Welke gamecontroller voor FPS games?

Pagina: 1
Acties:
  • 364 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stairman
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-02 10:21
--------------------------------------------------------------------------------
Als je veel gamed, is een standaard (al dan niet luxe) toetsenbord natuurlijk een goede gamecontroler.

Maar er zijn diverse andere apparaten op de markt, die speciaal voor games zijn gemaakt. En dan bedoel ik niet gamepads of joysticks, maar WASD vervangers.

Ik noem als voorbeeld:

de Z-board http://www.zboard.nl/

de cyber snipa gamepad http://www.cybersnipa.com/

de belkin nostromo speedpad n52 http://catalog.belkin.com...E%2E%2EingTools%2Fct_Id>#

de Saitek Pro Gamer Command Unit http://www.saitek.com/uk/prod/progamer.htm

De z-board is vrij duur, heeft geen verlichting, en je zit steeds te hannesen met verwisselen van keyboards (de andere zet je naast je gewone keyboard) maar heeft als voordeel dat je dus maar 1 apparaat nodig hebt.

De Saitek en de Belkin hebben als voordeel dat ze programmeerbaar zijn. Nadeel is dat ze weer minder toetsen hebben als de cyber snipa. Maar die is weer nier programeerbaar.
Maar misschien is de cyber snipa daardoor wel weer gemakkelijker in het gebruik.

De Belkin heeft geen verlichting, wat op duistere LAN parties toch wel erg handig is. Maar je kunt natuurlijk ook een usb lampje erbij zetten.

Ik zit er dus aan te denken om zo'n apparaat te kopen, maar ik kan moeilijk een keuze maken. Vandaar mijn vraag: wat is jullie ervaring met deze (of andere vergelijkbare) apparaten, m.b.t. gebruik, programmering, duurzaamheid, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door stairman op 14-01-2006 10:35 ]

Very funny Scotty, now beam up my clothes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 15:02

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Dit word een makkelijk antwoord.
Goed keyboard + muis.
Al die onzin die tegenwoordig uitgebracht word is niks beter.

Wat meer een antwoord op je vraag: Er zijn van elk apparaat wel reviews te vinden. Zoek hier ook even naar met o.a. google. Zover ik me kan herinneren is zo'n produkt nog nooit echt goed beoordeeld. (althans in reviews door mensen die zelf ook veel of zelfs op hoog niveau gamen)

Waarom vind je verlichting trouwens zo belangrijk? Wie kijkt er nou naar zijn keyboard tijdens het gamen..? Het beetje licht dat je nodig hebt komt ook wel van j scherm af.

[ Voor 78% gewijzigd door Max|Burn op 14-01-2006 11:03 ]

ma ma ma ma ma macron one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stairman
Ik heb op reviews gezocht voor al deze apparaten, en gevonden, maar het probleem is dat bijna alle reviews positief zijn. Slechts een enkele laat een kritische noot horen.
Dus het is moeilijk hierop een keuze te baseren.

Vandaar mijn vraag aan mede tweakers wat hun ervaringen met deze apparaten zijn.

m.b.t. verlichting: ik heb een backlit verlicht toetsebord van revoltec, en dat is toch wel erg handig tijdens LAN parties. Het grootste probleem van dat ding is echter dat de "W" toets in vergelijking met andere toetsenborden iets te ver naar links zit. Hierdoor krijg ik bij lange gamesessies last van mijn hand en arm.
Vandaar dus ook mijn zoektocht naar een WASD vervanger.

@Maxburn: Heb jij dergelijke apparaten wel eens uitgeprobeerd? m.a.w. hoe kom jij aan je mening dat die onzin die tegenwoordig wordt uitgebracht niks beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Naja de mening is eerder gebaseerd op die van mede-gamers die het wel eens geprobeerd hebben. Toen ik nog wel veel FPS speelde online, in clanverband, eurocups, etc was niemand (van degenen die het dus probeerden) te spreken over dit soort spullen. Ik moet eerlijk zeggen dat dat nu misschien anders is en ik misschien niet goed genoeg weet hoe de stand van zaken nu is. Ik volg je topic dus graag en hoop dat er (top) gamers zijn die met het nieuwe spul gespeeld hebben en hun ervaringen kunnen delen :)

Ondertussen zoek ik even naar reviews. Wat me wel opvalt (en dat was vroeger ook zo) is dat er vooral gemeld word dat het zeer lekker speeld voor RTS games en wat minder voor FPS.

edit:
Ik denk dat een probleem ook is dat een review erg afhangt van de reviewer met dit soort dingen. Ben jij bijvoorbeeld een goede/semi-pro/pro als gamer dan kan je je afvragen of een review van een casual gamer wel voor jou een goede review is. In ieder geval valt me heel erg op: Meeste reviews komt uit: Goed voor RPG/RTS, minder goed maar ook "wel goed" voor FPS. Ik kan me dus voorstellen dat dit moeilijk kiezen is..

