Webresolutie (72) naar afdrukresolutie (300)?PS nr Ilustr.?

Pagina: 1
Acties:
  • 318 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FirecrackerBE
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-04 16:40
Hoi,

Ik heb onlangs een webdesign gemaakt voor een bedrijf. Nu vragen ze echter dringend ook een folder (deadline is maandagmorgen!!!!).
Probleem: de graphics die ik maakte voor het web zijn natuurlijk gemaakt aan een webresolutie: 72 pixels/inch.
Voor afdrukken bij de drukker moet dit echter 300 zijn (dacht ik toch). Hoe kan ik best te werk gaan? Ik heb geen ervaring met werken voor afdrukken. Kan ik mijn origineel gemaakte afbeeldingen gebruiken? Of moet ik ze bijvoorbeeld eerst verkleinen tot een bepaald percentage?

Originele graphics gemaakt in Photoshop CS. Omzetting naar Illustrator CS.

Dringend advies gevraagd. :X

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

• Matias
  • Niet online
300 DPI is +/- 4 keer zoveel punten/pixels als 72DPI. Afbeeldingen op 72DPI zijn dus nagenoeg niet groot genoeg om scherp af te drukken op 300DPI. Je zal hiervan grotere varianten moeten zoeken of de afbeeldingen opblazen naar een willekeurige grootte op 300DPI, t ziet er alleen niet uit.
Als je graphics gemaakt hebt in photoshop zijn deze 9 van de 10 keer na te maken in illustrator. Je kan het beste gebruik maken van InDesign om de folder samen te stellen.

Overgens begrijp ik niet waarom je toezegt op het maken van een folder zonder te weten wat DPI is en zonder eerst even met de drukker te bellen over welk en wat voor formaat ze graag zouden zien.

• FirecrackerBE
Heb ik gezegd dat ik niet weet wat DPI is?
Ik weet alleen niet of er geen "trucjes" bestaan om dit te corrigeren, snap je? Ik heb bijvoorbeeld zelf een aantal tekeningen gemaakt in Photoshop, misschien dat ik die eventueel nog had kunnen aanpassen.

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

• Wietse
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-10-2025

Wietse

¯¯¯¯¯

Firecracker schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 12:42:
Ik weet alleen niet of er geen "trucjes" bestaan om dit te corrigeren, snap je? Ik heb bijvoorbeeld zelf een aantal tekeningen gemaakt in Photoshop, misschien dat ik die eventueel nog had kunnen aanpassen.
Hij wil alleen maar helpen hoor :O

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-03 11:25

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

matiasjansen schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 12:04:
300 DPI is +/- 4 keer zoveel punten/pixels als 72DPI
dat is een misvatting. Cameraverkopers maken daar gretig gebruik van:

300 dpi = (ongeveer) 17x zoveel pixels (300x300 ipv 72x72)

bij een digitale camera betekent dat dus dat een 7mp foto niet 2x zo groot is als een 3mp (in oppervlakte wel natuurlijk, maar mensen gaan vaak uit van de breedte)

• FirecrackerBE
ZeTt schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 12:44:
[...]

Hij wil alleen maar helpen hoor :O
Weet ik wel, was ook helemaal niet vijandig bedoeld hoor. :)

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Firecracker schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 12:42:
In Photoshop: alle dingetjes op gaan meten. Dan in Illustrator een document maken dat precies zo groot is (werk je in PS met pixels, dan kun je dat 1 op 1 overzetten naar points in Illustrator), in je preferences het grid net zo instellen als in Photoshop, en zoveel overtrekken wat je kan. Als het in een folder komt worden er ook gewoon vaak screenshots gebruikt; dan is het Image > Size en dan rescalen met Nearest Neighbour i.p.v. Bicubic om de wazige randjes te voorkomen. Tenzij natuurlijk het nieuwe site-ontwerp gelijk de huisstijl gaat bepalen...

Ik zat eens met eenzelfde probleem; ik had het design in PS gemaakt, had er een jpg van gebakken, die aan de opdrachtgever gegeven, en vervolgens was ik de originele PSD kwijt... het is gewoon even hard werk, maar het loont als je genoeg van Illustrator begrijpt. Sterker nog, site-ontwerpen gelijk in Illustrator maken werkt ook behoorlijk goed :).

[ Voor 9% gewijzigd door Yoozer op 14-01-2006 12:51 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• Matias
  • Niet online
Yoozer schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 12:50:
[...]

Blaat.. Sterker nog, site-ontwerpen gelijk in Illustrator maken werkt ook behoorlijk goed :).
Eens! :)

• FirecrackerBE
Om eerlijk te zijn ken ik van Illustrator bitter weinig. Misschien kan ik het beter in Photoshop zelf maken, maar dan op 300 dpi? :? En dan alles opnieuw doen?
Hoe zit dat eigenlijk met foto's?

[ Voor 22% gewijzigd door FirecrackerBE op 14-01-2006 14:43 ]

Verwijderd

Een afbeelding in 72dpi, 300dpi, het zegt eigenlijk niets over de kwaliteit van het gebruikte materiaal. Als je (in bijvoorbeeld Photoshop) de resolutie verandert van 72dpi naar 300dpi zónder te resamplen, verandert er helemaal niets aan de afbeelding, behalve dat er ergens een getalletje wordt veranderd. Er treedt geen kwaliteitsverlies op.

De grootte in pixels is het enige wat van belang is. Als je een foto hebt van 1200 pixels, dan is dat bij het drukken op 300dpi dus iets meer dan 10cm (4"). Kortom, als je weet hoe groot de afbeeldingen moeten worden, en je weet op welke resolutie er wordt gedrukt, dan weet je ook hoe groot het bronmateriaal moet zijn. Dat is een simpel rekensommetje.

Als je je bronmateriaal op ware grootte in een website verwerkt, dan gaat het je nooit lukken om het een beetje groot op drukwerk te gebruiken. Dan loop je vanzelf tegen die factor 4 aan. Als je van tevoren weet dat je materiaal nodig hebt voor een website én voor een folder, dan weet je dat je al het materiaal voor de website minstens 4 keer zo klein moet maken, wil je drukwerk kunnen afleveren van ongeveer hetzelfde formaat als het beeldscherm.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Firecracker schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 14:42:
Misschien kan ik het beter in Photoshop zelf maken, maar dan op 300 dpi?
Is het nou een screenshot voor de folder of moet het echt ergens anders voor gebruikt worden? Of is het de interface van de website die terug moet komen als een soort thema in de folder?
Hoe zit dat eigenlijk met foto's?
Tja, als je die al zo klein hebt gemaakt is er natuurlijk weinig meer aan te redden...

offtopic:
anders, mik eens even een mailtje naar me toe, misschien kan ik wat tips geven.

[ Voor 21% gewijzigd door Yoozer op 14-01-2006 15:43 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• FirecrackerBE
Wel, uiteindelijk heb ik alles opnieuw gemaakt voor de folder. Godzijdank voor layerstyles, zo kon ik telkens de stijl kopiëren. Dat was op zijn minst toch wel een stukje minder werk.
Gelukkig waren de stock foto's groot genoeg om ze toch te kunnen gebruiken (Deviantart rules ).
"Resampling" uitzetten is me heel goed van pas gekomen.
Allemaal erg bedankt voor het advies!

Pagina: 1