(semi)Professionele Geluidskaart. Welke kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
Ik heb heel vroeger met een Turtle Beach Tropez zitten klooien wat ik erg leuk vond, maar vanwege gebrek aan drivers voor win98 moest staken. Sindsdien heb ik eigenlijk niets meer met geluidskaarten gedaan, maar vind het nog wel steeds erg leuk muziek te maken.
Dat wil ik dus nu weer nieuw leven in blazen door een goeie geluidskaart te kopen, met uiteindelijk doel (hopelijk) leuke nummers op te kunnen nemen (met gitaar, keyboard, microphone) of gewoon dmv samples dingen in elkaar flansen.

Spelletjes spelen doe ik al niet meer sinds Quake II, dus het game-aspect hoeft niet op gelet te worden.

Wel kijk ik af en toe eens een DVDtje via de computer bijvoorbeeld. Maar vind ik niet superbelangrijk. Het gaat me vooral om de qualiteiten met het oog op zelf leuk muziek maken.

In princiepe gaat m'n budget zo tot de 200/250 euro.

Oké, wat heb ik zelf al uitgevonden.

Belangrijke aspecten (volgens wat ik gelezen heb):
- 24/96 support
- Asio 2.0

Wat ik zelf verder belangrijk vind:
- zowel analoog als digitaal in en uit

Een goeie microphone ingang hoeft niet essentieel te zijn, want het schijnt dat je voor 40 euro al een mixertje heb waarmee je dit op kunt lossen

Voor mij zijn er twee merken naar voren gekomen die binnen het budget blijven en goede kwaliteit bieden: Maya/Audiotrak en Terratec.
Terratec blijkt wat duurder te zijn dan de Maya-kaarten en ik kan niet goed zien waarom. Ik heb nergens een directe vergelijking kunnen vinden; alleen lovende woorden over de kwaliteit van beide kaarten. Wat dat betreft kan ik eigenlijk alleen maar 2 minpunten aan de Terratec ontdekken: heb een aantal ontevreden reacties van gebruikers gezien die klagen over de support die Terratec levert. En de Terratec is dus over het algemeen wat duurder.

Ik ben in eerste instantie op de EWS / EWX modellen van Terratect terecht gekomen, maar uit de website van terratec begrijp ik dat die de voorloper waren van de huidige Phase lijn. Daarvan voldoet de Phase 28 (volgens mij) aan mijn eisen en deze kost 159,- euro
Ook is er de Phase 88 die een break-out box heeft. Dat lijkt me met oog op ruis ook erg cool en die heeft natuurlijk erg veel ingangen. Maar ik denk eerlijk gezegd dat ik die nooit zou gebruiken. De prijs is bijna het dubbele: 299,- en als ik het zo bekijk is die meerwaarde niet aan mij besteed.

Een vergelijkbare Maya kaart, de Maya1010 kost hetzelfde (bron) en heeft ook zo'n break-out box. Maar Maya heeft ook nog een aantal goedkopere kaarten:
De Maya 44 MKII, die min of meer vergelijkbaar is met de Phase 28, maar deze kost slechts 98.- euro. Ook heeft deze kaart een USB variant, die hetzelfde kost. Qua noise lijkt me dat een voordeel, maar hij zou wat trager zijn (geen bron, via ICQ van iemand gehoord).
Dan heeft Audiotrak ook nog de Prodigy 192, die 149,- is. (ik zie nu trouwens dat die 44 MK II daar 20 euro duurder is). Maar volgens mij heeft die als meerwaarde alleen multimedia aspecten zoals gamen, dus dat hoeft voor mij niet persee.

Afijn ... ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met Terratec en Audiotrak/Maya en misschien wellicht de kaarten goed kan vergelijken. Of misschien dat iemand tips heeft om naar andere merken te kijken die ik over het hoofd gezien heb (vast). Die voeg ik dan graag aan de startpost toe.
Of misschien dat ik er met m'n vergelijkingen wel helemaal naast zit, dan hoor ik dat ook graag. Ik ben me er aardig in het verdiepen nu, maar overzie nog lang niet alles

Verwijderd

ik heb weinig ervaring met bovengenoemde modellen. voor de vergelijking zou je ook naar kaarten van m-audio of echo kunnen kijken.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Die Maya 44 MKII kan je niet echt vergelijken met de Terratec Phase 28:

De Maya 44 MKII:
Line In 1-2 (6.3 mm stereo jack), Line In 3-4 (6.3 mm stereo jack), Line Out 1-2 (6.3 mm stereo
jack), Line Out 3-4(6.3 mm stereo jack), S/PDIF Out (Cinch, coaxial and TOS Link, optical).
Bron: http://www.audiotrak.net/maya44mk2.htm
In en uitgangen zijn niet gebalanceerd.

