Voorstel voor wijziging zinsconstructie in meukje

Pagina: 1
Acties:

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
http://tweakers.net/meuktracker/11581, en ook op http://tweakers.net/meuktracker/11582:
Op één van de pagina's bij Sourceforge werken een aantal mensen in samenwerking met Intel aan
Volgens mij moet werken > werkt, omdat het een aantal mensen is.
Het lijkt mij ook nog eens mooier om 'werkt een aantal mensen samen met Intel aan...' oid. te doen, dan zit er niet meer twee keer 'werken' in de zin, dat klinkt zo tautologisch/pleonastisch B) .

In deeze zin staan drie fauten

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-02 14:06

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Er staat nog steeds "werken een aantal", moet dat niet "werkt een aantal" zijn?
Het aantal is onderwerp en bepaalt dus de werkwoordsvorm :P
Wat we niet in dit topic willen zien:
* Opmerkingen over de inhoud van de teksten;
* Suggesties voor een andere stijl of alternatieve manier van schrijven;
Stijlfouten mogen daar dus wel? Dat is niet direct spel- of tikfout, vandaar dat ik maar een eigen topicje maakte.

edit:
Volgens Onzetaal en Taaladvies mag je kiezen wat betreft het "werk(en) een aantal" verhaal, maar bij een collectief geniet enkelvoud de voorkeur :P

[ Voor 55% gewijzigd door Vaudtje op 15-01-2006 00:44 ]

In deeze zin staan drie fauten

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Een dergelijke 'fout' zou in het Spel- en tikfoutjestopic mogen, maar zoals je zelf al aangeeft is aantal+meervoud niet direct fout en komt je mededeling dus neer op een 'suggestie voor een andere stijl of alternatieve manier van schrijven' ;) Ik lees er iig niet direct in dat het één collectief betreft, de interpretatie dat het 'meer dan 1 persoon' betreft (substitutie van 'enkele' voor 'een aantal' is probleemloos mogelijk) is imo net zo goed en het hoeft dus niet gewijzigd te worden.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gratis titelupdate :) .