Toon posts:

raid0 even snel als met 1 schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik weet het er zijn duizend topics maar zover ik niet kon zien 1 over dit.

Ik heb een gigabyte moederbord type: ga-8i945p-g
Geheugen dual channel 1024 mb
processor dual core 3ghz

schijf 1: 40gb maxtor
schijf 2: 40gb maxtor
schijf 3: 40gb western digital
Deze zitten alle 3 op het ide gedeelte van mijn raidcontroller gigaraid (iteraid)

nu heb ik met sandra en hdtune de snelheid getest en of ik nu 2 schijven (2xmaxtors) of 3schijven in array 0, raid 0 zet de snelheid blijft rond de 38 MB/sec.

Ik heb hem hellemaal geformateerd nadat de array was aangemaakt op meerdere manieren quickformat, full format , fdisk, vanuit windows formateren noem het maar op maar het mag niet baten :(

Verder heb ik ook het probleem dat als ik precies volgens het boekje de handel installeer dus op F6 drukker voordat windows wordt geinstalleerd, daarna de handel formateren tot zover gaat het allemaal goed totdat hij het wil gaan kopieren naar de harde schijf, dan zegt hij dat hij de files van de diskette niet kan kopieren, de diskette drive is niet kapot en de diskette ook niet heb de diskette op 3 verschillende manieren gemaakt. namelijk van de cd, van de website en een manier die ik op internet had gelezen.

Als iemand mij verder kan helpen graag...

Alvast bedankt.

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 09:04
Zitten 2 van deze schijven op dezelfde ide kabel? Zo ja, zet ze op een verschillende (bvb maxtor 1 als master op primary ide, maxtor 2 als master op secundary ide, en deze 2 in raid 0 plaatsen).

38 MB/s is wel erg weinig,dat moet je met één schijf al kunnen halen.

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik 3 schijven in raid had staan zag het er zo uit:
ide 1 = maxtor 40 gb + maxtor 120gb
ide2 = maxtor 40gb + westerndigital 40 gb

Toen ik er 2 in raid had staan zag het er zo uit:
ide 1 = maxtor 40 gb + maxtor 120gb
ide2 = maxtor 40gb

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-03 14:57
En als je nou eens, gewoon om te proberen, in die tweede situatie die 120GB achterwege laat? Dus 2 schijven met elk een eigen kanaal.

Verder: gebruik je wel ATA133 kabels?

Verwijderd

Topicstarter
geen suc6 als ik de 120 gb weghaal.

Het is nu zelf zo dat ik zojuist 2 sata schijven van western digital heb gekocht en daarmee haal ik ook maar 48 mb/s avarage. het lijkt wel of ik uit geen enkele schijf iets snellers haal.

sata 1 160gb WD: 48 mb/s
sata 2 160gb WD: 45.2 mb/s
ide 120 gb Maxtor: 48 mb/s
ide 2x Maxtor 40gb raid0: 38.8 mb/s

Als ik alle ide schijven losgooi doet dit ook niks met de performanche van de sata's

Iemand nog een idee?

Plaatje van de sata zonder iets van data erop:
http://img77.imageshack.us/my.php?image=15tb.jpg

Plaatje IDE 120gb deze is tot aan de nok toe vol met data:
http://img77.imageshack.us/my.php?image=26oj.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2006 10:26 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-03 14:57
Dan denk ik dat die controller die jij gebruikt, gebruik maakt van de PCI-bus, waardoor de snelheid enorm laag uitvalt (er gaat immers nog meer data doorheen). Al een BIOS-update geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
de datadoorvoer van de ide is 133mb/s en de datadoorvoer van mijn sata is 300mb volgens het boekje en ja ik heb een biosupdate gedaan maar daarna deed de pc het niet dus toen kon mik mijn bord gaan ruilen :( dus doe ik maar niet nog een keer
Pagina: 1