De Phase 28 heeft het veel beter voor elkaar:
8-channel analog output, 1/4" TRS (6.3mm) - balanced
2-channel analog input, 1/4" TRS (6.3mm) - balanced
Bron: http://audioen.terratec.n...e=News&file=article&sid=7

Enige mindere van de Phase 28 is:
Hij heeft 1x stereo in, terwijl de maya 44 mkii 2x stereo in heeft.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Kijk eens naar een M-Audio 2496, M-Audio Audiophile 192 en ESI Juli@. Met die kaarten zit je nog eens onder je budget ook en je hebt een puike kaart.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Check ook ff de kaarten van RME audio. Zal misschien wel net buiten het budget vallen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Praktische tip: kijk ook of de kaart een driver heeft (of er eentje voor aangekondigd is) voor 64 bits Windows. Daarmee geven ze wat mij betreft aan dat ze serieus zijn met de ondersteuning en je bij een volgende OS versie (Vista) ook een grotere kans hebt op fatsoenlijke drivers en ondersteuning. Dit even afgezien van of je überhaupt 64 bits nodig hebt ja af nee.

Anders zit je in de toekomst misschien weer met hetzelfde probleem als je had met je Turtle Beach Tropez :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat een onzin. Vista is geen 64 bit only OS. Of er 64 bit drivers zijn/komen zegt dus helemaal niks.

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 13-01-2006 21:41 ]

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-02 19:09
deepspace schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 21:41:
Wat een onzin. Vista is geen 64 bit only OS. Of er 64 bit drivers zijn/komen zegt dus helemaal niks.
.... volgens mij snap je het punt niet helemaal. Het gaat erom dat je een beetje kunt aflezen of ze van plan zijn goede support te leveren voor het beestje :)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Verwijderd

Erg goede ADC/ DAC kwaliteit. Zeer over tevreden.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kaaswagen schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 21:46:
.... volgens mij snap je het punt niet helemaal. Het gaat erom dat je een beetje kunt aflezen of ze van plan zijn goede support te leveren voor het beestje :)
Dat snap ik, maar om dat te gaan kijken naar drivers voor een OS dat feitelijk nog niet bestaat, of misschien zelfs nooit officieel zal bestaan (en dan doel ik op XP 64 bit), lijkt me volkomen zinloos.

Ga er maar van uit een profi kaart vrijwel altijd goede driver support heeft, zeker als ze ook hun eigen chips e.d maken, wat helaas toch steeds minder gebeurt. Daarnaast kunnen dit soort dingen ook snel veranderen: Terratec had vroeger slechte support, tegenwoordig is dat beter. Ze zijn er vast nog wel meer voorbeelden.

• marty
remco_k schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 20:48:
Die Maya 44 MKII kan je niet echt vergelijken met de Terratec Phase 28:
[...]
In en uitgangen zijn niet gebalanceerd.
Wat houdt het precies in? wel of niet gebalanceerd zijn. Wat heeft dat voor consequenties? Ik heb er niet echt informatie over kunnen vinden, kom het alleen maar wel of niet in de specs tegen.

Ik ben wat van de suggesties gaan onderzoeken:

de specs van de M-Audio 2496. Die was ik eerder al tegengekomen in een review en daar las ik dat een minpunt was dat ie geen interne digital in heeft. En dat vind ik best een groot minpunt, dus valt wat dat betreft voor mij af.
De Audiophile lijkt geen digitale in en uitgangen te hebben, dus valt voor mij ook af. Tenminste, er staat wel digital I/O can be routed to/from external effects, maar ik begrijp niet precies wat ze daar mee bedoelen. Ook ben ik wat negatieve reviews tegengekomen (tevens hier en [url=]hier[/url]. (hij blijkt 64 bits overigens wel te supporten!)

