[XP] Windows Setup hangt bij knipperende cursor

Pagina: 1
Acties:

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:46
:(

Ik ben inmiddels sinds gisteren bezig mijn PC weer eens te verfrissen met een verse Windows XP installatie. Hierbij loop ik tegen een irritant probleem aan wat ik wel eens eerder meegemaakt heb, maar altijd op de een of andere manier spontaan weer over ging. Het probleem is als volgt:

Ik wilde Windows opnieuw installeren, en wel op mijn verse RAID0 setupje. Hier zit het probleem hem trouwens niet in, m'n 'oude' Windows stond nog op een andere schijf, en daarmee kon ik de RAID0 schijven prima benaderen met de juiste drivers geinstalleerd natuurlijk.

Ik heb een ASUS PCH-DL, en ik heb m'n RAID0 op de zuidbrug aangesloten met geintegreerde RAID functionaliteit. Daarvoor heb je natuurlijk speciale drivers nodig, welke Windows setup per se van een diskette wil lezen, dus ik haal m'n floppydrive van stal en breng alles in gereedheid voor de F6-procedure tijdens Windows Setup.

Uh uh, zegt Windows Setup. Ik kan de drivers prima laden, maar daarna blijft hij, nadat als laatste het NTFS-stuurprogramma is geladen hangen bij het niet geheel onbekende knipperende cursor scherm (zwart scherm, witte cursor). Hierna hoort eigenlijk de bevestiging van wilt u Windows installeren te komen etcetera. Laad ik de drivers niet, stoomt Windows Setup overigens vrolijk door, alleen dan kan ik natuurlijk niet installeren waar ik dat wil, namelijk op de RAID-array.

Daarna natuurlijk een aantal uren lopen googlen en pielen, dingen zoals alle niet-essentiele apparatuur afkoppelen (zowel intern(PCI, IDE), als extern(USB)), je Geforce eruit halen en een andere kaart er (tijdens het tekstdeel van Windows Setup) in stoppen. BIOS controleren op juiste instellingen, BIOS naar de laatste versie geflasht... de hele santekraam ;) Niks werkt. Dit heb ik overigens ook met Windows 2003 geprobeerd, exact hetzelfde resultaat. Toen was het inmiddels 1 uur 's nachts, dus eerst maar eens pitten.

Vanmiddag kwam ik thuis en ben ik weer fier verder gaan prutsen. Nu maar eens (dit alles op een andere computer) via nLite een up2date Windows XP CD gebakken met SP2 en de benodigde drivers erin geslipstreamed. De drivers oveirgens ook meteen maar opnieuw gedownload voor het geval er rotte bits ingeslopen waren. Tijdens Windows Setup worden de drivers overigens ook daadwerkelijk geladen; ik zag ze voorbij flitsen. Echter, weer precies hetzelfde: Windows Setup verdomd het om voorbij die knipperende cursor te komen. Ik kan het een uur laten staan, er gebeurt niets. Overigens brand het HDD-ledje aanvankelijk wel als het knipperen begint, maar na een paar sec. is dat ook afgelopen.

Ik zit dus enigszins met de handen in het haar hier, want dit is natuurlijk niet zo handig. De hardware is gewoon helemaal oke, een paar minuten voor het herinstalleren werkte alles nog pico bello, en het knipperende cursor scherm is zoals gezegd geen totaal onbekend probleem. Echter mochten geen van de oplossingen, van zowel GoT, als Microsoft en andere bronnen gevonden via Google tot nog toe niet baten. Dus, wie heeft hier een idee van wat er aan de hand kan zijn en nog beter: hoe ik het zo snel mogelijk de nek om kan draaien?

Relevante specs:
Asus PCH-DL met als zuidbrug een Intel 6300ESB en de laatste BIOS
2x Maxtor DiamondMax 10 200GB S-ATA (van de juiste revisie)
Windows XP/Windows XP + SP2/Windows 2003

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Brent
Dankje, maar helaas helaas precies hetzelfde resultaat... Knipperende cursor.