Kijkend naar de verschillende opties die je noemt dan lijkt de cyber snipa de enige die verschil kan uitmaken qua manier van gamen. De anderen houden toch aardig aan het keyboard idee vast (alleen ergonomisch beter). Alleen de cyber snipa heeft weer weinig buttons/programmeerbare buttons..hangt dus ook van de game af. Puur op reviews afgaande lijkt de cyber me de enige waar echt nagedacht is over hoe een gamer nu eigenlijk speelt.

[ Voor 69% gewijzigd door Max|Burn op 14-01-2006 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-09 11:36

Steffy

Ayreonaut

:X Ik dacht dat het om een Controler ging maar iedereen weet wel natuurlijk dat FPS net als RTS en RPG op een controler niet spelen.

Ik zelf zit ook al tijden met deze vraag maar ben er nog niet uit, heb wel eens voor de speciale TB gekeken maar de prijs heeft mij er van weerhouden om er 1 te kopen, ik heb nu een gratis Dell TB wat ik ooit eens aangeboden kreeg.

Ik hou het zelf hier denk ik eerst maar bij, wat ik me wel afvraag is of programmas als Autocad hier ook meer werken. Je kunt ze instellen natuurlijk maar of het gebruik gemak hier door verbeterd zou ik graag willen weten. Lijkt me ideaal om al mijn standaard functies binnen handbereik te hebben zonder eerst met CRL en ALT combinaties in te moeten typen

[ Voor 11% gewijzigd door Steffy op 14-01-2006 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stairman
Sommige van de programmeerbare controlers worden idd wel gebruikt voor CAD programmatuur.

Ik heb zelf ooit eens een thrustmaster tactical board gekocht voor een CAD tekenaar. Dit ding was ook uitgebreid te programmeren, en hij was er zeer tevreden over.

@maxburn: De cyber snipa was eigenlijk ook mijn eerste keus, want: verlichting, ergonomisch, veel toetsen. Grootste nadeel t.o.v. de anderen is dattie dus niet te programmeren is. Je moet gewoon in iedere game je toetsmappings aanpassen. Waarbij wel gezegd moet worden dat de meeste toetsen standaard al goed staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
voor games vind ik mijn Microsoft Natural toetsenbord erg fijn. Ding kost maar 25 euro en je kan er ook nog heerlijk mee typen. In-game kan ik ook de toetsen programmeren...

Voor type- en gamewerk ieg een goed ergonomisch toetsenbord lijkt me vrijwel gelijkwaardig of beter dan zo'n controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlideR NL
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 15:23
Maar wat bedoel je met:

Niet programmeerbaar?

Kan je dan niet in-game zelf bij settings je toetsen indrukken voor wat jij wilt.
Of bedoel je niet programmeerbaar dat niet vooraf in kunt stellen wat iedere knop doet voordat je het spel voor het eerst opstart, ofzoiets.

Ik snap dat niet helemaal.
Alvast bedankt voor diegene met uitleg over mijn (mischien nog al vage) vraag.

SlideR NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Daar komen de Muis/toetsenbord a.k.a. Jehova getuigen weer :)

Alleen mensen zonder geduld, en misschien een mindere motoriek kunnen geen FPS spelen op een controller :+

FPS games spellen prima op een goede controller. Ik speel Doom3 sneller op mijn Xbox dan op mijn Computer met Muis/toetsenbord. Halo 2 en Counterstrike zijn ook PRIMA met controller. Probeer de nieuwe 360 controller eens, prima mee te spelen. De "oude" S controller van de Xbox 1 en de controller van de PS2 zijn ook in iets mindere mate geschikt.

Probeer het eens een half uurtje, je bent snel gewend :)

Voor de PC is de 360 controller ook te krijgen. Niet duur, en speelt heerlijk.