De ESI Juli@ lijkt mooie specs te hebben en krijgt ook een goeie review. Uit een andere review blijkt ook dat het een goede aankoop is, maar dat je er qua gamen enzo niet al te veel van moet verwachten. Maar dat deed ik toch al niet, dus geen probleem. En het kaartje kost maar 125,- euro
Oh, en je kan schijnbaar (zie specs) kiezen voor balanced of niet bij deze kaart, en balanced schijnt een groot pluspunt te zijn :)

Die echo-kaartjes zien er erg indrukwekkend uit, maar liggen helaas wat te ver boven het budget:
http://www.bmi.nl/product...cho%20audio%202005.06.pdf

Van de RME kaarten valt er maar eentje binnen het budget als ik op deze prijslijst kijk, de PCI kaart uit de Hammerfall DSP serie, en dat komt volgens mij overeen met deze op de RME site. Maar da's niet helemaal wat ik zoek geloof ik :)

Als ik die Juli@ naast de Maya en Phase 28 leg, dan is dat misschien wel een betere optie? Hij lijkt in iedergeval veelbelovend.
Ik kan alleen niets terugvinden over het stereo verhaal waar remco_k het over had? In wat voor gevallen zou je overigens tegen de beperkingen van 1x stereo aanlopen?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

marty schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 22:28:
Van de RME kaarten valt er maar eentje binnen het budget als ik op deze prijslijst kijk, de PCI kaart uit de Hammerfall DSP serie, en dat komt volgens mij overeen met deze op de RME site. Maar da's niet helemaal wat ik zoek geloof ik :)
Volgens mij moet dit eerder in de buurt komen: http://www.rme-audio.de/english/digi96/digi96pa.htm , is echter iets boven het budget vrees ik.

Verder is er met eigenlijk alle verder genoemde kaarten ook niks mis, en gebalanceerde in/uitgangen heb je vermoedelijk ook niet echt nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 13-01-2006 22:44 ]

• marty
deepspace schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 22:43:
[...]

Volgens mij moet dit eerder in de buurt komen: http://www.rme-audio.de/english/digi96/digi96pa.htm , is echter iets boven het budget vrees ik.
Jah, die is 340,-
Dat wordt me iets te duur.
Verder is er met eigenlijk alle verder genoemde kaarten ook niks mis, en gebalanceerde in/uitgangen heb je vermoedelijk ook niet echt nodig.
Maar wat houdt het precies in dan? Wat voor een voor- en nadelen heeft het?

Verwijderd

Hoi,

Ben nu een jaartje in het bezit van de Terratec Phase 28 en ben er dik tevreden mee.

Ik heb deze kaart destijds gekocht omdat ik graag muziek luister en dan vooral in DTS vorm.
Er zijn er niet zoveel goede geluidskaarten die DTS goed doorgeven, de Phase 28 doet dat dus wel.

Het is wel een beetje wennen om met een semi-professionele kaart te werken in je pc, er wordt weinig software bijgeleverd en gewone pc-kabels passen niet. Je moet echt met audio-kabels werken. (van die grote banaanstekkers) Ik heb een lus naar mijn 5.1 systeem gemaakt (Yamaha) en dat werkt echt fantastisch. Dat is dus helemaal digitaal, zowel input als output. Verder heb ik er een 5.1hoofdtelefoon analoog op aangesloten, dat werkt ook goed. Alleen is het 5.1 geluid via een hoofdtelefoon eigenlijk fake. Het klinkt echt niet zoals uit luidsprekers.

Opnemen doe ik eigenlijk nooit, daar kan ik je dus niets over vertellen. Er zitten echter zoveel in en uitgangen op dat dat geen probleem mag zijn.

Groot voordeel is overigens dat je de kloksnelheid (aantal Khz-en) in kunt stellen en vast kunt zetten. Dat gaat je met een creative nooit niet lukken. Dat scheelt in snelheid en zuiverheid van het geluid.

Suc6 met zoeken.

