Toon posts:

Moet een hardeschijf master zijn?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een PC in elkaar gezet, nu boot ik en staat er dat ik geen ide master presented heb. Daar hangt namelijk nu de CDrom op en op slave de hdd. Dit heb ik zo gedaan omdat ik anders geen ruimte heb met de kabel.

Nu heb ik die error uitgezet maar nu vraag ik me af of dit wel kan?
Zowel met linux als met windows?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het kan maar het is slecht voor je prestaties. Als je CD-ROM drive en harde schijf tegelijkertijd iets willen doen krijgt het master apparaat voorrang. Gewoonlijk wil je dat je HDD voorrang krijgt.

Ik snap trouwens niet goed waarom het niet kan volgens jou? Als je je jumpers op master en slave zet en dus geen gebruik maakt van de Cable Select instelling dan kan je het master apparaat gewoon op de middelste aansluiting zetten.

Heeft je moederbord overigens geen twee IDE kanalen? Dat is de meest optimale setting bij slechts twee apparaten: elk apparaat als master op een apart kanaal.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
OM FAQ / Beleid :)
Zoals al vrij voorzich spreekt, heeft een master device voorrang op het van slave. Maar aangezien je hier maar van twee apparaten spreekt, zou ik eerder aanraden om de apparaten op lose kanalen te zetten i.p.v. master/slave om te draaien. :)

In princiepe moet het overich an sich geen problemen opleveren, als je een cdtje kopieert met nero oid. kan je er echter wel wat van merken.

[ Voor 3% gewijzigd door Laurent op 13-01-2006 23:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb maar 1 kanaal, daar ligt het probleem dus. Maar ik wist niet dat je master op de middelste kabel kan zetten, als dat zo is lost dat al mijn problemen op :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 23:46:
Ik heb maar 1 kanaal, daar ligt het probleem dus. Maar ik wist niet dat je master op de middelste kabel kan zetten, als dat zo is lost dat al mijn problemen op :)
Dat is niet altijd het geval, sommige configs kunnen totaal niet overweg met master op het midden van de kabel. Gewoon even proberen dus.

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt bij mij in ieder geval te werken

denk dat ik daardoor ben verward omdat ik mss ooit een PC gehad heb waar dit niet op werkte

Verwijderd

Bij een 80 conducter cable gaat het niet werken en als het werkt kun je fouten krijgen.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:53
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 00:06:
Bij een 80 conducter cable gaat het niet werken en als het werkt kun je fouten krijgen.
Ow? Ik werk nooit met cable select. (Nooit aangeleerd). Ik let dan ook nooit op waar ik de master gooi. Gewoon waar het het beste uitkomt op de kabel.

Mijn vraag is dus, is dit een uitspraak uit eigen ervaring, of heb je er een bron voor?

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:28
nijn-01 schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 00:13:
[...]

Ow? Ik werk nooit met cable select. (Nooit aangeleerd). Ik let dan ook nooit op waar ik de master gooi. Gewoon waar het het beste uitkomt op de kabel.

Mijn vraag is dus, is dit een uitspraak uit eigen ervaring, of heb je er een bron voor?
At your service: http://www.storagereview..../ref/hdd/if/ide/conf.html . Veel leesplezier.

Het maakt bij jumper select idd niet op welke plug je de master of slave doet. Heb je echter maar een apparaat aan de kabel hangen dan moet die op het eind. Zou je hem op de voorlaatste pplug aansluiten dan zorgt het niet aangesloten deel van de kabel voor reflecties. Dat verlaagt de performance van de kabel.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:53
Danke.

Ga ik toch maar is de zooi omgooien hier. Gelukkig nog nooit grote storingen door gehad, want ik had hier niet zo snel aan gedacht denk ik.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Mijn enige harde schijf hangt op de secundairy poort als slave en werkt prima :P
Heb niets gemerkt van fouten met CD's/ DVD's branden. Dus wat mij betreft kan het prima.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Eldee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-02 14:03
EricJH schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 00:17:
[...]

At your service: http://www.storagereview..../ref/hdd/if/ide/conf.html . Veel leesplezier.

Het maakt bij jumper select idd niet op welke plug je de master of slave doet. Heb je echter maar een apparaat aan de kabel hangen dan moet die op het eind. Zou je hem op de voorlaatste pplug aansluiten dan zorgt het niet aangesloten deel van de kabel voor reflecties. Dat verlaagt de performance van de kabel.
Ik had dit idd ook al eens gehoord of gelezen, maar aangezien je ook kabels hebt met maar 2 aansluitingen (1 x mobo en 1 x device) knip ik soms het restant eraf met een scherpe schaar. Kan dat kwaad?

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:28
Eldee schreef op maandag 16 januari 2006 @ 20:01:
[...]

Ik had dit idd ook al eens gehoord of gelezen, maar aangezien je ook kabels hebt met maar 2 aansluitingen (1 x mobo en 1 x device) knip ik soms het restant eraf met een scherpe schaar. Kan dat kwaad?
Zolang de aders geen contact met elkaar maken na het knippen lijkt mij dat er niets aan de hand is. Ik zou het uiteinde goed bekijken, eventueel met een loupe.
Pagina: 1