RTS games zijn niet echt controller vriendelijk, daar heb je teveel toetsen nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door PWM op 14-01-2006 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PWM schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 19:18:
Daar komen de Muis/toetsenbord a.k.a. Jehova getuigen weer :)

Alleen mensen zonder geduld, en misschien een mindere motoriek kunnen geen FPS spelen op een controller :+

FPS games spellen prima op een goede controller. Ik speel Doom3 sneller op mijn Xbox dan op mijn Computer met Muis/toetsenbord. Halo 2 en Counterstrike zijn ook PRIMA met controller. Probeer de nieuwe 360 controller eens, prima mee te spelen. De "oude" S controller van de Xbox 1 en de controller van de PS2 zijn ook in iets mindere mate geschikt.

Probeer het eens een half uurtje, je bent snel gewend :)

Voor de PC is de 360 controller ook te krijgen. Niet duur, en speelt heerlijk.

RTS games zijn niet echt controller vriendelijk, daar heb je teveel toetsen nodig.
Jij zuigt gewoon met muis/toetsenbord. Het is een feit dat een controller gewoon trager is en niet zo precies als de muis. Je moet ook steeds dat knuppeltje weer naar het midden bregen. Een muis is veel directer. Als er een toernooi zou zijn waar mensen controllers en m/kb konden gebruiken zou er geen controller user in de top x staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 19:35:
[...]

Jij zuigt gewoon met muis/toetsenbord. Het is een feit dat een controller gewoon trager is en niet zo precies als de muis. Je moet ook steeds dat knuppeltje weer naar het midden bregen. Een muis is veel directer. Als er een toernooi zou zijn waar mensen controllers en m/kb konden gebruiken zou er geen controller user in de top x staan.
Mwah, ik heb sinds Wolfenstein 3D met toetsenbord/Muis gespeeld. Ik denk dat ik redelijk weet hoe het werkt :)

Oefening baart kunst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stairman
SVP on topic blijven. De vraag is niet of je FPS games met een gamepad kunt spelen, maar of er iemand ervaring heeft met bovengenoemde gamecontrollers. En deze zijn geen gamepads, maar keyboard vervangers.

@SlideR NL: de saitek en de belkin hebben een "shift" functie. Met deze functie kun je het ding in een andere functiestand zetten (aangegeven door leds, bij de Saitek zelfs het hele toetsenbord) waardoor de toetsen een andere functie krijgen. Deze alternatieve functies moeten dmv bijgeleverde software echter wel geprogrammeerd worden.
Ook kun je onder een toets meerdere functies tegelijk onderbrengen. Voorbeeld: ga liggen, rol 2x naar rechts, pak je snipergun, zoom in.
Mits goed geprogrammeerd kun je daar dus je voordeel mee doen.

De cyber snipa is dus niet programmeerbaar. deze heeft alleen maar een aantal van de meest gebruikte toetsen. Daardoor is hij echter wel zonder programmeerwerk snel in te zetten, en ook handig als je veel verschillende games speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 22:41

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Ik denk eerder dat het een kwestie van wennen is.
Ik speel overwegend met een normaal toetsenbord en muis.
Draadloos heb ik de deur uit gedaan omdat de batterijen altijd leeg zijn als je lekker aan het gamen bent.
Dat laatste is natuurlijk ook een punt wat je mee moet nemen in je overweging bij aanschaf.

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ook wel eens met die onzin gespeelt, zboard en die speedpad. Uit eigen ervaring en ervaring van medespelers kan ik zeggen dat je beter voor een normale setup kan gaan.

Dus gewoon een goed standaard toetsenbord
Goede muismat (steelpad, qpad oid)
Goede muis(razer copperhead, logitech g5 oid)

Die speciale dingen wat jij noemt zijn echt niet functioneel. Kijk eens naar de wereldtop in gaming, professionals met fps games. Gewoon standaard toetsenbord en muis, natuurlijk deels eigen voorkeur maar ze spelen echt niet met een zboard of speedpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 11:04:
Heb ook wel eens met die onzin gespeelt, zboard en die speedpad. Uit eigen ervaring en ervaring van medespelers kan ik zeggen dat je beter voor een normale setup kan gaan.
Dat klinkt aardig als de mening die ik/oud clanmembers (vroeger) had. Dacht al dat het nu nog zo was ja :)
Die speciale dingen wat jij noemt zijn echt niet functioneel. Kijk eens naar de wereldtop in gaming, professionals met fps games. Gewoon standaard toetsenbord en muis, natuurlijk deels eigen voorkeur maar ze spelen echt niet met een zboard of speedpad.
Ik heb er enkele gekend (maar nogmaals, zeker 1-2 jaar geleden) en die speelden inderdaad ook niet met dat soort spul. Ik zweer zelf bij een Razer/MX500/andere goede optical + funcpad/icemat/everglide (heb alledrie, waarvan ik echt vind dat de funcpad heerst) Vaak daarnaast gewoon een goed logitech keyboard omdat een hoop mensen de aanslag ervan erg fijn vinden.De clanmembers destijds hadden eenzelfde setup als ik (niveau erg goed tot semi-pro) en de profi's ook. Nu is dat alleen niet de strekking van dit topic....