PS: als je maar NOOOOOOOOIT een usb kaart koopt. Dat kost je zo verschrikkelijk veel processorsnelheid, om van te janken. Ik heb er twee geprobeerd 1 van creative en 1 van terratec (weet niet meer welke) en ze allebei binnen het half uur weer teruggebracht.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2006 23:39 ]

Verwijderd

[...]
de specs van de M-Audio 2496. Die was ik eerder al tegengekomen in een review en daar las ik dat een minpunt was dat ie geen interne digital in heeft. En dat vind ik best een groot minpunt, dus valt wat dat betreft voor mij af.
De Audiophile lijkt geen digitale in en uitgangen te hebben, dus valt voor mij ook af. Tenminste, er staat wel digital I/O can be routed to/from external effects, maar ik begrijp niet precies wat ze daar mee bedoelen.
Uit de manual:

4. Coaxial S/PDIF Input: This RCA connector receives an S/PDIF stereo signal
from your coaxial S/PDIF digital source such as a DAT, MiniDisc player or
external A/D converter.
5. Coaxial S/PDIF Output: This RCA connector sends an S/PDIF stereo signal to
your coaxial S/PDIF digital target device such as a DAT, MiniDisc player or
external D/A converter. This output is also used as a Dolby Digital 5.1 (AC3)
output for DVD or Home Theatre use.

Ik weet verder niet wat je bedoelt met een interne digital.

offtopic:
Ik heb zelf een M-Audio Delta 44 en ben er zeer te spreken over. Driverondersteuning is goed, geluid is geweldig (niet moeilijk als je daarvoor alleen maar Creative hebt gehad), en zeker niet onbelangrijk is dat er voor M-Audio's een M-Powered ProTools versie bestaat. Deze ga ik dit jaar nog aanschaffen om zelf wat dingen in elkaar te gaan flansen.

Ik gebruik de kaart in combinatie met een Behringer mixer waarop mijn Roland synthesizer en de microfoon voor mijn gitaarcab is aangesloten. Helaas zit er geen midi op de Delta maar daar heb ik tijdens de aankoop niet aan gedacht omdat mijn Roland toen alweer 8 jaar in de doos zat. Deze kaart heeft me doen besluiten om mijn JV-80 toch maar weer eens tevoorschijn te halen. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2006 23:56 ]

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

marty schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 23:17:
[...]
Maar wat houdt het precies in dan? Wat voor een voor- en nadelen heeft het?
Dat houdt in dat het signaal schoner over je kabeltje heen komt. Oftewel onderweg opgepikte radio of andere brom wordt eruit gefilterd zeg maar.
Is eigenlijk alleen van belang bij flinke kabellengtes en erg zwakke signalen, zoals bijv. microfoonsnoeren. Bij gewone line-level signalen met kabels van niet meer dan een meter of drie is het absoluut overbodig inderdaad.
Zorg gewoon dat je goede, redelijke dikke en goed afgeschermde kabels gebruikt met degelijke kwaliteit connectoren (laat je niet afleiden door vergulde onzin, dat zie je vooral in de consumer-markt).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

TheLemon schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 00:02:
Dat houdt in dat het signaal schoner over je kabeltje heen komt. Oftewel onderweg opgepikte radio of andere brom wordt eruit gefilterd zeg maar.
Is eigenlijk alleen van belang bij flinke kabellengtes en erg zwakke signalen, zoals bijv. microfoonsnoeren. Bij gewone line-level signalen met kabels van niet meer dan een meter of drie is het absoluut overbodig inderdaad.
Zorg gewoon dat je goede, redelijke dikke en goed afgeschermde kabels gebruikt met degelijke kwaliteit connectoren (laat je niet afleiden door vergulde onzin, dat zie je vooral in de consumer-markt).
Daarnaast: als je amp geen gebalanceerde ingang heeft, heb je er helemaal niks aan.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:47

GaMeOvEr

Is een hork.

deepspace schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 22:06:
[...]

Dat snap ik, maar om dat te gaan kijken naar drivers voor een OS dat feitelijk nog niet bestaat, of misschien zelfs nooit officieel zal bestaan (en dan doel ik op XP 64 bit), lijkt me volkomen zinloos.

