Toon posts:

[noobish] waar op te letten

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil voor thuis een setje hebben dat ik tenmisnte eens fatsoenlijk muziek(vanaf zowel pc als cd speler) kan luisteren. Nu ben ik op marktplaats e.d. opzoek naar iets goedkoops (lees max 150 voor versterker+speakers) maar je wordt doodgegooit met allerlij verschillende dingen en ik zie amper de verschillen tussen de 500 euro setjes en die van 50 euro. dus mijn vraag is.. waar moet je op letten? Het gaat er vooral om dat er een lekkere bas in zit en een beetje zuiver klinkt.. ik heb nu een stereotorentje van 750 jaar oud met een vermogen van een miliwatt ofzo... dus ik ben snel tevree ;)

edit: owja. en hoe zit het met xx ohm versterker en xx ohms speakers. kan een 4 ohms versterker enkel 4 ohms speakers aansturen ofzo?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2006 14:19 ]

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:43
Met de impedantie van speakers zit het ongeveer hetzelfde als met weerstanden. Dat betekent dat wanneer je een 8 ohms speaker op een versterker aansluit die 4 ohms speakers verwacht, er slechts de helft van de stroom gaat lopen. Je hebt dan dus minder volume, maar er het is niet schadelijk. Sluit je 4 ohms speakers aan op een 8 ohms versterker dan kan het wel problemen opleveren. Er gaat dan een grotere stroom lopen waardoor je de versterker sloopt (kan slopen) als je hem te hard zet. Het beste is dus om speakers aan te schaffen die bij de specificatie van de versterker passen.

Voor een aankoop via marktplaats is het verder vrij lastig advies geven. Van te voren luisteren is er niet bij waardoor het altijd een gok is of je het mooi vind klinken. Daarnaast is het op de tweedehands markt maar net waar je tegenaan loopt. Misschien is het daarom een idee als je wat concrete opties die je gevonden hebt hier voorlegt. Dan kunnen de mensen hier concreet aangeven wat een betere keuze zou zijn en waarom. Nu kan men alleen lukraak wat merken opnoemen waarvan het de vraag is of je ze kunt vinden. Standaard zaken als zorgen dat wat je koopt heel is en dat je niet wordt opgelicht kun je zelf ook wel bedenken :)

Regeren is vooruitschuiven

Verwijderd

Het beste is 8 ohm speakers te nemen omdat die over het algemeen wat beter aan te sturen zijn door een versterker.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 18:00:
Het beste is 8 ohm speakers te nemen omdat die over het algemeen wat beter aan te sturen zijn door een versterker.
Veel versterkers in de middeklasse kunnen prima overweg met een 4 Ohm luidspreker. Je hebt inderdaad een impedantiedip, die kan oplopen tot 1 Ohm. Gelukkig zijn er niet veel luidsprekers die dit doen op lage frequenties. De Infinity Classic's hebben een raar verloop in het laag, terwijl deze ook 8 Ohm zijn. Deze luidsprekers worden ''amp killers'' genoemd, gezien ze ook in de buurt van de 1 Ohm komen. Probeer dit soort luidsprekers te negeren zolang je geen ultra stabiele amp hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Barry|IA op 13-01-2006 18:11 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

je kan alle normale luidsprekers op alle normale versterkers aansluiten en ermee spelen. Je kan ook alles kapot krijgen door er achterlijk hard mee te spelen. In de audio wereld is het niet zo dat bepaalde zaken niet compatible zijn en dat het dan stuk gaat. Die ohmages op speakers enzo zijn ook slechts indicatief.

Waar je op moet letten: Of je de luidsprekers goed vind klinken... Dat is het enige en daar kunnen wij je niet mee helpen. Als je dat dus niet weet, kan je die speakers dus niet kopen. Veilig is om voor bekende merken te gaan, maar dat hoeft absoluut niet.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Dit topic is gesloten.