[ Voor 22% gewijzigd door Max|Burn op 15-01-2006 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 22:41

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Het is nu gewoon wachten op een OLED keyboard waarmee je zelf de afbeeldingen en dergelijke kan programmeren.
Je moet even van jezelf uitgaan.
De meeste gamers wennen aan het toetsenbord wat ze op dat moment in gebruik hebben.
Als ik een berichtje typ doe ik dat blind en redelijk snel.
Zelf ben ik linkshandig en ik gebruik mijn muis met mijn linker hand en tegelijk met mijn rechterhand het toetsenbord.
De meest voorkomende functies kan ik direct met mijn rechterhand uitvoeren zoals bijvoorbeeld in BF2

lopen via mijn cursortoetsen
hurken met mijn rechter ctrl toets
liggen met mijn rechter alt toets
het wisselen van wapen met mijn muisscroll knop

Er zijn natuurlijk games welke ik nog speel met bijvoorbeeld een joystick/pad
autorace en dergelijke kan ik gewoonweg niet spelen met een toetsenbord.

In BF games gebruik ik alleen mijn joystick voor bijvoorbeeld vliegtuigen en dergelijke.
De zogenaamde gametoetsenborden vind ik meer gadgets dan een toevoeging aan het spelen van een dergelijke game.
Om nu voor diverse games een andere toetsenbord aan te gaan schaffen vind ik ronduit onzin dan heb ik straks voor de meest gespeelde games 3 tot 4 verschillende toetsenborden aangesloten op mijn pc wat ik een beetje te ver vind gaan.

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 21:52

Zeror

Ik Henk 'm!

Heb je niet van pistolen voor FPS games (Zapper op de Nintendo bijv.). Dat zou echt geweldig zijn :D

Of gewoon de zelfgemaakte nintendo Revolution controller :P

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyh0und
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Greyh0und

wandelende informatie stand

Rakkerzero schreef op zondag 15 januari 2006 @ 19:38:
Heb je niet van pistolen voor FPS games (Zapper op de Nintendo bijv.). Dat zou echt geweldig zijn :D

Of gewoon de zelfgemaakte nintendo Revolution controller :P
Ik heb wel op de HCC dagen 2005 een muis gezien die eruit zag als een pistool, maar gewoon met optische sensor eronder.

(dat was bij Ediejo's lian li, de Razor plek)

[ Voor 6% gewijzigd door Greyh0und op 19-01-2006 17:35 ]

Greyh0und

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flapstaart
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 15:38
heeft er iemand echte langdurige hands-on ervaring met een van de bovenaan genoemde devices? Ik ben zelf aan het kijken en tot noch toe lijkt de Nostrome Speedpad n52 voor mijn smaak het beste uit de bus te komen met als 2e de Saitek Pro Gamer Command Unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik de Nostromo (speel bijna alleen FPS) nu ongeveer een klein jaar en ben er erg tevreden over. Het enige nadeel is dat ik erg grote handen heb. Al kun je hem aanpassen voor handformaat (2 'standen'), hij is nog net ietsje te klein voor mij. Toch ligt mijn hand dan nog prettiger dan met de gewone toetsenplank.

De programmeeropties zijn uitstekend. Je kunt configs voor verschillende games aanmaken en die natuurlijk aan de games-snelkoppelingen hangen. Maar voor de meeste FPS (laten we wel wezen; vreselijk vernieuwend zijn ze doorgaans niet) volstaat 1 standaard config. Door een grote duimknop kun je verschilende modi inschakelen, dus als je er eenmaal aan gewend bent kun je blind en zonder je hand te moeten verplaatsen ontzettend veel functies benaderen ... meer dan je nodig hebt (tenzij je into flightsims bent, maar daar gebruik ik zelf een Siatek x45 voor). Je kunt ook macro's recorden/programmeren wat in theorie UnrealTournament-alike double-jump-acrobatische-RSI-tricks mogelijk maakt met 1 knop, maar dan zit je wel vreselijk met miliseconde nauwkeurige timing te experimenteren in zo'n macro voor het werkt.

Al met al: doen als je het geld hebt!
Pagina: 1