Ga er maar van uit een profi kaart vrijwel altijd goede driver support heeft, zeker als ze ook hun eigen chips e.d maken, wat helaas toch steeds minder gebeurt. Daarnaast kunnen dit soort dingen ook snel veranderen: Terratec had vroeger slechte support, tegenwoordig is dat beter. Ze zijn er vast nog wel meer voorbeelden.
Ha, dus ik draai een niet bestaand OS? (XP-64, is er al minimaal een half jaar.) ;)

Zelfs Creative (ja, die van de Soundblasters ja. ;) ) heeft xp64 drivers voor alle kaarten vanaf de Live!. :)

[ Voor 8% gewijzigd door GaMeOvEr op 14-01-2006 00:49 ]

Aannames zijn fataal.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

GaMeOvEr schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 00:48:
Ha, dus ik draai een niet bestaand OS? (XP-64, is er al minimaal een half jaar.) ;)

Zelfs Creative (ja, die van de Soundblasters ja. ;) ) heeft xp64 drivers voor alle kaarten vanaf de Live!. :)
Mkay, dat het dan toch uit is wist ik niet. Doet echter niks af aan wat ik wil zeggen.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:47

GaMeOvEr

Is een hork.

deepspace schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 00:56:
[...]

Mkay, dat het dan toch uit is wist ik niet. Doet echter niks af aan wat ik wil zeggen.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik ben het met Abbadon eens, dat je aan de hand van de beschikbare drivers wel kunt beoordelen, hoe serieus een fabrikant zijn product ondersteund. :) Zeker aangezien de komst van een wat meer geaccepteerd 64 bits OS niet meer ver weg is. (Gezien het feit, dat tegen de tijd dat Vista uit is, alle gangbare CPU's 64 bits zijn, op de low-end spullen en exotische meuk na.)

Aannames zijn fataal.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Tja, je kunt het onzin noemen deepspace, maar feit blijft dat er mensen zijn die verder in de toekomst kijken. Daarnaast probeer ik met name aan te geven dat het indicatief is voor de ondersteuning. Van een professionele tent verwacht ik dergelijke drivers (M-Audio b.v. en Terratec is er ook druk mee bezig). Maar je mag dat gerust als onzinnige praat afdoen, er zijn anderen die het iets anders zien, met name omdat er al enige tijd officieel 64bits Windows XP bestaat (ik draai het ook al een poos) :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, als je het draait kan ik me voorstellen dat je het belangrijk vind natuurlijk ;) (ik acht 64 bit XP ook als onzin zolang de apps niet om zijn, draai zelf liever 64 bit linux, incl apps :P ). Ik vind het zelf bijvoorbeeld belangrijker of er MAC of linux drivers zijn. Dan weet je in ieder geval dat die gasten niet met de kop in het zand leven ;)

• marty
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 23:51:
[...]

Ik weet verder niet wat je bedoelt met een interne digital.
Dat je geen digitaal signaal van je computer naar je kaart kunt sturen (dus als je een wavje aan het afspelen bent of een CD). Dat is tenmisnte wat ik er van begreep

@ deepspace Ik denk dat je het niet zo letterlijk moet nemen. Abbadon bedoelt het meer als indicatie. Mac en Linux drivers kunnen inderdaad een andere indicatie zijn.
Ik heb daar overigens ook op gelet. Als ik een kaart zie met alleen maar PC drivers dan heb ik daar toch een minder goed gevoel bij dan eentje die ook Mac drivers heeft. Ook al heb ik practisch nog nooit een Mac aangeraakt en die driver voor mij dus geen enkele waarde heeft.

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
[...]

Wat houdt het precies in? wel of niet gebalanceerd zijn. Wat heeft dat voor consequenties? Ik heb er niet echt informatie over kunnen vinden, kom het alleen maar wel of niet in de specs tegen.

Ik ben wat van de suggesties gaan onderzoeken:

De Audiophile lijkt geen digitale in en uitgangen te hebben, dus valt voor mij ook af. Tenminste, er staat wel digital I/O can be routed to/from external effects, maar ik begrijp niet precies wat ze daar mee bedoelen. Ook ben ik wat negatieve reviews tegengekomen (tevens hier en [url=]hier[/url]. (hij blijkt 64 bits overigens wel te supporten!)

