Wacht op een aanbieding.
Een 2405FPW b.v. is soms gewoon €300 goedkoper. Grofweg de helft van de tijd kan je dingen voor de "normale" prijs bestellen, de andere helft van de tijd zijn ze te duur. Daar moet je wel op letten ja.
Met de 3100 die gratis verzendkosten heeft lukt het me wel. €349 en dan krijg je er tobo/muis bij, betere kast/voeding en 1 jaar garantie waar jij je niet druk over hoeft te maken (jij geeft dat gratis nu..).
Er mist maar één ding aan die bak, graphics, een GMA900 is niet echt snel. Maar met een beetje mazzel is die nog wel snel genoeg ook. Daarbij, de machine kost €349 dus je hebt nog €50 over om er een betere videokaart en/of meer geheugen in te zetten. Geheugen kan je idd beter zelf ff ergens los kopen. Er zit wel een DVD writer bij. En je kan altijd uitproberen of het zo al snel genoeg is en dan beslissen wat je nog aan upgrades erin stopt.
Geloof me, geheugen is overrated voor je gemiddelde medemens. Ik heb een man een bak met 256MB geheugen op WinXP gegeven en hij vond de snelheid prima. Ik heb een ander gezin een geheugenupgrade van 64MB naar 256MB gegeven, op W98, dat wel. Ze merkten er
niets van. Wachten is wachten, voor niet-geeks, voor hun maakt het niet uit hoelang het precies zal duren. Met 256MB zullen ze prima uit de voeten kunnen, tenzij Sims 2 de harde schijf echt minuten laat ratelen.
Er zit ook een legale Windows bij. Ga jij garanderen dat er altijd updates beschikbaar blijven voor een ali illegali Windows? Ik neem niet aan dat je Linux op hun computer gaat zitten.. Tel nog maar ff €90 voor een XP Home OEM bij jouw computer op (ik neem aan dat je dat nog niet gedaan had, hier gaan veel mensen wel de fout in bij het rekenen

).
Geloof me, je haalt het echt niet. Tegen een niet-aanbieding misschien nog wel, maar met "gratis verzendkosten" kan jij er als thuisknutselaar qua prijs/performance niet tegenop boxen. Wel op andere gebieden, maar die tellen maar amper voor iemand die de goedkoopste wil.
Ik snap op zich best dat je uit je panty gaat over een Sweex voeding, maar wat heeft het nou helemaal te trekken, 150W max als ze aan het "gamen" is? Boeiend...
Boeiend ja, zodra zo'n ding het begeeft zijn ze in staat het hele systeem met zich mee te nemen. Maar heb je toch wel ff fijn 3 tientjes weten te besparen

. Daarbij maken ze een stinkherrie.
Sure, het kan, maar het is echt een risico. Een risico wat iig ik niet zou willen nemen. Maar het is jouw feestje

.
Verder heeft ze een beugel, en loopt ze nog hand in hand met haar vader over straat. Meisjes die nog moeten puberen zijn niet mijn doelgroep

3 dingen die ik niet kan ruiken, maar ik ben blij om dat laatste

.
Sommige mensen hebben gewoon niet veel geld, en dan moet je het doen met wat je krijgt.
Ik zou je serieus voor willen stellen 2dehands onderdelen te zoeken, van het betrouwbaardere soort. Een nForce2 moederbord, een Radeon 9500/9600 (9600SE dan wel, een 9500 moet je maar toevallig cheap tegenkomen. (
Hier, in de gaten houden, 64MB is niet populair maar wel genoeg. Geen minimumprijs, verzendkosten blijven normaal om en nabij de €15 voor een pakje, are you feeling lucky?), een Sempronnetje er dan nog bij en de voeding zou ik nieuw kopen voor de zekerheid. Vervolgens alles goed voor ze testen (memtest/burnin's etc), want dat kost het meeste, de tijd. Maar als ik je zo hoor wil je er best wat tijd insteken voor ze

.
Als je dan ook nog voor een nieuwe kast kiest zullen ze niet eens doorhebben dat ze met een 2dehands werken.
Een computer voor iemand anders bouwen kan best leuk zijn hoor, daar niet van, het is niet dat ik je dat plezier wil ontnemen. Maar als je daadwerkelijk geld wilt besparen moet je óf op de illegale toer (dan kan je ook wel een complete PC bij de PCzaak bestellen zonder OS) of moet je als je het mij vraagt op de 2dehands toer. Als je dat goed aanpakt kan je best onderdelen krijgen die amper tot totaal niet onderdoen voor nieuw. Alleen harddisks, fans en voedingen koop je misschien beter nieuw dan.
Zo heb ik al een paar RMA moederborden gehad, daar kan je best wat geld mee besparen. Soms zitten er best nieuwe modellen tussen, ze werken meestal prima en ze kosten echt weinig.
Mocht je toch nog mijn advies willen : ga eens naar een beurs. Als er nog geen fatsoenlijke monitor staat kan je meteen met wat mazzel voor €100 een 15" TFT ophalen of een goedkope 2de hands 17" of grotere CRT, die kosten ook totaal niets meer. Met wat mazzel staat achterin ook een leuk standje met bergen met moederborden voor €20 of zelfs nog minder. Verder kan je wat verzendkosten besparen als je nieuwe spullen tegen pricewatchprijzen ziet.
Als ze het écht niet breed hebben kan je dat veel beter doen. Het is wat meer werk, ja, dat wel. En misschien vindt je het zelfs niet leuk om met "2dehands meuk" te werken. Maar je portemonnee zal je dankbaar zijn

.
[
Voor 15% gewijzigd door
Mentalist op 16-01-2006 03:13
]