Ik ben inmiddels sinds gisteren bezig mijn PC weer eens te verfrissen met een verse Windows XP installatie. Hierbij loop ik tegen een irritant probleem aan wat ik wel eens eerder meegemaakt heb, maar altijd op de een of andere manier spontaan weer over ging. Het probleem is als volgt:
Ik wilde Windows opnieuw installeren, en wel op mijn verse RAID0 setupje. Hier zit het probleem hem trouwens niet in, m'n 'oude' Windows stond nog op een andere schijf, en daarmee kon ik de RAID0 schijven prima benaderen met de juiste drivers geinstalleerd natuurlijk.
Ik heb een ASUS PCH-DL, en ik heb m'n RAID0 op de zuidbrug aangesloten met geintegreerde RAID functionaliteit. Daarvoor heb je natuurlijk speciale drivers nodig, welke Windows setup per se van een diskette wil lezen, dus ik haal m'n floppydrive van stal en breng alles in gereedheid voor de F6-procedure tijdens Windows Setup.
Uh uh, zegt Windows Setup. Ik kan de drivers prima laden, maar daarna blijft hij, nadat als laatste het NTFS-stuurprogramma is geladen hangen bij het niet geheel onbekende knipperende cursor scherm (zwart scherm, witte cursor). Hierna hoort eigenlijk de bevestiging van wilt u Windows installeren te komen etcetera. Laad ik de drivers niet, stoomt Windows Setup overigens vrolijk door, alleen dan kan ik natuurlijk niet installeren waar ik dat wil, namelijk op de RAID-array.
Daarna natuurlijk een aantal uren lopen googlen en pielen, dingen zoals alle niet-essentiele apparatuur afkoppelen (zowel intern(PCI, IDE), als extern(USB)), je Geforce eruit halen en een andere kaart er (tijdens het tekstdeel van Windows Setup) in stoppen. BIOS controleren op juiste instellingen, BIOS naar de laatste versie geflasht... de hele santekraam
Vanmiddag kwam ik thuis en ben ik weer fier verder gaan prutsen. Nu maar eens (dit alles op een andere computer) via nLite een up2date Windows XP CD gebakken met SP2 en de benodigde drivers erin geslipstreamed. De drivers oveirgens ook meteen maar opnieuw gedownload voor het geval er rotte bits ingeslopen waren. Tijdens Windows Setup worden de drivers overigens ook daadwerkelijk geladen; ik zag ze voorbij flitsen. Echter, weer precies hetzelfde: Windows Setup verdomd het om voorbij die knipperende cursor te komen. Ik kan het een uur laten staan, er gebeurt niets. Overigens brand het HDD-ledje aanvankelijk wel als het knipperen begint, maar na een paar sec. is dat ook afgelopen.
Ik zit dus enigszins met de handen in het haar hier, want dit is natuurlijk niet zo handig. De hardware is gewoon helemaal oke, een paar minuten voor het herinstalleren werkte alles nog pico bello, en het knipperende cursor scherm is zoals gezegd geen totaal onbekend probleem. Echter mochten geen van de oplossingen, van zowel GoT, als Microsoft en andere bronnen gevonden via Google tot nog toe niet baten. Dus, wie heeft hier een idee van wat er aan de hand kan zijn en nog beter: hoe ik het zo snel mogelijk de nek om kan draaien?
Relevante specs:
Asus PCH-DL met als zuidbrug een Intel 6300ESB en de laatste BIOS
2x Maxtor DiamondMax 10 200GB S-ATA (van de juiste revisie)
Windows XP/Windows XP + SP2/Windows 2003
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos