows neemt de gegevens van je schijf via het BIOS over. Zorg dus eerst dat je schijf goed wordt herkend in het BIOS. Zet de jumper correct voor slave (of master) en laat je bios opnieuw naar harde schijven zoeken. (Je kunt ook Cable Select proberen, maar dat gaat niet altijd goed.)
Pas dan wordt hij door Windows herkend en kun je verder werken. Controleer als dat allemaal niet werkt of de schijf nog wel goed herkend wordt in een ander systeem. (heb je overigens het meest recente BIOS voor je moederboard?)
Met Knoppix kun je fdisk of disk druide gebruiken: gewoon een terminal openen als root en "fdisk --help" intypen. Denk er wel aan dat je harde schijf correct herkend moet worden door het BIOS om verder in Windows te kunnen werken (zie boven)!

De harde schijf tegen een magneet houden zorgt niet voor partitionering, maar voor data corruptie. De kans dat je hem dan nog kunt gebruiken wordt m.i. alleen maar kleiner.

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:15
De HDD tegen een kleine magneet houden heeft waarschijnlijk geen effect want ze zijn bijzonder geod afgeschermd (maar ga het niet proberen, want dat is natuurlijk geen garantie).

Als je een magneet die sterk genoeg erbij kan bewegen (beweging is nodig) dan raakt je HDD inderdaag leeg. Jammergenoeg wis je dan ook de positioneerings info die de fabrikant erop heeft gezet en zal je HDD echt helemaal niets meer doen. En je loopt ook het risico de magnetische laag permanent te beschadigen.

Oftewel: Ja, je kan je schijf (sort of) leegmaken met een erg sterke magneet, maar er zal daarna nooit meer data op gaan.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Pagina: 1