Toon posts:

Voltage 3.3V stijgt langzaam naar 3.8V

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een systeem van een kennis. Zij heeft het probleem dat de PC na een dag aanstaan spontaan uitgaat (meestal de kroeg ;) ). Daarna is het systeem een halve dag lang niet meer op te starten.

Ik heb het systeem vanacht laten stresstesten. Vanochtend draaide het systeem nog wel maar was de +3.3V gestegen naar 3.825V. Ik zag in het opstartproblemen-topic dat de tollerantie +/- 4% was, maar niet waar het dan aan ligt. Met de search vond kon ik hier niets over vinden, alleen dat de 12V en de 5V lijn het belangrijkst is.

Mijn vraag: ik vermoed dat het aan de voeding ligt, maar het zou ook het mobo kunnen zijn (?). Wie weet het.

Systeem:
AMD 2400XP @ 2000ghz
512MB
Video 5200FX Club 3d
A-Open voeding 300W
5 en 12 Volt liggen binnen de tolleranties

Verwijderd

Persoonlijk denk ik dat het aan de voeding ligt. Want als het mobo ineens 3.8V ipv 3.3 vraagt zal een voeding dit niet leveren. Omgekeerd, dat de voeding 3.8 levert in plaats van 3.3 verklaart wel waarom het systeem ineens anderhalve dag niet beschikbaar meer is.
Normaal gezien zit er in elk mobo een zekering die beschermt tegen overspanningen vanuit de voeding. Als deze zekering springt dan kan het inderdaad een hele tijd duren voor het mobo weer "beschikbaar" is.

Ik raad aan eerst eens met een andere voeding te proberen alvorens verder te zoeken naar mogelijke oorzaken...

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Het kan ook gewoon foute uitmeting zijn natuurlijk. Het beste is om even met de multimeter de boel na te meten, maar ik zou niet weten hoe en waar. 3.3V wordt eigenlijk amper gebruikt en als er voedingsproblemen zijn, hebben die vaak met de andere lijnen te maken. De 3.3V is lang niet meer zo belangrijk.

Verwijderd

Topicstarter
Multimeter heb ik helaas niet, dus ik ga wel ff een andere voeding proberen en dan lekker stress testen. Bedankt!