De ESI Juli@ lijkt mooie specs te hebben en krijgt ook een goeie review. Uit een andere review blijkt ook dat het een goede aankoop is, maar dat je er qua gamen enzo niet al te veel van moet verwachten. Maar dat deed ik toch al niet, dus geen probleem. En het kaartje kost maar 125,- euro
Oh, en je kan schijnbaar (zie specs) kiezen voor balanced of niet bij deze kaart, en balanced schijnt een groot pluspunt te zijn :)

Die echo-kaartjes zien er erg indrukwekkend uit, maar liggen helaas wat te ver boven het budget:
http://www.bmi.nl/product...cho%20audio%202005.06.pdf

Als ik die Juli@ naast de Maya en Phase 28 leg, dan is dat misschien wel een betere optie? Hij lijkt in iedergeval veelbelovend.
Ik kan alleen niets terugvinden over het stereo verhaal waar remco_k het over had? In wat voor gevallen zou je overigens tegen de beperkingen van 1x stereo aanlopen?
Persoonlijk zou ik voor de Juli@ gaan, uitstekende analoge stereo kwaliteit d.m.v. de hoge kwaliteit Dacs die hij gebruikt. Verder heb je via de coaxiale uitgangen 5.1 support voor je DVDtjes.

Wanneer je tegen de 1 keer stereo aanloopt? Dat is pas zo, wanneer je de kaart als mixer wilt gebruiken. Heb je een studio, dan heb je sowieso al een mixer staan welke een monitor/recording out heeft. Met je budget in gedachten kan ik me geen enkele setup bedenken waarbij je de computer in een protools-achtige omgeving als mixer gebruikt. Investeer met je budget van 200/250 euro nu in een goede 1 in/out geluidskaart met uitstekende dacs waarbij je de in en uitgangen kan upgraden door middel van een goed mengpaneel i.p.v een middelmatige geluidskaart met meerdere in en uitgangen waarbij je na een tijdje gaat struikelen over de matige dacs en kwaliteit per kanaal.

• oenboek
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-02 20:21

oenboek

Serendipity

Ik heb hier zelf 3 Terratec EWS88-kaarten parallel draaien in een XP-machine. 2 daarvan zijn MT-kaarten (telkens 8 in, 8 uit). 1 ervan is een D-kaart waaraan een Behringer ADA8000 hangt (2 x 8 kanalen ADAT). De ADA8000 heeft het voordeel dat je vrij goedkoop 8 microfoonversterkers hebt.
Ik gebruik die kaarten om tot 16 kanalen simultaan op te nemen. En dat werkt perfect, zowel onder ASIO als onder de standaard drivers. We hebben pas een CD uitgebracht die op deze manier opgenomen is. En ik gebruik het mengpaneel van de driver als mengpaneel tijdens repetities, dat is niet superhandg maar werkt perfect.
De midi-kanalen gebruik ik om mijn gitaareffect-unit aan te sturen, een digitale piano hier kan er evengoed aan.
Als je je budget laag wil houden kan je op Ebay deze kaarten nog af en toe vinden, ik heb net een worldclock-uitbreidingskaart van Terratec gekocht om ook de effectenunit van de bassist digitaal te kunnen aansluiten. De Behringer vind je daar ook trouwens.
De nieuwe Phase-kaarten van Terratec zijn volledig identiek aan de EWS-kaarten, zelfs de drivers zijn dezelfde. Ik denk dat het enige verschil de kleur van het frontpaneel en de prijs is, de specs zijn 100% idem. Bovendien zijn de 64-bits drivers intussen aangekondigd, ook voor de EWS-reeks dus.
Wat mij betreft is dit de top voor low-budget.
Eén nadeel: ik slaag er niet in om het surround-geluid van een DVD via deze kaarten over verschillende kanalen buiten te sturen. De millenium-driver zou dat gekund hebben alhoewel me dat toen niet gelukt is, maar onder XP is het zeker noppes.

One Buck Music keeps the vibes

• jellyshock
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-12-2024

jellyshock

ik weet het niet hoor, maarrrr

Ik vind het vreemd dat niemand de EMU-kaarten heeft genoemd. Ik heb zelf de 1212M en ben erg tevreden over de geluidskwaliteit en functionaliteit.
Ik zou zeggen, kijk er eens naar!

aAarGhh

Pagina: 1