Toon posts:

SATA II - zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb diverse posts gelezen over SATA II-harde schijven. Ik ben er achter dat er in principe weinig verschil is tussen een SATA I of SATA II-schijf, omdat huidige schijven nauwelijks 150Mb/s aan gegevens doorzetten.

Toch heb ik een vraag: kan ik beter een SATA I-schijf kopen met meer cache (16 mb) of een SATA II-schijf met minder cache (8 mb), maar met een hogere gegevensdoorvoer (max. 300MB/s). Geldt het met andere woorden nog steeds dat harde schijven eigenlijk niet boven
die 150 Mb/s uitkomen, en kun je dus beter de SATA-I schijf aanschaffen met meer cache?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-02 23:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het heeft weinig zin om alleen naar cache of interfacesnelheid te kijken. Je moet het hele package nemen. Cacheoptimalisaties hebben een grote invloed op de prestaties en daar zie je niets van terug in de specs. Het beste kun je dus reviews bekijken. Helaas doet het merendeel van de nutteloze tests van sequentiële transfer rates en toegangstijden.

Hier wat resultaten van Tweakers.net gebaseerd op simulaties van real world toegangspatronen:

Zie verder ook de tests van Storage Review.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 12:44:
Ik heb diverse posts gelezen over SATA II-harde schijven. Ik ben er achter dat er in principe weinig verschil is tussen een SATA I of SATA II-schijf, omdat huidige schijven nauwelijks 150Mb/s aan gegevens doorzetten.

Toch heb ik een vraag: kan ik beter een SATA I-schijf kopen met meer cache (16 mb) of een SATA II-schijf met minder cache (8 mb), maar met een hogere gegevensdoorvoer (max. 300MB/s). Geldt het met andere woorden nog steeds dat harde schijven eigenlijk niet boven
die 150 Mb/s uitkomen, en kun je dus beter de SATA-I schijf aanschaffen met meer cache?
Je geeft eigenlijk al antwoord op je vraag.
Je bent tot de conclusie gekomen dat 150MB/s meer dan voldoende is voor de huidige generatie schijven. Dan hoef je daar weinig aandacht aan te besteden. Cache is echter wel van invloed bij de huidige generatie schijven. Dus een vergelijk tussen wat 16 en 8 MB schijven is dus erg nuttig.

Overigens is SATA-II vaak wat meer. Als je NCQ hebt op zowel je controller als HD kun je daar soms wel voordeel uit halen. Alleen moet je dat per schijf (en soms zelfs firmware) bekijken.