Brandend houtje in magnetron >steekvlammen

Pagina: 1
Acties:
  • 277 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

Topicstarter
Een week geleden zat ik op Veronice het programma Brainiac.
Voor diegene die het neit kennen, het is een programma waarbij ze allemaal vreemde experimenten doen om dingen te bewijzen. Beetje alla mythbusters, maar ook met compleet nutteloze experimenten.

Zo hadden ze laatst een "experiment", waarbij ze een brandend houtje in een stukje klei in een magnetron hadden gezet. Magnetron aan, en er ontstonden steekvlammen.

Helaas was het stukje voorbij voor ik er erg in had, en ik ben benieuwd naar de oorzaak van dit fenomeen.

google is uw grootste vriend, maar leverde me niets nuttigs op.

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

• EdwinG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik heb het stuk niet goed gezien, maar even kort door de bocht gedacht:

Voor brand (en dus ook steekvlammen) zijn 3 dingen nodig:
  • Brandstof (hout)
  • Zuurstof (uit de lucht)
  • Warmte
Vooral die laatste kan in een magnetron in korte tijd flink toenemen (toevoeging van energie). Als de andere 2 in voldoende mate aanwezig zijn, kan het verbranden best snel gaan.

Ik denk dat het ontstaan van steekvlammen vooral in die richting gezocht moet worden.

Bezoek eens een willekeurige pagina

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:44
Ik heb die aflevering ook gezien, vandaag was erop bij Brainiac dat ze een ballon gevuld met lucht erin in de magnetron deden en een stukje aluminium folie(voor een vonk) en toen ontplofte de hele magnetron

Verwijderd

Ik ga er vanuit dat in eerste instantie het water heet wordt, verdampt, en wellicht zelfs het hout splijt. Water wordt niet heter dan 100 graden celsius. Waterdamp wellicht wel, maar omdat dat véél meer ruimte nodig heeft, zal dat onder hoge druk het houtje verlaten, en het daarbij eventueel al splijten.

Verder is er ook nog (een beetje) hars aanwezig. Dit wordt ook verwarmd door de magnetronstraling. Zodra de hars een bepaalde temperatuur bereikt, zal het ontbranden, lijkt me, en dit is kennelijk nogal heftig proces.

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Topicstarter
mja, maar het vreemde is, is dat het houtje gewoon op zn dooie gemak afgloeide, terwijl er de grootste steekvlammen in de lucht in de magnetron ontstonden. Dus hard en waterdamp lijkt me best meevallen.

na zo'n steekvlam is er dus amper iets met het houtje gebeurt, het brand niet sneller af ofzo

malleo omnia consentiunt

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ze hebben het uitgelegd jongens: er ontstaat plasma, wat verbrand. Dit schijnt ook zo te werken bij die plotselinge vuurballen (fenomeen) de exacte verklaring is wetenschappelijk niet te geven volgens hun

Verwijderd

ThinkPadd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 21:44:
Ik heb die aflevering ook gezien, vandaag was erop bij Brainiac dat ze een ballon gevuld met lucht erin in de magnetron deden en een stukje aluminium folie(voor een vonk) en toen ontplofte de hele magnetron
Volgens mij zat er propaan of butaan in die ballon hoor.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:14

Klippy

Still Game

ThatsHollywood schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 22:23:
ze hebben het uitgelegd jongens: er ontstaat plasma, wat verbrand. Dit schijnt ook zo te werken bij die plotselinge vuurballen (fenomeen) de exacte verklaring is wetenschappelijk niet te geven volgens hun
Dat zeggen ze inderdaad ja, dus dat zal wel zo zijn :P

Is ook wel wat over te vinden via Google, paar quotes:
2. Tooth Pick
Place a wooden tooth pick standing up in your microwave and watch the plasma show.
One of them is a toothpick stuck upwards in some blu-tack or similar, but dont try it at home.

They light the top of the toothpick close the door and turn it on, something happens to the flame and fucking huge balls of plasma erupt from the top of this tiny toothpick. The host was saying it is almost similar to St Elmos Fire.
Maar echt wetenschappelijk bewijs is dat ook niet :P
Kan het fragement ook niet vinden, maar volgens hun is er inderdaad geen echte uitleg voor.

Ze staken hem aan en dan kreeg je dus gassen die verbranden en die gassen worden door de magnetron weer zosterk verhit dat je plasma krijgt ofzo. Iets met een 2e staat van gasvorming oid.
Maar zo scheikundig ben ik nou ook weer niet, dus geloof ik dan maar :)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:23

drooger

Falen is ook een kunst.

Er zat zuiver zuurstof in, voor diegene die zulke details niet onthouden.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
http://jlnlabs.imars.com/plasma/index.htm kun je meer vinden.

Echter, die man geeft meerdere keren aan, don't try this at home. Als je iets wil doen, doe het dan in ieder geval buiten met op zijn minst een veiligheidsbril.

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Topicstarter
ThatsHollywood schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 22:23:
ongetwijfeld, maar die uitleg had ik dus gemist zeg maar :P

@ lblies: danke :)

[ Voor 3% gewijzigd door EL_Loco op 14-01-2006 18:57 ]

malleo omnia consentiunt

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Hout brandt eigenlijk niet. Wat er brand zijn de gassen die uit warm hout vrijkomen. Daarom kun je een lucifer uitblazen: het hout koelt af, dus er komen geen nieuwe gassen vrij en de vlam is over.

Met een magnetron kun je die gassen vrij laten komen uit het hele houtje, dus niet alleen bij de eigenlijke vlam.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het zijn altijd gassen die branden, net als bij benzine, de vloeistof zelf staat niet in de fik, maar de brandstofdamp.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10-2025

Sprite_tm

Semi-Chinees

Heh, ik heb dit vroegah, toen ik nog jong en onbezonnen was, eens zelf gedaan. Je neemt inderdaad een tandenstoker, die druk je in een kurk, je steekt 'm aan zodat het puntje gloeit, geheel in de magnetron en voila: plasma. Ik had het geintje toendertijd hiervandaan opgepikt trouwens.

Edit: Waarbij ik er natuurlijk wel bij moet zeggen dat je dit nooit thuis moet doen en als je dat toch besluit te doen, dit compleet niet de verantwoordelijkheid van mij of Tweakers.net is.

[ Voor 23% gewijzigd door Sprite_tm op 19-01-2006 18:38 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Tijdens een verbrandingsreactie van ongranische stoffen ontstaat toch water? (ook als het houtje kurk- en kurkdroog is) Dat word dan fijn geaccelereerd dooe de mircogolven, nog voor het de vlam uit is. Misschine dat daardoor de zaak heter word, meer hout kan verdampen enz enz

Overigens lijtk het me sterk dat er daadwerkelijk plasma vanaf komt, want was dat niet de zgn 4e aggregatietoestand waar door de extreem hoge temperaturen,atoomkernen en electronen los zweven?

[ Voor 27% gewijzigd door Rey Nemaattori op 22-01-2006 00:57 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1