Ik heb toch het idee dat het iets anders is, de drivers die ik gebruikte waren direct van Intel en de laatste die ze hadden... En het is steeds nadat alle drivers (de eerste stap van Windows Setup dus) ingeladen worden. Er wordt dan meestel een ander videodriver oid geladen, omdat je die dat er iets verandert (andere reso/ander Hz).

Andere ideeen? Begint nu toch wel vervelend te worden.

Verwijderd

Tijdens Setup F6 geven
F6 - To install third-party SCSI and host controller drivers
Dan F5 klikken en de juiste kernel kiezen
"ACPI Multiprocessor Computer HAL" of zoiets
zie
http://support.microsoft....spx?scid=kb;EN-US;q295116

Verwijderd

Of gebruik nLite, kan je heel veel mee doen, maar ook enkel je drivers mee integreren en daarna een image maken om op een CD-R(W) te branden. Lukt perfect hier, ik heb 2 SATA-schijven op een Promise 20378 controller in RAID0, geen enkel probleem met de installatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2006 21:31 ]

• Brent
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 21:24:
Tijdens Setup F6 geven
F6 - To install third-party SCSI and host controller drivers
Dan F5 klikken en de juiste kernel kiezen
"ACPI Multiprocessor Computer HAL" of zoiets
zie
http://support.microsoft....spx?scid=kb;EN-US;q295116
Had ik al geprobeerd. In hoeverre is het slim om iets anders dan Acpi te kiezen? Sommigen raden dat aan, maar volgens mij ga ik heel wat dingen missen (Hyperthreading, Sluimerstand, IRQ management, etc).
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 21:31:
Of gebruik nLite, kan je heel veel mee doen, maar ook enkel je drivers mee integreren en daarna een image maken om op een CD-R(W) te branden. Lukt perfect hier, ik heb 2 SATA-schijven op een Promise 20378 controller in RAID0, geen enkel probleem met de installatie.
Zoals je al kon lezen is dat precies wat ik heb gedaan. Mag niets baten. De enige manier om voorbij het knipperende cursor scherm te komen (zo lijkt het) is de XPSP0 CD erin te werpen en de drivers niet te laden. Maarja, dat is geen oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door Brent op 13-01-2006 21:36 ]

• Brent
Ik heb net even geprobeerd om zonder de S-ATA drives uberhaupt aangekoppeld Windows Setup te draaien (dan kan ik er natuurlijk Windows niet op installeren); dan kom ik opeens wel voorbij het knipperscherm :? :? Stop ik ze er weer in, komt het knipperscherm weer...

Weet iemand soms (met een soortgelijk mobo) of ik een BIOS instelling verkeerd heb? Ik draai de S-ATA/IDE controller in Enhanced Mode en heb vervolgens een RAID0 array gemaakt met de RAID BIOS. Alles is in orde zegt deze laatste BIOS.

• Brent
Hmm.... Ik heb net even (na weer uren en uren over het web gesurft te hebben naar oplossingen) met mijn XPSP0 geboot en vervolgens de drivers op de Asus site geladen. Toen ging opeens alles wel goed (en kon ik ook de array zien en kiezen).........

Ik slipstream nu een CD met alles erop en eraan (een array van ~400GB en XPSP0 gaan niet zo goed samen) en zal vertellen hoe het afloopt... Ik heb goede hoop dat dit gaat werken :)

Toch raar dat dat zo gaat. Denk je bij Intel de juiste drivers te downloaden, moet je om de 1 of andere reden andere bij Asus halen... Asus bied namelijk Adaptec HostRaid nogwat aan, en Intel gewoon Intel 6300ESB Raid. De chipset maakt inderdaad gebruikt van een Adaptec BIOS (het RAID deel althans). Rare jongens, die drivermakers.

Pagina: 1