Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Speciale transistor testen

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Zo het is al laat :)

Ik heb hier voor mij het volgende apparaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/files/BU808.jpg

Het is een BU808DFI, volgens ST een "High voltage fast-switching NPN power darlington transistor".
Ik heb het idee dat deze kapot is, maar weet niet hoe ik deze goed moet meten ivm de interne diodes en weerstanden. Op de diodestand meet ik met mijn multimeter het volgende:
(eerst genoemde pin hangt aan de COM van de meter)
B naar C: 558
B naar E: 198
C naar B: 478
C naar E: 396
E naar B: 197
E naar C: 420

Kan ik nu concluderen dat de tor overleden is? Zou een hoop verklaren nl..

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 00:11

M14

Nu weet ik niet in hoeverre deze tor van een andere transistor afwijkt, maar normaal gezien meet je bij een NPN-transistor alleen van de B naar de C en E, en niet andersom.

Als een transistor doorgebrandt is, meet je in de verkeerde richting vaak 0 ohm.

[Offtopic]
Het is idd laat ;)

[ Voor 7% gewijzigd door M14 op 14-01-2006 04:17 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• insan1ty
Hij wijkt af omdat er diodes en weerstanden ingebouwd zitten en omdat het een Darlington is.. Ik was dus bang dat de normale meetprocedure weinig effect zou hebben.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 19:33
Schakel er eens een ledje mee op 5V ofzo, dan zie je wel snel genoeg of ie al dan niet schakelt. En een ledje zal wel niet teveel stroom trekken :+
(E aan massa, c via weerstandje (kies je zodat je ledje ongeveer 20mA krijgt), en op je b (basis) massa zetten (dan is hij uit), en daarna op de b 5V zetten (dan moet het ledje branden).

Als je een multimeter hebt met tranistormeter, kan je natuurlijk snel ff meten of ie werkt, maar ik neem aan dat je dat niet hebt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• insan1ty
Heb ik wel maar daar past deze transistor niet in omdat ie zo groot is.. Maar ik bak even een printje om te testen :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 19:33
insan1ty schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 14:39:
Heb ik wel maar daar past deze transistor niet in omdat ie zo groot is.. Maar ik bak even een printje om te testen :)
Ik bewonder je drang naar netjes werken, maar los met draadjes aan elkaar solderen werkt ook hoor, als je er hebt kan zelfs met draadjes met die krokoklemmen hem ff testen. Waarom dubbel zolang bezig zijn met het printje, als het zonder sneller gaat (8>

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• insan1ty
Systematisch werken bevordert het resultaat, zeker bij testen :)

Maareh de LED brandde al zonder dat er spanning op de basis stond.. Dat kan niet goed zijn :)
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/files/test.jpg

Basis aan de massa, en toch een brandende led.. Iesj kapoet :) onderdeel besteld, donderdag binnen :) bedankt

[ Voor 34% gewijzigd door insan1ty op 14-01-2006 15:34 ]

Pagina: 1